Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen
Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.
Näytä viestit valikkoLainaus käyttäjältä: SS - 27.01.13 - klo: 23.27Kohtalotovereita ollaan, vaikkakin mut ajeltiin hieman aikaisemmin tyylipuhtaasti takapuskuriin sijalta 4 ...
Kiitos muuten itänaapurille joka viimeisen finaalin viimeisellä kierroksella pudotti mut tuloksissa neljä sijaa.
Rata oli mainio ja oli kiva ajaa kisaa.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.01.12 - klo: 08.16Tähän vielä kommenttina: ETS sarjassa juuri tämä "ihan samat ominaisuudet" on eliminoitu vakiosäätimellä, sinetöidyllä moottorilla ja maksimivälityksellä = kuski ja auton säädöt ratkaisevat..
Maallikon ja perusharrastajan silmissä 50€ säätimien uskottavuus paranee kummasti kun podiumilla keikkuvien kuskien autoissa on sellaisen, eikä "ihan samoilla ominaisuuksilla" olevaa 200€ säädintä.
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 12.01.12 - klo: 08.16
Säännöistä en juurikaan mitään ymmärrä, kuten paljon muustakaan, mutta yksi asia hieman hämmästyttää. Vakuutellaan että niillä 50€ säätimillä ajetaan ihan yhtä kovaa kun 200€ säätimillä ja erot on marginaalisia. Miksi sitten kärkipään kuskit käyttää niitä 200€ säätimiä jos 50€ säätimillä ajaa samalla tavalla?
Maallikon ja perusharrastajan silmissä 50€ säätimien uskottavuus paranee kummasti kun podiumilla keikkuvien kuskien autoissa on sellaisen, eikä "ihan samoilla ominaisuuksilla" olevaa 200€ säädintä.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 12.01.12 - klo: 01.00Kyllä - Pro Stock, mutta ei ETS vaan DHI - Cup.Lainaus käyttäjältä: -Jari- - 12.01.12 - klo: 00.16Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 12.01.12 - klo: 00.09ETS Stock-kisat ajetaan kyllä halvoilla SP Cirtix 0-ennakkonopareilla.
Herää vain kysymys että missä se ongelma onkaan mitä näillä sääntömuutoksilla haluttaisiin korjata...?
En keksi.
Siellä jätkien käymässä ETS kisassa missä ajelivat stockia EI 0 ennakkosäätimillä, ymmärrän asiat oikein hyvin.
Meidän 0 ennakkosäätimien kanssa en ymmärrä missä on ongelma mikä pitäisi korjata.
Anteeksi...
Mikäs luokka se oli mihin Lasse treenas 17.5 koneella ja vapaalla säätimellä...?
Pro stock?
Lainaus käyttäjältä: goos - 11.01.12 - klo: 14.32Niinpä, ja jos halutaan tehdä aloittaminen vielä helpommaksi, laitetaan vuokralle säädin - moottorikomboja pinjonin kera. Ei kolvausta , vain kaksipuoleinen teippi ja moottori kiinniLainaus käyttäjältä: Poinas2 - 11.01.12 - klo: 14.06Eiköhän vuokrasäätimet ole tarkoitettu omien säätimien lisäksi, jos 50-80e panostus säätimeen tuntuu liian isolta, niin voi tulla kokeilemaan noin 10e panostuksella. Samalla tavalla toimitaan nytkin ponderien osalta, joten miks ei säätimien osalta myös.
Lainasäätimien ja/tai moottorien jakaminen kisoissa ei mielestäni ole mielekästä jo täällä esille tulleiden syiden takia: aiheuttaa vaan turhanpäiväistä jumppaa kun niitä kolvaillaan ees/taas ja jollain sitä pitää reenatakkin. Edelleen jos saat kisaan esim. allekirjoittaneen kolvaustaidoilla edellisissä karkeloissa väkerretyn paketin, niin mikä takaa ettei se uuvahda kesken kaikenKaikki mikä toimii isoissa kisoissa ulkomailla ei välttämättä suoraan tänne siirrettynä ole se paras tai optimaalisin malli, mutta antaa toki pohjaa keskusteluille ja vaihtoehtojen pohtimiselle.
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 11.01.12 - klo: 14.49
No onko tuo 4.0 nyt sellainen välitys että sillä on järkevää ajaa esim hyvinkään ulkoradalla kilpaa???
Vai onko autojen nopeudet niin hitaat siellä mutkaosuuksillakin että kaasua ei startin jälkeen hellitetä pohjasta ennenkuin maaliintulon jälkeen???
