Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Vintage sähkökrossiluokka maastosarjaan

Aloittaja _valtsu_, 20.04.16 - klo: 21.38

_valtsu_

Lähinnä tässä olisi tarkoitus kartoittaa olisiko ko. luokalle kysyntää. Tällainen luokka olisi mahdollista ajattaa maastosarjan kisojen yhteydessä ns. harjoituskilpailuna, jolloin lisenssiä ei tarvita. Säännöt pohjautuisivat Ruotsissa käytössä oleviin sääntöihin.
Esim. 2WD:
Models limited to production year 1994 and earlier.
No minimum weight.
Brushless motor limited to 17.5 turn.
Brushed motor limited to 19 turn.
ESC must be set to Forward/Brake only, no reverse.
Batteries limited to 2S LiPo or 6 cells NiMH. Also limited to 7.4 volts (only 3.7 volt LiPo cells are allowed).
Allowed front tires: Schumacher Cut Stagger LP, yellow compound, with no inserts (U6770). Or pre-glued on wheels with 12mm hex: U6801.
Allowed rear tires: Schumacher Mini Pin, yellow compound (U6817 or old part no. U6608), Schumacher medium blue inserts (or U6747). Or pre-glued on wheels with 12mm hex: U6792.
Other electronics like radio, speed control and steering servo are open.
Maximum total width is 250 mm.

Examples of cars: AE RC10 Worlds, Schumacher Topcat, Schumacher Cougar 2000, Fabiix 2000, Kyosho Turbo Ultima, Kyosho Ultima II, Traxxas TRX-1, Team Losi JrX2, Team Losi XX.

Tuo ylllä oleva siis suora lainaus Ruotsin säännöistä. Renkaat toki maastosarjan luokan kanssa yhtenäiset ja nollaennakkosäädin.

Tuolta löytyy Ruotsissa käytössä olevat säännöt: http://www.ymr.no/NVC/rules.htm

Toki kaikenlaisia ehdotuksia säännöistä kuunnellaan.

jon.lindgren

Miksi pitäisi olla nollaennakkosäädin ja rajoittaa moottoria?
Viivalle voisi saada enemmän autoja jos turhat rajoitukset jätetään pois.
Mulla ei ole sopivaa kalustoa enkä sitä ole hankkimassakaan, kunhan vaan ihmettelen.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 20.04.16 - klo: 21.48
Miksi pitäisi olla nollaennakkosäädin ja rajoittaa moottoria?
Viivalle voisi saada enemmän autoja jos turhat rajoitukset jätetään pois.
Mulla ei ole sopivaa kalustoa enkä sitä ole hankkimassakaan, kunhan vaan ihmettelen.

Mitenköhän vintaget kestää jos matolla revitään tehomyllyillä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 20.04.16 - klo: 22.16

Mitenköhän vintaget kestää jos matolla revitään tehomyllyillä?

Ainakaan vielä ei maastosarjaa ajeta matolla. :wink: Mutta veikkaisin että huonosti kestää.

2WD Stadium trukit olisi mielestäni parempi luokka ottaa mukaan maastosarjaan.

kyoshodbx

Mitenkäs tässä suhtaudutan uusiotuotanto autoihin.kyosho scorpio ynnä muut?edellä mainittu löytyy hyllystä niin enää tarviis vapaan päivän ja kisoihin mars.

Joppe75

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 21.04.16 - klo: 07.10
Mitenkäs tässä suhtaudutan uusiotuotanto autoihin.kyosho scorpio ynnä muut?edellä mainittu löytyy hyllystä niin enää tarviis vapaan päivän ja kisoihin mars.

