Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - stk

#1
Sähköautot / Vs: e-Hellfire
14.12.08 - klo: 16.21
Jeps, akun vaihto lienee välttämätöntä, tosin jos malttaa pitää liipasinsormen kurissa niin lämmötkin tuntuvat pysyvän kohtuullisina.
Noita RC-monsterin rattaita taidan kokeilla. Oiskohan ideaa muovisessa spurgearissa, sillä luulis ainakin kestävän.
#2
Sähköautot / Vs: e-Hellfire
13.12.08 - klo: 01.57
No niin, pientä päivitystä muiden juttujen ohessa.
Tarkoitus oli ottaa yhteyttä valmistajaan katkomisen suhteen, tätä ennen ehdin kokeilla kuitenkin vanhempaa firmwarea.
Eli ohjelmistomuutoksen(oisko 1.09 vs 1.17 tjsp) kautta pätkiminen mysteerisesti loppui kokonaan. No nyt rokkaa täysillä. Eihän tuosta vanhemmasta firmwaresta mitään haittaa voi olla?
Joo, ja toki pieniä suunnitelmia on ollut sähköjen suhteen. Eli käytännössä XL-konetta, järeämpää akkua ja noparia kiinni, no lisäksi lapakumekset ovat harkinnassa. Sohjossa vakiopallot antaa aika heikosti pitoa... Ehdotuksia otetaan vastaan, varsinkin lapakumeksien suhteen. Kotimaasta olis näppärä tilailla, tosin väliäkös silläö.
Ilmeisesti ajoakun rajat tulivat vastaan (10. sykli) sohjosudiduksessa vastaan. Eli akun lämpötila siinä 60 c paikkeilla "täydellä syötöllä".
Btw, onko ihan normaalia, että megamotor USA:n pinioneissa ilmenee selvää kulumista kymmenen akullisen jälkeen(vakio spurgear, kuluma ehkä puol milliä)? Vai onkohan välykset päin tervettä. Rattaiden väliin sopii paperi näppärästi.
#3
Sähköautot / Vs: e-Hellfire
29.11.08 - klo: 17.30
Jees, siirsin vastarin ja laitoin noparin alle pehmusteen.
Kokeilin tuota punch controllin vaikutusta 0-100% välillä, mutta ei auttanut. Kävin myös muut säädöt läpi, eli starting power, motor timing, syöttökäyrä jne. pätkiminen jatku vielä. Outoa, pitänee kysästä valmistajalta jos löytys joku ratkaisu.
#4
Sähköautot / Vs: e-Hellfire
29.11.08 - klo: 02.52
hpi-cen: juu, pitkällä matkalla tää saattas olla ongelma. Pitää kokeilla vastarin siirtämistä/antenni folioon. Jos ei auta -> gigaset radiot tilaukseen, toiminee...

4wdkanootti: valmistajan ilmottaa koneelle 68A maksimi-imua! (L kone on siis kiini) No ehkä kiinan kone ottaa vielä enemmän ja akun max purkuvirta olis 80A (huono yhtälö, tiedostettu), mutta pätkiminen ilmenee ainoastaan pienellä syötöllä jopa sisätiloissa (lämpimässä), kuvittelisin virran olevan tasasella (ryömintä) nopeudella tätä huomattavasti pienempi? Nopeus on haettu lähinnä pyörimisnopeuden perusteella, eli polttomoottorillehan on ilmoitettu n.2,2kw/29kprpm, sähkökoneelle 0,6kw/30krpm (hukkatehoineen, 11,1V). Vajaatehosta huolimatta luulis, että pätkimistä ei tapahtuisi ryömintävauhdissa (tasainen nopeus)? Kuvastahan ei ilmene, mutta vastarilla on erillinen akku (6v nim. jännite, vas. puolella tasapainottamassa ajoakkua) joten tämän ei pitäisi olla ongelma.
Noparin asetukset tällä hetkellä: 80% punch control, starting power low (lälläri-asetukset). Tasaisella vauhdilla ei luulis kuitenkaan aiheuttavan mitään ongelmia. Vai onko jotain, mitä tuleva autoinssi ei tajua  :huh:

Ps. radiotten ja säätimen "pelleilystä" huolimatta toinen akullinen osoitti, että "pienissä" ja isolla syötöllä meno on ns. eläimellistä...
#5
Sähköautot / e-Hellfire
28.11.08 - klo: 21.02
Tervehdys kaikille,

Pari kuukautta olen tässä herätellyt vanhaa harrastusta jostain 90-luvun puolivälin ajoilta. Pitkään kestäneen webin selaamisen jälkeen tulin siihen johtopäätökseen, että fiksuiten pääsen omaan tavoitteeseen hankkimalla rullaavan nitrotrukin ja laitan siihen sähkökamat kiinni.
Elikkäs sähkökäyttöinen 1/10 tai 1/8 neliveto truggy oli tarkoitus hankkia, mutta tarjonta osoittautui aika heikoksi. No, nitropuolella näitä nelivetoja näytti olevan, joten eikun foorumin myyntiosiota tutkimaan. Uuttahan oli ihan turha hankkia, kun koneella en mitään tekis.
Löysin sitten sopivan aihion, eli HPI Hellfiren ja kaupat syntyi. Ensimmäiseksi auto meni alkutekijöihin, ja jotain ruuvia muovipalikkaa ja vähän etudiffiä lähti sitten tilaukseen. Seuraavaksi piti suunnitella akulle, moottorille ja muille sähköosille paikat, jotta autosta tulis kohtuu tasapainoinen. Samalla selvitin että tarkalleen mitä sähkökampetta tähän laittaisi... Säätimeksi tuli lopulta cc Mamba Max, akuksi Zippy 3s 4Ah lipo ja moottoriksi KD36-60-09L 2700kv. XL kone ei olis pituuden puolesta mahtunut keulalle. Kaikki sopivuudet ym. jutut selvisi näppärästi tätä foorumia seuraamalla. No vähän omaa järkeä oli toki mukana.
Vieläkään en ole saanut uutta etudiffiä saati muita nippeleitä, mutta muuten pirssi on nyt kasassa. Vähän kävin hangessa pyörittämässä ja hyvin näytti lumi siirtyvän renkaiden alta :-). Eli tältä auto näyttää nyt:


Pinion on 12t, löytyy myös 14 ja 16. Mitenköhän on sitten lämpöjen puolesta isommilla, pitää kokeilla. Mites tuon säätimen kanssa, onko ihan normaalia, että pätkii virtaa pienellä syötöllä? Rauhallisesti kun lähtee liikkelle, niin hitaassa vauhdissa säädin rupee pätkimään virtaa (kuulee, kun moottori ei surise tasaisesti vaan tsut-tsut-tsut tyyliin). Radiotkin tuntuvat pätkivän aika hyvin. Johtuiskohan tosta johdotuksesta?