Akkujen nopea purkautuminen itsestään:
Jätin noin viikko sitten akut rc auton sisään. Akut ovat kaksi muutama kertaa ajettua 3S 5000mah lipoa sarjaankytkettyinä. Muutamalla kaasun painalluksella testasin silloin, että auto oli kunnossa ja laitoin sen ajovalmiina vapaapäiviä odottamaan.
Eilen auto ei enää inahtanutkaan virtanapista painaessani ja yleismittari näyttää kennojen jännitteiden olevan 0.5v ... 1.4v välillä. Toisen akun jännite on 2.3v kun taas toisessa on 4.3v. Kumpikin akku on hieman pullistunut, mutta ei muutamaa milliä enempää. Pullistumaa painellessa akusta kuuluu hiljaista suhinaa, hieman kuin jokin neste/vesi siirtyisi muovikalvojen välillä.
Mistä voisi yllättävä purkautuminen johtua? Akut olivat sarjaan kytkettyinä ja myös nopeudensäätimessä (ezrun max6) kiinni. Auto ei tietenkään ollut päälle kytkettynä kuitenkaan. Rinnankytkettyinä kyllä ymmärtäisi, että "avoimessakin" piirissä voisi akkujen pienet eroavaisuudet pitkällä aikavälillä tyhjentää akkuja. Mutta jos piiri on ollut avoin, niin eihän sarjaankytkettyille akkuille pitäisi olla mahdollista kummankin purkautua samanaikaisesti sattumalta. Ainoalta vaihtoehdolta vaikuttaa, että nopeudensäädin on onnistunut hitaasti tyhjentämään akut. Erikoista on myös se, miten toisessa akussa on mahdollisen kuormituksen poistamisen jälkeen kaksi volttia enemmän jännitettä.
Jätin noin viikko sitten akut rc auton sisään. Akut ovat kaksi muutama kertaa ajettua 3S 5000mah lipoa sarjaankytkettyinä. Muutamalla kaasun painalluksella testasin silloin, että auto oli kunnossa ja laitoin sen ajovalmiina vapaapäiviä odottamaan.
Eilen auto ei enää inahtanutkaan virtanapista painaessani ja yleismittari näyttää kennojen jännitteiden olevan 0.5v ... 1.4v välillä. Toisen akun jännite on 2.3v kun taas toisessa on 4.3v. Kumpikin akku on hieman pullistunut, mutta ei muutamaa milliä enempää. Pullistumaa painellessa akusta kuuluu hiljaista suhinaa, hieman kuin jokin neste/vesi siirtyisi muovikalvojen välillä.
Mistä voisi yllättävä purkautuminen johtua? Akut olivat sarjaan kytkettyinä ja myös nopeudensäätimessä (ezrun max6) kiinni. Auto ei tietenkään ollut päälle kytkettynä kuitenkaan. Rinnankytkettyinä kyllä ymmärtäisi, että "avoimessakin" piirissä voisi akkujen pienet eroavaisuudet pitkällä aikavälillä tyhjentää akkuja. Mutta jos piiri on ollut avoin, niin eihän sarjaankytkettyille akkuille pitäisi olla mahdollista kummankin purkautua samanaikaisesti sattumalta. Ainoalta vaihtoehdolta vaikuttaa, että nopeudensäädin on onnistunut hitaasti tyhjentämään akut. Erikoista on myös se, miten toisessa akussa on mahdollisen kuormituksen poistamisen jälkeen kaksi volttia enemmän jännitettä.