Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M8 2018

Aloittaja JUkka-san, 27.03.18 - klo: 20.36

JUkka-san

Kesä toivottavasti tulee tänäkin vuonna! M8-luokkien SM-sarja ajetaan neljän osakilpailun voimin. Lisäksi PM-kisat ajetaan Vantaalla elokuussa.

Kisakalenteri näyttää seuraavalta:
•   26.5. Turku
•   30.6. Vantaa
•   21.7. Salo
•   1.9. Vaasa


Sääntöuudistuksia ei suuremmin ole tullut. Joitain sanamuotoja on viilattu, joten tutustukaa alla olevaan ohjeistoon.
Lisäsin sääntöihin erillisen junnufinaalin tai sijoitusfinaalin semifinaaleista tipuneille kuskeille. Säännöt ovat tässä kohtaa aika joustavata, sillä junnuille ei ole määritelty ikärajaa. Kilpailun järjestäjät voivat käyttää harkintaansa näytösfinaalin järjestelyissä.

Tälle vuodelle M8e on saanut SM-arvon!

M8 säännöt https://drive.google.com/open?id=1DurHjFPbUdfnEE65NdSkn1QR18F7-6ad
M8e säännöt https://drive.google.com/open?id=1ZavqGz6v6_ur3-5KQ5ilqMew71ZGcEZp

Muokattu sääntöjä 5.5.2018: osanottomaksu muutettu 30 eurosta 40 euroon.
Muokattu sääntöjä 24.5.2018: sähköluokan finaalijaossa muutoksia

tvih

Sain juuri tässä patteriauton ajovalmiiksi akkuja myöten, saa nyt nähdä eksyykö sitä moisiin SM-kisoihin vielä. Heräsi kysymys tuosta moottorisäännöstä jota en tajunnut ennakkoon tarkistaa viime vuoden säännöistä, eli 39mm staattorin ulkohalkaisija? Miten se tarkalleen lasketaan? Tai no, lähinnä olennaista kai että kai vielä 42mm kannulla ainakin menee tuohon mittaan? Jos ei, niin se sitten ainakin ratkaisee osallistumisen (tai paremminkin osallistumatta jättämisen).

JUkka-san

Taitaa olla aika harvassa moottorit jotka tuohon sääntöön eivät mene. Halkaisijaltaan isompi kone ei yleensä autoon mahdu.

Loomis

Hienoa että m8e nostettiin samalle viivalle nitrojen kanssa :)
Kisapaikat vois lisätä tähän ketjuun?

W-tec

Montako autoa alkuerissä ajaa erässä, 10 vai 12kpl?

JUkka-san

Kilpailun järjestäjä päättää radan koon mukaan.

tvih

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 27.03.18 - klo: 22.29
Taitaa olla aika harvassa moottorit jotka tuohon sääntöön eivät mene. Halkaisijaltaan isompi kone ei yleensä autoon mahdu.
Joo, noinhan se varmaan. Piti omastakin autosta ottaa yksi pohjan läpi tuleva reunamuovin kiinnitysruuvi ottaa pois ettei tuo 4270-kokoinen moottori kanittanut siitä kiinni.

micsa.fi

Hienoa että kesäkausi taas pikku hiljaa häämöttää. Kalustovalmistelu itsellä ja monella muulla jo käynnissä.

Perjantaitreeniin oli tullut sääntöihin suht selvä kirjaus, toivottavasti kisajärjestäjät myös huomioivat tämän:

Kilpailukutsussa on oltava maininta miten rata on auki harjoittelulle ennen kilpailua. Perjantain
harjoittelu voidaan sallia vain erityistapauksissa (esim. kauden avauskisassa jos keliolosuhteet eivät
ole mahdollistaneet harjoittelua aiemmin)
Wacky Stack Racing Team

HVoltage

jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

pintakaasu

#9
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 29.03.18 - klo: 10.19
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?
Moro,

tuskin Suomen kisoissa tulee niin kuumia säitä tulevalla kaudella, että koria tarvitsee rei'ittää kovinkaan paljon ja miettiä reikien hajoamisia yhdeksi isoksi aukoksi kolaritilanteessa.

Ajoin kesällä 2016 4kpl M8e-kisaa. Korissa oli 4 isoa reikää. Kaveri ohjeisti että reiät kannattaa teipata umpeen. Teippasin. Ei ilmennyt ylikuumenemisia. Tosin silloin kisoissa ei ollut kertaakaan +35 asteen helteitä. Silloin varmaankin tulee rei'itys tarpeelliseksi sekä lisätuulettimet moottorille liikalämmön siirtämiseksi korin ulkopuolelle.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

jerzirccar1

Kyllä mää veikkaan että +10c kelissäkin saa koneen ylikuumaksi olkoon reikiä tai ei.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - 29.03.18 - klo: 12.00
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 29.03.18 - klo: 10.19
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?
Moro,

tuskin Suomen kisoissa tulee niin kuumia säitä tulevalla kaudella, että koria tarvitsee rei'ittää kovinkaan paljon ja miettiä reikien hajoamisia yhdeksi isoksi aukoksi kolaritilanteessa.

Ajoin kesällä 2016 4kpl M8e-kisaa. Korissa oli 4 isoa reikää. Kaveri ohjeisti että reiät kannattaa teipata umpeen. Teippasin. Ei ilmennyt ylikuumenemisia. Tosin silloin kisoissa ei ollut kertaakaan +35 asteen helteitä. Silloin varmaankin tulee rei'itys tarpeelliseksi sekä lisätuulettimet moottorille liikalämmön siirtämiseksi korin ulkopuolelle.

En kysynyt reikien tarpeellisuudesta, kysyin miten sääntöjä tulkitaan.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Hidastelija

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 29.03.18 - klo: 10.19
jäähdytystä varten koriin saa tehdä 9 kpl reikiä, halkaisijaltaan maksimissaan 10 mm

Tarkoitaa siis käytännössä, joko pyöreitä tai ellipsin muotoisia reikiä? Miten katsastus valvoo, ettei reijät ole yli 10mm halkaisijaltaan, tulkilla?

Mitä jos reikiä on tiheästi yhdessä paikassa ja niiden välissä oleva korin osa irtoaa esim. kolaritilanteissa, tai jos, kori särkyy ao. tavalla kisapäivän aikana, onko silloin maalattava uusi kori ja tehtävä uusi reijitys?

Hylätäänkö silloin tulos, jos kori ei ole sääntöjenmukainen?

Reikien muodosta ei säännöissä ole mainintaa. Sehän silloin tarkoittaa, että reikä voi olla minkä muotoinen tahansa: s, z tai jotain siltä väliltä :). Reikien pitää käytännössä vain sopia 10mm halkaisijalla olevan ympyrän sisälle.

Kolaritilanteista tietysti on hyvä saada tulkinta. Sama ongelmahan koskee muitakin osia säännöissä. Esimerkiksi minimipaino saattaa alittua kolarin jälkeen, jos autosta on törmäyksessä tippunut osia pois.

Ymmärtääkseni auton pitää erään lähdettäessä olla sääntöjen mukainen, siis myös korin reikien. Näin ollen kori pitää kolarin jälkeen seuraavaa erää varten korjata. Koska säännöissä ei taideta mainita korin materiaalia, korjauksen voinee tehdä esimerkiksi teippaamalla.

VHY

Onko tietoa ajetaanko M8 PM kisojen yhteydessä M8E luokkaa? Pitäisi lyödä kalentereita lukkoon niin olisi hyvä tietää.

Ville

Jämsä

Mielenkiintoista keskustelua. Sen verran kyl kiinnostaa tämä kommentointi kun kasikrossissa on katsastus erän jälkeen.

JUkka-san

Tässä tulee hieman mietintää yllä esitettyihin kysymyksiin...

Korin tuuletusaukot menevät juuri kuin nimimerkki "Hidastelija" kirjoitti. Muodolla ei ole väliä, kunhan aukko mahtuu 10 mm halkaisijaisen ympyrän sisään. Jos kori hajoaa ajossa, asiasta ei muodostu ongelmaa. Jos saman kuskin kori hajoaa aina samalla tavalla asiasta voi muodostua ongelma. Jos ilmanottoaukot todetaan katsastuksessa sääntöjen vastaisiksi, seuraa siitä kyseisen erän tuloksen hylkäys.

Minimipainosta.... Jos autosta irtoaa osia tai jotain rikkoutuu, punnitaan auto irronneen/rikkoutuneen osan kanssa. Esimerkiksi jos takasiipi irtoaa, katsastukseen tuodessa takasiipi on käyty poimimassa radalta ja katsastuksessa auto punnitaan siiven kanssa. Jos autosta irtoaa lisäpainot, auto punnitaan ILMAN lisäpainoja. Kiinnittäkää siis mahdolliset lisäpainot huolellisesti.

PM-kisoissa ajetaan myös sähkökasit.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 29.03.18 - klo: 22.03
Korin tuuletusaukot menevät juuri kuin nimimerkki "Hidastelija" kirjoitti. Muodolla ei ole väliä, kunhan aukko mahtuu 10 mm halkaisijaisen ympyrän sisään. Jos kori hajoaa ajossa, asiasta ei muodostu ongelmaa. Jos saman kuskin kori hajoaa aina samalla tavalla asiasta voi muodostua ongelma. Jos ilmanottoaukot todetaan katsastuksessa sääntöjen vastaisiksi, seuraa siitä kyseisen erän tuloksen hylkäys.

Eli tähän sääntöpykälään liittyy mielivaltaista tulkintaa? Joko tulee ongelma tai ei? Mistä se katsastushenkilö tietää tulkita onko hylkäykseen perusteet vai ei? Erilliset katsastuohjeet?

Entä jos leikkaa korin reunaan kolon?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

JUkka-san

Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Radalle lähtiessä auton korissa on sääntöjen sallima määrä jäähdytysreikiä. Jos ajon aikana kori rikkoutuu, niin auto läpäisee edelleenkin katsastuksen. Jos samasta autosta kori "rikkoutuu" aina samala tavalla, erän tulos hylätään.

HVoltage

#18
Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 29.03.18 - klo: 22.25
Ei kannata tehdä yksinkertaisesta asiasta vaikeaa. Radalle lähtiessä auton korissa on sääntöjen sallima määrä jäähdytysreikiä. Jos ajon aikana kori rikkoutuu, niin auto läpäisee edelleenkin katsastuksen. Jos samasta autosta kori "rikkoutuu" aina samala tavalla, erän tulos hylätään.

Juu ei tehdä, mut mä en ole sääntöjä kirjoittanut, joten kysymyksiä saa varmaan esittää?

<Lainaus M8e säännöt 2018 30.3.2018 klo 23:10>
Radiolla ei saa olla mahdollista säätää muita toimintoja kuin ohjausta sekä kaasua ja jarrua. Muut sallitut
elektroniset laitteet autossa ovat transponderi ja virtakytkin.

</Lainaus>

ps. Olettaisin, että nopari on sallittu elektroninen laite M8e luokassa... :wink:

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

JUkka-san

Säännöissä ei oteta kantaa siihen millaiset systeemit ohjausta, kaasua ja jarrua käyttävät. Ne voivat olla myös elektronisia laitteita, mainitaanhan säännöissä että "muut sallitut elektroniset laitteet ovat...."

*HOKE*

Kun nyt säännöistä on veivattu niin pistänpä itsekin kyselyn.

Anteeksi mutta missä kohtaa M8 luokan säännöt on onnistuttu kusemaan ihan AKK kirjaan.

Meillä on ollut jo miesmuistin ajan minimipaino 3200g
Mutta kun katsotaan AKK kirjasta niin ehei... sinne on otettu speksit ties mistä.

Renkaan mitatkin on naurettavat.
Halkaisija 75-120mm

En jaksa edes lukea enempää etten löydä ties mitä ihmeellisyyksiä.
Tuntuu että säännöt on jossain kohtaa copypastettu erittäin vanhasta kirjasta ja tällä välillä olleet muutokset kadonneet.


JUkka-san

Sääntöjen saaminen AKK:n sääntökirjaan on aikataulullisesti ollut hankalaa. Materiaali pitää toimittaa kesän lopulla, ja esimerkiksi tämän vuoden sääntökirja taidettiin painaa jo viime vuoden syksyllä. EFRA:n säännöt vahvistetaan marraskuun alussa, joten on mahdotonta saada kauden 2018 sääntöjä 2018 vuoden AKK:n sääntökirjaan. Näin ollen en ole ollut kovin innokas päivittämään sääntöjä, kun ne laahaisivat kuitenkin vuoden perässä.

*HOKE*

Kyse ei olekaan nyt vuodesta tai edes kahdesta.

3200g on ollut jo vajaan 10 vuotta.
Renkaan kokokin on suoraan sanottuna hilpeä.
M8E rengas on oikein, mutta polttiksessa on joku naurettava 75-120mm

Minähän vuonna M8 sääntöjä on viimeksi edes muokattu kun näkyy että ollaan EFRA säännöistä useita vuosia perässä.

On muuten auton maksimipituuskin aika hupaisa 730

Auton korkeus on oikein, mutta siitä puuttuu kokonaan maininta että auto alas painettuna.

Noi ei ole sääntöjä jotka olis tullu EFRA säännöiks edes 5 vuoden sisään vaan kyseessä on pidempi aika.

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 01.04.18 - klo: 13.44
Näin ollen en ole ollut kovin innokas päivittämään sääntöjä, kun ne laahaisivat kuitenkin vuoden perässä.

Kelläs se into pitäisi olla, ellei luokkayhteyshenkilöllä? ( Ei tartte vastata... )

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 31.03.18 - klo: 21.03
Säännöissä ei oteta kantaa siihen millaiset systeemit ohjausta, kaasua ja jarrua käyttävät. Ne voivat olla myös elektronisia laitteita, mainitaanhan säännöissä että "muut sallitut elektroniset laitteet ovat...."

No kappas, niin onkin, entäs lisätuulettimet?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Metsäläinen

Sääntöjen nostamis kohtaan voisi lisätä, ettei nostovuorossa olevat näprää kännyköitään.

Potski

Moi,

Silmäilin läpi nopeasti, eikä osunut silmään.

Miten suhtaudutaan headsetteihin? Toivoisin ja olettaisin että mennään EFRA säännön mukaan ja sallitaan nyt Neossakin nähdyn kaltaiset yhden korvan headsetit?

Nimimerkki Ettei aina tarttis huutaa

Dille

Lainaus käyttäjältä: Potski - 01.04.18 - klo: 22.36
Moi,

Silmäilin läpi nopeasti, eikä osunut silmään.

Miten suhtaudutaan headsetteihin? Toivoisin ja olettaisin että mennään EFRA säännön mukaan ja sallitaan nyt Neossakin nähdyn kaltaiset yhden korvan headsetit?

Nimimerkki Ettei aina tarttis huutaa

Jossain kohtaa säännöissä luki et kuljettajan ja mekaanikon välinen yhteys sallittu tjtn.
Hobbyfactory, Team Associated, Alpha, Orion, Savöx.

JUkka-san

Headsetit on sallittu jo viime kaudesta lähtien.

Potski

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 01.04.18 - klo: 22.40
Headsetit on sallittu jo viime kaudesta lähtien.

Herää kysymys miksen herännyt asiaan jo viime vuonna..

Kiitos nopeasta vastauksesta. Oletettavasti siis EFRA speksien mukaiset vehkeet sallittuja (alle x tehoiset, vain toinen korva jne.)?

Samppa

JUkka-san

Semmoset kuulokkeet että pystyy kuulemaan myös ajajakorokkeelta tulevat kuulutukset.