Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M-8 yksityyppirenkaat?

Aloittaja Tuukka, 08.10.12 - klo: 20.11

jerzirccar1

No luokat ovat niin erilaiset kuin vaan voi olla.
Eihän noita voida laittaa mitenkään samalle viivalle, sehän on jo ittestään selvä asia.
Vaikka molemmat menee hiekan päällä se ei todellakaan tee niistä vertailukelpoisia.
Täällähän on jo kerrottu että Suomessa pärjää renkailla kuin renkailla niin mikäs siinä on nyt niin vaikeaa ymmärtää että yksityyppi silloin pilaa koko lajin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 15.10.12 - klo: 01.12
No luokat ovat niin erilaiset kuin vaan voi olla.
Eihän noita voida laittaa mitenkään samalle viivalle, sehän on jo ittestään selvä asia.

Mikä on se isoin ero, kun puhutaan tästä rengasasiasta? Haluaisin ymmärtää, miksi sähkökrossissa ajetaan ja ollaan tyytyväisiä ykstyyppirenkaaseen, mutta polttiskrossissa se ei onnistu?
Flying Calacucco

jerzirccar1

Se on se että Suomessa ei ole rengasongelmaa M8 luokassa ja sitä en sitten ymmärrä miksi pitää pilata hyvin toimivaa sääntöä eli vapaa rengastus.
Jerzi

PS Katso miten etuveto luokassa mennään. Vapaa rengas ja vapaa kone. Veikkaan että jollain on koneita varastossa riittävästi.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 15.10.12 - klo: 01.05
Eli niitä perusteluja ei siis ole.

Se on harmi, sillä olisin ihan aidosti halunnut ymmärtää tämän asian.

Älä nyt viitsi.
On, mutta en todellakaan toista asiaa moneen kertaan täysin turhaan.
Saan siitä toistosta jälleenkerran mussutukset vänkäämisestä ja toistamisesta.

Se on jo nähty mihin tämä foorumihöpinä johtaa...
Ei mihinkään.

Syyllistyn ainoastaan senverran toistamiseen että toistan tämän asian jälleenkerran.

M8 luokassa on monia asioita jotka ovat ja toimivat eritavoin kuin monissa muissa luokissa, aivan kuten asia on myös toiseensuuntaan ajatellen.
Se mikä toisessa luokassa toimii, ei tuota kaikissa luokissa samaa lopputulosta.
Niitä ei sovi sotkea keskenään eikä suoranaisesti voi edes verrata.

Jätän asioiden toistamisen ja erimuotoon muotoilemisen siinä toivossa että se ymmärrettäisiin jos asia on muokattu eritavoin.

Monena vuonna aivan sama kuvio.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 15.10.12 - klo: 01.25
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 15.10.12 - klo: 01.05
Eli niitä perusteluja ei siis ole.

Se on harmi, sillä olisin ihan aidosti halunnut ymmärtää tämän asian.

Älä nyt viitsi.
On, mutta en todellakaan toista asiaa moneen kertaan täysin turhaan.
Saan siitä toistosta jälleenkerran mussutukset vänkäämisestä ja toistamisesta.

Samaa toistamistahan tämäkin asia edelleen on, ainoastaan sillä erotuksella, että näissä viesteissä ei ole mitään asiasisältöä.

Kun tunnutte olevan niin 110% varmoja asiastanne, niin miksi ihmeessä niitä perusteluja ei tule. Kuten sanoin, jos niissä on järkeä ja ymmärrän logiikan, niin ehkäpä tätä(kään) keskustelua ei olisi tarpeellista käydä joka vuosi.

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 15.10.12 - klo: 01.17
Se on se että Suomessa ei ole rengasongelmaa M8 luokassa.

Ei taida mennä jakeluun se, että jos joku ei koe asiaa ongelmalliseksi, se ei välttämättä tarkoitaa sitä, että koko ongelmaa ei olisi olemassakaan. Toisekseen, niinkuin Vesa tuolla edellä totesi, kyllä tomivaakin asiaa voi parantaa ja yksinkertaistaa.
Flying Calacucco

Stilo

Mun mielestä on hienoa, että meillä on tämmöinen SM luokka jossa renkaalla ei ole oikeen mitään väliä menestyksen kannalta ja lähes treenaamatta halvimmalla kiinakamalla pystyy ajamaan pääfinaaliin.

hmort

Aika hauska juttu on tullut todettua on kaksi kaveria kenelle rengassääntö on ongelma... Vesa ja Pekka kumpikaan ei ole ajanut M8 luokassa kilpaa viimeiseen 2 vuoteen kumpikaan ei ole käynyt ajamassa luokkaa ulkomailla... Silti he tietävät paremmin mikä on paras sääntö????

Terveisin : Henry Mört kuka on harrastanut pojan kanssa muutaman vuoden... Mutta ymmärtää että jos haluaa ulkomaille renkaita mukaan lisälaukku maksaa 50€ ja sit on miljoona paria renkaita... Ei se renkaiden raahaaminen ole ongelma. Enemmän maksaa se matkustaminen kun 2 ihmistä tai meidän tapauksessa 4 ihmistä lähtee Eurooppaan kisoihin... Ja niinkuin kaikki muut harrastajat ovat tässä todenneet ei ne renkaat Vesan eikä Pekan vauhtia nosta yhtään sijoitusta ylemmäs voi jopa huonontaa koska ei ole ennen välttämättä KO renkaalla ajanut...
-Henry Mort

hmort

Lainaus käyttäjältä: Stilo - 15.10.12 - klo: 09.03
Mun mielestä on hienoa, että meillä on tämmöinen SM luokka jossa renkaalla ei ole oikeen mitään väliä menestyksen kannalta ja lähes treenaamatta halvimmalla kiinakamalla pystyy ajamaan pääfinaaliin.

Tämän päivän renkaat ovat todella lähekkäin toisiaan ja joku rengas toimii jossain autossa paremmin kun jossain toisessa. Isot pojat väitti että viime kesänä AKA oli paras rengas. Me kokeilimme sitä mutta se ei sopinut Maxin ajotyyliin ja hän valitsi muut renkaat se oli helppoa kun on varaa valita... Ja silti vaikka ei ollut MUKA parhaat renkaat ajoi ihan OK tuloksen.
-Henry Mort

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: hmort - 15.10.12 - klo: 09.08
Tämän päivän renkaat ovat todella lähekkäin toisiaan ja joku rengas toimii jossain autossa paremmin kun jossain toisessa. Isot pojat väitti että viime kesänä AKA oli paras rengas. Me kokeilimme sitä mutta se ei sopinut Maxin ajotyyliin ja hän valitsi muut renkaat

Tässä tämä ongelman ydin on. Kaikkia kun ei välttämättä kiinnosta se renkaiden testaaminen ja kokeileminen, vaan enemmänkin ajaminen. Toinen juttu on se, että tuossakin tilanteessa tuli hankittua ne AKA:t turhaan, eli 45€ paloi siihen rahaa. Miten tämä tapa voi olla edullisempi?

Lainaus käyttäjältä: hmort - 15.10.12 - klo: 09.03
ei ne renkaat Vesan eikä Pekan vauhtia nosta yhtään sijoitusta ylemmäs voi jopa huonontaa koska ei ole ennen välttämättä KO renkaalla ajanut...

Kyse onkin siitä, että tehtäisiin kilpaileminen tasapuolikseksi ja yksinkertaisemmaksi kaikille.

Hoke väitti tuolla aiemmin, että pitää kysyä kuninkaalta kisa-aamuna, mikä fillari laitetaan alle. Nyt väitetään, että jos ei ole tarpeeksi treenannut sillä, tuleekin huonompi lopputulos?

Miten tämä keino voi olla yksinkertaisin, paras ja edullisin ja luokan tavoitteita palveleva?
Flying Calacucco

JTH_X


No niin veripäät ja asennevammaset (tästä saa vetää ihan vapaasti herneet nenään). Tämä ei ole oikea tapa kehittää tätä lajia. Vaikka kuinka huudatte toisillenne, niin asia ei miksikään täällä muutu.

Jos lajia halutaan kehittää ja viedä eteenpäin, niin lajiryhmä voi tehdä kyselyn kilpailijoille ja sidosryhmille rengasasiasta, kilpailuformaatista, junioritoimista ja jne. Tämän jälkeen lajiryhmä tekee tarvittavat päätökset missä myös huomioidaan mielipiteet, mutta lajiryhmällä pitää olla munaa myös tehdä päätöksiä joissa laji voi kehittyä ja tuoda uusia kilpailijoita sarjan pariin.

