Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - Masaeronen

#1
Rataluokissa pinta on joko matto/asvaltti, joka ei eroa niin kauheasti toisistaan-->säätäminen helpompaa.
M8 pinta vaihtelee turffi/laatta/asvaltti/hiekka/ savi joka tekee monta muuttuuja siihen että rengasta on vaikea määrittää vain yhteen joka kestäisi kuumassa/kylmässä sekä sateella että kuivalla tasapuolisesti.

Yksityyppi renkaan valintaan pitäisi käyttää ainakin vuoden kahden testaus kaikilla kisaradoilla eri olosuhteissa että voitaisiin oikeasti valita hyvä ja kulutuskestävä rengas.

Ei siinä ole enää nautintoa, jos kisapäivistä tulee selviytymis taisto renkaan kestävyyden kanssa, joka taas aiheuttaa kikkailua esim. 2/4 alkuerissä että jätetään kaksi erää ajamatta jos ekat kaksi on natsannut tarpeeksi hyvin ja säästellään renkaita nousuihin.

Myöskään tasapuolisuus, mietitään että treeneissä ajetaan vanhoilla renkailla, erät 3-4kpl 3+5min = 24min-32min, joudut 1/16 nousuun ja nouset finaaliin= 20+3min x 4=132min ajoa plus finaali 3+45min on jo sitten kolme ja puoli tuntia ajoa sillä kahdella rengassarjalla?

Tämä takaa taas sen että ne ketkä on noussut alemmasta noususta, renkaat on jo loppu kun jengi vetää paremmilla renkailla nopeammin.

Asialla on hyvät ja huonot puolet, mutta jos tasaisuutta halutaan niin mielestäni se ei tässä Renkaiden rajoituksella ratkea, päinvastoin.

#2
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 15.10.12 - klo: 11.02
Lainaus käyttäjältä: Masaeronen - 15.10.12 - klo: 10.44
Kerron nyt harrastajan näkökulman asiaan, koska itse ajattelin ensi vuonna kiertää sm-sarjaa.

Myös monella harrastajalla on paljon renkaita, joita on tullut käytetyn paketin mukana tai on saanut/ostanut kokeneemmilta pro-kuskeilta?

Siinä tulee väistämättä uusille harrastajille kynnys tulla mukaan kisoihin, kun ei viitsi osta niitä 50€ sarjoja kahta/kolmea sarjaa per kisa, kun tallissa on useampi käytetty sarja joita voi päivän aikana kierrättää ja käyttää.

Tämä on ihan totta, että joidenkin yksittäisen kuljettajan näkökulmasta asia saattaa olla ongelmallinen. Sivusin tätä samaa asiaa aiemmassa postauksessani.

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 13.10.12 - klo: 10.56
M8 kuskit voidaan jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan:

1) ne aloittelevat ja "huvikseen" ja satunnaisesti kisoissa käyvät kuskit, jotka haluavat ajaa niillä ylivuotisilla kumeilla mitä kaapista löytyy ja ovat tyytyväisiä tilanteeseen ja sijoituksiinsa.

2) TOP10 kuskit, jotka panostavat harrastukseen rahallisestikin paljon ja jotka miettivät kaikki keinot pärjäämisensä edistämiseksi.

3) Sitten on ne "wannabe-kisa-tiimi-kuskit", joille sillä renkaan seoksella ei oikeasti ole kovin paljon merkitystä, mutta kuitenkin ostavat aina ne sen hetken "kuumimmmat" renkaat, koska luulevat sen tuovan merkittävän hyödyn tuloksiin. Tosiasiassa nämä kuskit pärjäisivät selvästi paremmin keskittymällä harjoitteluun, eikä renkaiden valintaan.

Mielestäni ainoa haitta ykstyyppirenkaasta (lajin näkökulmasta katsottuna) on se, että se voisi vaikuttaa muutamaan em. kategorian 1 kuskeihin, jotka eivät halua sitä 40€ settiä kisaan ostaa. Kaikille muille ykstyyppirengas olisi selvä parannus.

En puhuisi aivan yksittäisten harrastajien ongelmasta, koska veikkaan että 90% kuskeilla on useampaa eri rengasta valmiina ja haluisi niitä käyttää,
Päin vastoin yksityyppi rengasasiaa taitaa kaivata vain se murto-osa ihmisitä.

Rengasasian rajoittaminen tässä luokassa on sama kuin ruvettaisiin rajoittamaan moottori/pilli/fuilin käyttöä samaksi merkiksi kaikille.

Miksi mennä muokkaamaan yksinkertaisesti suosituinta ja toimivaa luokkaa, varsinkin kun mitään konkreettista hyötyä eikä käytännössä toimivaa rengasta joka radalle ja säälle ole.

Yksityyppirengasta jos miettii, pitäisi useampi rengas sallia, esim kolme eri sarjaa, joka väistämättä taas laittaa ostamaan ne kaikki kolme eri sarjaa, kun ei ole mahdollista niillä mitä itsellään on ajaa.

Se on vain karu tosi asia, että yhtä yksityyppirengasta ei ole toimivuuden kannalta mahdollista tähän luokkaan asetta ainakaan kustannusten/ tasaisuuden takia, koska radan pinnat/sää ja kuskin ajotapa vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin esim. Sähköluokissa.
#3
Kerron nyt harrastajan näkökulman asiaan, koska itse ajattelin ensi vuonna kiertää sm-sarjaa.

Osti täältä alkuvuodesta edullisen käytetyn paketin jossa tuli läjä renkaita, olen ajanut kesän aikana lavangon, jyrkkälän ja ulvilan radoilla.

Oma, tosin yhden kesän kokemuksella voisin väittää että on mahdotonta saada kaikille radoille kulutus/toimivuus kestävyyden kanssa balanssissa olevaa rengasta.

Mietitään esimerkiksi kovapintaista rataa, jossa toimii aivan eri kuvio kuin taas pehmeällä/eri pinta-aineella olevalla radalla.

Toinen kysymys on, että mitä tehdään kun sataa vettä, silloin toimii aivan eri rengas kuin kuivalla radalla?

Myös monella harrastajalla on paljon renkaita, joita on tullut käytetyn paketin mukana tai on saanut/ostanut kokeneemmilta pro-kuskeilta?

Siinä tulee väistämättä uusille harrastajille kynnys tulla mukaan kisoihin, kun ei viitsi osta niitä 50€ sarjoja kahta/kolmea sarjaa per kisa, kun tallissa on useampi käytetty sarja joita voi päivän aikana kierrättää ja käyttää.

Se myös vaikuttaa huomattavasti enemmän m8 luokassa, kuin esim 1/10 crosseissa että millainen on kuskin ajotyyli renkaiden kulumiseen.
Aloittelija voi repivällä ajotyylillä ja "huonoilla" säädöillä kulumaan rengassarjan huomttavasti nopeammin kuin pro kuskit joilla on oma ajo ja auto balanssissa, tämä tuli huomattua kesällä.

Tämä teksti on siis kirjoitettu yhden kesän puhtaan harrastamisen pohjalta, kuitenkin tarkoituksena ajaa ensi vuonna koko sm-kausi.