Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - tks

#1
VIHDOINKIN! Tänään pääsin vasta ensimmäistä kertaa kokeilemaan ihan eteenpäin ajamistakin :wink:
(Hieman neitseellinen olo...)
Oli se kyllä mahtavaa! Kun kone sai käyntiin (kaasun avustuksella) niin sitten kun ensin varovaisesti kokeili miten se oikein kiertää, niin hymy kyllä leveni samassa suhteessa kuin koneen kierrokset nousivat! Se kiertää kyllä uskomattomalla tavalla  :D

Nyt on ajokausi omalta osaltani sitten virallisesti korkattu ja auto kuivamassa. Kesää ja lämpimämpiä ilmoja odotellessa.
#2
Jees, kiitoksia ERITTÄIN PALJON Sami L:lle avusta! Kyllä nyt on malttamaton olo, kun sai auton käymään! No jos huomenna olisi vähän lämpösempi ilma, niin pääsisi vähän kokeilemaan ajamistakin. :D
#3
Polttisautot / Nestelukko???
26.01.06 - klo: 22.08
Eli näköjään ei tässä alunperinkään ollut kyse nestelukosta tai rikkinäisestä yks'suuntalaakerista. Vika tuntui olevan siinä vetokäynnistimessä.

Kiitoksia kaikille loistavista ja selventävistä viesteistä! :D

Ilmoittelen miten tuo projekti etenee. Josko tässä vaikka kohta pääsisi vähän jo kokeilemaan mites Stormi kulkee.
#4
Polttisautot / Nestelukko???
26.01.06 - klo: 00.32
Eli johtuuko tuo koneen "jumahtaminen" tietyssä pisteessä nimenomaan yks'suuntalaakerista? Tarkoitus olisi korvata naru starttiboxilla, mutta tuo laakeri pitää ilmeisesti ainakin vaihtaa, koska nythän boxi ei pysty pyörittämään konetta käyntiin? Vai voiko koko laakerin ottaa pois?
#5
Polttisautot / Nestelukko???
26.01.06 - klo: 00.24
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"kun ottaa koneen irti, ja siinä takalevyssä on se mihin se vetonaru kelautuu se muovinen kotelo. Se kotelo on 3 kuusiokoloruuvilla kiinni. Sen kun otat pois tulee akseli näkyviin jossa se laakeri on. Voit testata laakerin myös ottamalla tulpan pois ja pyörittelemällä vauhtipyörästä. Jos pyörii ongelmitta vastapäivään niin ei ole laakerissa vika. Eli siis ensin vedä narusta ja katso mihin suuntaan vauhtipyörä pyörii, tämän jälkeen pyöritä vauhtipyörästä erisuuntaan. Jos pyörii useita kierroksia ilman suurempaa vastusta, ei laakerissa pitäisi olla vikaa

Nyt on siis vetonarukotelo ja naru irti.
Kun yritän pyörittää ilman tulppaa vauhtipyörästä, niin se liikkuu vain tiettyyn pisteeseen ja siihen jumahtaa. Ei lähde kumpaankaan suuntaan. Siinä kohti tuntuu sellainen pieni "pykälä". Eli jotain on nyt tiltissä.
#6
Juu, eipä siellä sisällä mitään ole. Ei vaan suostu pyörimään niinkuin pitäisi. Ratkaisuksi olen ajatellut starttiboxia, niin käynnistys olisi samantien muutenkin helpompaa.
#7
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 23.04
No nyt on kone irroitettu ja tuo ykssuuntalaakeri pyörii aivan nätisti vastapäivään.
Yllärinä oli kylläkin tuon vetostartin levähtäminen käsille! Kun ruuvit otti auki, niin jousi pomppasi aika vauhdilla sieltä sisältä! Mielenkiintoinen viritys. Miten ihmeessä sen saa takaisin?!

Mites sen starttiboxin kanssa olisi? Voisiko tuon vetokäynnistin boxin jättää kokonaan pois ja starttais sitten pelkästään starttiboxilla?

Mistä niitä saisi edullisesti?
#8
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 21.58
Mäntä liikkuu siis edestakaisin samalla tavalla kun ulospäin vedettäessäkin.
#9
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 21.56
Mäntä liikkuu tosiaan aivan normaalisti kun tulppa on irti ja vetää narusta.

Pitäisikö tyhjentää letku nitrosta?
#10
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 21.34
Ok, mistä tuo laakeri löytyy?
#11
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 21.32
Kone pyörii aivan niinkuin pitääkin, kun ottaa tulpan irti ja kurkkaa sisään samalla kun kiskoo hitaasti narua.

Mikä tämän voi aiheuttaa ja miten sen saisi siihen tilaan, että pääsisi säätämään??
#12
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 21.21
Kone pyörii, eli ei ole täysin jumissa. Mutta ongelmana on vaan ettei naru mene sisään. Kone kokeilee varovasti ilman tulppaa niin naru kelautuu juuri niinkuin pitääkin.

En ole antanut kierroksia oikeastaan yhtään, koska kone ei ole pysynyt käynnissä kaasulla. No siitä asiasta on enemmän toisessa viestissä.
#13
No nythän se tempun teki! Laitoin uuden viestin otsikolla "nestelukko".

Eli konetta ei saa nyt edes käyntiin...
#14
Polttisautot / Nestelukko???
25.01.06 - klo: 21.07
Nyt tarvittais apuja. Koneessa on ilmeisesti nestelukko tmv. koska kun yrittää vetää starttinarusta, koneesta kuuluu vaan ns. "pulputusta" eikä naru kelaudu sisään. Kun avaan tulppaa, niin naru kelautuu sisään. Samalla koneesta kuuluu pieni suhahdus, eli aivan kuin ilmat tulisi ulos.

Kone on aivan uusi ja olen saanut sen jo ajettu sisään, yksi tankki tyhjäkäyntiä. Ongelmana oli äsken se, että kun koski kaasuun niin kone stumppasi välittömästi. Sitten aloitettiin säädöt alusta, jonka jälkeen kone saatiin käymään nätisti ja melkein jo pysyi käynnissä kun antoi kaasua. Mutta nyt sitä ei saa ollenkaan käyntii.
#15
Hyviä ohjeita! Täytyypä tänään aloittaa säätäminen alusta ja näköjään tarkoitus olisikin, että kone käy tyhjäkäynnillä rikkaalla. Voiko säätöjä tehdä moottorin ollessa käynnissä? Nyt olen sammuttanut koneen ensin (onnistuu muuten helposti kun stumppaa kaasusta :?) ja säätänyt vähän ja sitten taas käyntiin.

Sitten tästä päästäänkin (taas) toiseen kysymykseen. Minkä takia vauhtipyörä ns. jumahtaa välillä jos joutuu tekemään pari käynnistys yritystä? Sitten kun vähän pyöräyttää sitä sormin, niin se pyörähtää taas normaalisti.
#16
No niin, hehkussahan se vika oli  :roll:

Pitäisikö nyt sitten säätää alaruuvista tiukemmalle, kun kone stumppaa jos koskee kaasuun? Tyhjäkäynti on aika hyvän kuuloinen.
#17
Pitäisi mittarin mukaan olla, mutta kokeilen ladata sitä vielä.
#18
Juu, eipä tullu mitään tän päivän testaamisesta, koska ei suostunut kone lähtemään käyntiin!

Nyt olen tässä lämmitellyt autoa sisällä ja yrittänyt jo pariin otteeseen käynnistääkin, mutta eipä lähde!
#19
Hienoa, kiitoksia!

Kokeilen tarkempia säätöjä kun kone on saatu kunnolla ajettua sisään ja ilmoittelen miten onnistui.
#20
Juu ei ole lunta, koska en vielä ole ajanut yhtään. Tulppa on kiinni kunnolla.

Tänään on tarkoitus mennä vähän ajamaan, ja yrittää varovasti säätää. Pitääkö säätöä tehdä myös siitä alhaalla olevasta ruuvista? Se on ilmeisesti tarkoitettu pienten kierrosten seoksen säätöön...?
#21
Ok, kiitoksia! Ihmettelin vaan kun putkesta tuleva aine on aivan samannäköistä kuin nitro pullossa (siis punaista). Käytössä on 20% valmista seosta.
Mitenkäs sitten sellainen asia, että tulpan ympärillä on myös jonkin verran nestettä hetken käynnin jälkeen? Normaalia?

Olenko ymmärtänyt oikein, että kaasuun vastaavuus, eli tarkoitan sitä kun tyhjäkäynnillä painaa kaasua, säädetään siis yläruuvista?
Jos sammuu kaasutettaessa --> liian rikkaalla?
#22
Tarvitsisin vähän vinkkejä auton moottorin säätämisessä.
Auto on GS Storm Evo RTR ja kone on GS B03 eli vakio kone.

Nyt on sisäänajo tehty, mutta kone käy todella rikkaalla. Tyhjäkäynti tuntuu olevan suurinpiirtein kohdallaa, mutta mistä seosta pitäisi säätää? Ohjekirjan mukaan ylimmäisestä säätöruuvista (siis siitä mikä on ilmanputsarin vieressä) säädetään seosta laihemmalle kääntämällä ruuvia myötäpäivään. Säädin siitä n. 1/8 - 1/4 kierrosta, mutta ei ainakaan sillä tuntunut olevan vaikutusta. Nyt seokset on sen verran rikkaalla, että pakoputkestakin tulee roiskeina nitroa. :?: