Ei muistikuvia enää, millä välityksellä pitäisi ajaa? 3.7-3.8?
Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen
Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: micsa.fi - 05.12.16 - klo: 11.08
Rata näytti suht tekniseltä muihin ETS-profiileihin verrattuna. Vai antoiko videokuva vääristyneen vaikutelman?
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 05.12.16 - klo: 09.35
Herää kysymys, mikä tiimi houkuttelee kolminkertaisen maailmanmestarin
Lainaus käyttäjältä: thomsva - 11.08.15 - klo: 10.29Lainaus käyttäjältä: JuhaS14 - 11.08.15 - klo: 06.10
ETS:ssä ei ole alipainoa formuloissa, mutta suomessa olisi hyvä olla koska verrattiin kahden samalla sähkösetupilla olevan Yokomon ja CRC F1 auton painoeroa ja se oli yli 100g CRC:n hyväksi. Yokomossa oli vielä kaikki mahdolliset painoa säästävät viriosat mitä rahalla sai kiinni.
ETS säännöissä on kyllä merkitty 1050g vähimmäispainoksi ja lisäksi on 190mm enimmäisleveys.
Kun autoja talvella punnittiin niin kaikkein keveimmät on vähän alle 1050g.
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 08.08.15 - klo: 20.28
Formuloitsijat, kommentoikaa ja antakaa tarkennusta sääntöihin mikäli tarve. Päivitän jossain vaiheessa ohjeistoon, että EFRA/ROAR -speksin mukaiset koneet sallittu (pl.Trinity/Epic).
Halutaanko F1 sarjaan kiinteät numerot?
Lainaus käyttäjältä: TeemuS - 10.08.15 - klo: 19.23
Formulat kulkee suurinpiirtein samaa kierrosaikaa stanujen kanssa 21.5t koneella.
Lainaus käyttäjältä: Screwed - 05.06.15 - klo: 12.00
Vain yksi on kommentoinut ajojärjestely viri la tai su, mutta hänkin ilman mitään perusteluita. Voisko joku esittää pätevämpiä perusteluita (kuin se että näin on aina ennekin tehty) kuin minä, miksi viriä ei kannattaisi ajaa sunnuntaina kun pitoa on enemmän?
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 05.06.15 - klo: 11.52
Renkaat: Talvella vaihtoehdot pitäisi olla ainoastaan Lrp tai se kumi millä ajetaan ETS-sarjaa. Se, että testataan 10 sarjaa/ehdokas on valmistajan tai maahantuojan rahojen tuhlausta. Ja jos renkaat ei ole vielä tuotannossa, niin se on muutenkin turhaa, sillä ikinä esisarja ei vastaa tuotantoa. Se on todettu jo moneen kertaan. Viime talven testirengas muistutti ominaisuudeltaan huippurengasta, mutta tuotantorengas oli täysin eri rengas. Rengas kootaan kolmesta osasta eli kumi, vyö ja liima, jos joku näistä muuttuu, niin renkaat on erilaiset. Lisäksi tulee insertti ja vanne, mitkä vaikuttaa myös huomattavan paljon. Joku jos on ollut tuotannon kanssa tekemisessä mukana tietää sen, että muutoksia saattaa tulla.
Sama oli MM-kisoissa, jossa versio 4 oli viimeinen.
Eli 2 vaihtoehtoa ja kisajärjestäjä ottaa ne sieltä, mistä parhaiten saa.
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 05.06.15 - klo: 10.33
Kirjoituksessani oli kyse matolla ajettavista kisoista, joten asfalttiratojen kuntoon en ota kantaa. Uudessa kaupungissa ajetaan vain asfaltilla.
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 04.06.15 - klo: 20.10
Suomessa on ajettu keskimäärin huomattavasti paremmalla renkaalla ja paremmissa olosuhteissa (tasaiset radat, kunnon matot) kuin joilla isommat kisat euroopassa turistiluokassa ajetaan. Siinä on varmasti myös yksi syy siihen, mikä on pudottanut suomalaisia pois kärjen tuntumasta touringkisoista, poislukien Viljami, Joel ja Juho = "unelmaolosuhteissa" kun treenaa niin voi tulla järkytyksenä että renkaat eivät aina olekkaan pyöreitä.
