Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

sisäänajo

Aloittaja marko__, 14.12.04 - klo: 18.15

marko__

Eli mulla on tollanen Tamiya ford focus wrc xb polttis auto. Olisko nitään sisäänajo vinkkejä. Voisko joku kertoa vaihe vaiheelta sisäänajon jutut. Tiedän kyllä että osaatte neuvoa. Kiitos jo etukäteen

waltt

Käytä autoa ensin n. 4 tankillista pukilla ja sen jälkeen aja n.2 tankillista rauhallista ajoa.
Luulen että auton ohjeissakin on kerrottu sisäänajosta.
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

marko__

Eks siinä pidä mitään säätää

kukkalapio

Pistän tänne nyt saman ku hobbylinna sivuille:

Sanon jo heti, etten tunne mallia, mutta yleensä se menee aika samanlailla.
Ensin niin rikkaalle seos, kuin vain saa pysymään käynnissä. Tämä siis pukin päällä renkaat vapaasti liikkuvissa. Pari tankkia pukin päällä hyvin pienellä kaasulla erittäin rikkaalla.

Sitten kiristetään vähän neulaa ja laitetaan auto kolmannella tankilla maahan. Ajetaan ensin pari tankkia maassa niin rikkaalla, että hyvä että kulkee eteenpäin. Ei kumminkaan ihan koko tankkia saa ajaa putkeen kaasu pohjassa, vaikka kone ei pääsisikään kiertämään liikaa. Aina välillä kaasua sen verran, että kulkee eneenpäin kävelyvauhtia tai hiljempaa (älä kumminkaan polta kytkintä!) ja taas vähän huilia. Taas eneenpäin ja huilia...
Kolmannella tankilla maassa voi ruveta kiristämään neulaa jo vähän enemmänkin, mutta silti pitää olla vielä huomattavan rikkaalla. Siinä se kolmas, neljäs ja viides tankkikin maassa joka tankin välissä vähän neulaa kiristellen.
Joka tankin välissä pitää olla huolellinen jäähdytys. Eli koneen pitää itse antaa jäähtyä, sitä ei SAA nopeuttaa millään lumella tms!
Lisää vauhtia/kiristä neulaa portaittain, ei niin että kun on 7 tankkia vedetty sisäänajoa kävelyvauhtia niin sitten yhtä-äkkiä kone kisasäätöihin ja urku auki. Ei ei. Vaan vauhtia lisätään pikkuhiljaa.
Ehkä annoin vähän säännön omaisesti nuo tiedot, että ei ole siis tarkoitus tehdä juuri niin kuin sanoin, mutta johonkin tohon suuntaan se kannattaa tehdä. Ainakin itse olen hyviä koneita saanut tuollaisilla sisäänajoilla.

Tankkien määrät riippuu vähän tankin koosta. Jos on pureten alphassa savagen tankki (160ml), niin eipä sitä montaa tankkia tarvitsekkaan ajaa..

Auttoko yhtään? :)


edit: niin montako seosneulaa siinä kaasuttimessa on? Niitä kuuluu olla 1-3 + tyhjäkäynnin suuruuden säätöruuvi. Perehdy vähän ensin ohjeisiin, että tiedät mikä neula on mikäkin. Laita neulat ihan ensin ohjeiden mukaisiin säätöihin. Neulan asennot lasketaan niin, että se kierretään ihan, mutta kevyesti (!) ja sitten avataan tietty kierrosmäärä. Säätäessä aina pidetään mielessä, että missä oli viimeksi, ettei tarvitse koko ajan käännellä kiinni ja taas auki.
Itse rikkaus tarkoittaa, että moottori saa rikasta seosta, eli polttoainepitoista. Laihentamisella tarkoitetaan, että laitetaan seosneulaa kiinnippäin, niin moottoriin menee enemmän ilmapitoista seosta. Eli seosneuloilla säädellään kuinka runsaasti polttoainetta virtaa moottoriin.

Sisäänajon aikana polttoainetta pitää rynnätä sinne aivan ylimäärin, että voitelee varmasti tarpeeksi hyvin ekoilla tankeilla. Palamatonta ainetta pitää aluksi roiskua putkesta kunnolla. Ja savua tulee putken täydeltä!

Myöskään pakkasessa moottoria ei kannata sisäänajaa, se kärsii liian alhaisesta lämpötilasta. Talviaika on vähän huonoa aikaa sisäänajaa. Koita vaikka laittaa jotain pientä lämmikettä kannen ympärille, kun ensimmisiä tankkeja pärryttelet. Mutta varo koneen liiallista kuumenemista!! Sisäänajossa se ei saa paljoa kuumentua.

Tällaisia topiceja on koko foorumi täynnä. Oikeasti sun olisi pitänyt käyttää haku-toimintoa! Jos jokainen tekee omasta asiastaan oman topicin, niin täältä ei voi koskaan löytää mitään kunnon tietoa, vaan hajanaisesti sieltä täältä. Tavoitteena on, että yhdestä asiasta on yksi topici, joka aina haun avulla etsitään ja kirjoitetaan sinne. Tämän aiheen topiceja on ollut useasti ennenkin. Jos sitten myöhempien vaiheiden säätöapua tai muuta tarvitset, niin hae haulla joku hyvä topici ja lue ensin se/ne läpi, jos jää epäselvää, niin kysy sitten. Jos kaikki tekisi niin, olisi kaikkien helpompi möys tehdä niin.  :P

Tomppa

Sisäänajamisesta tuntuu olevan yhtä monta versioo kuin on kertojiakin, HPI:n omassa dvd:ssä kerrotaan että aja 2 tankkia vaihtelevaa ajoa sisään jonka jälkeen voit kiristää neulaa.

Oma mielipiteeni on että vaihteleva rauhallinen sisäänajo riittävän rikkaalla on parasta moottorille, eihän sitä oikeaa auton moottoriakaan ajeta pukilla sisään. Omat sisäänajot olen hoitanut tuolla tavalla autoissa ja kaikki pelaa hyvin, olen vain huolehtinut, että moottori käy tuon sisäänajon aikana rikkaalla. Olen ajanut noin 3 tankkia sisään omia moottoreitani.

Tiedän että tästä asiasta tulee sota  :mrgreen: , mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.

marko__

Mitä tarkoittaaa rikkaalla

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "marko__"Mitä tarkoittaaa rikkaalla

Seosruuvi on säädetty liikaa auki jolloin kone saa hieman liikaa polttoainetta suhteessa ilmaan. Eli käy siis rikkaalla.

marko__

Missäs sitten on seosruuvi

marko__

Mitäköhän siitä mun sisäänajosta tulee. Taitaa mennä pieleen :(  
Kun joku vaan vois neuvoa tai antaa jonkun kuvan missä näytetään mikä on mikäkin ruuvi.

*HOKE*

Katsoppas jos tästä olisi sinulle apua.

marko__

Kiitos tuosta mutta se ei mitään auttanut. Kun en tiedä mikä on pääneula ja sen sellaset

*HOKE*

Lues pidemmälle... Siellä on jopa kuva kaasarista ja on erittäin hyvin kerrottu mikä on mikäkin ruuvi...
Luet vaan kärsivällisesti kaikki 3 sivua läpi niin varmasti löydät vastauksen moneen kysymykseen.

Nyt pitää häippästä... Neuvon illalla lisää mikäli kysyttävää tai kukaan muu ei ole neuvonut.

marko__

En tajunu mitään. Voi vittu s*****a kerpele

Mini-Z

Are you sure?

Sakkeri91

Yleensä pääneula on ensimmäisenä polttoaine letkun jäläkeen.
Jos olen väärässä niin viisaammat korjatkaa.

-Pasi-Anssi



Siinä on kaasarin kuva, high speed on pääneula, low speed alaneula. Reikä Kuvan keskellä on ilman putsarin paikka. Idle-speed ruuvviin ei kannata koskea. :wink:  Fuel inlet on polttoaineletkun paikka.
Niin!

marko__

Kiitos toi auttoi :D

marko__

No niin nyt tiedän mikä on mikäkin neula kiitos -pasi-anssi. Sitten vielä pitäis tietää kuinka se saadaan rikkaalle

Sakkeri91

Väännät ruuvia auki!

marko__

Siis mitä ruuvia

Sakkeri91


marko__

Lainaus käyttäjältä: "Sakkeri91"Pääneulaa!


Joo tajusin. Olis vielä yks kysymys jos tosta pääneulasta sitä laitetaan rikkaammaksi niin mistä säädetään. sori

-Pasi-Anssi

Eli laitat vain ruuvimeisselin pääneulan päähän, ja pyörität aukipäin (vastapäivään) :wink:
Niin!

marko__

Lainaus käyttäjältä: "-Pasi-Anssi"Eli laitat vain ruuvimeisselin pääneulan päähän, ja pyörität aukipäin (vastapäivään) :wink:


Tollako tavalla sitä laitetaan rikkaammaksi

Sakkeri91


Tom Byron

Herranjestas. Ei oo todellista...

jerzirccar

Tämän takia pitäisi olla asiantuntijat myymässä tuolla kaupassa näitä autoja. Tämä kaveri voi saada auton käyntiin mutta odotas vain kuin hän menee tuonne pölyselle puolelle ajamaan niin moottori on takuu varmasti väljä jo muutaman minuutin päästä, sori vain mutta näin on asiat. Saanko kysyä miksi hankit polttisauton? Halustikos koska se pitää ääntä, kulkee kovaa, tulee todella likaiseksi tai muuten vain sinulla oli ylimääräistä rahaa taskussa. Yritä löytää itsellesi joku siihen viereen joka todella tietää mikä on homman nimi niin siitä voi jopa syntyä sinulle harrastus tuosta polttis autosta/luokasta. Herran sentään älä vain mene aukaisemaan sitä tulppaa sanon minä. Niin tulppa on se mikä hehkuu ja on palotilassa kiinni.
Jerzi

kukkalapio

Niin, ja niin kuin tuolla ensimmäisessä viestissä kirjoitin, niin neulojen asennot lasketaan auki olevista kierroksista. Lisäsin siis siihen mun tekstiin puolet lisää, mitä ei ollut hobbylinnan sivuilla. Muistitko lukea?  :wink:

Sakkeri91

Minulla ei ole ollut ketään muuta auttamassa kuni JR:rän myyjä ja asiantuntevaa apuva olen saanut.
Kannattaisi kysellä vaikka kerholta tai myyjältä vinkkejä eikä tulla heti tänne ihan kysymysmerkkinä kyselemään.
Myyjällä on katsos helpompi neuvoo kun kaikki täällä foorumis ei oo nähny sitä autoo.

jeejee

OT: Kylläpä täältä MELKEIN jokaisesta autosta kokemusta on. Myyjä tai vastaava voi opastaa kädestä pitäen niin se on helpoin jos on aivan aloittelia eikä tiedä missä on mikäkin.
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum