Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Spektrum 2.4 Ghz

Aloittaja Cruisaaja, 05.12.04 - klo: 22.35

JQ

Spektrum ei ainakaan toiminu Indonesiassa et sillee.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

rs tuning

Onneks kaikki ei oo sinne lähös lähiaikoina :wink:
Onkohan muissa maissa samaa ongelmaa :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Tounison

Juu, kerran viikossa indokiinaan ajelemaan :lol:

jarkkom

Joo, onneks meillä on täällä vähän eri ilmankosteus. Jostain syystä staattisen sähkön ja Spektrumin kanssa on ongelmaa. Nomadion pojat on myöskin kopioinut sen Nomadion niin hyvin, että siinä on ihan samat ongelmat kuin tässä aidossa. :)
---

Nikke92

Hiljasta on mutta kysytään kumminkin. Eli onko tietoa noista spektrumin mukana tulevista servoista? Paljonko vääntää ja onko metalli rattaat?
Traxxas Revo 2.5

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Nikke92"Hiljasta on mutta kysytään kumminkin. Eli onko tietoa noista spektrumin mukana tulevista servoista? Paljonko vääntää ja onko metalli rattaat?
Toisessa on metallirattaat ja vääntää noin 6-7kg ja toinen on "vakioservo"
Losin LST:ssä on vakiona samat servot (ohjaus x2 voima ja kaasu/jarru x1 vakio)
merkkiä Graupner (mallimerkintä sama)
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Tounison

Taitaa olla noi servot JR:n valmistamia.

solar4

Little to win, nothing to lose
SD/GT

Nikke92

Mitäs mun pitäisi tehdä että saisin fail safen toimimaan spektrum DX-3:sen kanssa? Nyt se eka heittää sen päälle ja mut sit aukasee kaasua n.puolet :shock:

EDIT: Luin ohjeet tarkemmin ja sain kaikki toimimaan :wink:
Traxxas Revo 2.5

RC_seniori

Onko kellään tietoa spektrumin Lap timing triggerin sielunelämästä. Millaista viestiä lähettää?

Voiko vaikka opetettavaan kaukosäätimeen ottaa lähetyksen "talteen" ja trigata sillä?
Power-Save-Racing Team

Nikke92

Seuraava ongelma. Ostin tossa elektronisennoparin+koneen veneprojektiin. Rupesin testaan sitä niin ei toimi kun sen kytkee kaasuservonkanavaan, mut kun kytkee ohjausservonkanavaan niin toimii niinkun pitää rattia kääntämällä. :oops:
Traxxas Revo 2.5

ylikar-h

Ostin tämän Spektrum Dx3:sen ja siihen telemetria- laitteiston, jonka "näyttöruutu" kiinnitetään antennin tilalle (näin olen ymmärtänyt..), mutta miten saan irti Spektrumin antennin, vaatiiko todella lähettimen takakannen aukaisun...yleensä olen tottunut saamaan antennin irti helpommin, mutta tämä tuntuu olevan enempi kuin "jumipaikka", ei viitsi oikein väkisin runnoakaan, vähän tuntuu oudolta lähettimen aukaisukin (yleisperiaatehan takuun voimassa pysymisessä on, että laitetta ei ole avattu...).
Toisaalta, vaatiiko tämä telemetria- näyttöyksikkö välttämättä asennusta antennin paikalle, riittääkö sen toimintaan lähettimen lähietäisyydellä oleminen, eikös se toimi bluetoothin välityksellä ?

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "ylikar-h"Ostin tämän Spektrum Dx3:sen ja siihen telemetria- laitteiston, jonka "näyttöruutu" kiinnitetään antennin tilalle (näin olen ymmärtänyt..), mutta miten saan irti Spektrumin antennin, vaatiiko todella lähettimen takakannen aukaisun...yleensä olen tottunut saamaan antennin irti helpommin, mutta tämä tuntuu olevan enempi kuin "jumipaikka", ei viitsi oikein väkisin runnoakaan, vähän tuntuu oudolta lähettimen aukaisukin (yleisperiaatehan takuun voimassa pysymisessä on, että laitetta ei ole avattu...).
Toisaalta, vaatiiko tämä telemetria- näyttöyksikkö välttämättä asennusta antennin paikalle, riittääkö sen toimintaan lähettimen näköetäisyydellä oleminen, eikös se toimi bluetoothin välityksellä ?

Älä vain rupea repimään sitä DX3:sen antennia irti. Sen telemetriakitin ohje viittaa sellaiseen tapaukseen jossa on tavalliseen radioon laitettu spektrum moduulit jolloin tämä perinteinen antenni on viraton ja siihen asennetaan tämä telemetrianäyttö. Joten DX3:sen kanssa on sovellettava jotakin muuta asennustapaa.

Tämä näyttöpaketti toimii missä vain radion kantoalueella. Esim: varikolla mekkarin taskussa tai omassa repussa. Ei toimi "luutuutilla" vaan ihan sillä 2,4Ghz taajuudella
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

ylikar-h

Kiitän ja kumarran...sitä minä vähän epäilinkin, mutta kun muistin nähneeni jossain kuvan, missä tämä näyttö oli asennettu nimenomaan DX 3:sen antennin paikalle...ilmeisesti näköharha !

JK

Onko mahdollista käyttää kahta telemetriasysteemiä yhtä aikaa? Siis saisi infon sekä mekatsulle, että kuskille.

Mr Cale

EFRA-kisoissa telemetriaa on jo rajoitettu siten, ettei mekkarilla saa olla telemetria näyttöä käytössään. Sama käytäntö puheiden mukaan pitäisi olla Suomessakin, mutta en kyllä löytänyt sääntökirjasta mainintaa.


Lainaus käyttäjältä: "EFRA"It is not allowed to use any form of telemetry with active transmission.

Sensors are only allowed for the purpose of passive data recording and not for
adjusting the performance of the car whilst in motion. The reading of the data must
be done with equipment, inside or mounted on the driver's radio. No external
devices (i.e in the pit/handheld by the mechanics) are allowed. There are not
allowed to log the data.

JK

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"There are not
allowed to log the data.
[/quote]

Siis tietoa ei saa tallentaa vai mitä tuo meinaa?

Mr Cale

Jaa-a.

Kirjoitusvirheineen vähän kumma lause. Tuo on siis EFRAn sääntökokouksen pöytäkirjasta ja kyseinen ehdotus meni läpi. Tietojen tallennusta on vähän paha kieltää, koska nykysäätimet sähkövehkeissäkin tallentaa vaikka mitä dataa.

ylikar-h

Onko kenelläkään kokemusta Spektrumin telemetria näytön nopeuden kalibroimisesta, eli jos syöttää kertoimen tuumina, näyttää nopeuden maileina, mutta kun näytössä mahdollisuus myös vaihtaa nopeus km/ h:ssa, pitääkö silloin kerroin syöttää millimetreinä...(ohjevihkosessa ei mainita mitään tästä kilometri näytöstä, huomasin sen vain kun "räpläsin" näyttöä )
Vai muuntaako laite automaattisesti tuumat millimetreiksi ...näin ei mielestäni tapahdu ?
Venomin nopeusmittarissa pitää ainakin muuttaa tuumat millimetreiksi, jos muuttaa mailit kilometreiksi..kone ei sitä itse tee.
Hieman sekavaa, mutta toivottavasti kysymys selvisi.

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

rs tuning

WOW! :shocked:
Toi ärrä on kyllä tori räyheen näkönen, siro mutta raju.
Vois hyvinkin olla meikäläisen seuraava valinta.

Makujahan on tietysti monia...
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Mr.MR

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 09.03.07 - klo: 15.55Ei toimi "luutuutilla" vaan ihan sillä 2,4Ghz taajuudella

Minen paljoa radiotekniikasta tiedä, mutta eikös Bluetooth:in (2,45Ghz) taajuus aika läheltä liippaa Spektrumia (2,4Ghz)  :huh:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Bluetooth

Omassa pienessä mielessä olen jopa joskus kuvitellut saaneeni ajajakorokkeella radiohäiriöitä, kun vieruskaveri vastaa Bluetooth laitteella varustettuun matkapuhelimeen. Tyrmätkää tämä mahdollisuus, niin nukun yöni paremmin jatkossa..  :grin:

bluebeetle

Edelleenkin ne bluetoothit ja spectrumit on niitä ns. valikoivia laitteita. Eli hakevat vapaan taajuuden joka käynnistyksen yhteydessä, vaihtoehtoja taisi olla 69 kpl. ja tuskin niin montaa on yhtäaikaa käytössä missään. Häiriöalttiimpia taitavat olla nuo normi AM/FM-radiot, jos esim. kännyköitä ajatellaan.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jerzirccar1

voin olla väärissäkin mutta muistan jossain kuuleeni 79 paikkaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

bluebeetle

Itse asiassa Spektrumin sivuilla mainitaan seuraavanlaisesti: "DSM divides the 2.4Ghz band into 80 individual channels (frequencies)"
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mr.MR

Mitenkäs se ilmenee käyttäjälle, kun laite alkaa etsiä sitä vapaata taajuutta? Olkoon nopeatakin se hakutoiminto, mutta kai siinä hetki menee?

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: Mr.MR - 19.04.07 - klo: 23.46
Mitenkäs se ilmenee käyttäjälle, kun laite alkaa etsiä sitä vapaata taajuutta? Olkoon nopeatakin se hakutoiminto, mutta kai siinä hetki menee?

Kun laittaa vehkeet päälle niin menee pari sekuntia kun se "miettii".
Eikai se ny ajon aikana rupee taajuuksia vaihtaan :shocked:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

stimpson

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 19.04.07 - klo: 14.04
Edelleenkin ne bluetoothit ja spectrumit on niitä ns. valikoivia laitteita. Eli hakevat vapaan taajuuden joka käynnistyksen yhteydessä, vaihtoehtoja taisi olla 69 kpl. ja tuskin niin montaa on yhtäaikaa käytössä missään. Häiriöalttiimpia taitavat olla nuo normi AM/FM-radiot, jos esim. kännyköitä ajatellaan.

Jos nyt ei arvottaisi ja puhuttaisiin asiaa, niin Bluetooth ainakin käyttää taajuushyppelyä. Muistaakseni se vaihtaa paketin lähetystaajuutta 1600 kertaa sekunnissa. JOS spektrumi käyttää vain yhtä taajuutta, niin tuon bluetoothin signaalin pitäisi olla lähestulkoon näkymätöntä taustamelua tuolla radiotaajuuksien seassa. Mutta en tiedä tarkemmin spektrumin käyttämästä tekniikasta, joten en osaa sanoa, aiheuttavatko häiriötä toisilleen.

Samaan taajuusalueeseenhan (tuolle vapaalle 2.4GHz kaistalle) asettuvat myöskin WLAN-signaalit, perinteiset langattomat lankaluuurit (uudemmat mallit) ja käsittääkseni jopa mikroaaltouunit.

EDIT: Etenkin noista WLANeista olisin enemmän huolissani niiden yleistyessä joka paikassa. Bluetoothilla on kuitenkin niin pienet lähetystehot niihin verrattuna.


jarkkom

Arvuuttelua voi tarvittaessa jatkaa kunhan ensin sisäistää sivun http://www.spektrumrc.com/DSM/FAQ.aspx sisällön.
---

Mr.MR

Kommentista päätellen olet jo itse lukenut ja sisäistänyt tuon määrän englanninkielistä tekstiä. Osannet siis vastata, että mistä lähden etsimään vikaa, kun Spektrumilla kantavuus loppuu n. 30 metrin päässä, ja lyhyemmälläkin matkalla on viivettä aika rajusti. Antenni on tosin auton korin sisäpuolella, mutta ohjeiden mukaisesti piuha tulee tuuman verran antenniputkesta ulos. Autossa on vastaaotinkotelo, joka on lisäksi suojattu vesieristeellä. Voiko liian paksuseinämäinen vastarikotelo mitenkään vaikeuttaa vastarin toimintaa?