Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - STP

#1
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
05.08.09 - klo: 19.04
No piti käydä vielä koittamassa tuota jesi:n viimeistä vihjettä. 15t pinjoni paikoilleen ja isommalle hiekkakentälle kokeilemaan puolityhjillä akuilla (7,7v oli lähtiessäni). Jopas liikahti, renkaat kasvoivat kiihdytyksissä mielettömiksi palloiksi eikä sutimisesta meinannut tulla loppua, paitsi jos löytyi vähän pitävämpi kohta ja mentiin katolleen/kyljelleen... Noissa darkdog:n youtube videoissa on samanoloista menoa, mulla oli vaan tuossa hiekkaranta hiekassa vähän huonommin pitoa, mutta paljon enemmän pölyä ja kiveä ilmassa  :tongue:

Ajelin sitten pikku lenkkiä ja välillä kädellä moottorin lämmön kokeilua, lämpeni parin  minuutin ajamisella kuumaksi. Ajoin sitten vielä kerran 40-50 metrin päähän läppä auki ja takaisin ja siinä vaiheessa moottori olikin sitten yli 100 asteinen pinnastaan.
Tämä riittää tältä erää tämän moottorin kanssa pelleilyä. Nyt akutkin olivat lämmeneet jo kädenlämpöisiksi ja 7.2v on nyt lepojännite. Melko reilua sähkönkulutusta about kolmen-neljän minuutin ajamisesta...
#2
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
05.08.09 - klo: 11.35
Kokeilin iltasella vielä tuota konetta 0-ennakolla (mitä netissä näköjään suositeltiin) ja otin moottorin irti kokonaan autosta. Nyrkissä kun piti moottoria ja kaasutteli jotakuinkin niinkuin olisi normaalisti ajanut (ei siis urku auki kokoajan), niin vajaan kolmen minuutin kohdalla piti luovuttaa kun käsi ei enään kestänyt pitää moottorista kiinni.

Tuollainen löytyi kans netistä, kaveri on tilannut saman koneen kuin minä, mutta saanut ilmeisesti XL6:sen XL9:n sijaan. Oliskohan tässä meikäläinen nyt sitten onnellinen moottorin omistaja samasta erästä. En kyllä ihmettelisi jos kinukilla menee 6 ja 9 sekaisin tehtaalla tai jos XL9:lle on kysyntää --> merkataan kaikki koneet XL9:ksi.
Tuo selittäisi myös sen että tämä mun keksintö liikkuu nyt kyllä paljon reilummin kuin pitäisi...

Pitänee sitten vissiin antaa periksi ja ostaa hyvä moottori kun tämä halpa tuli nyt testatuksi.  :angry:
#3
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
04.08.09 - klo: 21.12
Hammasväliin menee normaali kopiopaperi ihan hyvin, tämä lienee ok?
Mielestäni auto rullaa ihan hyvin, lähtee liukumaan takaisinpäin jo loivassakin ylämäessä kun pysäyttää mäkeen, eli rullaa kait ihan normaalisti?

Akut on ECpowerin 4300mAh hardcaset, lupaavat 25C continuous, 30C burst. Tiedä noista sitten...

Se kans ihmetyttää, että minusta tuohon autoon tuli vauhtia aika paljon lisää, muutos olisi pitänyt olla ~10% jos tuo alkuperäisen moottorin kv on 1500 (1500&14t pinjoni vs. 1850&12t pinjoni) kun samoilla akuilla mennään koko ajan. Ei nyt mitään dramaattista muutosta tai nopeuden tuplausta mutta selvästi hätäisempää liikkumista.
#4
Traxxas / Vs: Traxxas Summit
04.08.09 - klo: 19.26
Päivää tasapuolisesti uudelta kuskilta. Summitti tuli hommattua ja viiden akullisen jälkeen laittelin harjattomat romut paikoilleen. Säätimenä Ezrun 150A ja moottorina Feigao 540XL9 eli 1853kv:lla oleva moottori ja 12 hampainen pinjoni sen vakion 14 hampaisen tilalla. Akut on 2*2s 4300mAh sarjassa.

Mikäs on vikana kun moottori kuumenee todella nopeasti (=kahden minuutin ajamisella) ja todella kuumaksi (=ei kestä koskea sormin, vesi haihtuu moottorin päältä todella hätäseen, ei sentään ihan kiehu). Moottorilla ei ole tällä hetkellä mitään aktiivista tuuletusta, siinä lienee suurin vika? Toinen vika lienee se että ostin halvan kaksinapaisen kiinakoneen.
Säätimestä väänsin ennakoita jo pienemmälle, default asetuksella moottori tykkäsi lähteä liikkeelle melkoisella vinkunalla ja nypyttämisellä.

Tästä keskustelusta ja teidän jutusteluista ymmärsin, että tuo moottori nyt pitäisi olla suunnilleen passeli tähän autoon ilman lämpöongelmia  :huh: