Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Arrma Kraton, Typhon, Talion, Senton ja Outcast

Aloittaja Maxxi, 24.09.16 - klo: 14.31

Asko87

Kiitos linkistä. Jäi vähän hämään se akun johtojen juottaminen, että eikö ole akuissa ja autossa valmiiks liittimet että ne vaan laitetaan yhteen? Itelle tää on uus juttu ja ekaa autoo oon hankkimassa.

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: Asko87 - 22.04.17 - klo: 22.26
Kiitos linkistä. Jäi vähän hämään se akun johtojen juottaminen, että eikö ole akuissa ja autossa valmiiks liittimet että ne vaan laitetaan yhteen? Itelle tää on uus juttu ja ekaa autoo oon hankkimassa.

RC-laitteisiin sopivia liittimiä on kymmeniä erilaisia. Yleensä RTR-autoissa ja toisaalta akuissa on liittimet valmiina, mutta ne eivät välttämättä ole samanlaisia ja keskenään yhteensopivia. Johtojen juottaminen on RC-harrastajan perustaito, joka kannattaa opetella heti alkuun.

Jos sulla on kiire ajamaan, niin kannattaa ostaa auto ja akut jostain asiantuntevasta kotimaisesta liikkeestä paikan päällä. Näin saat opastuksen alkuun ja oikean tyyppiset liittimet heti alkuun.
Wacky Stack Racing Team

Ipperu

Jos on juuri hankkimassa ensimmäistä rc-autoa niin kannattaa hankkia akut, joissa oikeanlaiset liittimet. Jos heti joutuu aloittamaan kolvaamisella tätä harrastusta niin on kyllä vähän "hankala" startti. Olen harrastanut rc-autoilua reilut 2 vuotta ja kyllä siihen kolvaamiseen pitää edelleen keskittyä ja olla tarkkana ja silti ne liitokset ei mitään kauniita ole. Noh, ainakin ovat toimineet.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

Asko87

Kiitos vastauksista, eli jos oikein ymmärsin niin kyseiseen autoon on mahdollista tilata akut oikeella liittimillä?

Ipperu

Lainaus käyttäjältä: Asko87 - 22.04.17 - klo: 23.01
Kiitos vastauksista, eli jos oikein ymmärsin niin kyseiseen autoon on mahdollista tilata akut oikeella liittimillä?

On mahdollista. Esim. Modelbau Metz tai sitten kannattaa kysyä Hobbyfactorista, mikä myy/tuo maahan Arrmaa.
Hobao Hyper Buggy 1/8  | Associated sc10 4x4 ft | Trx E-Revo vxl 1/16 | Trx E-Revo 1/10

RCHessu

Onkohan kellään tietoa, mikä offset Kraton/Outcast vanteissa on?
Pro-line tarjoaa 1/2 tuuman offsetilla olevia, mutta kuvassa näyttäisivät levittävän autoa aika paljon, joten tuskin tekee hyvää ajo-ominaisuuksille?
TLR 22X-4, TLR 22 5.0, TLR 8ight XE, TLR TEN-SCTE 3.0

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: RCHessu - 25.04.17 - klo: 14.58
Onkohan kellään tietoa, mikä offset Kraton/Outcast vanteissa on?
Pro-line tarjoaa 1/2 tuuman offsetilla olevia, mutta kuvassa näyttäisivät levittävän autoa aika paljon, joten tuskin tekee hyvää ajo-ominaisuuksille?

En tiedä mikä offsetti niissä on, mutta noi valmistajien ilmoittamat mitat on nyt muutenkin ihan höpöhöpöä, jokainen ilmottaa mitä ilmottaa ja se voi olla tuumissa, milleissä tai hessuhopon kengän mitoissa.

MUTTA kyllä tommoset prolinen vanteet paikalleen passaa, mulla on outcastissa pehmeitä ajomaastoja varten prolinen laparenkaat just noilla 1/2 offset vanteilla. Ylempänä kuva kun auto mönkii hangessa. Ei vaikuta ajo omituisuuksiin mitattavasti. Samalla tavalla kimpoilee ympäriinsä! :-)

Normaalisti ajan kyllä vakiolla backflip renkailla. Varmasti paras monsurengas mitä on tehty. Kokoa, pitoa, ei palloonnu niin rajusti kuin pehmeät proolinet ja tuntuu kestävän kulutusta ihan sikana. Eikä oo repeilleet tms vaikka missä kivikossa repiny menee.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Maxxi

Uusi Facebook ryhmä ARRMAn autoille Suomessa, tervetuloa mukaan: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/

Nyt on Kratonilla tullut kurvailtua jo hieman yli vuoden ja akkullisia arviolta ainakin 200. Hyvin on toiminut ja hauskaa on ollut. 6S akulla auto muuttui ihan mielenvikaiseksi mutta hauskaa on ollut :grin: Olen myös laittanut alle Truggy renkaat jolla autosta tuli paljon ketterämpi ja parempi ajaa kun vakiona. Ensi vuonna pitää haastaa kisaautoja radalla ihan tosissaan  :wink:

Tässä video jota olin mukana tekemässä Kratonista.
! Kraton
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Maxxi

Tein nopean videon kaverin Talionista metsässä.