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 11.01.12 - klo: 13.20Kannatat siis kiinteää välitystä
Eniveis... eihän tämä todellakaan mene niinkuin edellä ovat jotku hommaa kuvailleet. "mene kauppaan ja kerro ajavasi stanua... millä autolla ajat = myyjä latasee spurrin ja pinionin tiskiin... Muita et tarvitse"
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 11.01.12 - klo: 12.36Maksimivälitys on välitys, jota pidemmäksi autoa ei saa välittää.
Ps: mulle ei ole vieläkään auennut että miten ihmeessä tuo maksimivälitys asia muka hoidettaisiin.
Isoilla ulkoradoilla se sääntöjen määräämä välitys voipi olla naurettavan lyhyt ja radasta mennään 99% kaasu pohjassa... Tiukimmalla sisäradalla sitten taas saatetaan olla hieman turhan pitkän puolella... tosin isolla turbiinilla niistä lämmöistä selvitään.
Lainaus käyttäjältä: Bulvaani - 10.01.12 - klo: 18.18
TSS-10 -luokkaan kommentit:
-0-ennakot: ehdottomasti ok
-yksityyppimoottori: ehdottomasti ok
-yksityyppisäädin: ei ok!
-maksimivälitys: ei ok!
-Lisäksi vain yksi rengaskerta sallituksi myös ulkokisoissa!
Perustelut:
-Yksityyppisäädinten kanssa tulisi käymään niin, että niitä pitäisi ostaa repullinen ja testata yksilöerot. Näin kävisi, mikäli määrääväksi tekijäksi otettaisiin hinta. Halvoissa vehkeissä yksilöerot ovat suuria halpojen komponenttien epätasaisesta laadusta johtuen. Ei-ohjelmoitavat 0-ennakkosäätimet ilman tiettyä brändipakkoa olisi ehkä askel oikeaan suuntaan ja jotenkin hyväksyttävissä. Tosin useampaa säädintä tulisi varmasti kokeiltua ja kyllä niistäkin se nopein etsittäisiin... ;)
-Maksimivälitys veisi mahdollisuuden opetella yhden tärkeän säätöparametrin käyttöä. Täytyy kuljettajilla ja mekaanikoilla olla mahdollisuus polttaa kone ylivälittämällä, jos sellaisen riskin on valmis ottamaan.
-Maksimivälitys johtaisi akkujen merkityksen lisääntymiseen. Akkukulut ovat joka tapauksessa suuremmat jo nyt kuin koneista tai säätimesta aiheutuvat kulut.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 10.01.12 - klo: 13.07Loistavaa
Ilmoittauduin mukaan kisaan Open Stockiin.
Lassen nimi näytti olevan Master-luokan puolella. Tuossa ilmoittautumisformissa oli jogu bugi, kun siitä ei Open Stock valintaa edes löytynyt. Laitoin lisätietona, katsotaan meneekö oikein.
Lainaus käyttäjältä: goos - 02.01.12 - klo: 12.46
Pitäiskö tuonne järjestäjille lähettää meidän nimet jos halutaan istua yhdessä? Eivät varmana voi tietää ketkä kaikki on Suomesta?
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 18.12.11 - klo: 20.19Ehditkö laittaa vidoita tuubiin? Kaikki varmasti haluaisivat innosta hihkuen nähdä videot
Yritän laittaa noita finaaleja mitä kuvasin niin tubeen jossain vaiheessa.
Isot kiitokset.
Jerzi
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 07.12.11 - klo: 12.40
Nostestaas vielä ylös, jos kiinnostuneita löytyy. Halukkaille paikka käytännössä varma.
Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 12.12.11 - klo: 22.35Torstaina lähdetään Blue One neljän lennolla Kööpenhaminaan. Takaisin tullaan sunnuntain lennolla 22:40.
Tänks. Krossia ajetaan Schumacherin minipinnillä. Eli ei tarvii erikseen rengas testejä koska sama pyörä millä meidän kisoissa on ajettu. Nyt lähti kyllä lämpenee sen verta et saattais lähteä hengaa pappa luokkaan ;) Laittakaas tarkempia tietoja lennoista ja majoituksista! Odense on jo tuttu kesältä kun samoilla huudeilla ajettiin krossin PM-kisat.
Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 12.12.11 - klo: 21.22
Öööhh. Millä renkaalla nää ajaa krossia? Oisko näistä kisoista jotain oikeeta kilpailukutsua... tuolta feisbuukista osaa katella...
