Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Hannu83

#1
Itsellä on kokemusta tuosta tooperista. Minulla oli tuo vanhempi ja uudempi versio. Ihan hyvä auto. Vauhtia on ihan mukavasti ja renkaat yllättävän hyvät. Painopiste aika matalalla joten ei kaatuile ja jos kaatuu niin pyörähtää yleensä takaisin renkailleen.
Itsellä kesti ihan hyvin vaikka aijelin aika kovaakin. Ei kutenkaan yhtä kestävä kuin esim Traxxas Slash. Ei kestä törmäillä kovin paljoa. Kannattaa ottaa uusi puskuri heti jos tilaa.
Huomioi kuitenkin, että esim takabulkeja ei saa varaosana, jos ne särkyy. Varaosien saanti on kyllä hidasta. Kestää sen pari viikkoa tulla kiinasta, mutta on tosi halpoja.
Autoon pitää ostaa myös radiot ja akut.
Paketille tulee hintaan sen ainakin 200e postikuluineen ja veroineen, joten ei se lopulta nyt ihan sika halpa ole.
#2
Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 30.01.14 - klo: 15.12
Takerrun tohon! Tasavirtaa saa piuhassa kulkea vaikka kuinka monta amppeeria, ja konkat kestää.
Siinä konkat joutuu töihin jos työ notkuttaa ko virransaantia. Syy voi olla heikko liitin, alimitoitettu piuha, tai vaikka kylmyyden heikentämä lipojen kuormitettavuus.
Ja nimenomaan akun ja konkkien välisen yhteyden notkunta.

Tietty fettien oikkaroinnit ja magneetittomaksi kuumeneva kome tekee lopulta mahdottomaksi toimittaa riittävästi notkumatonta virtaa myöskin...
Jos puhutaan harjattomista moottoreista jotka ovat periaattessa 3-vaihemoottoreita. Joissa käämeihin kytketään jännite eri tahtiin. Silloin akusta ei oteta kovinkaan tasaisesti virtaa vaan aika piikkimäisesti.
Joka vaiheella on oma konkkansa tasoittamassa virtapiikkiä (tämän takia 3 konkkaa). Konkalla on oma resistansinsa eli Ekvivalenttinen sarjaresistanss (ESR). Tämän avulla konkalle voidaan laskea maksimi virta mitä se voi päästää läpi. Uskoisin että konkka särkyy sen takia koska sitä rasitetaan ja se kuumenee ja sisäällä oleva eletrolyytti neste kiehuu ja konkka poksahtaa.
Castlen tehtaalla laitetaan varmasti se kaikista halvin juuri ja juuri speksit täyttävä konkka sinne.
Tämähän on yleinen käytäntö kaikille eletroniikka laiteille nykyään. Itse olen pari näytön virtalähdettä korjannut vain konkat vaihtamalla.

Tuossa vähän luettavaa.
http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/ELE_BY-PASS_konkat.pdf
#3
On tullut ajeltua pari kertaa lumella tällä MM2:lla. On ainakin vielä toiminut ilman ongelmia.
Olen ottanut tuulettimen pois. Eiköhä se jäähdy tarpeeksi lumella / vedellä.
Tuossa kuva tämän päivän ajeluiden jälkeen. (sori kuva on huono johtuen huonosta kännykkä kamerasta)

#4
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
04.12.13 - klo: 12.00
Lainaus käyttäjältä: mcly - 04.12.13 - klo: 11.07
Lainaus käyttäjältä: Hannu83 - 04.12.13 - klo: 11.04
Puntaroin omaa Maxxia niin noin 5,3kg akkujen kanssa (2x 2s lipot). Ilma koria kun se on vähän palasina. Pitäs hommata jostain uusi kori.
Mites sun setuppi eroaa vakiosta ?

