Lainaus käyttäjältä: "petka"
Suomalaisen kaupan listahinta on jotain ihan käsittämätöntä. Miten voi olla mahdollista, että sama auto maksaa toisessa kaupassa 77€ enemmän kuin, että tilaa sen auton yksittäiskappaleena itselleen Hong Kongista superpikalähetyksenä.
Selityksiä on muutama: Listahinnasta saa kyllä alennusta, jos tajuaa pyytää, mutta kiltit ja tyhmät maksavat täyden hinnan, suomalainen firma on vain ahne ja ottaa katetta 200€, suomalainen firma on laittanut listoilleen kaikki mahdolliset tuotteet, joita ei tietenkään ole varastossa, vaan kyseinen tuote tilataan PrecisionRc:ltä Hong Kongista, kun joku on sortunut sen tilaamaan heiltä.
Ja sitten vielä myytti niistä eri suuruisista arvonlisäveroista ja Suomen markkinoiden pienuudesta. Jos ostat autopaketin Saksasta hintaan 400€ sis. alv 16%, niin myyjälle jää 344€ ja Suomessa 327€ ja myyjä tilittää valtiolle vain netto alv:t. Valmistajat taasen myyvät kaikki valmistamansa tuotteet tukkureille samaan hintaan. Suomalaiset kauppiaat voivat tehdä esim. yhteistilauksen saksalaisen tai ruotsalaisen liikkeen kanssa, jos eivät muutoin saa tuotteita samaan hintaan.
Suomessa kyllä pystytään täsmälleen samoihin hintoihin kuin mitä maailmalla on, jos on halua. Hyvänä esimerkkinä ovat touringautokitit, jotka maksavat juuri sen saman tai vähemmänkin kuin mitä maailmalla.
Aikamoista vuodatusta Petkalta. Asiahan on periaattessa noin, mutta asiaan liittyy myös monia muita seikkoja.
Ensinnäkin jokaisessa yrityksessä on kuluja, joita liiketoiminnalla pyritään kattamaan ja samalla saamaan voittoa mahdollista toiminnan laajennusta yms varten. Yleisesti sanotaan, että yrityksen kate pitäisi olla 30 - 40%, jotta toiminta olisi tukevalla pohjalla. Kuluja tulee liiketiloista, palkkakustannuksista yms.
Toiseksi, jotta yrityksellä olisi varaa laajentaa varastojaan ja seisottaa tavaroita varastossa on katteiden oltava riittävät. Tämä on usein tasapainoilua halpojen hintojen ja riittävän varaston laajuuden välillä. Molemmat ovat asiakkaille tärkeitä: edulliset hinnat ja tuotteiden nopea saatavuus. Varmasti kaikki myyjät tietävät markkinoinnin perussäännöt. Liian kalliilla myyminen tappaa kysynnän.
Kolmanneksi valmistajat eivät myy kaikkiin maihin suoraan. Monilla valmistajilla on joillekin alueille omia tukkureita, jotka sitten päättävät kyseiselle alueelle myytävien tuotteiden hinnat. Samanlaista hinnoittelua tekevät myös maahantuojat, toiset vähemmän kuin toiset. Hinnoissa pätee myös paljousalennus. Ei tänne Euroopan takaperukoille niin paljoa tuotteita tule kuin vaikka Hong Kong:iin, niin on hinnoissakin pakko olla eroa.
Kaikki yritykset eivät kuitenkaan tyydy tukkureiden ja maahantuojien hintoihin vaan jotkut pyrkivät hankkimaan tuotteet mahdollisimman edullisesti, jotta myyntihintakin olisi edullisempi. Aina ei voi tietää halvinta tuotteiden myyjää. Mutta aina halvimmastakin paikasta tilattaessa on myyjän saatava katettua kulunsa. Esimerkiksi jos vertaillaan PrecissionRC vs. Sabe hintaa, niin jos Sabe ei saa dealer -alennusta, mitä kaikki jälleenmyyjät eivät välttämättä myönnä, niin samoilla kuluilla Saben kate olisi vaan 25%. Yritykselle melkoisen pieni kate, mutta harrastajalle , joka välittää tuotteita tuo on jo hyvä kate (ei palkka kuluja).
Touring autojen hintoihin vaikuttavat varmasti niiden suosio sekä ajan myötä kehittyneet hankintakanavat. Suosittelisin kuitenkin kysymään Assoja RC-pisteestä, josta muutkin Assot saa edullisesti.
Mielestäni RC -tuotteiden saatavuus ja hinnat ovat kehittyneet huomattavasti parempaan suuntaan viimeisten vuosien aikana. Suurin kiitos kuuluu uusille yrittäjille, jotka tarjoavat tuotteita hiukan edullisemmilla hinnoilla ja hyvällä palvelulla.