Arvokisoissahan tuo yksityyppi rengas on ehdoton, ei helpommaksi voisi tehdä asiaa.

Tuukka

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 15.10.12 - klo: 00.19
Kilvanajamisen kannalta kuitenkin olen aivan varma, että ykstyyppirengas olisi oikea vaihtoehto, koska aika-ajoin tulee tarve renkaille, joita et saa edes rahalla, ja suorituskyky on jotain ihan muuta. Ainoat ongelmat olisivat:
-valvonta ja tarkastaminen
-saatavilla olevien renkaiden lukumäärä koska foamit repeilevät joskus, ja määrää on vaikea rajata koska rikkinäisillä ei voi ajaa
-eri merkeillä on erilainen vanne, joten ne eivät sopisi kaikkiin merkkeihin.
-kuten aiemmin mainittu, mieluummin roudaisin vain 10-20 paria n 110-120 parin sijaan kisoihin

YHTÄÄN noista yllälistatuista ongelmista ei ole M-8 luokassa estämässä ykstyyppirengasta valittavaksi, jos nyt faktoja otetaan esille.

Nämä mainitsemasi asiat osoittavat, että et todellakaan ole seurannut M8 luokkaa etkä ole keskustellut luokkaa harrastavien kanssa.
- "valvonta ja tarkastaminen". Tulee siis olemaan haaste. Kyllä, kun tehdään yli tarpeen oleva rengassääntö
-  "Foamien repeileminen". Tapahtuu ehkä kerran kesässä jollekin koko Suomen kisoissa. Hyvät liimat on keksitty, foamit on ryhdikkäitä sekä kumi kestää sivukuormaa. Foameja jopa käytetään useampien renkaiden kanssa. Siis kumi kuluu, mutta foami pysyy. Tämä on iso ero muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen.
- "eri merkeillä erilainen vanne". Toimivuuden ja renkaiden asentamisen kannalta KAIKKI vanteet ovat samanlaisia. Mitään eroa ei ole. Ja jos olisit kiertänyt kisoja, niin tietäisit, että vain harva nykyään liimailee renkaita. Ne ostetaan valmiiksi liimattuina. Vain jotkut hifistelevät omaliimauksilla, eri foamisetupeilla. Joskus saa renkaita ja vanteita edukkaasti erikseen, silloin voi liimailla. Itsekin tein RC garagen loppuunmyyntirenkaita. Renkaat maksoi euron vai kaksi kappaleelta foameineen. Vanteita hankin myös jostain.
- "100 rengasparin tarve".  Etkö ole lukenut minun tai hoken kirjoituksia lainkaan?

Ja olen ex luokkayhteyshenkilö. Hoidan vaan enää 2013 em-kisahaun. Luokkayhteyshenkilön tärkein tehtävä on toimia lajiryhmän ja kentän välillä. En tiedä kuka on uusi luokkayhteyshenkilö, mutta tarve taitaa olla suurempi kuin vähään aikaan.

Olen kyllä huolissani M8 puolesta, jos lajiryhmän jäsen heittää näin vahvoja mielipiteitä ilman selkeää kompentenssia tästä luokasta.

Ja en ota yhteyttä Matti Korvenmaahan tässä asiassa. Se ei ole minun velvollisuuteni eikä tarpeeni. Mutta missä hänen sanainen arkkunsa luuraa? Tehty ehdotus oikein EFRAlle, muttei jaksettu edes oman maan jäsenille kertoa.

Vesa

Lainaus käyttäjältä: JTH_X - 15.10.12 - klo: 09.34

No niin veripäät ja asennevammaset (tästä saa vetää ihan vapaasti herneet nenään). Tämä ei ole oikea tapa kehittää tätä lajia. Vaikka kuinka huudatte toisillenne, niin asia ei miksikään täällä muutu.

Jos lajia halutaan kehittää ja viedä eteenpäin, niin lajiryhmä voi tehdä kyselyn kilpailijoille ja sidosryhmille rengasasiasta, kilpailuformaatista, junioritoimista ja jne. Tämän jälkeen lajiryhmä tekee tarvittavat päätökset missä myös huomioidaan mielipiteet, mutta lajiryhmällä pitää olla munaa myös tehdä päätöksiä joissa laji voi kehittyä ja tuoda uusia kilpailijoita sarjan pariin.

Arvokisoissahan tuo yksityyppi rengas on ehdoton, ei helpommaksi voisi tehdä asiaa.

Asiapuhetta.

Vastaavantyyppinen päätös tehtiin juuri M-10 luokkien siirtymisestä "todelliseen" ykstyyppisääntöön seuraavaksi kahdeksi vuodeksi.

Näitä asioita pohtiessa ja kritisoidessa kannattaa aina muistaa että asian ei tarvitse olla rikki että sitä parannetaan. Jos samaa lähestymistapaa kuten aiemmissa viesteissä on muutamien luokan fanaatikkojen keskuudessa viljelty sovellettaisiin tosielämässä, voitaisiin ajatella että riittää että yritys tekee voittoa.  Mitä sitten jos muut yritykset kehittyvät toisia enemmän? Ei nyt ehkä täydellisin vertaus, mutta rivienvälistä joku nokkela sokea kananen saattaa poimia jyväsen.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

#102
Lainaus käyttäjältä: Tuukka - 15.10.12 - klo: 09.49
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 15.10.12 - klo: 00.19
Kilvanajamisen kannalta kuitenkin olen aivan varma, että ykstyyppirengas olisi oikea vaihtoehto, koska aika-ajoin tulee tarve renkaille, joita et saa edes rahalla, ja suorituskyky on jotain ihan muuta. Ainoat ongelmat olisivat:
-valvonta ja tarkastaminen
-saatavilla olevien renkaiden lukumäärä koska foamit repeilevät joskus, ja määrää on vaikea rajata koska rikkinäisillä ei voi ajaa
-eri merkeillä on erilainen vanne, joten ne eivät sopisi kaikkiin merkkeihin.
-kuten aiemmin mainittu, mieluummin roudaisin vain 10-20 paria n 110-120 parin sijaan kisoihin

YHTÄÄN noista yllälistatuista ongelmista ei ole M-8 luokassa estämässä ykstyyppirengasta valittavaksi, jos nyt faktoja otetaan esille.

Nämä mainitsemasi asiat osoittavat, että et todellakaan ole seurannut M8 luokkaa etkä ole keskustellut luokkaa harrastavien kanssa.
- "valvonta ja tarkastaminen". Tulee siis olemaan haaste. Kyllä, kun tehdään yli tarpeen oleva rengassääntö
-  "Foamien repeileminen". Tapahtuu ehkä kerran kesässä jollekin koko Suomen kisoissa. Hyvät liimat on keksitty, foamit on ryhdikkäitä sekä kumi kestää sivukuormaa. Foameja jopa käytetään useampien renkaiden kanssa. Siis kumi kuluu, mutta foami pysyy. Tämä on iso ero muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen.
- "eri merkeillä erilainen vanne". Toimivuuden ja renkaiden asentamisen kannalta KAIKKI vanteet ovat samanlaisia. Mitään eroa ei ole. Ja jos olisit kiertänyt kisoja, niin tietäisit, että vain harva nykyään liimailee renkaita. Ne ostetaan valmiiksi liimattuina. Vain jotkut hifistelevät omaliimauksilla, eri foamisetupeilla. Joskus saa renkaita ja vanteita edukkaasti erikseen, silloin voi liimailla. Itsekin tein RC garagen loppuunmyyntirenkaita. Renkaat maksoi euron vai kaksi kappaleelta foameineen. Vanteita hankin myös jostain.
- "100 rengasparin tarve".  Etkö ole lukenut minun tai hoken kirjoituksia lainkaan?



Voi hyvää päivää Tuukka. Tuo ylläoleva teksti viittaa C-12 luokkaan jokaisella sanallansa, kuten asian kirjoitin. Siinä kerrotaan miksi ko.luokassa ykstyyppirengas olisi suuri haaste ja että M-8 luokassa nuo kohdat eivät ole ongelma. Ihan vain vertailukohdaksi. Irroitat nyt asiayhteydestä tuon tekstinlainauksen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jerzirccar1

Nyt olis kyllä top 20 kuskien mielipiteillä aika tiptop aika tulla esille ja katsoa mitäs mieltä he ovat Suomen rengassäännöstä.
Se on kyllä totta että lajia kannattaa parantaa, ja pitää parantaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Jämsä

Nimimerkille Vesa:

Voitko vastata noihin aiempiin kysymyksiini?
Ja lisäksi vielä vastata, että onko tästä KV-rengasasiasta kysytty henkilökohtaisesti niiltä kilpailijoilta, jotka käyvät ko. kisoissa ulkomailla (EM-A, EM-B)?

Muilta en tarvitse näihin vastauksia. Sori.


PaavoNokkava

Mitenkä tämä rengassääntö on hoidettu muiden maiden mestaruussarjoissa? Yksityyppi vai vapaa?

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

*HOKE*


Tuukka

No hyvä Vesa jos niin.

Miksi sitten M8 ei ole myöskään poikkeus?

M8 lajia kehittäessä on Suomen 1 päivän kisaformaatti sekä joka kaipaa pöllytystä. Ei renkaat. Mutta silloin pitää EFRAtapa hylätä. Halutaanko?

Itse kannattaisin la-su kisoja vaikka vain 3 kpl kesässä nykyisen 4 päivän sijaan. Lauantaina aloitettaisiin puoliltapäivin ja alkuerillä olisi enemmän merkitystä. Sunnuntaina nousufinaalit ja ajoissa kotiin virkeempänä.  Tai sitten ns. jyväskyläformaatti, jossa ajetaan vain pari alkuerää tai 3 peräkkäistä kierrosta. Sen jälkeen ajetaan vaan yhden kaavion nousufinaaleja lopunaikaa. Eristä aina 4 nousee ja laskee. Kilvanajoa koko päivä(t).

Masaeronen

Kerron nyt harrastajan näkökulman asiaan, koska itse ajattelin ensi vuonna kiertää sm-sarjaa.

Osti täältä alkuvuodesta edullisen käytetyn paketin jossa tuli läjä renkaita, olen ajanut kesän aikana lavangon, jyrkkälän ja ulvilan radoilla.

Oma, tosin yhden kesän kokemuksella voisin väittää että on mahdotonta saada kaikille radoille kulutus/toimivuus kestävyyden kanssa balanssissa olevaa rengasta.

Mietitään esimerkiksi kovapintaista rataa, jossa toimii aivan eri kuvio kuin taas pehmeällä/eri pinta-aineella olevalla radalla.

Toinen kysymys on, että mitä tehdään kun sataa vettä, silloin toimii aivan eri rengas kuin kuivalla radalla?

Myös monella harrastajalla on paljon renkaita, joita on tullut käytetyn paketin mukana tai on saanut/ostanut kokeneemmilta pro-kuskeilta?

Siinä tulee väistämättä uusille harrastajille kynnys tulla mukaan kisoihin, kun ei viitsi osta niitä 50€ sarjoja kahta/kolmea sarjaa per kisa, kun tallissa on useampi käytetty sarja joita voi päivän aikana kierrättää ja käyttää.

Se myös vaikuttaa huomattavasti enemmän m8 luokassa, kuin esim 1/10 crosseissa että millainen on kuskin ajotyyli renkaiden kulumiseen.
Aloittelija voi repivällä ajotyylillä ja "huonoilla" säädöillä kulumaan rengassarjan huomttavasti nopeammin kuin pro kuskit joilla on oma ajo ja auto balanssissa, tämä tuli huomattua kesällä.

Tämä teksti on siis kirjoitettu yhden kesän puhtaan harrastamisen pohjalta, kuitenkin tarkoituksena ajaa ensi vuonna koko sm-kausi.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Masaeronen - 15.10.12 - klo: 10.44
Kerron nyt harrastajan näkökulman asiaan, koska itse ajattelin ensi vuonna kiertää sm-sarjaa.

Myös monella harrastajalla on paljon renkaita, joita on tullut käytetyn paketin mukana tai on saanut/ostanut kokeneemmilta pro-kuskeilta?

Siinä tulee väistämättä uusille harrastajille kynnys tulla mukaan kisoihin, kun ei viitsi osta niitä 50€ sarjoja kahta/kolmea sarjaa per kisa, kun tallissa on useampi käytetty sarja joita voi päivän aikana kierrättää ja käyttää.