Lainaus käyttäjältä: Tumppi - 22.11.14 - klo: 21.02
MENOPUOLI : eli mitä PA maksaa AKK:lle..
1. a)Seura maksaa 170€/vuodessa jäsenmaksun
- kuinka moni seura sitten on pelkästään PA seura on toinen juttu
1. b)Jokaisesta lisenssin omaavasta kuskista joka on täysi-ikäinen menee AKK:lle 10,5€/nuppi/vuodessa, alle 18v lisenssin omaavista saa maksaa 2€/nuppi/vuosi
1. c) hetkonen... PAKOSTA ei mene noin! Jos seura antaa AKK:n hoitaa kokonaan oman jäsenrekisterinsä ja oman yhdistyksensä jäsenlaskut, niin luulen että silloin seura maksaa automatic AKK:lle jokaisesta jäsenestä 1.b) kohdan mukaisesti
( tästä asiasta en ole sata varma, mutta 90%).
-periaatteessa tuohon AKK:n jäsenrekisteriin pitää kuulua, mutta se miten sen sitten oma yhdistys hoitaa on eri juttu. Omalla osallani olen ARH:n jäsenet kirjannut AKK:n rekisteriin "ilmaisjäseniksi", jolloin me saamme kerran vuodessa laskun, jolla maksamme vain sen mukaan keillä on lisenssi. Muutama muukin rivijäsen on ARH:lla mutta ne ei ole AKK:n jäsenrekisterissä.
= noista yhteenlaskemalla sitten saisi summan joka menee tuon jäsenmaksun kautta AKK:lle
2. Lisenssi maksaa
2 a) PA lisenssi maksaa 27€ ja on siis kalenterivuodeksi
--- ainakin ennen vanhaan, kun konttorilla oli vakuutuksista tietävä kaveri niin lisenssistä pystyi saamaan palautuksena vakuutusosuuden, joka oli luokkaa 10€ jos oli näyttää toteen että on vapaaehtoinen tapaturmavakuutus voimassa, saman kalenterivuoden.
-- täten PA lisenssille jäisi hintaa luokkaa 17€ AKK:n kassaan
= PA lisenssimäärät saa kyllä varmaankin konttorilta, niistä sitten saa tuon summan
2 b) RC autoja koskeva EFRA lisenssi maksaa 51€
--- tästä mulla on semmonen käsitys että tuon AKK:n maksaa lyhentämättömänä EFRAlle
--- EFRA vaatii, että jokaisessa maassa on "kattojärjestö" jonka kautta kaikki maksut hoidetaan. AKK on EFRAn jäsen ollut vuodesta xxxx jotain. EFRA ei muistini mukaan kahta kattojärjestöä samasta maasta hyväksy. Joten siinä uudelle organisaatiolle oma haasteensa jos haluaisi perustaa oman organisaation ja haluaisi EFRAn jäseneksi. Tietääkseni EFRAn "kautta" menee sitten myös IFMAR jutut"?" - kertokoon vaikka Jussi tarkemmin, ettei tule kovin paljoa väärää tulkintaa itseltäni, on kuitenkin vanhaan historiaan pohjautuvaa mielikuvaa.
3. Kilpailun maksut
- Jokaisesta SM statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 94€/kilpailu
- Jokaisesta kansallisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 52€/kilpailu
- Jokaisesta alueellisen statuksen omaavasta kilpailusta maksetaan AKK:lle 31€/kilpailu
= sitten vain laskemaan kaikki kisat ja tuosta hinnat niille saadaan tämä euro määrä pihalle
Tuossa siis kaikki mitä PA maksaa AKK:lle, muuta ei just nyt tule mieleen....
Mitä sillä rahalla saa TULOPUOLI :
4. RC EFRA
--- AKK on jäsen ja maksaa kaikki EFRAlle menevät kulut. mm. aikaisemmin ainakin oli vielä eri maksut jokaiselle "luokalle" lisäksi. Tämän rahasumman varmaan saa kaivettua tai jos tietää kaikki noi pilku pystyy sen niistä laskemaan. EFRAn sivuilla varmaan on myös kaikki maksut mitä ne haluaa"?"
5. AKK maksaa lajiryhmän jäsenille kulut aiheutuvista kokouksista. Matkakulut, tilat, ruokailut.
- ensi vuodelle oma ajatukseni on, että f-2-f kokouksia ei pidetä kuin järjestäytymiskokous ja sitten koulutuspäivien yhteydessä. Ennen vanhaan niitä oli perinteiset 4kpl/vuosi. Sen lisäksi tullaan pitämään puhelinkokouksia ennen kesää ja kesän jälkeen.
- välissä pidetään sitten eri asiakokoukset puhelinpalavereina luokkayhteyshenkilöiden kanssa
-- luonnollisesti noista ei makseta mitään, vaan tehdään vapaaehtoispohjalta niiden kanssa, joilla on ihmeellinen halua tehdä työtä meidän kaikkien eteen..
6. Valmis byrokratia
6 a) - webbisaitti: jäsenmaksupalvelu, jäsenrekisteri, kilpailutieto järjestelmä, lisenssijärjestelmä
6 b) - oma lajikoordinaattori, ei ole 100% PA:ta tekevä. Mutta eipä niitä erikseen tunteja lasketa. Tehdään mikä on tarpeen, minkäkin lajin eteen.
6 c) - tiedottaja : itse seuraan esmeks URA puolen EM/MM kisoja hyvinkin aktiivisesti, joskus jopa niitä järjestäen. Olen etukäteen AINA valmistautunut : Pistänyt menemään tiedotteen lajikoordinaattorille ja tiedottajalle että ovat varuillaan "pian on tiedotettavaa". Sitten kisojen edetessä olen heitä emailillä pommittanut ja kertonut missä mennään, mikä oli tulos. Kun vain ITSE näkee vaivaa oman lajinsa eteen ja tekee valmistelevaa työtä niin meidän Tiedottaja on erittäin hyvin mukana ja pistää sitten meikäläisenkin tiedotus tusaukset painokelpoiseen kuntoon ja pistää ne eteenpäin! Se tarttee vain sen oman vaivan..
6 d) Mestarien ilta ! oman summansa sekin maksaa. Toki tiedän että toiset tätä arvostaa ja toiset ei arvosta. MUTTA sen kautta on loistava mahdollisuus saada myös Suomalaista PienoisAutoilua koko AKK:lle näkyviin sekä paikalla olevalle lehdistölle!
6 e) EDUT :
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/sopimuksetjajasenedut/
- http://www.autourheilu.fi/materiaalit/kilpailunjarjestaminen/pienoisautoilu/
-- Teosto
-- Lisenssin Pohjolan tuplaturva vakuutus
-- Kilpailun järjestäjän vastuuvakuutus
-- Turvallisuus yms. ohjeisto
TULOS ?
- noi menot kun laskee yhteen ja tiedossa olevat selkeät rahalla mitattavat asiat, niin jäljelle jää sitten summa joka menee tuohon byrokratia osuuteen... se miten itse kukin sitten tuota arvostaa on toinen asia. Mutta se joka hamuaa omaa organisaatiota saa ainakin tuosta hyvän viitteen, mitä kaikkea tulee olla...
Tuossa tämän päivän aivoituksia... joskos näillä jo pian saa nimimerkeille ihan oikeita nimiä tietoon ;-)
Kaivan noi muutamat muutkin asiat tuolta vielä ...