Integyn alu bulkit, RPM:n tukivarret, iskaritornit ja pohjapanssari, Savox 1256TG ohjaus servo, 2-vaihteinen laatikko, teräs kardaanit ja proline Trencher + proline vanteet.
Moottori + ohjain Castlen MM2 ja 2200kv kone. Akkuina 2x Turningy nanotec 5800mah
#5
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
04.12.13 - klo: 11.04
Puntaroin omaa Maxxia niin noin 5,3kg akkujen kanssa (2x 2s lipot). Ilma koria kun se on vähän palasina. Pitäs hommata jostain uusi kori.
#6
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
30.09.13 - klo: 00.16
Lainaus käyttäjältä: allu 6 - 30.09.13 - klo: 00.14
Iskareihin saa korjaus kitin.

Ok. Jos auto tulee vain piha-ajeluun ja muuhun rälläämiseen, niin ei kannata investoida GTR-iskareihin?
#7
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
30.09.13 - klo: 00.10
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 28.09.13 - klo: 21.13
Onnea uudelle autolle!
Jouset ajopaikan mukaan eli sileälle alustalle kovalla pidolla jäykkä jousi ja toisinpäin.
Noillakin iskareilla ajaa mutta GTR-iskarit on todella hyvät. Sisäradalle Traxxasin omat jäykät jouset tai tokaksjäykimmät. Kokeilemalla selviää. Jos ajat radalla kannattaa hankkia keskidiffi,  vakaajat,  parempi servo ja sensorillinen kombo. Ilman näitäkin pääsee nauttimaan vauhdin hurmasta mutta ettei antaisi liikaa tasoitusta kilpakumppaneille pitää kaluston olla kunnossa.

Auto tulee ihan vain piha-ajeluun, kun täällä kainuussa ei ratoja kovin montaa ole. Ajattelin vaihtaa iskarit kun ne ei ole ihan täydessä terässä enää (vuotaa).
Mitä eroa on ajettavuuteen keski diffillä ja sliperyllä?
#8
Tuossa nuo minun autot ilman koria.
E-Maxx ja Slash 4x4
#9
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
28.09.13 - klo: 19.18
Tuli ostettua Slash 4x4 palstalta käytettynä. Olen katellut jo pitempään slashiä.
Olisin kysynyt kokeneempien mielipidettä iskari asiassa. Mitkä iskarit olisi hyvät vanhojen tilalle?
Olen katellut noita uusia GTR iskareita. Onko eroa noihin big bore malleihin? Mitkä jouse kannattais tilata GTR-iskareihin?
Laitetaan vielä pari kuvaa autosta.

Siinä kunnossa kuin ostin sen


Nyt
#10
Yleinen keskustelu / Vs: Tyhmä kysymys
26.09.13 - klo: 19.51
Lainaus käyttäjältä: jukiko - 26.09.13 - klo: 18.41
Mikä pitää latausjännitteen olla 7kennoiselle NiMh akulle ,jonka jännite on 8,4V/3000mAh.Kysyn koska RTR sarjan mukana tullut hidas laturi pukkaa ulos ainakin speksien mukaan 9,6V ja 500mA, eli latausjännite on suurempi kun akkujen yhteisjännite.

Siis miten ohjelmoin ohjelmoin ostamani uuden SKYRC alylaturin kyseiselle akulle???Delta peak ym bullshit

Toiset akut 3700mAh ja 4500mAh

Miksi nää ei voi olla semmosia että töpselit seinään ja valmis. No se orkkis on mutta kestää kun Iisakin kirkko.

9,6v on ok. Akkua ladataan aina suuremmalla jännitteellä, kuin sen ominaijännite. Muutenhan akku ei lataudu = sähkö ei mene akkuun.
laturin säätämisestä en osaa sanoa, kun en tiedä mikä malli on kyseessä. Tuolta pitäis löytyä ohjeita.
http://www.skyrc.com/index.php?route=product/category&path=20
#11
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
18.09.13 - klo: 00.17

Hyvältä näyttää. Näyttää ihan asialliselta tuo metallinen Bellcrank.

Lainaus käyttäjältä: mcly - 16.09.13 - klo: 12.23
Siinä oma Black Edition ekan sepeli hiekkarallin jälkeen  :wink:


Ja kyllä toi alumiininen bellcrank tukevoittaa ja vahvistaa ohjausta merkittävästi. Ihmettelen kyllä suurta eroa, koska servo saver jousi on sama musta TRX HD mallinen ja nyt kääntyy tolla servolla jopa Big Joet asfaltilla  :grin: Tätä ei tapahtunut samalla jousella muovisen Bellcrankin kanssa..

Servo toki harjaton 31kg mutta eipä vääntynyt kyseiset renkaat muovisen bellcrankin kanssa  :shocked:
#12
Traxxas / Vs: Traxxas grave digger ongelma?
03.09.13 - klo: 23.29
Itse olen ajanut vanhalla mhz radiolla ja uudenmall gigherzin radiolla harjatonta settiä ja toimi ihan samalla tavalla.
En osaa sanoa, että toimiiko Traxxasin radio vain sen oman säätimen kanssa. Aika outoa jos näin on.
#13
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
31.08.13 - klo: 12.28
Laitan vielä kuvan tuosta omasta E-Maxista mustaksi värjätyillä osilla tänne. Mielestäni näyttää paljon paremmalle
Nyt tarvitseisi uusi kori ja maalata se kun entinen hajosi. Oisko kellään antaa vinkkiä, että mikä näyttäis hyvälle E-Maxin päällä?

#14
Nyt on auto kasassa taas. Omasta mielestäni värjäys onnistui hyvin. Autosta tuli paljon paremmannäköinen.
Toivottavasti väri pysyy hyvin. Oli vielä vähän öljyä tuossa keitto astiassa vaikka puhdistin hyvin. Toivottavasti se ei haittaa.

Tässä vielä kuva.
#15
Nyt on harmaat osat värjätty. Emäntä ei antanun sotkea suurinta puurokattilaa leikkiauton osien värjäykseen.
Eikä antanut sotkea keittiötä. Tein homman sitten ulkona. Menetelmä oli vähän karu, mutta osat värjääntyivät hyvin  :grin:



Tässä kuva lopputuloksesta. Näyttäis että jäi vähän haaleammaksi kuin mcly värjäys. Minulla taisi olla vähän liikaa vettä.



Laitoin astiaan niin paljon vettä, että kaikki osat jäi veden alle. Laitoin suolaa "riittävästi" sekoitin ja lisäsin värin. Keittelin osia sen aikaa että väri näytti olevan hyvä. Pesin osat kylmällä vedellä.
#16
Näytti niin hyvin värjäytyneet nuo osat, että oli pakko käydä kaupasta hakemassa pari paketia tuota samaan väriä.
Pitää viikonloppuna laittaa E-Maxx palasiksi ja värjätä osia. Kiitoksia selkeistä ohjeista mcly.
#17
Lainaus käyttäjältä: Fleku - 19.08.13 - klo: 17.27
Taitaa olla helpoin värjätä valkoisia osia,tarttuuko väri värilliseen muoviin ??  lopputulos taitaa olla mitä sattuu. . .

Pitäs onnistua värjäämään, ainakin tummemmaksi. mcly olikin värjäämäsä osia mustaksi.
Netistä löytyy paljon videoita ja ohjeita värjäykseen. Sen kai pitäsi onnistua. Itse en saanut värjättyä osia.

#18
Itse kokeilin tuota samaa Dylon väriä. Se oli jotain sellaista että voi värjätä pesukoneessa. Laitoin kiehuvaa vettä paljon suolaa ja osat astiaan ja annoin olla niiden vedessä noin pari tuntia. Väriä tarttui osiin vain vähän. Ne muuttuivat vain hiukan tummemman harmaaksi. Ehkä väri pitäis olla kattilassa ja sitä pitäis keittää tai ehkä kannattaa kokeilla eri merkkistä väriä.
#19
Traxxas / Vs: Re: Traxxas E-maxx
10.06.13 - klo: 16.15
Lainaus käyttäjältä: STruck - 10.06.13 - klo: 15.02
Mökillä pienestä hypystä pääs etupuolen kardaani hyppäämään pois putkesta.(siiskun sehän koostuu 2 osasta toinen menee toisen sisään) Onko sillä väliä kumminpäin se on? Uros osa siitä keula diffiin kiinni vai vaihteistoon?

Sent from my LT28h using Tapatalk 2

Räjäytyskuvissa näyttäis että naaras puoli tulee diffiin päin. Ei taida olla merkitystä kuminpäin sen laittaa. Molemmat päät on samanlaisia.
#20
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
01.06.13 - klo: 18.35
Siinä oli tämän viikonlopun ajelut.
:angry: :cry:

#21
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
01.06.13 - klo: 16.02
Lainaus käyttäjältä: mcly - 01.06.13 - klo: 15.52
Lainaus käyttäjältä: Hannu83 - 01.06.13 - klo: 15.31
Lainaus käyttäjältä: mcly - 01.06.13 - klo: 15.10
Osa ei tuonne kuulu. Näyttää sellaselta muovirenkulalta joka tulee tukivsrsien tankoihin tekemään sellasta putkea niihin kohtiin missä bulkissa on aukot  :wink: jos ne on taas kumiset niin se on pohjaanlyöntikumi joka sekin olisi väärässä kohdassa, eli ota pois vaan.. ei ainakaan auta pitämään shaftia suoremmassa.. melkein päin vastoin. Ostitko auton käytettynä ?

Nuo prikat on kovaa muovia. Ostin auton uutena pari vuotta sitten. en ole ennen purkanut iskareita. Vain vaihtanut öljyjä.
Oliko molemmissa prikat ?

Oli. Molemissa. Löysin tollasen iskarien räjäytyskuvan. Niiden kai pitäis olla takaiskareissa rajoittamassa jotain? Liekkö 2,5mm rajoituksella paljon väliä? Olen ottanut iskarit irti ja laittanut kiinni monta kertaa että on varmaan mennyt sekaisin nuo jo monta kertaa.  :laugh:

#22
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
01.06.13 - klo: 15.31
Lainaus käyttäjältä: mcly - 01.06.13 - klo: 15.10
Osa ei tuonne kuulu. Näyttää sellaselta muovirenkulalta joka tulee tukivsrsien tankoihin tekemään sellasta putkea niihin kohtiin missä bulkissa on aukot  :wink: jos ne on taas kumiset niin se on pohjaanlyöntikumi joka sekin olisi väärässä kohdassa, eli ota pois vaan.. ei ainakaan auta pitämään shaftia suoremmassa.. melkein päin vastoin. Ostitko auton käytettynä ?

Nuo prikat on kovaa muovia. Ostin auton uutena pari vuotta sitten. en ole ennen purkanut iskareita. Vain vaihtanut öljyjä.
#23
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
01.06.13 - klo: 15.05
Lainaus käyttäjältä: Hannu83 - 01.06.13 - klo: 14.39
Avasin tänään iskarit ja ajatteli oikaista varsia. Huomasin että toisessa iskarissa oli musta muoviprikka männän yläpuolella. Mitä varten se on? Pitäiskö iskarit olla jossin tietyssä järjestyksessä? ne missä on prikka niin pitääkö ne olla edessä vai takana?

Vielä kuva selventämään asiaa. Pirkka merkitty punaisella neliöllä.


Huomasin että toisen iskarin prikka oli vain jäänyt iskarin sisälle   :embarrassed:
#24
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
01.06.13 - klo: 14.39
Avasin tänään iskarit ja ajatteli oikaista varsia. Huomasin että toisessa iskarissa oli musta muoviprikka männän yläpuolella. Mitä varten se on? Pitäiskö iskarit olla jossin tietyssä järjestyksessä? ne missä on prikka niin pitääkö ne olla edessä vai takana?

Vielä kuva selventämään asiaa. Pirkka merkitty punaisella neliöllä.
#25
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
31.05.13 - klo: 18.49
Olin lähdössä ajelemaan tänään, mutta huomasin että perän iskarit tuntuivat toimivan hiukan tahmesti. Asiaa tutkittuani huomasin, että takimmaisten iskarien varret olivat vääntyneet.

Kannattaako vain hommata uudet varret vai uudet iskarit? Ehkä nuo bigboret?

huono kuva iskareista.

