Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

2005 rengassääntö

Aloittaja VesaK, 08.01.05 - klo: 23.02

VesaK

Tiedän tienaavani jälleen seuraavaa kilpailu-, huoltaja- ja toimitsijakieltoa, mutta se ei jaksa rasittaa enää paljoakaan.

2005 SM/NM-sarjan alkuun on vajaa kaksi viikkoa. Useimmilla on se ymmärrys, että edelleen ajetaan CS-27-renkailla. Käsitys lienee oikea?
Saako olla 4 vai 6 vai 8 rengasta per kisa? Onko insertti vapaa? Pitääkö ostaa valmiiksi liimatut renkaat kisapaikalta vai eikö pidä? Saako rikkoutuneen renkaan tilalle ottaa uuden? Miten renkaat merkitään? Pitääkö ostaa joka kisaa varten uudet vai saako ajaa jo aiemmin ostetuilla renkailla?

Nämä ja monet muut kysymykset olivat pinnalla ja julkisuudessa keväällä 2004. Vastaukset ovat ehkä tiedossa kaikilla, jotka ovat asioita tiukasti seuranneet? Yhtäkkiä selaamalla en niitä löytänyt, löysin ainoastaan kysymykset. Sekä hienon julistuksen, jonka mukaan renkaiden testaustulosten julkistamisen jälkeen piti olla jokinlainen äänestys. Missähän vaiheessa se on ollut? Tulokset?

Asia kiinnostaa itseäni varsin vähän, ja ehkä siksi kaikenlainen info on saattanut päästä vilahtamaan huomaamatta ohi. Jossakin taisi olla foorumikommentti, jonka mukaan rengassääntö onkin entisellään. Onko niin?

Pitäisin kuitenkin kohtuullisena, että jostakin ihan loogisesta paikasta, ja pienellä etsimisellä löytyisi varma tieto siitä, mikä nyt alkavan sarja rengassääntö ihan yksiselitteisesti on. Jos ei muuta, niin ainakin näkyvä ilmoitus, että 2004 rengassääntö on voimassa myös 2005.
2005 sääntökirjaakaan ei ole vielä tullut vastaani.

Heuli

Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"TS luokassa tullaan pysymään siis samassa rengassäännössä..

TJ:ssä 2 sarjan sijaan tullaan käyttämään ainoastaan yhtä sarjaa, pl. rikkinäisen renkaan saa vaihtaa vain katsastuspäällikön hyväksymänä ja valvonnan alaisena. (sama koskee uuttaa ProStock luokkaa)
Jossain olin näkevinäni virallisenkin tiedotteen tuosta, ei vaan muista missä...

jtp

AKK:n tiedote 5/2004 lukee seuraavaa:


LainaaSallittu rengastyyppi kuivalla kelillä rengastestin perusteella Take-Off CS27
- Pykälän 3.5.6 Renkaat ja pitoaineet toinen kappale muutetaan seuraavaksi: TS-10, TSP-10 ja TSS-10 luokissa vain kumirenkaat (ei solukumi) on sallittu. TS-10 luokassa sallitaan enintään kaksi sarjaa (8kpl) kuivankelin renkaita per ajaja/kilpailu. TSP-10 ja TSS-10 luokissa sallitaan enintään yksi sarja (4kpl) kuivankelin renkaita per ajaja/kilpailu. renkaiden lainaaminen ajajien kesken on kilpailun aikana kielletty.
- Pykälän 3.5.6 Renkaat ja pitoaineet neljäs kappale muutetaan seuraavaksi: Sadekelillä renkaiden tyyppiä ei ole rajoitettu, mutta renkaita sallitaan ainoastaan yksi sarja (4kpl) merkattuina. Sadekelin ilmoittaa kilpailunjohtaja.

Tumppi kirjoitti ko. aiheesta tiedotteen julkaisun jälkeen näin:

LainaaTSS ja TSP luokissa on sama rengassääntö kuin TS luokassa, pl. ainoastaan yksi rengassarja on sallittu. Rikkinäisen renkaan saa vaihtaa "katsastuspäällikön" valvonnan alaisena..

Mr Cale

Hyvä, että tuli puheeksi, jos asia on vielä jollekin epäselvä.

Näin vuoden vaihteessa ongelmana on juuri se, että uutta sääntökirjaa ei välttämättä vielä kaikilla ole. Onneksi on Sääntökirjan nettiversio, mistä tämäkin tieto löytyy.

Eli lyhykäisyydessään

TS-10: Take Off CS-27, vapaa vanne ja insertti, max 8 rengasta/kilpailu

TSP-10 ja TSS:10: Take Off CS-27, vapaa vanne ja insertti, max 4 rengasta/kilpailu.

jerzirccar1

Aloittakaas jo vaihtaa krossi autoihin jossa meillä ei ole mitään rengas sääntöjä, ja siellä on jopa hauskaa kuin luulen että teidän luokassa jo pikku hiljaa aletaan ymmärtää asioiden päälle. Hitto minä vihaan TAMIYAa kuin ne lanseeras turisti autot kauan sitten se tappoi meidän hienon luokan kerta heitolla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

jerzirccar1: Se vähä mitä crossia on tullut ajettua tänä kesänä (yksi kisa) uudet renkaat vaikuttavat kyllä siinäkin. Sähkötouringin EM-kisoissa ero uusien ja yhden akun ajettujen renkaiden välillä oli n. 0,2 sekuntia per kierros (15 sekunnin kierrokset) eli erän aikana sai 4 sekunnin hyödyn uusista renkaista! Tämän takia rengassääntö on erittäin hyödyllinen ja pelaa nykyisellä kuviollaan (viri 2 sarjaa, muut 1 sarja) erinomaisesti.

jerzirccar1

Joo voihan se tiukkaa olla huipulla mutta kuin tuo laji on minun mielesti niin ihmeelisen yksinkertainen laji että siihen kyllästyy todella nopeasti.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