Lainaus käyttäjältä: Honkkari - 22.11.14 - klo: 13.48
Eläkää ny puhuko mistään japanilaasista riisikulhoista ja mersuista bemarin kans samas lausees. Sehän on suorastaan loukkaavaa![]()
Ei vapaastihengittävään saa millään ohjelmoinnilla 80 heppaa lisääYleensä ohjelmoinnilla saadaan tehoalue paremmaksi esim, tämän e92 m3 kohdalla voitaisiin paras tehoalue saada hiukan matalemmille kierroksille. Se on aina yhtä hauskaa lukea amiksien tekemiä bemari ilmotuksilla kun esim. joku e36 325 niin siellä on tehoiks ilmoitettu 220-230hv ja isolla sit lukee et autossa lastu!!! Todellisuudes nämä lastut varsinkin niin sanotut valmis lastut jotka ei ole autokohtaisia ( saa 30-40e ebaysta ) niin niistä ei ole v*ttuakaan hyötyä
Asia on sitten täysin eri jos ahdettu auto kyseessä joissa näistä ohjelmoinneista on tehollisestikkin oikeasti hyöytyä.
Ja se mitä RS5:ses on enempi tehoa ku e9x m3:ses nii katoaa täysin sinne nelivedon syövereihin. Sen verran on kovempi tuo tehohäviö nelivedossa vrt. takavetoonNelivedot kuuluu maastoautoihin , ei sporttisiin autoihin
Täähän on vain minun mielipide joten ei herneitä kiitos :))
Lainaus käyttäjältä: Assa2000 - 21.11.14 - klo: 23.34Lainaus käyttäjältä: Ville Vainio - 21.11.14 - klo: 22.20
Mitäs tollases ämmässä on potkua, 300hv ?
Ei riitä läheskään, 420 vakiona irtoo. Jos on pientä ohjelmointia niin lähempänä 500 hevosta
Itse en sitä M4 ostaisi. Ruman näkoinen jotenkin, tai ei ainakaan omaan silmään jostain syystä miellytä. C63 AMG coupena olisi parempi vaihtoehto
Lainaus käyttäjältä: goos - 21.11.14 - klo: 20.06
Hupaisaa että koko keskustelu menee kaljan ympärille ku se oli selkeesti heitetty röllin toimesta oikeen täkyksi.
Miksette keskity olennaiseen mikä on Juhan toimesta nostettu jo 2x esille:
Paljonko menee AKK:lle ja mitä sillä rahalla saadaan. Näköjään viime vuoden rahoilla ei saatu "mitään" koska ei ollut ketää joka pitäisi PA porukasta edes huolta. Mikään ei siis pakota että kisoja ajetaan AKK:n alaisena jos ei harrastajat näin halua, toki AKK:n tuottamat palvelut pitää silloin korvata tai jättää pois. WJ ja SC Cup esim ajetaan AKK:n ulkopuolella.
Olisi hyvä jos lajiryhmästä kerrottaisiin tarkemmin:
1) paljonko rahaa vuodessa menee AKK:lle
2) mitä palveluita AKK tarjoo sillä rahalla
3) mitä AKK on tehnyt tai tekee tulevaisuudessa lajin eteen.
Itse tiedän osan mitä tarjoovat, mutta ei haittaisi että asia kerrottaisiin kunnolla, jotta _kaikki_ harrastajat ymmärtävät mitä ostetaan ja myydään.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 21.11.14 - klo: 12.38Lainaus käyttäjältä: JuhaS14 - 21.11.14 - klo: 09.41
Tommosella M3 E92 toistaiseksi ajellaan.
Jossain vaiheessa varmaan vaihdetaan M4 todennäköisesti lähitulevaisuudessa..
Onkos sulla ees ajokorttia?
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 21.11.14 - klo: 11.47
Joo taisi mennä ohi.
Eli mielestäsi kaljaa pitäisi saada kisapaikalla ja vapaasti saa kaikki juoda ja tällö saadaan lisää kuskeja kisoihin koska sen jälkeen kuin kaljaa vetää niin kisailijoista tulee rennommpia ja katsastusmiehet ovat löysempiä katsastuksessa kuin on kaljahuurussa.
Eli kysymys Juha.
Pitäiskö mielestäsi kaljaa saada kisapaikalla tai muuta päihteitä.
Ja älä vertaa viina lihaan.
Jerzi