Taitaa nimenomaan tarkoittaa wintage autoja joita on nyt ruvettu valmistamaan uudestaan. En ainakaan itse ota hyllystä 25vuotta vanhaa autoa ja lähde ajamaan :grin:  Saattaa olla että muoviosat on vähän hauraita :smiley:

iceracer

#6
Nyt kuulostaa hyvältä!
Pittääpä alkaa worldsin päältä mattopölyjä pyyhkimään... :afro:
Joko Valtsu saa numeroo hakee?-täältä tulis vintage 2wd hakemus... :wink:
VD12

Sampsa76

Kannatetaan!
Säännöt näköjään sallivat jonkin verran modailuja, kuten hiilikuituiset repro-osat sekä slipperit myös alkuperäisiin autoihin.
Renkaat varmaan olisi samat kuin maastosarjassa, vai miten minipinnit toimii savella?
Löysät koneet on varmaan juurikin rattaiden keston takia. Pääasiassa Ruotsin puolella ajettavissa kisoissa autot näyttävät olevan niitä alkuperäisiä.

Kai sitä täytyy Optima mid, Lazer tai Ultima laittaa kisakuntoon  :grin:

kisaaja

Vapaa rengas ja vapaat moottorit ja sähköt. Vois sit ajella niillä oikeilla vintage sähköillä ja renkailla. Tehoja voi jokainen pudottaa jos pelkää ettei kalusto kestä. Pelit olis täydessä tikissä noilla sääntömuutoksilla :azn:
-Goldi

NJ

Kiinnostaa kyllä jos vaan aikaa riittää...
Ajoin 2014 Maastosarjan vikan kisan Hyvinkäällä vintage replicalla. Lähdin liikkeelle 17.5T koneella, vaikka silloista stanu-luokkaa ei erikseen ajettukaan vähäisen kiinnostuksen takia. Päivän edetessä vaihdoin 10.5T koneeseen ja autosta tuli itseasiassa helpompi ajaa, koska potkua oli paremmin tarjolla pitkiin tupliin yms. Nollaennakkosäätimellä siis ajoin. Kyllähän 17.5T autoillakin hyvät kähinät saa aikaan, mutta ehkä silti liputan vähän puhdikkaamman koneen puolesta. En boikotoi vaikka "vanhat" stanu-sähköt pitäisikin ruuvata kiinni.

-Niki-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

iceracer

Täällä kans löysä vanha 10.5 kone peltiassossa kiinni. Kiva keulitella :cool:
VD12

NJ

Hauska detalji... replicani on erikseen mainittu naapurien säännöissä :)

"Option parts that were on the market back in the day are also allowed. For instance a mid motor conversion kit for 2WD or a MIP 4WD conversion kit for the RC10. Also prototype option parts that were in use on team cars. Reproductions or copies of such parts and kits are also allowed (for instance NIX91, which is a Worlds'91 replica). Option categories that were not invented back in the day are banned, such as big bore dampers. It may be a good idea to ask the organizer before you do a big modification or conversion as to if it's seen as legal or not."
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

kisaaja

Uuuuh :roll: Yks putos... se olikin -94 ja aiemmin valmistetut autot. Asson b2 ei ihan mennyt tuohonkaan sääntöön (-95) :afro:
-Goldi

Testikuski

Näkisin tuon luokan järkevänä ilman mitään sen isompia rajoituksia. Toki joku vuosiluku rajaksi, mikä rajaa turhan uudet pois. Esim. 20v.
Ospa Rc

NJ

NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

Jämsä

Mielenkiintoinen tämä Vintage -kisa.
En tiedä antaako kuitankaan aika myöden osallistua.

Tuohon moottoriasiaan vaan kommentti, että muistaakseni ajoin tuolloin (90-luvulla) Cougar 2000 -tuuppiakin jollain 11 lankaisella LRP-hiilikoneella savi/nurtsi -radalla. 17,5 lankaisella tapaisella ajoin joskus mattoautoa stanuluokassa. Niin ja silloista krossin stanuluokkaa ajettiin 27 lankaisilla koneilla.

Pitääpäs katsoa vielä nuo linkitetyt ohjeet/säännöt läpi.