Tämä on ihan totta, että joidenkin yksittäisen kuljettajan näkökulmasta asia saattaa olla ongelmallinen. Sivusin tätä samaa asiaa aiemmassa postauksessani.

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 13.10.12 - klo: 10.56
M8 kuskit voidaan jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan:

1) ne aloittelevat ja "huvikseen" ja satunnaisesti kisoissa käyvät kuskit, jotka haluavat ajaa niillä ylivuotisilla kumeilla mitä kaapista löytyy ja ovat tyytyväisiä tilanteeseen ja sijoituksiinsa.

2) TOP10 kuskit, jotka panostavat harrastukseen rahallisestikin paljon ja jotka miettivät kaikki keinot pärjäämisensä edistämiseksi.

3) Sitten on ne "wannabe-kisa-tiimi-kuskit", joille sillä renkaan seoksella ei oikeasti ole kovin paljon merkitystä, mutta kuitenkin ostavat aina ne sen hetken "kuumimmmat" renkaat, koska luulevat sen tuovan merkittävän hyödyn tuloksiin. Tosiasiassa nämä kuskit pärjäisivät selvästi paremmin keskittymällä harjoitteluun, eikä renkaiden valintaan.

Mielestäni ainoa haitta ykstyyppirenkaasta (lajin näkökulmasta katsottuna) on se, että se voisi vaikuttaa muutamaan em. kategorian 1 kuskeihin, jotka eivät halua sitä 40€ settiä kisaan ostaa. Kaikille muille ykstyyppirengas olisi selvä parannus.
Flying Calacucco

*HOKE*

#110
Kertokaas nyt hyvät ihmiset että miksi ihmeessä niitä renkaita pitäisi ostaa monta sarjaa kelivarojen jne takia????

Kisoissa on renkaat myynnissä useammalla kauppiaalla.

Kyseiset rengastestit jne on tehnyt ja tekee joka vuosi ne kokeneet kuskit.
Ei ole oikeasti ongelma käydä kysymässä.
Sinulla varsinkaan Pekka.

Voi mennä kisapaikalle ilman että mukana muuta kuin jotku renkaat treeniin.
Katsoo ja kysyy mitkä toimii... Ostaa ne.
Yksinkertaista.

Ainiin, mutku on useempi merkki.
No heitä kolikkoa tai katso lompakkosi sisällön määrä ja valkkaa niiden mukaan se merkki millä tänään tai koko kauden ajat.


Monikos sattuu tietämään että eri autotkin toimivat eri renkailla täysin päinvastoin?

On olemassa yksi rengas jota Mugen kuskit suosivat ja toimii heillä todella hienosti.
Samaa rengasta on tässä jo pari vuotta testattu muissakin merkeissä, mutta kun ei toimi niin ei vaan toimi,
Ja se taas mikä mulla toimii, ei toimi mugenissa.

Ainiin, mutta tästähän hypätään varmaan aasinsillalla aiheeseen... Yksityyppi autot, moottorit, kytkimet, iskariöljyt, polttoaineet, tulpat, hittolainen jopa mekkaushanskat.

Masaeronen

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 15.10.12 - klo: 11.02
Lainaus käyttäjältä: Masaeronen - 15.10.12 - klo: 10.44
Kerron nyt harrastajan näkökulman asiaan, koska itse ajattelin ensi vuonna kiertää sm-sarjaa.

Myös monella harrastajalla on paljon renkaita, joita on tullut käytetyn paketin mukana tai on saanut/ostanut kokeneemmilta pro-kuskeilta?

Siinä tulee väistämättä uusille harrastajille kynnys tulla mukaan kisoihin, kun ei viitsi osta niitä 50€ sarjoja kahta/kolmea sarjaa per kisa, kun tallissa on useampi käytetty sarja joita voi päivän aikana kierrättää ja käyttää.

Tämä on ihan totta, että joidenkin yksittäisen kuljettajan näkökulmasta asia saattaa olla ongelmallinen. Sivusin tätä samaa asiaa aiemmassa postauksessani.

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 13.10.12 - klo: 10.56
M8 kuskit voidaan jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan:

1) ne aloittelevat ja "huvikseen" ja satunnaisesti kisoissa käyvät kuskit, jotka haluavat ajaa niillä ylivuotisilla kumeilla mitä kaapista löytyy ja ovat tyytyväisiä tilanteeseen ja sijoituksiinsa.

2) TOP10 kuskit, jotka panostavat harrastukseen rahallisestikin paljon ja jotka miettivät kaikki keinot pärjäämisensä edistämiseksi.

3) Sitten on ne "wannabe-kisa-tiimi-kuskit", joille sillä renkaan seoksella ei oikeasti ole kovin paljon merkitystä, mutta kuitenkin ostavat aina ne sen hetken "kuumimmmat" renkaat, koska luulevat sen tuovan merkittävän hyödyn tuloksiin. Tosiasiassa nämä kuskit pärjäisivät selvästi paremmin keskittymällä harjoitteluun, eikä renkaiden valintaan.

Mielestäni ainoa haitta ykstyyppirenkaasta (lajin näkökulmasta katsottuna) on se, että se voisi vaikuttaa muutamaan em. kategorian 1 kuskeihin, jotka eivät halua sitä 40€ settiä kisaan ostaa. Kaikille muille ykstyyppirengas olisi selvä parannus.

En puhuisi aivan yksittäisten harrastajien ongelmasta, koska veikkaan että 90% kuskeilla on useampaa eri rengasta valmiina ja haluisi niitä käyttää,
Päin vastoin yksityyppi rengasasiaa taitaa kaivata vain se murto-osa ihmisitä.

Rengasasian rajoittaminen tässä luokassa on sama kuin ruvettaisiin rajoittamaan moottori/pilli/fuilin käyttöä samaksi merkiksi kaikille.

Miksi mennä muokkaamaan yksinkertaisesti suosituinta ja toimivaa luokkaa, varsinkin kun mitään konkreettista hyötyä eikä käytännössä toimivaa rengasta joka radalle ja säälle ole.

Yksityyppirengasta jos miettii, pitäisi useampi rengas sallia, esim kolme eri sarjaa, joka väistämättä taas laittaa ostamaan ne kaikki kolme eri sarjaa, kun ei ole mahdollista niillä mitä itsellään on ajaa.

Se on vain karu tosi asia, että yhtä yksityyppirengasta ei ole toimivuuden kannalta mahdollista tähän luokkaan asetta ainakaan kustannusten/ tasaisuuden takia, koska radan pinnat/sää ja kuskin ajotapa vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin esim. Sähköluokissa.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Masaeronen - 15.10.12 - klo: 11.15
Miksi mennä muokkaamaan yksinkertaisesti suosituinta ja toimivaa luokkaa, varsinkin kun mitään konkreettista hyötyä eikä käytännössä toimivaa rengasta joka radalle ja säälle ole.

Hyvääkin voi parantaa. Konkreettisia asioita on tuotu esille ykstyyppi renkaan puolesta, eikä niitä ole kukaan perustellusti myöskään pystynyt kumoamaan.

Auto voi säätää, jos olosuhteet on erilaiset. Se on erinomaisen tärkeä taito muissakin luokissa. Vaikka puusta katsottuna mattoluokissa voisi kuvitella olevan aina samanlaiset olosuhteet, ei se pidä ollenkaan paikkaansa. Silti ykstyyppirengas on selvästi yksinkertaisin ja edullisin vaihtoehto.

Edelleenkin puhutaan tasapuolisuudesta, ei siitä että tietty rengas olisi absoluttisesti nopein kaikilla radoilla. Vaikka onhan tässäkin ketjussa useaan otteeseen todettu, että renkaalla ei kierrosaikaan ole merkitystä ja on jokseenkin sama, mitkä kumit autoonsa laittaa. Mainittiinpa, jopa erikseen, että minun kierrosajat ei paremmilla renkailla parane, päinvastoin jopa huononee.  :shocked:
Flying Calacucco

Masaeronen

Rataluokissa pinta on joko matto/asvaltti, joka ei eroa niin kauheasti toisistaan-->säätäminen helpompaa.
M8 pinta vaihtelee turffi/laatta/asvaltti/hiekka/ savi joka tekee monta muuttuuja siihen että rengasta on vaikea määrittää vain yhteen joka kestäisi kuumassa/kylmässä sekä sateella että kuivalla tasapuolisesti.

Yksityyppi renkaan valintaan pitäisi käyttää ainakin vuoden kahden testaus kaikilla kisaradoilla eri olosuhteissa että voitaisiin oikeasti valita hyvä ja kulutuskestävä rengas.

Ei siinä ole enää nautintoa, jos kisapäivistä tulee selviytymis taisto renkaan kestävyyden kanssa, joka taas aiheuttaa kikkailua esim. 2/4 alkuerissä että jätetään kaksi erää ajamatta jos ekat kaksi on natsannut tarpeeksi hyvin ja säästellään renkaita nousuihin.

Myöskään tasapuolisuus, mietitään että treeneissä ajetaan vanhoilla renkailla, erät 3-4kpl 3+5min = 24min-32min, joudut 1/16 nousuun ja nouset finaaliin= 20+3min x 4=132min ajoa plus finaali 3+45min on jo sitten kolme ja puoli tuntia ajoa sillä kahdella rengassarjalla?

Tämä takaa taas sen että ne ketkä on noussut alemmasta noususta, renkaat on jo loppu kun jengi vetää paremmilla renkailla nopeammin.

Asialla on hyvät ja huonot puolet, mutta jos tasaisuutta halutaan niin mielestäni se ei tässä Renkaiden rajoituksella ratkea, päinvastoin.


peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Masaeronen - 15.10.12 - klo: 12.07
Rataluokissa pinta on joko matto/asvaltti, joka ei eroa niin kauheasti toisistaan

Tässä olet kyllä väärässä. Erilaisten mattojenkin välillä pitoerot voivat olla todella suuret. Samaa rengasta käytettäessä tämä vaatii runsaasti säätöhommia ja etenkin oman ajotapansa muuttamista olosuhteita vastaavaksi. Näin selvitymistaistosta saadaan aikaiseksi ihan oikea kilpailu. Miksi näin ei voi menetellä krossissakin?

Tässähän ei ole puhuttu varsinaisesti renkaiden määrän rajoittamisesta, vaan tyypin määräämisestä. Nämä ovat kaksi kovin erilaista asiaa.
Flying Calacucco

*HOKE*

Ajoin yhdellä ja samalla setupilla turistin läpi viimekaudella... Täysin samalla setupilla millä ajoin myös siellä ääripääpidolla, eli tikkurilassa.

Ei tarvetta setuppimuutokseen tai ajotapaan.

Sama ajotapa ja setuppi näytti tuottavan tulosta ympäri suomen radoilla.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 15.10.12 - klo: 14.01
Ajoin yhdellä ja samalla setupilla turistin läpi viimekaudella... Täysin samalla setupilla millä ajoin myös siellä ääripääpidolla, eli tikkurilassa.

Olet kyllä siinä tapauksessa poikkeus isossa massassa. Kun kisoissa ukkoja kattoo, niin jatkuvasti on ruuvarit kourassa, kun autoja hierotaan olosuhteisiin sopivaksi.
Flying Calacucco

PaavoNokkava

Lainaus käyttäjältä: PaavoNokkava - 15.10.12 - klo: 10.39
Mitenkä tämä rengassääntö on hoidettu muiden maiden mestaruussarjoissa? Yksityyppi vai vapaa?

-Henkka

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 15.10.12 - klo: 10.40
Vapaa.


Onko tiedossa miksi muualla rengassääntö on vapaa eikä yksityyppi?
Luulisi että ainakin pohjoismaissa on ihan sama tilanne ainakin säiden ja ratapohjien suhteen kuin Suomessa...

-Henkka
[PRCA] [TamUa]

Tuukka

Kääntäisin todistustaakan toisinpäin. Eli löytyykö mistään maasta yksityyppirengasta koko maapallolta?

*HOKE*

Jep...
Ja kun jatkuvasti selitetään miten konkreettisia asioita on tuotu yksityyppirenkaan puolesta, mutta ei vastaan niin pakko on kyllä sanoa että lukulasit silmille.

Vastaan on tullut enemmän kuin puolesta.

Tai voin mäkin alkaa selittämään että ainoastaan vastaan on tullut konkreettisia asioita, mutta ei yhtäkään puolesta.