Lainaus käyttäjältä: bartti - 12.12.11 - klo: 21.11Suosittelen että ennen kisaa käyt treenaamassa ja kysyt rohkeasti säätöapua paikallaolevilta "kisakuskeilta".Lainaus käyttäjältä: goos - 12.12.11 - klo: 20.03Olikos se niin että kerhokisoissa ei tarvi lisenssiä eikä niitä satasen=efra roar akkuja kun aloittelija voi körötellä halvemmallakin.Lainaus käyttäjältä: hukka - 12.12.11 - klo: 19.05TSS luokka on sopiva vauhdiltaan ja mukava ajella ekan kauden. Mukaan pääsee järkevästi jopa 2-3v vanhalla autolla ja kisalaillisella moottorilla sekä säätimella. Mazda6 koriks (ei speed6) niin puskee sopivasti että on helppo ajaa. Hups ja akku kans efra/roar laillinen.
En ole yli 20 vuoteen ajanut minkäänlaisella "tasamaan kulkialla" radalla.
Jos nyt ajatellaan että haluaisi mukaan touring touhuihin, mistä alkaa. Missä luokkissa on eniten osanotajia
Löytyykö jostain koostettua aloittelijan tietopakettia luokkien säännöistä ja sopivista autoista? (VTR:n löysinkin jo ihan ite, mutta ei taida olla niitä suosituimpia)
Kisoiksi kannattaa mennää kaikkiin kerhoskaboihin sekä FTT sarjaan.
Renkaat piti kumminkin ostaa paikan päältä että voi vedota huonoon menestykseen (kun tulikin ei täydellinen sarja).
Melko helppoa se ei ole lähteä kaverin pystymetsästä ajelemaan kisaa kun ekana pitää osata säätää auto, ostaa leimatut ja speksatut nopari ja akut, ihmetellä siinä kaiken tohinan keskellä vielä pidottamisen mystistä maailmaa.
Toden näköisesti tulee paljon muitakin asioita eteen, ei se varmaan ole kisapaikallakaan pelkästään että ajaa ja nostaa seuraavassa lähdössä.
Lainaus käyttäjältä: JiiIii - 12.12.11 - klo: 17.28.. Ai niin - unohdin mainita perusteluihin KV kisoissa:
Mutta kyseinen tapahtuma ja paikalla vallinnut leppoisa fiilis osoitti ainakin sen ettei turistikisaaminen (aina?) ole sellaista pipojenkiristelyä kuin joskus saattaa kirjoituksista syntyä.
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 12.12.11 - klo: 17.09Ehdottomasti parhaan vastineen rahoille saa kansainvälisestä touring kisasta. Jos yksi kisa pitää mainita niin ehkä se on DHI-CUP 2011. Saksan ETS kisa olisi hyvä kakkonen. DHI voittaa kun pääsin A-finaaliin ...
Kapitalistisessa järjestelmässämme määrää kysynnän ja tarjonna laki.
Kysymys kisakuskeille:
Mikä touring -kisa on antanut parhaimman vastineen rahoillesi ja perusteluita? Voi olla kerho-, alue-, FT- tai KV-kisa.
Lainaus käyttäjältä: -Jari- - 16.09.11 - klo: 22.52Ensi kauden rengasvalintaan voitaisiin ehdokkaaksi lisätä myös RIDE32 tai RIDE28 renkaat.
RENKAAT
Lainaus käyttäjältä: jarkko - 13.10.11 - klo: 22.20
Ilmoittautuminen on kovassa vauhdissa alettuaan runsas tunti sitten. Äsken 61 ilmoa jo sisällä.
Ilmot tänne
http://www.rc-timing.ch/en/home.html
Suomesta vasta listoilla:
August Poutiainen, touring modified
Matias Kuusinen, touring modified
DHI-Cup on aivan erinomainen kisatapahtuma, jota voi suositella lämpimästi.
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 26.09.11 - klo: 14.29Eipä taida saksaan enää mahtua. Jonossa on jo 81 kuskia...
Kun vertasin noita ETS kilpailuviikonloppuja kotimaan kalenterin kanssa, huomasin että Oulun ja Laukaan kisat menee päällekkäin ETS-kisojen kanssa (Gran Kanaria ja Puola), joten tässä nyt joutuu tekemään niitä kuuluisia valintoja.
Lokakuun lopussa oleva Saksan kisa sattuisi aika mukavasti samalle viikolle, kun olen muutenkin Saksassa työreissulla, joten voiskohan siinä olla ideaa? Olisko kukaan lähdössä saksan maalle 28.-30.10.2011, vissiin Viljami ainakin?
Lainaus käyttäjältä: goos - 18.09.11 - klo: 10.43Loistavaa! Nyt vielä papoille rossiautot alle niin johan on säpinät :)
Liput ostettu Juhan kanssa
Lainaus käyttäjältä: goos - 16.09.11 - klo: 22.04Ei muistu mieleen
Muistaako kukaan kuka otti lentokentällä videoo?