Sampsa76

Mahtaako tälle asialle sääntöpohdintojen suhteen tapahtua jotain?
Mikä instanssi yleensä näistä päättää? Asiaa tuskin kannattaa vatvoa liian pitkään, porukalla alkaa kuitenkin kesän kalenterit täyttyä :)
Itse suosin sääntöjen suhteen vapaampaa linjaa, moni tuskin alkaa ostamaan moottoreita jne. tämän kisan takia, jos just sääntöjen mukaista myllyä ei nyt satu olemaan hyllyssä!

Entä ajettaisiinko vintage kisa kaikkien, vai yhden tietyn kisan yhteydessä?


_valtsu_

Kyllä on tarkoitus ajattaa ko. luokkaa. Sääntöjen suhteen varmaankin melko vapaa linja. Yritän ensiviikolla saada säännöt julkaistua.

Testikuski

Ospa Rc

_valtsu_

Kyllä vain tuuppi näin alkuun. Katsotaan ensi kaudella tilanne uudestaan. Säännöt lisätty: http://rc10.fi/index.php?topic=96147.0

NJ

Tämän topicin alussa puhutaan nollaennakkosäätimestä, säännöissä ei ole mitään mainintaa. Oletan, että blinky-säätimillä on kuitenkin tarkoitus ajaa?
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

_valtsu_

#21
Juu nollaennakkosäädin, jos harjaton kone. Tuo päässyt unohtumaan. Lisätty sääntöihin.


Hegetus

Itse näkisin että maastosarjaan pitäisi saada kansallinen luokka takaisin.
Siinä on ollut kai eniten osallistujia varsinkin lauantaisin M4-10 luokassa. (tämä treenaamminen kyllä taisi olla syykin miksi eräät sen aikanaan pois halusi)
Kansallisessa m2-10 luokassa oli myös aika hyvin välillä osallistujia.

Syy miksi kansalliset luokat pitäisi takaisin saada, on selkeästi enemmän osallistujia ja järjestäjille lisää tuloja osallistumismaksuista joka lisää kisojen järjestämishaluja.

Ja nyt jos väen vängällä pitää jotain vintage luokkia mukaan tunkea, niin ottakaa nyt ihmeessä nuo 0-ennakkosäätimet ja moottorirajoitukset pois. Jokainen ajakoon milä tekniikalla ajaa. vehkeet kestää tai ei kestä. Eikö tässä sääntö Suomessa jo muutenkin määräillä liikaa?
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

kyoshodbx

Ja nyt jos väen vängällä pitää jotain vintage luokkia mukaan tunkea, niin ottakaa nyt ihmeessä nuo 0-ennakkosäätimet ja moottorirajoitukset pois. Jokainen ajakoon milä tekniikalla ajaa. vehkeet kestää tai ei kestä. Eikö tässä sääntö Suomessa jo muutenkin määräillä liikaa?
[/quote]

+1

iceracer

VD12

NJ

Preppasin kaksi autoa kuntoon Vantaan kisaa varten ja puhuin ympäri yhden "vintage" kuskin ajamaan toista autoani. Onko muita tulossa?

-Niki-
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways

Silppa

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 21.04.16 - klo: 06.56


Ainakaan vielä ei maastosarjaa ajeta matolla. :wink: Mutta veikkaisin että huonosti kestää.

2WD Stadium trukit olisi mielestäni parempi luokka ottaa mukaan maastosarjaan.

Tästä tulikin mieleeni että näitä lisäluokkia on nyt kokeiltu ja pyöritelty kesät talvet erilaisia niin joko olisi jo 2WD Stadium truckin aika taas tulla takaisin ??? Talvella en muista nähneeni yhtään lisäluokan kuskia ja kesällä tietty on säät sotkenut kuvioita.   
#LAR

NJ

Ei tullut tungosta V2-10 luokkaan. No josko 40+ kisoissa sitten?
2wd kisatrukeille oma topicci, sekin on hauska (vanha) luokka.
NIXconcepts - I.materialise - Shapeways