Epätasapainoinen (=kiero) kardaani aiheuttaa auton runkoon tärinää. Tärinä rungossa on rungon liikkumista ylös- alas ja ehkä myös sivusuunnissa.
Kun runko liikkuu ylös renkaisiin kohdistuva paine pienenee eli pito katoaa. Kun runko liikkuu alas pito kasvaa.
Syystä tai toisesta tärisevä runko aiheuttaa siis pidon vaihtelua, mikä vaikuttaa tietysti suoraan ajettavuuteen ja erityisesti auton vakauteen.
Ilmiön vaikutus ajo-ominaisuuksiin saattaa olla käytännössä hyvinkin pieni, koska tärinän taajuus (liikenopeus) on niin suuri ja liikematka niin pieni, että auton iskunvaimentimet vaimentavat tärinän helposti (tärinä ei siis välity renkaille asti). On kuitenkin huomattava, että iskareiden lisätyö kuumentaa niitä ja öljyjen ominaisuudet saattavat muuttua lämpötilan noustessa.
Tärisevä kardaani hukkaa tehoa, koska osa tehostahan menee tuon tärinän synnyttämiseen. Tärinä aiheuttaa myös edelläkin jo mainittua kulumista laakereissa ja muissakin voimansiirron osissa.
Kierot vetoakselit ovat ajo-ominaisuuksien kannalta vakavampi asia. Kiero vetoakseli voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, että pyörä pomppii alustaa vasten. Kun pyörä hyppää ilmaan on pito alustaa vasten nolla.
Yhteenveto:
Vaihda kiero kardaani tai vetoakseli(t) kisa-autostasi välittömästi. Pihasudittelussa pikku tärinät ovat ehkä vain kiva lisämauste ja kenties realismin lisä.
Kun runko liikkuu ylös renkaisiin kohdistuva paine pienenee eli pito katoaa. Kun runko liikkuu alas pito kasvaa.
Syystä tai toisesta tärisevä runko aiheuttaa siis pidon vaihtelua, mikä vaikuttaa tietysti suoraan ajettavuuteen ja erityisesti auton vakauteen.
Ilmiön vaikutus ajo-ominaisuuksiin saattaa olla käytännössä hyvinkin pieni, koska tärinän taajuus (liikenopeus) on niin suuri ja liikematka niin pieni, että auton iskunvaimentimet vaimentavat tärinän helposti (tärinä ei siis välity renkaille asti). On kuitenkin huomattava, että iskareiden lisätyö kuumentaa niitä ja öljyjen ominaisuudet saattavat muuttua lämpötilan noustessa.
Tärisevä kardaani hukkaa tehoa, koska osa tehostahan menee tuon tärinän synnyttämiseen. Tärinä aiheuttaa myös edelläkin jo mainittua kulumista laakereissa ja muissakin voimansiirron osissa.
Kierot vetoakselit ovat ajo-ominaisuuksien kannalta vakavampi asia. Kiero vetoakseli voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, että pyörä pomppii alustaa vasten. Kun pyörä hyppää ilmaan on pito alustaa vasten nolla.
Yhteenveto:
Vaihda kiero kardaani tai vetoakseli(t) kisa-autostasi välittömästi. Pihasudittelussa pikku tärinät ovat ehkä vain kiva lisämauste ja kenties realismin lisä.