Arrma Talion

Muistakaa liittyä Facebook ryhmään ARRMAn autoille Suomessa, tervetuloa mukaan vaikket vielä omistaisikaan Arrman autoa: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/

ARRMA julkaisi uuden 2018 Talionin: https://www.arrma-rc.com/talion/

Uudessa Talionissa paljon uudistuksia kuten paremmat bulkhedit, runkojäykistimet, servoteline, iskarivarret ja paljon muuta
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

nulli


Maxxi

Ei ole mitään julkaistua. Eiköhän se joskus tulee mutta kukaan ei tiedä koska. Viimeeksi kun Arrma julkaisi päivityksen Kraton sai isomman päivityksen kun Talion joten ehkä tällä kertaa Talion oli se joka saa isomman päivityksen. Mutta eiköhän uudet bulkit, servoteline ja iskarivarret tule jossain vaiheessa Kratoniin joko juoksevana muutoksena tai sitten 2018 versiona.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Maxxi

#71
Tein uuden videon Arrma Outcastista ja Kratonista. Kuvattu Fullspeedin uudessa RC Stunttipuistossa Vantaalla.

Arrma Outcast ja Kraton

Muistakaa liittyä Facebook ryhmään ARRMAn autoille Suomessa, tervetuloa mukaan vaikket vielä omistaisikaan Arrman autoa: https://www.facebook.com/groups/1338221839638549/
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

nulli

67km/h väitti Sigma 4S:llä 14-hampaisen Kratonin selässä.

Tomppa78

#73
:)

KyllästynytJuusto

Mistä osia Tallioniin? Hobby Factorysta löytyi listan viidestä tarvitsemastani osasta vain yksi. Apua kiitos :afro:

Joku random

Mitkä jouset kannattaisi laittaa Senton 6s:ään? Alkuperäiset ainakin edessä tuntuvat olevan aivan liian löysät.
Arrma Senton 6s

Mjt

Näyttää melko hiljaiselta tämän ketjun keskustelu, mutta kokeillaan.... Hankin jokunen aika siten (pojalle :)) Kraton 6s auton ja kelien salliessa olemme käyneet sitä testailemassa täällä Vantaan ympäristössä. Kokemusta RC autoista ei ole sitten oman lapsuuden, joten täysin alusta lähdetään liikkeelle. Hauska peli tuntuu olevan ja 4S akulla menee omiin taitoihin verrattuna riittävän lujaa.

Tähän mennessä suurin mysteeri on diffitöljyt, joita porukka vaihtelee ilmeisesti jäykemmiksi yms. ja saa näin auton käyttäytymään paremmin tai haluamallaan tavalla. Osaako joku selittää miten öljyllä voidaan vaikuttaa auton käyttäytymiseen tai vedon välittymiseen etu/takapäähän? Kiinteä perä/välityshän noissa kuitenkin on.

Onko pk-seudulla hyviä (ulko)ajopaikkoja? Kävin vilaisemassa Vantaan vauhtikeskuksessa RC rataa ja kelien kuivuesssa keväällä siellä pääsee radalle.

Kevättä odottellessa!

Ville Vainio

#77
Noissa ja armoissa käsittääkseni kaikissa on keskidiffi? Sinne öljyä jäykentämällä veto välittyy tasaisemmin eteen ja taakse.
Ite oon jopa lukinnu noista sähkökrosseista keskidiffiä jollon vetää siis aina 50/50.
Löysillä keskidiffiöljyillä voima pyrkii luistamaan eteen ja etupyörien sutimiseen.

Etu ja takadiffie  öljyjä paksuntamalla saat perää ikäänkuin lukittua, ninku kitkalukkotyyppisiä systeemejä oikeissa autoissa.
Jos esim mutkissa tuntuu että sisäkaarteen puoleinen pyörä lyö sutia keventyessään ja voima hukkuu siihen niin jäykempää öljyä diffiin jolloin vetää tasasemmin molemmilla.
Ensimmäisessä viestissä oli lähtökohtia eri diffiöljyiksi.



Arma on merkkinä kiinnostanut ensi kesäksi, inferno mp9e kaveriksi.
Miten näiden varaosa saatavuus? Löytyykö äkkiä kotimaasta vai onko ostettava varaosaautokin jos haluaa turvata ajojen jatkumisen.
Kraton ja typhon kiinnostanut.
Kyosho Inferno MP9e

Ville Vainio

Kyosho Inferno MP9e

Josi

Palikoita näyttää löytyvän hyvin kotimaasta, jrc:ltä Amerikasta tulee myös edullisesti ja nopeasti jos ei Suomesta jotain löydy.

TeemuY

#80
Aloitin juuri projektin.Lähtökohta on V4 Talion.Projekti ei lähtenyt hyvin liikkeelle.Avidin laakerisarjan asennus haukkasi heti p****a kun servo saverin ruuveista 3 meni pyöreäksi.Käytössä oli lämpöä ja hyvä kuntoiset Hudyn työkalut.Perät ja keskidiffi laakeroitu ja shimmattu.Alkuperäiset sähköt saivat lähteä melkein.Pinionin ruuvit pyöreäksi, vaikka taas oli lämpöä riittävästi.Tulossa Hobbywingin sähköt, uutta servoa, alumiiniä kriittisiin paikkoihin, rosteriruuvi sarja, rengaskierroksia joka lähtöön jne.Vielä kun oppisi lisäämään kuvia tänne.Ps. alkuperäinen servo ja ohjain poltettu.Laakerit viety Stenalle.Alkuperäiset ruuvit ovat myös ongelmajätettä. Ps2. Iskareiden alapäät muutettu Intechin vastaaviin.Kestää pommitusta enemmän kuin mitkään muut, RPM on paperia noiden rinnalla.

TyphonV3

Täysi aloittelija harjoittelee jouluksi hankitun Arrma Typhon Mega V3 kanssa ja siitä on herännyt muutama kysymys:

1. Vakiomoottori (ARRMA Mega 550) hajosi hyvin äkkiä (tuulettimen lavat katkesivat eli joko valmistusvirhe tai kivi moottorissa) ja ostin tilalle tämän setin eli Robitronic 3652 / 4000 kv:
https://hobbyfactory.fi/p60991/robitronic-razer-ten-brushless-combo-60a-3652-4000kv
Ostaessa varoiteltiin, että vakioakulla (7-Cell NiMh) ei välttämättä saa moottorista juuri vakiomoottoria enempää iloa irti, mutta kyllä se on ihan eri vehje (75% teho uudesta vastaa aika hyvin 100 % tehoa vanhasta). Tämä ihan perstuntumalla radalla ja hypyissä koettu.

Ajon jälkeen moottori kuuma, nopari viileä ja akku vähän lämmin. Tästä päättelin löytämäni tiedon perusteella, että voisi olla välitykset pielessä ja vaihdoin vakiona olleen 14-hampaisen pinionin 18-hampaiseen. Nyt lämpenee akku ja moottori paljon tasaisemmin, nopari edelleen melko viileä. Kuulostako jotakuinkin järkevältä rattaalta (spurri vakio 91).

Tiedän, jos vauhtia haluaa, niin pitäisi hankkia 3s LiPo-akut ja laturi, mutta tässä on yritetty pärjätä ja harjoitella nyt vähän pienemmällä budjetilla.

2. Muutaman viikon ajelun jälkeen toinen etuiskari vuotaa ja toisesta on männänvarsi vähän vino. Tuo vuotava iskari vuotaa nestettä kierteiden yläreunasta eli mäntä ei tiivisty kunnolla (on kunnolla kiinni ja O-rengas näyttää ehjältä). Auttaako tällaiseen mikään muu kuin ostaa varaosia ja toivoa, että ne kestävät/toimivat paremmin? Vaihdoin jo O-renkaan ja tuntuisi ainakin paremmin pysyvän neste (575 cst) sisällä

3. Ostin auton mukana silikoniöljyä, mihin kaikkialle tuota olisi hyvä laittaa ja kuinka usein? Ainakin pyöränlaakereihin olisi ilmeisesti hyvä, mutta niihin ei pääse kovin helposti käsiksi edes renkaat irrottamalla, pitääkö vain purkaa enemmän?

Kaiken kaikkiaan auto on kyllä ollut juuri sitä mitä haettiin, eli kohtuullisella budjetilla auto, jolla voi pojan kanssa huoletta ajella pihalla ilman, että se jää koko ajan joka paikkaan kiinni, mutta tarvittaessa vauhtia löytyy jo vähän aikuisempaankin makuun.

lassii

Päivää

Veli hommas tuollaisen Sentonin ja nyt itseä kuumottaa niin ettei uni tuu. Kuvia kun katselin niin tuossahan ei ole keskidiffiä lainkaan. Eli vetosuhdetta ei juuri muutella. Onko noissa mitään ihmeellistä muutakuin tarkastaa perusasiat ennen hurjastelua? Tyyppivikoja tms? Ohjausservot on RTR autoissa ollut aika leluja, mitenkäs tässä?
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf