Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

FTT 2018 keskustelua ja valmistelua

Aloittaja PMi, 09.03.17 - klo: 18.51

Pepess

#60
.

Pepess

#61
.

Pepess

#62
.

micsa.fi

Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?
Wacky Stack Racing Team

PMi

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 24.08.17 - klo: 09.21
Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?

Säännöt on valmiit ja julkaistaan kunhan AKK:n hallitus on ne hyväksynyt (30.8.)
Muutoksia on tulossa autojen numerointiin, kilpailija voi samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa sekä kilpailijan numerotarra on tuulilasissa.
Renkaiden merkkausta hiukan muutetaan, vähennettään kilpailijoiden juoksutusta.
TSP-10 moottori vaihtuu ja uusi on juurikin testissä.

Tässäpä järeimmät, sarjan virallisessa osiossa sitten lisää kun säännöt on hyväksytty.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

jerzirccar1

Numero tuulilasiin niin peittää kuskin näkyvyyden ulos autosta😂😂
Moottori on päätetty ja on nyt testissä😯😯
Jerzi
Ps Tää oli sitten Minkkinen pilkesilmäkulmassa kirjoitettu😉😉
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: PMi - 24.08.17 - klo: 10.10
Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 24.08.17 - klo: 09.21
Joko alkaisi olemaan valmista FTT 2018 -sarjan suhteen? Mitä muutoksia sarjaan nyt tehtiin?

Säännöt on valmiit ja julkaistaan kunhan AKK:n hallitus on ne hyväksynyt (30.8.)
Muutoksia on tulossa autojen numerointiin, kilpailija voi samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa sekä kilpailijan numerotarra on tuulilasissa.
Renkaiden merkkausta hiukan muutetaan, vähennettään kilpailijoiden juoksutusta.
TSP-10 moottori vaihtuu ja uusi on juurikin testissä.

Tässäpä järeimmät, sarjan virallisessa osiossa sitten lisää kun säännöt on hyväksytty.

Mitkä luokat ajetaan talvisarjana ja mitkä yhdistettynä kesä- ja talvisarjana?
Wacky Stack Racing Team

MAKES

Hyvä uudistus että samalla numerolla voi ajaa kahta luokkaa.
Numero tuulilasiin on myös hyvä uudistus: Ei kyljen design peity!
Shepherd Velox V8.2

PMi

Talvisarjana TSP-10 ja F1-10. Kesä-ja talvisarjana TSM-10 ja TSS-10, elikkä samalla tavalla kun tänävuonna.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Pepess

#69
.

PMi

Lainaus käyttäjältä: Pepess - 08.09.17 - klo: 19.25
Jokos alkaisi olemaan tulevan kauden sääntöjä valmiina?

Onkos vielä kisakohtainen kertalisenssi mahdollinen?

No niin kotona taas. Säännöt tulee huomenissa, 14.9. foorumille.
Tutustumislisenssi, kertalisenssinäkin tunnettu, on edelleen AKK:n lisenssilajitelmassa.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

PMi

#71
 :azn:
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

PMi

Vähän on huonosti tullut numero ehdotuksia, joten taidanpa tehdä heti muutoksen sarjasääntöön siten, että lajiyhteyshenkilö tekee yhteisen listan TSM-10 ja TSP-10 luolkkaan ja sovittaa siihen vielä TSS-10 kuskit. Lista olisi sitten kauden kerrallaan käytössä. Pistänpä sen liitteksi kunhan muutaman kuskin vielä sijoitan. (muistuivat mieleen tätä kirjoittaessa)

Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

PMi

Tervehdys kilpailijat!

Heikon kannatuksen, eli vähäisten numeroehdotusten takia ehdotan seuraavaa:

Sarjan yhteyshenkilö määrittää ajettavalle kaudelle kilpailijanumerot jolla voi ajaa niin viriä kuis poros ja stanua ja poroa tällä periaatteella, ote sääntömuutokseen ( ei vielä vahvistettu):

Numerot 1-10 on varattu kauden 2017 kymmenelle parhaalle kilpailijalle.
TSS-10-luokassa kilpailijoiden kilpailunumero on päättyneen kauden sijoitusta vastaava numero.
TSM-10, TSS-10 ja TSP-10 luokkia ajaville sarjan yhteyshenkilö määrittää numeron joilla kilpailija voi ajaa TSM-10 ja TSP-10 sekä TSS-10 ja TSP-10 luokkaa samalla numerolla. Vain yhtä luokkaa ajavan kilpailunumero löytyy samasta listasta.
Uudet kilpailijat pyytävät sarjan yhteyshenkilöltä numeron ajettavaan luokkaan tai luokkiin.

Uskoisin, että helpottaa kilpailijoita ja varsinkin laji yhteyshenkilön arkea. Eipä tuo oma numero ole kauheasti kilpailijoihin intoa luonut.

Liitteessä hiukan esimakua jos näin mennään.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Silppa

Mites ois erä kohtainen numero? Varmasti halvin helpoin yms.
#LAR

Pepess

#75
.

Pepess

#76
.

Silppa

No eihän sitä nyt joka erään tarvitse vaihtaa. Kilpailija tarvitsee 1 - 2 numeroa koska reseediä ei ole.
#LAR

PMi

#78
Lainaus käyttäjältä: Pepess - 06.10.17 - klo: 19.17
En tiedä montako toivetta on tullut, mutta eipä ainakaan se minkä heitin ottanut näköjään tuulta alleen :shocked:

Ei tuosta varmaan liian vaikeata kannata tehdä - ja jos toiveita tulisi paljon, niin siinä sitä olisi sitten lajihenkilöllä enemmän työtä ja sovittelua jne.

Juurikin näin. Sarjan aikainen aloitus jo aiheuttaa melkoisesti työtä ajankohtana jolloin tulee oltua paljonkin pois kotoa. Toisaalta ei hirveästi ole tullut kilpailijoilta ehdotuksia henkilökohtaisesta numerosta, joten jokatapauksessa joutuisin tekemään listat itse. Tästä johtuen helpommalla pääsen kun teen itse listat, tulee nopeammin ja säästää kilpailijoiden hermoja kauden koitoksiin.

Toisaalta numerotarrat tulee muuttumaan. Numeroiden kiinnitys tulee tuulilasiin, yksi numero. Numeropohjat löytyy täältä: http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/kilpailun-jarjestaminen/
elikkä musta numero valkoisella pohjalla ja mustalla reunuksella.
Lataat haluamasi numerot onalle koneellesi ja siitä tulostaen. Tourinkiin tuulilasinumero suurentaen 20% (tulostus120%) niin tulee oikeankokoiset numerot. Numerotarran koko 73*56mm mustasta reunuksesta.
C-12, GT-12 ja F1-10 numero on taasen 20% pienempi, tulostuskoko 80% ja koko milleinä 48*38.

Kilpailijat saavat touringluokissa kolme numeroa/luokka, C-12, GT-12 kolme numeroa/luokka ja formuloissa kaksi numeroa/luokka. Nämä on ainoat numerot jotka sarjan järjestäjä antaa.
Lisänumerot kilpailija joutuu hommaamaan itse tulostamalla itse ne tuolta AKK:n sivulta, tietty muistaa myös suurentaa/pienentää sen ennen tulostusta. Tiettävästi myös kaupallisesti tulee olemaan numeroita saatavilla.

Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

PMi

TSM-10 ja TSP-10 numeroiden yhtenäistäminen muuttuu sääntöihin vielä, mutta omaa numeroa hakeneet saavat ne käyttöönsä tälle kaudelle.
Numerolista ja uudistetut säännöt ja muut korjaukset niihin julkaistaan maanantaina.
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Pepess

#80
.

Pepess

#81
.

_jtr_

Mitäs mieltä muut mahtaa olla? Itseäni hiukan harmittaa kun FTT sarja näyttää vetäytyvän isoista saleista ja huikeista puitteista kerhojen treenitiloihin. Suuntaus ei tietenkään tarkoita sitä että kisat olisi automaattisesti huonompia, mutta vaikka esimerkiksi Oulussa ajettiin erittäin hyvä kisa rajallisissa tiloissa, niin silti odotin jo kovasti Kypakin totutusti huikeissa puitteissa ajettavaa seuraavaa osakilpailua. Totta kai on pienempi työ järjestää kisat kiinteällä ajopaikalla ja esim. radan pito on varmasti jossain määrin parempi / tasaisempi ja toki myös tuotot saadaan järjestävälle seuralle paremmaksi, mutta mutta, lähteekö FTT-sarjasta samalla pois jotakin mistä olisi hyvä pitää kiinni?

pitsinki

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 22.12.17 - klo: 13.32
Mitäs mieltä muut mahtaa olla? Itseäni hiukan harmittaa kun FTT sarja näyttää vetäytyvän isoista saleista ja huikeista puitteista kerhojen treenitiloihin. Suuntaus ei tietenkään tarkoita sitä että kisat olisi automaattisesti huonompia, mutta vaikka esimerkiksi Oulussa ajettiin erittäin hyvä kisa rajallisissa tiloissa, niin silti odotin jo kovasti Kypakin totutusti huikeissa puitteissa ajettavaa seuraavaa osakilpailua. Totta kai on pienempi työ järjestää kisat kiinteällä ajopaikalla ja esim. radan pito on varmasti jossain määrin parempi / tasaisempi ja toki myös tuotot saadaan järjestävälle seuralle paremmaksi, mutta mutta, lähteekö FTT-sarjasta samalla pois jotakin mistä olisi hyvä pitää kiinni?

Oma veikkaukseni tähän on talkoo hengen puute usealla kerholla. Muutama aktiivi jäsen per kerho, jotka yrittävät pyörittää palettia. Jossain vaiheessa loppuu, niiltä muutamiltakin voimavarat pyörittää isoa palettia, edes jollain tasolla. Tämä on vaan minun mielipide, ja tosi asia johonka olen törmännyt itsekkin.
Kalle
Mini M-03x4+muutama muu

Testikuski

Oulussa on aina totuttu järjestämään kisat isosti. Tällä kertaa vakiopaikka ei ollut harmillisesti saatavilla. Kisojen järjestämistä eri aikaan pohdittiin, muttei sille saatu sopivaa ratkaisua. Profiili oli kuitenkin mielestäni todella onnistunut ja hyvät kisat saatiin ajettua. Terv. Ville.
Ospa Rc

micsa.fi

Pienoisautoilun sääntökirjassa todetaan touring-luokkien siiven osalta seuravaa:

- siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

Säännössä ei oteta kantaa, missä suunnassa mikäkin mitta on. 190mm on tietysti leveys auton suunnassa, ja perinteisesti siipi on max 40mm auton pituussuunnassa ja max 25mm korkea. Nyt kun sääntö siiven jäämisestä kattolinjan alle poistui, herää kysymys voiko siipi olla myös 25mm auton pituussuunnassa ja 40mm korkea.

Miten sääntöä tulkitaan?
Wacky Stack Racing Team

goos

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 06.01.18 - klo: 07.42
Pienoisautoilun sääntökirjassa todetaan touring-luokkien siiven osalta seuravaa:

- siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

Säännössä ei oteta kantaa, missä suunnassa mikäkin mitta on. 190mm on tietysti leveys auton suunnassa, ja perinteisesti siipi on max 40mm auton pituussuunnassa ja max 25mm korkea. Nyt kun sääntö siiven jäämisestä kattolinjan alle poistui, herää kysymys voiko siipi olla myös 25mm auton pituussuunnassa ja 40mm korkea.

Miten sääntöä tulkitaan?

Aiempi tulkinta on ollut se että siipi on osa koria ja se menee EFRA hyväksynnän kautta, joten pitää käyttää siipeä joka tulee korin mukana.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: goos - 06.01.18 - klo: 23.43
Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 06.01.18 - klo: 07.42
Pienoisautoilun sääntökirjassa todetaan touring-luokkien siiven osalta seuravaa:

- siiven maksimikoko sivulevyineen 190 x 40 x 25 mm

Säännössä ei oteta kantaa, missä suunnassa mikäkin mitta on. 190mm on tietysti leveys auton suunnassa, ja perinteisesti siipi on max 40mm auton pituussuunnassa ja max 25mm korkea. Nyt kun sääntö siiven jäämisestä kattolinjan alle poistui, herää kysymys voiko siipi olla myös 25mm auton pituussuunnassa ja 40mm korkea.

Miten sääntöä tulkitaan?

Aiempi tulkinta on ollut se että siipi on osa koria ja se menee EFRA hyväksynnän kautta, joten pitää käyttää siipeä joka tulee korin mukana.

Voihan se siipi olla myös hyväksytyn korin mukana tullut, mutta silti asennettuna siten päin että pituus 25mm ja korkeus 40mm.

Tähän tarvittaisiin nyt sarjavastaava Minkkisen näkemys.
Wacky Stack Racing Team

jval

Oulun kisakutsutopikista kopioitu:

Lainaus käyttäjältä: PMi - 05.12.17 - klo: 15.04
EFRA on tehnyt sääntömuutoksia sähkörataluokkiin ja ne on esitetty hyväksyttäväksi myös meidän sääntökirjaan.  AKK:n hallitus on hyväksynyt esityksen ja muutokset tulevat tämän vuoden aikana netissä olevaan sääntökirjaan. Muutokset otetaan käyttöön jo tässä kisassa.
Mitä muuttu:

- korin minimikorkeus 115mm poistuu, samoin siiven max 10mm takaylitys.

- siipi saa ylittää korin kattolinjan, mutta korin ja siiven välissä ei saa olla mitään korotuspaloja tai prikkoja.   

- Siiven maksimimitat ovat 190mm x 40mm x 20mm. Muut sääntökirjassa olevat auton mitat ja painot

Siiven pitää mahtua mittojen mukaiseen laatikkoon. FTT - sarjalla on kyseinen katsastusväline
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC |  Tamiya M-07 + M-05 Ver.II Pro + M-03  | Hobbyfactory

Screwed

Lainaus käyttäjältä: jval - 07.01.18 - klo: 13.00
Siiven pitää mahtua mittojen mukaiseen laatikkoon. FTT - sarjalla on kyseinen katsastusväline
Onko tämä myös virallien tulkinta?

Nimittäin sääntömuutoksen idea oli että se siiven korkeuden nysväys loppuu katsastuksessa. Mutta jos sen pitää mahtua laatikkoon niin sitten se nysväys jatkuu koska se siipi taipuu mällien myötä liian korkeaksi.