#26
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
26.04.13 - klo: 10.38
Lainaus käyttäjältä: Cjaik - 25.04.13 - klo: 22.15
Lainaus käyttäjältä: Hannu83 - 25.04.13 - klo: 17.45
No nyt särkyi iskaritorni takaa. Olisi pitänyt tilata samalla RPM iskaritornit kun tilasin muita osia. Ajattelin että kyllä se alkuperäinen kestää harjatonta settiä.
En edes ajanut mitenkään pahasti. Auto keuli yli ja iskaritorni sai varmaan iskun ja katkesi.
Saako noita RPM:n iskaritorneja suomesta? Ei jaksa odotella paria kolmea viikkoa jos tilaa jenkeistä.

Onko tämä semmoinen?

http://fi.eurorc.com/product/2934/rpm-traxxas-te-maxx-shock-tower--mounts

Kyllä on. Pitääpä tilata tuolta. Kiitti vinkistä
#27
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
25.04.13 - klo: 17.45
No nyt särkyi iskaritorni takaa. Olisi pitänyt tilata samalla RPM iskaritornit kun tilasin muita osia. Ajattelin että kyllä se alkuperäinen kestää harjatonta settiä.
En edes ajanut mitenkään pahasti. Auto keuli yli ja iskaritorni sai varmaan iskun ja katkesi.
Saako noita RPM:n iskaritorneja suomesta? Ei jaksa odotella paria kolmea viikkoa jos tilaa jenkeistä.
#28
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
20.04.13 - klo: 11.19
Pitihän se käydä kokeilemassa vähän tuota Maxia pihalla kun on kuivempaa. Tehoa on ainakin riittävästi.
Eka kerralla painasin kaasua reippaasti ja viiiuuuh auto veti 2x voltti takaperin ja laskeutui katolleen.  :evil:
Pitää varmaan vähän totutella tuohon harjattomaan settiin. Voimaa tuntuu löytyvän tarpeeksi ainakin kahteen autoon.
En tiedä miten jotkut pystyy ajamaan 6s lipolla tuolla, se tuntuu lentävän jo 4s lipolla.  :laugh:
5min ajelun aikana akut pysyivät viileinä ja moottori lämpesi vain hiukan, joten valinnat ovat olleet ihan hyvät.
#29
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
20.04.13 - klo: 11.10
Lainaus käyttäjältä: s.heinonen - 19.04.13 - klo: 21.21
Mun E-Maxxista katkes talvella toi taka iskaritorni ku broidi hyppäs n. 2m korkeesta lumikasasta.

Tietääkö kukaan mitä eroa on FLM combo ja Hybrid bulkeilla??? combo bulk: http://www.fastlanemachine.net/proddetail.php?prod=FLM10300&cat=15

Hybrid bulk: http://www.fastlanemachine.net/proddetail.php?prod=FLM18700&cat=15

Mitä luin tuolta sivulta niin LFM combo bulkeihin käy alkuperäinen diffi ja tuohon hybrid bulkeihin käy isompi 1/8 auton diffi.

Sivuilta lainattu:
Hybrid
"This bulk accepts 1/8 scale style diffs (ring gear must be less the 1.500 inches)"
Combo
"This bulk accepts current stock style diffs"
#30
Traxxas / Vs: Traxxas E-maxx
19.04.13 - klo: 20.12
Lainaus käyttäjältä: mcly - 19.04.13 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: Hannu83 - 19.04.13 - klo: 15.23
Nyt on auto kasattu ja valmiina kesän ajoihin.
Vaikka tuo MM2 on "vedenkestävä", niin en taida uskaltaa mennä ajelemaan ulos vielä.

Osat mitkä päivitetty:
Castlen MM2 esc + 2200kv moottori
Integy alu bulkit
RPM tukivarret ja skidplatet
Traxxasin teräskardaanit (vetarit vaihtuu jos ne ei kestä)
Savöxin servo

Muutama kuva (renkaat otettu savagesta kuvausta varten)
http://aijaa.com/1JLUU4
http://aijaa.com/0hz6bY
Hyvin upgreidattu, siitä pisteet kotiin  :wink: Onko sulla kestäny noi iskari tornit ?

Taka iskaritornista katkesi yksi sakara siitä keskellä olevasta x muotosesta kohdasta viime kesänä. Katsotaan miten tuo kestää ja vaihdetaan RPM iskaritornit jos ei kestä.