Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

valikko

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit valikko

Viestit - jannmann

#1
Lainaus käyttäjältä: InfernoSP4 - 25.05.10 - klo: 09.02
Jannmann, jokos olet saanut öljyt sisään ja päässyt kokeilemaan autoa?

Otin tuossa kanssa viikonloppuna oman infernon auki ja laittelin öljyt tilaukseen. Aika
työläs projekti tuntuu olevan, kun joutuu käytännössä purkamaan auton ihan atomeiksi. Saa
nähdä tuleeko se vielä takaisin nippuun. :embarrassed: Jotain rasvaa noissa diffeissä näyttää tehtaan jäljiltä olevan nimeksi. Ihan milenkiintoinen juttu katsoa, miten käytös
muuttuu diffi-öljyillä. Hoken suosituksilla mennään eli 5000 - 7000 - 3000 on siis tarkoitus munkin sinne laittaa.

Mites muuten, kannattaisiko samalla vaihtaa muovinen pääratas teräksiseen?




Hivenen myöhässä vastaus...
Ensin kokeilin tolla 4000 -7000- 4000, mutta meidän pellolla koheltamiseen sopi paremmin se, että taakse, keskelle se 7000 ja eteen 4000. Noin ruohot ei tapa menoa niin helposti.
Purkamista todellakin on, tämän olet jo varmaan hoidellutkin :)
Itsellä muovinen ratas ei kestänyt hiekkakylpyjä, vaan antautui melkein heti. Teräksinen on kestänyt. Samalla vaihdoin välityksen tiheämpään.




#2
Polttisautot / Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
24.05.10 - klo: 00.50
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 23.05.10 - klo: 13.52
No jos ei ole vaikeaa niin näytäpäs sitten esimerkki kuinka taitat 4 millisen hiilikuitulevyn 10 asteen kulmaan ilman että sen vahvuus yhtään kärsiin...

Siis en ole koskaan ollut mitään valmista levyä taivuttamassakaan.
Vaan otan alkuperäisestä muotin ja laminoin alkuperäistä vastaavan muodon.

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 23.05.10 - klo: 15.39
Mun pointti oli, ettei muotoon prässättyä levy voi todellakaan taivuttaa, vaan se katkeaa. Jos ite laminoi niin siitä saa kyllä tehtyä ihan mitä vaan jos taidot ja välineet antaa myöten. Mutta se vaiva, aika ja kustannus, jonka moinen aiheuttaa ei varmasti maksa vaivaa koska ne omakyhäämät hiilikuitulevyt ei varmasti ole ekassa erässä lähellekkään sellasta kun tarve vaatii. Ominaisuudet kuten vääntöjäykkyys, taittojäykkyys ja materiaalin homogeenisyys joka kohdassa on riittävä haaste olla tekemättä, jos ei oikeasti ole aikomus tehdä muutaman sadan kappaleen erää. Muutaman tonnin ku käytät rahaa niin saat varmasti sitten jo riittävän laadukasta materiaalia muidenkin tarpeisiin.
Itse kun laminoi saa just sitä mitä tulee  :p
Kalliiksi kokeilu ei tule.
Äkkiä arvioituna ensimmäisen pohjalevyn kustannus on luokkaa 50e
Koostuen:
-hiilikuitu/kevlar 10e
-epoksi 10e
-alipaine säkitys tarvikkeet 10e
-muotin raaka-aineet 20e

Hivenen eri kustannukset siis kuin 1:1 auton suhteen jossa viimeksi tekemäni konepelti makso raaka-aineiden puolesta n.800e
Näissä pikku osissa on mahdollista myös kokeilla uusia tekniikoita ja jos onnistuu saa kenties jotain käyttökelpoista. Nyt olisi tarkoitus kokeilla alipaineinjektointia. Jos menee pieleen, ei ole iso menetys. Samalla voi kokeilla eri core materiaaleja pienessä mittakaavassa.
#3
Polttisautot / Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
23.05.10 - klo: 13.41
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 22.05.10 - klo: 20.47
- hiilikuidun hankala työstäminen, esim. kick-upin tekeminem

Mikä tässä on vaikeaa ?
#4
Polttisautot / Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
21.05.10 - klo: 23.59
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 21.05.10 - klo: 13.50
Suosittelen kyllä ihan ostamaan levyn sen sijaan että alat sitä itse valmistaa. Mahdollisesti vois löytyä joutilasta 2,25mm ja 4mm levyä joutilaana.

Mites siitä valmiista levystä sitten saa sen oikean muodon?

Kuten jo aiemmin kirjoitin, tarkoitus on ottaa muotti alkuperäisestä pohjalevystä, mahdollisesti reunamuovit kiinteästi mukana. Näin saa pohjalevyyn mukavasti rakennetta jäykistävää muotoa jo ilman core materiaalin käyttöä.

Ton kokoluokan "kokeilu" ei maksa käytännössä mitään, eikä ole keneltäkään muulta pois.

Tuntuu kyllä ihmeelliseltä jos 4mm ainavahvuudella levy ei kestä tai ole tarpeeksi vääntöjäykkä. Kun vakio pohjalevy on kuitenkin todella letku.
4mm vaatii melkein 6 kerrosta 600g/m2 hiilarimattoa tai 9-10 kerrosta 160g/m2 aramidia.
Molempia laminointeja saa hakata vasaralla tosissaan.

#5
Polttisautot / Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
20.05.10 - klo: 21.48
Itse ajattelin ottaa tosta infernon pohjalevystä muotin ja kokeille hiili/kevler sekoituksella sekä lisätä vähän core materiaalia lisä
jäykisteeksi.  Mikä sulta jerzirccar1 rungosta petti ensimmäisenä ?
#6
Polttisautot / Vs: Hiilikuitu pohjalevy ?
19.05.10 - klo: 21.46
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 19.05.10 - klo: 14.45
Lainaus käyttäjältä: jannmann - 18.05.10 - klo: 22.44
Onko ketään kokeillut valmistaa pohjalevyä hiilikuidusta ?
Kuvat ja mielipiteet kiinnostais kovasti.

Mihin autoon. Jos tulee polttikseen niin ei kannata.
Olen tehnyt ties kuinka moneen eri autoon rungot, jopa TURBO BURNSIIN tein sellaisen joka ei kestänyt sitten mitään.
Jerzi



Millaista mattoa ja epoksia käytit? Laminoitko käsin vai alipaineella?
Valmiin laminoinnin ainevahvuus?
#7
Polttisautot / Hiilikuitu pohjalevy ?
18.05.10 - klo: 22.44
Onko ketään kokeillut valmistaa pohjalevyä hiilikuidusta ?
Kuvat ja mielipiteet kiinnostais kovasti.
#8
Kiitos neuvoista.
Tuli tohon ekaan typo, piti olla siis 10000 ei 100000 mitä tarkoitin.
Perjantaina saan öljyt, katsotaan miten muuttuu.
#9
Uutena harrastajana tuli tollanen laitettua ja nyt kiinnostaisi hivenen muuttaa sen tasauspyörästöjen toimintaa...
Toivelistalla olisi auton muuttaminen enemmän "takaveto" painotteiseksi.
Minkä viskositeetin silikoniöljyillä tätä kannattaisi yrittää muuttaa?
Vakiona avoimilla diffeillä tuntuu, että voimat menee hukkaan kiihdytyksissä.

Meneekö ihan metsään jos pistää kiinteän keskidiffin ja taakse 100000 silikonit ja jättää keuladiffin "vakioksi" ? Jos keuladiffiä jäykistää, tuleeko autosta puskeva? Mites toi kiinteä keskidiffi, onko liian raju ja kestääkö voimansiirto sen ?