Kauan odotetun uutuuden julkistus lähiaikoina!
http://www.liverc.com/news/announcements/13341-BREAKING%3A_Team_Associated_preparing_to_introduce_new_4WD_buggy_-_the_B44.5%3F/ (http://www.liverc.com/news/announcements/13341-BREAKING%3A_Team_Associated_preparing_to_introduce_new_4WD_buggy_-_the_B44.5%3F/)
http://www.rcm.fi/rc-autot/team-associated-new-1-10-4wd-buggy-pre-order.html (http://www.rcm.fi/rc-autot/team-associated-new-1-10-4wd-buggy-pre-order.html)
Teasereita jo mukavasti liikkeellä.
Nimikin vahvistui RC10B64
https://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B64D/Team_Kit (https://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC10B64D/Team_Kit)
selkeästi otettu mallia 1/8 autoista kun ylädekit korvattu rungon jäykkäreillä.
mielenkiintoinen ratkaisu kardaanien kanssa, taitaa olla diffiboksin pinioniratas samalla ulostulona joka kenties lukitaan lukkosokalla boksin ulkopuolelta?
mekattavuus on autossa ainakin selkeästi hypännyt monta harppausta eteenpäin, joka on kyllä hyvä juttu :grin:
Tämä on vissiin dirtti versio mikä on kuvissa ja matto versio on tulossa erikseen. Onko ainoa muutos siinä slipperi keskidiffin paikalla vai pistäisköhän asso kovemmat muoviosat mukaan myös. Mielenkiinnolla odotan! Noi etuhexien pinnit, oikeasti, nyt on vuosi 2016.
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 24.11.16 - klo: 09.18
Noi etuhexien pinnit, oikeasti, nyt on vuosi 2016.
kenties menty asiassa geometria edellä. keulan ohjauspala&casterpala muistuttaa aika paljon esi-isää.
voi olla vaikea tehdä noin kapeata hexiä jossa olisi vielä lukitusruuvi?
Lainaus käyttäjältä: APK - 24.11.16 - klo: 10.47
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 24.11.16 - klo: 09.18
Noi etuhexien pinnit, oikeasti, nyt on vuosi 2016.
kenties menty asiassa geometria edellä. keulan ohjauspala&casterpala muistuttaa aika paljon esi-isää.
voi olla vaikea tehdä noin kapeata hexiä jossa olisi vielä lukitusruuvi?
Voi olla että ei siihen lukitusruuvia mahdu, mutta olisi siihen silti voinut laittaa täysmetallipinnit. Tuskin kukaan
kuitenkaan ilman eturenkaita ajelee. :roll:
sitä varten on factory team malli sitten myöhemmin :azn:
Yokomo Bmax4 3 here we come. Antakaa anteeks kun katoin ehkä tuota sen kuus sekuntia.
B64D:n laatikon sisältö selviää tästä videosta.
https://www.youtube.com/watch?v=LqNnolkN04I (https://www.youtube.com/watch?v=LqNnolkN04I)
Autot saapuneet Suomeen!!! :wink: Materiaalit vaikuttavat laadukkailta ja kasaaminen ollut helppoa :cool:
Tässä alkuun muutama maistiainen kuvien muodossa.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1244.photobucket.com%2Falbums%2Fgg563%2FMiro_Gabrielsson%2FAE%2520B64D%2FIMG_5150_zpsegzbpr9o.jpg&hash=cb5ed22dc140961cf69e9123c7d125e73e14be83) (http://s1244.photobucket.com/user/Miro_Gabrielsson/media/AE%20B64D/IMG_5150_zpsegzbpr9o.jpg.html)
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1244.photobucket.com%2Falbums%2Fgg563%2FMiro_Gabrielsson%2FAE%2520B64D%2FIMG_5108_zpsxbaldzom.jpg&hash=84cde7a7b68e10118e9a8bc6671ef3142430a03e) (http://s1244.photobucket.com/user/Miro_Gabrielsson/media/AE%20B64D/IMG_5108_zpsxbaldzom.jpg.html)
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1244.photobucket.com%2Falbums%2Fgg563%2FMiro_Gabrielsson%2FAE%2520B64D%2FIMG_5124_zpsrgn1rdaa.jpg&hash=fe8d59e63033392007c117b39277273029953675) (http://s1244.photobucket.com/user/Miro_Gabrielsson/media/AE%20B64D/IMG_5124_zpsrgn1rdaa.jpg.html)
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1244.photobucket.com%2Falbums%2Fgg563%2FMiro_Gabrielsson%2FAE%2520B64D%2FIMG_5133_zpsw5xpkfuu.jpg&hash=3b737297ec14740ddd81e385da614cf122ad1ba3) (http://s1244.photobucket.com/user/Miro_Gabrielsson/media/AE%20B64D/IMG_5133_zpsw5xpkfuu.jpg.html)
...sähköjä vaille valmiina radalle.
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1244.photobucket.com%2Falbums%2Fgg563%2FMiro_Gabrielsson%2FAE%2520B64D%2FIMG_5181_zpsp0pdldrn.jpg&hash=1a1f5242cb465d05e4c8124fa880b31ffe922053) (http://s1244.photobucket.com/user/Miro_Gabrielsson/media/AE%20B64D/IMG_5181_zpsp0pdldrn.jpg.html)
(https://hm-lab-x.fi/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1244.photobucket.com%2Falbums%2Fgg563%2FMiro_Gabrielsson%2FAE%2520B64D%2FIMG_5188_zpsfjumddlw.jpg&hash=151f5d8d2b2a2e456c1cca398c54de2e6926291e) (http://s1244.photobucket.com/user/Miro_Gabrielsson/media/AE%20B64D/IMG_5188_zpsfjumddlw.jpg.html)
Morjens!
Auto kasassa ja ekat testit ajettu:)
Vähän pohjaa tarinalle: Tullut tänä talvena omistettua neljän eri merkin 4wd auto, tätä asson uutukaista odotellen:). Tuli kokeiltua Losin, Durangon, Schumin ja Xrayn auto. Ja täytyy sekin todeta että noista merkeistä ei mikään ole huono tässä mattocrossissa. Jokaisen auton saa ajettavaksi, mutta onko se sit riittävän nopea? Mene ja tiedä..
Dodi, sit tähän Asson B64D malliin.
-Kasaaminen: Osat napsahtelee paikalleen ilman dremeliä. Yhden takatukivarren jouduin kumminkin viilaamaan koska en ollut tyytyväinen sen herkkyyteen. Ja toinen mikä tuli kasatessa esiin oli casterblock palojen kiinnintys ruuvit alhaalla. Ottaa kiristäessä kiinni hingepinniin ja menee jumiin. Rikka alle tai 1-2mm lyhempi ruuvi= homma toimii.
Setup: Tuli otettua tuolta Karrin facen sivuilta https://m.facebook.com/karrisalmelaRC/?locale2=fi_FI Täydellistä kopio ei saanut vielä tehtyä hiphop osien puuttuvuuden takia:)
Ekat ajot: Täytyy sanoa että auto yllätti! Tällä kertaa positiivisissä merkeissä, en tiedä oliko takaraivossa B44.3 auton suoma suuri v**** jota pelkäsin myös uudessa mallissa:) Auto oli todella helppo ajaa ja mikä parasta se myös kestää pystyssä:D Aikoja tuli kellotettua sen verran että ei ihan "uulitsalla" ole koko tekeminen. Noin sekunttia edelle 2wd autoa. Tämä tietää hyvää ja antaa taas uutta potkua tähän harrastukseen. Tulevan viikonloppuna ajetaan vielä kunnon testi viikonloppu jotta pääsee täysin sisälle tämän vauhti hirmun temppuihin:)
ETEEN PÄIN! SANO MUMMO HANGESSA!
KESÄ TULE JO:)
Edit: Takahubien muovilevyt (mihin tulee linkki kiinni) kannattaa tehdä hiilikuidusta.Mutta muistakaa ostaa itse hiilikuitulevy/säilyttäkää kuitti. On prösyyrit näyttää sit verottajalle😆😂😂😂😂😂
Saas nähdä milloin ja kukas tekee hiilaripohjan ekana tähän autoon😉😉
jerzi
Mikä aiheutti suurta v********:sta Jorilla b44.3 assossa?
Lainaus käyttäjältä: iceracer - 24.02.17 - klo: 10.30
Mikä aiheutti suurta v********:sta Jorilla b44.3 assossa?
Se halus kulkee matolla/turfilla renkaat taivasta kohden meikän käsissä:) Teki sille mitä vaan :smiley:
Totuus maailmasta videoo tästä autosta :cool:
https://m.youtube.com/watch?v=whNUc6CCfKw
Dorka yllätti itsensä ja hommasi asson B64D:een. Viime aikoina on tullut rakennettua xrayn kisa-autoja niin tämä oli ihan mukavaa vaihtelua. Edellinen 4WD kymppi krossi ennen tätä oli xrayn XB4 2015.
Rakentamisessa ei mitään suuria ongelmia ollut, mitä nyt alussa ihmettelin, että onpa tunnottaman tuntuiset muoviosat kun ei meinannut ruuvit kiristyä ollenkaan sivuponttoneissa, ennen kuin huomasin että ruuvarissa pyöri pelkkä kahva, ruuvi ja terä pysyi paikoillaan.
Muoviosien laatu on hyvää, tukivarsien jäykkyys tuntui käsin väännelen samalta kuin xrayn hard osat.
Ruuvit on erinomaisia verratuna Xrayn ruuveihin, tätä ei tarvitse dremelöidä auki joka huollon yhteydessä.
Iskarit oli helpoimmat ilmattavat, mihin olen itse törmännyt (vertailu kohteina Yokomo, TLR ja Xray).
Diffien shimmi määrä on järjetön, mutta kaiketi niillä jokin järkevä tarkoitus on. :roll: Mulla diffit on shimmattu edessä 1 ja 7, takana 0 ja 7.
Diffien shimmaus ohjeita video muodossa.
https://www.youtube.com/watch?v=hem7M1ohi-U (https://www.youtube.com/watch?v=hem7M1ohi-U)
Muita huomioita rakentamisesta:
Etupyörien hexien rollpinnit vaihdoin koko metallisiin arrowmaxin 1,5mm pinnit on hitusen väljät, että oikea koko on varmaan 1,7mm. Assolta löytyy oikean kokoiset osanumerolla 92064.
Keskidiffin ulostuloihin laitoin o-renkaita ettei koiranluut pomppaa paikoiltaan irroittaen samalla G-clippiä, joka pitää diffien pinjonit paikoillaan. Eteen yksi ja taakse kaksi.
Petitrc:een rakennus vinkkejä:
http://site.petitrc.com/setup/associated/SetupSheetsAssociatedRC10B64/B64_TipsTricks/ (http://site.petitrc.com/setup/associated/SetupSheetsAssociatedRC10B64/B64_TipsTricks/)
Rakensin auton muuten paketin setuppiin paitsi keskidiffiin laitoin 500K öljyt. Nyt kun vielä kerkeäisi testaamaan autoa.
Kuviakin olisin laittanut, mutta tietokoneen käyttöjärjetelmä on niin vanha ettei kuvia saanut enää siirretyä dropboxiin. :embarrassed:
Tuli itsekin laitettua tämä tilaukseen ja jatkettua harrastusta muutaman vuoden tauon jälkeen. Nyt odotellaan, että auto saapuu, toivottavasti ensi viikolla pääsisi kasailemaan.
Onkos jotain kokemuksia antaa mitä varaosia kannattaisi pakkiin varastoida? Onko autossa jotain akilleen kantapäätä, mikä ensimmäisenä pettää?
Suosittelisin oheista alumiinitankoa ohjaukseen:
https://www.teamassociated.com/parts/details/92103-ASC92103-b64_ft_aluminum_steering_rack/ (https://www.teamassociated.com/parts/details/92103-ASC92103-b64_ft_aluminum_steering_rack/)
Sekä hyvä ois varmaan tukivarret pakissa olla, jos sattuu vähä "lipsahtaa"...
Myös servovarsi on aika rapsakkaa muovia, joten alumiinivarsi myös sinne.
Eilen kävin Hakkilan liukkaalla betonilla vähän kurvailemassa, homma loppui siihen kun etutukivarsi katkesi.
Ajaminen oli vähän hakusessa uuteen radioon totutellessa.
Itse auto oli mukava ajettava, kun pikkaisen teki säätöjä. Takalinkit kannattaa samantien laittaa tornissa sisenpään reikään, jos ajaa liukkaalla radalla. 500K öljy tuntui ihan toimivalta keskidiffissä, vaikka rata oli kuulemma normaalia liukkaampi.
Onko muilla katkeillut etutukivarret, että onko se edelleen asson nelkkujen akileenkantapää?
Tukivarsista on tullut päivitetyt versiot. Onkohan niitä jo Suomen kauppiailla?
Kyllä b64 etutukivarret on b44 varsia paljon kestävämmät.
Itse en ole saanut kuin yhden takasen rikki.
Lainaus käyttäjältä: iceracer - 29.11.17 - klo: 13.30
Kyllä b64 etutukivarret on b44 varsia paljon kestävämmät.
Se on totta! Mulla oli b44.2 ja siinä saattoi tukivarret katketa ilmavirrasta.
B44 malleihin suosittelen rpm-tukivarsia. :wink:
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 29.11.17 - klo: 13.21
Tukivarsista on tullut päivitetyt versiot. Onkohan niitä jo Suomen kauppiailla?
Kyllä on, Eurorc:ltä tuli päivitetyt tukivarret ja näihin on tullut vahviketta juurikin siihen kohtaan mistä tukivarsi katkesi. Hobbyfactorilta tuli autoon sopiva exotekin alumiininen servovarsi, joka melkosen jämerää tekoa.
Schelle racingiltä tulossa akselivälin lyhennys setti. Tolla hinnalla ei kannata alkaa kaivamaan dremeliä esiin ja tehä ite.
http://www.schelleracing.com/Schelle-Racing-Innovations-New-Releases/Schelle-Associated-B64-B64D-Short-Wheelbase-Parts-Kit-SCH1394 (http://www.schelleracing.com/Schelle-Racing-Innovations-New-Releases/Schelle-Associated-B64-B64D-Short-Wheelbase-Parts-Kit-SCH1394)
Moi
Mikähn kitin mukana tulleista servovarsista pitäisis sopia Savöx SC1258 TG sevon kanssa? Pikaisella katsomisella en löytänyt kirjaimille A,F,H ja J ohjeesta selityksiä.
Juha T
F = Futaba sopii. Eli kummassakin 25t
Moi,
Ostin uuden B64 auton Hobby Factorilta ja kasasin sen ohjeiden mukaisesti. Eturenkaat on pahasti sisäänpäin kallellaan (camber) sekä myös eteenpäin sulkeutuvat (toe). Ohjeessa oli turnbuckle build: front camber 21.25mm. Lähes varma että ohjeessa on väärä mitta ja pitäisi olla huomattavasti pidempi. Mittasin tämän 21.25 mm työntömitalla sadasosamillin tarkkuudella ja heittoa todella paljon yo. Rengaskulmissa. Eikö tämä mitta oteta kuitenkin metalliosan pituudesta ja muoviosien välinen etäisyys?
Takarenkaan kulmat ovat silmämääräisesti ok, mitään mittalevyä ei ole.
Mitenhän muut ovat säätäneet nämä etutukivarret?
Topi
Sent from my iPhone using Tapatalk
Esimerkiksi näin
https://hobbyfactory.fi/tiedostot/57/Setup%20sheetit/B64%20Hoke%20pappa%20MM.pdf
Jos ei cambermittaa ole niin kunhan silmämääräisesti hieman negatiivisen puolelle käännät niin ollaan hyvissä lähtökuopissa.
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Seutup sheetillä neuvotaan:
Camber 1
Toe 2 out
Tukivarsissa on vanttiruuvit ja ko. välit mitä kirjoitin, mainittu auton kasausohjeessa.
Nämä setup sheetin 1 ja 2 out ei sano minulle mitään. Se silmämääräisesti säätäminen kuulostaa kaikkein ymmärrettävimmältä. Ohjeessa kun neuvotaan sadasosamillin tarkkuudella ja sitten säädetään silmämääräisesti niin tuntuu vähän erikoiselta.
Jos nyt alkuun laitan mutulla säädöt ja selvitän mitä nämä parametrit ovat niin koitan saada tarkemmin säädettyä.
Toinen oli diffien shimmaukset, mutta siihen löysin tästä ketjusta ohjeen. Kiitos siitä👍
Sent from my iPhone using Tapatalk
Säädät niinkun setuppilapulla on niin saat hyvän lähtökohdan.
Vanttiruuvien mittailemisessa tärkeintä on että molemmin puolin autoa on saman mittaiset.
Ei niitä muuten mittailla sen enempiä.
Ohjekirjassa lukee mitat jotta rakentaessa saisi auton kulmat suurinpiirtein oikein.
Jos edessä on raju camppeeri noilla mitoilla niin oliskohan linkin kiinnitys väärässä reiässä?
Tosin enpä ole kyseisiä autoja kasaillessa koskaan linkkejä mittaillut sen ihmeemmin vaan olen laittanut linkit autoon kiinni ja säätänyt silmämääräisesti eteen pienen camppeerin, kohtalaisen reiluhkosti haritusta ja taakse vähän ronskimpi camppeeri kuin eteen. Linkit molemmin puolin saman mittasiks ja sit radalle ajamaan ja säätöjä hakemaan.
Jos tulet hakkilaan ajamaan niin HF:n tiskin kautta piipahdus ja voin tehdä pikatarkistuksen näyttääkö auto olevan alueella vai pitäiskö heti tehdä jotain.
Mitä itse olen näitä autoja (merkistä riippumatta) rakentanut niin vaikka linkki olisi oikeassa kohtaa kiinni ja manuaalin mukaisessa mitassa niin pyöränkulmat voivat asettua mihin sattuu. Yhtään autoa en muista että manuaalin mitoilla olisi ollut camberit ja auraukset tuossa 1-2 asteen haarukassa, aina useammin 5-6 asteen nurkilla, ellei enemmän.
Nykyään teen vantit vaan siten että poraan kertaalleen pallokupin pohjaan ja otan n. puoleen väliin takaisin ja pyöränkulmat säädetään sitten kun auto on valmis.
Kiitti taas hyvistä vinkeistä🙂 Olen ensin rakentanut auton virallisen ohjeen mukaan ja tämän jälkeen säätänyt Hoken viittaaman setup sheetin mukaan. Tukivarsien (linkkien?)kiinnityksiä olen tarkastanut useita kertoja, enkä ole huomannut niissä setup sheetistä poikkeavuuksia.
Laitan ne etukulmat nyt siis silmämääräisesti:
Camber: 1 eli renkaan yläreunat lähemmäksi kuin alareuna ja kulma 1-aste.
Toe(auraus): 2 out eli haritusta 2-astetta, missä eturenkaiden etureuna on ulompana, kuin takareuna.
Takakulmat vastaavasti
Camber: 3 eli reilusti enemmän kuin edessä kuten Hoke sanoit.
Löysin netistä vielä yhden vinkin tukivarsien mittoihin tehtaan kasausohjeen korjaukseen. Liitteenä kuva. Huomattavasti eri mitat ohjeeseen nähden.
Tulen vielä Hakkilaan HF:n tiskin kautta niin voidaan katsoa onko suunnilleen kasattu kuten pitää. Kiitos avuista!(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181212/a86a21d3fb459eb50c7d6a42794acba5.jpg)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Moi,
Koitin etsiä RC10B64 setup sheettejä liukkaalle betonille, mutten ihan helpolla löydä. Olisko joku ystävällinen ja linkkaa tai lähettäis ko. Säädöt? Esim. Winter Jumps Vaasan radalle tai vastaavaan rataan? Hupicon kisat on liukkaalla betonilla, millä ei ole ikinä tullut vielä ajettua.
Topi
https://hobbyfactory.fi/Info+ja+Setup+laput?_tr=10578
Kiitos Hoke. Oliko etuvakaajaa lainkaan vai puuttuuko vain sheetiltä?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kaikki niinkuin lapussa merkitty.
Eli ei etuvakaajaa.