Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mini Classic sääntökeskustelu

Aloittaja macman, 02.10.18 - klo: 22.21

macman

Tässä keskustelussa voi kysellä Mini Classicin sääntö asioihin liittyviä kysymyksiä.
Ja vaikka käydä sääntöväännöt syksyllä Classicin osalta...

Luigi54/vielä vanhempi

#1
Classicin harjattomassa combossa ilmennyt tulkinnanvaraista tietoa ; asia testataan viikonloppuna ja ilmoitetaan hyvissä ajoin ennen Äänekosken kisaa .....
Tämä väliaikatietona
.

Säännöt täsmennetty osioon.

Lyhyesti: Classicin pinioni 16T ja säätimen säädöt (punch+ennakko) maximi-arvoissa eli täysillä.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

macman

Classic minin sääntöjä hiukan päivitetty harjattoman combon osalta.
Samalla paikkasin pienen voimansiirtoon liittyvän porsaan reiän mikä oli jäänyt huomaamatta muiden päivitysten yhteydessä  :grin:

Marko Aava

snakepoison

#3
Öööö asia ei sinäänsä minulle kuulu, mutta öikös tuo Ennakko säätö ole turhaa koska konetta kuitenkin ajetaan sensorittomana ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

macman

Ei timing arvolla ole ainakaan ohjekirjan mukaan mitään vaikutusta sensorittomana.
Punchin saa jokainen säätää oman maun ja ajotavan mukaan kuten haluaa.


Luigi54/vielä vanhempi

#5
No nyt näyttää sääntökeskustelu riistäytyneen täysin lapasista.....

Jonkun mielestä pitäisi jo miettiä , kenelle kauppiaalle tavaransa maksaa jne ......
Jonkun mielestä on jopa vihapuhetta ilmassa ..... yms.
Jonkun mielestä taas "ns.luokan vetäjä" on kauppiasorientoitunut eli ts. kotiinpäin vetäjä ..... suomeksi.

Yleensä ne valittaa , jotka eivät ole tehneet tai olleet osallisina sääntöjä mietittäessä..... 
Sääntökeskustelu on SÄÄNTÖKESKUSTELU , eikä mikään kiukuttelupalsta vaan ASIALLISTEN ja PERUSTELTUJEN mielipiteiden vaihtoa ... Eri mieltä saa olla TIETYSTI , mutta tässä ylläolevat , mainitut seikat eivät täytä keskustelun kriteereitä..... Yrittää niitä katsoa kuinka positiivisesti hyvänsä.


:angry: Barbie :angry:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

tvih

Meinasin tilata sen harjallisen noparin luokan vaihtoa ajatellen, mutta sitten yhtäkkiä muistinkin taas sen classicin akkusäännön. Ainaisena vastarannan kiiskinä onkin kysyttävä että onkohan sillä(kään) säännöllä olevinaan enää mitään oikeata virkaa vai onko mukana vain nostalgian takia tässä vaiheessa? Pyöreäreunaisistakin nyky-LiPoista saa kyllä virtaa enemmän kuin tämmöinen autonrääpäle pystyy imemään, ei ole käytännön kilpailuetua kanttiakusta sikäli.

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: tvih - 23.11.18 - klo: 22.26
Meinasin tilata sen harjallisen noparin luokan vaihtoa ajatellen, mutta sitten yhtäkkiä muistinkin taas sen classicin akkusäännön. Ainaisena vastarannan kiiskinä onkin kysyttävä että onkohan sillä(kään) säännöllä olevinaan enää mitään oikeata virkaa vai onko mukana vain nostalgian takia tässä vaiheessa? Pyöreäreunaisistakin nyky-LiPoista saa kyllä virtaa enemmän kuin tämmöinen autonrääpäle pystyy imemään, ei ole käytännön kilpailuetua kanttiakusta sikäli.

Kyllä ne kanttiakut ovat edelleen kiellettyjä , johtuen , ettei M03:seen käy kuin pötkömallinen.
Hyvästä kanttiakusta on selkeää hyötyä ..... ainakin teoriassa.

:cool: Barbie , isä aurinkoinen :cool:



Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

snakepoison

Muutama sananen Hiili vs Hiiletönkone-keskusteluun. Olosuhteiden pakossa tällainen combo kantautui minulle ja olen sitä muutaman kerran testannut. Puhun nyt sunnuntaiajelijan ja tavanharrastajan näkövinkkelistä. En itse ainakaan saanut combosta mitään selkeää hyötyä irti , ja oman ennätykseni olen radalla ajanut hiilikoneella. Hiiletön ehkä jaksaa hieman paremmin mutkaosuuksilla, mutta nopeuseroja en huomannut. Tutkaan täräytin 32.5 km/h . Tietenkin hiilikoneissa on hajontaa suuntaan jos toiseen. Kuitenkin combosta jäi hyvä fiilis .
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 26.11.18 - klo: 20.23
Muutama sananen Hiili vs Hiiletönkone-keskusteluun. Olosuhteiden pakossa tällainen combo kantautui minulle ja olen sitä muutaman kerran testannut. Puhun nyt sunnuntaiajelijan ja tavanharrastajan näkövinkkelistä. En itse ainakaan saanut combosta mitään selkeää hyötyä irti , ja oman ennätykseni olen radalla ajanut hiilikoneella. Hiiletön ehkä jaksaa hieman paremmin mutkaosuuksilla, mutta nopeuseroja en huomannut. Tutkaan täräytin 32.5 km/h . Tietenkin hiilikoneissa on hajontaa suuntaan jos toiseen. Kuitenkin combosta jäi hyvä fiilis .

Juurikin näin.
Tukee aikaisempia testejä , joita suorittivat Äänekosken poijaat.
Hyöty ja ero harjalliseen tulee sitten iän myötä.... eli lähes ikuinen....
Hyvä , että on testausta muuallakin .... Kiitos !!

:cool: Barbie :cool:

Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

tvih

#10
----

MonsTTer

#11
Heitän tämmöisen palkinto ajatuksen ilmoille.

Mielestäni ainakin junioreiden kärki pitäisi palkita joka osakilpailussa, siihen riittäisi hyvin esim. Kuvan mukainen kunniakirja. Kustannus olisi erittäin pieni ja merkitys junioreille tärkeä

(o\_!_/o)

Luigi54/vielä vanhempi

Jees .... Vähintäänkin oikeus ja kohtuus.
Mikähän olisi sitten se "Juniori" ? Ikä pelkästään ja/tai kokemus eli "Rookie" .....

Meillähän on kerhossa esim. "Ikuisia Nuoria Lupauksia" , eli iältään 60+ .......  :grin: :grin: :grin: :grin:

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

macman

Sama käynyt mielessä. Kannatetaan.
Alle 18v tai alle 16v kolmen kärki joka luokassa?
Ikinuoret tulee varmasti toimeen maineella ja kunnialla 😁
Tulee tulosten julkistamiseenkin hieman tunnelmaa.

TeemuS

Alle 16/18v on kuitenkin mukana jo vuosia ajaneita veteraaneja, joten näkisin että uusien tulokkaiden muistaminen/palkitseminen kisoissa voisi olla hyvä tapa. Sitten erikseen pienet sarjapalkinnot Junnu ja "Nuori Lupaus" luokissa.
www.racingfactory.fi  www.epuarc.fi  XRAY T4´15 XRAY T4´16

Luigi54/vielä vanhempi

Juu ... Junnu vois kyl olla  12v -max. 14v.
"Nuori Lupaus / Vuoden Tulokas" taasen voitaisiin palkita kausittain harkinnan mukaan sarjapalkintojen yhteydessä ..... ; voisi perustua muuhunkin kuin pelkkään kisamenestykseen...... sinnikkyys , käytös , näppisrallin käyttämättömyys (:grin: :grin:) .... yms.

:cool: Barbie :cool:     
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

jerzirccar1

Kaitsu.
Jos teille käy niin minä voisin tehdä tämän kauden nuorelle palkinnon.
Jos te hoidatte siihen laatan vain.
Ilmaiseksi tietty teen sen.
Hiilikuidusta sen teen...
Olis sellainen hiukan outo muotoinen just jollainen palkinto pitää olla.
Ilmoita jos otatte vastaan tämän...
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 10.09.19 - klo: 15.31
Kaitsu.
Jos teille käy niin minä voisin tehdä tämän kauden nuorelle palkinnon.
Jos te hoidatte siihen laatan vain.
Ilmaiseksi tietty teen sen.
Hiilikuidusta sen teen...
Olis sellainen hiukan outo muotoinen just jollainen palkinto pitää olla.
Ilmoita jos otatte vastaan tämän...
Jerzi

Kyllä se vaan passaa , kiitos !!!
Voisiko olla kiertopalkinto .... ???? (jos , niin laatoille (20x10mm/vuosi) pitäisi olla tilaa .....

Voit alkaa väsäämään , mietimme kriteerit ..... Eihän tästä voi kieltäytyä , kun joku tarjoaa ihan pyyteettömästi ja vieläpä ILMAISEKSI.  :grin: :grin: :grin:

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

Hola Hola !!!

Tuossa , kun olemme Korialla totutelleet hieman pienempää rataolosuhteeseen , ja ajeltu Classicilla ...
Niin tuntuu että Classic kulkee turhankin kovaa pienellä radalla , ja ero Comppiin jää kowin pieneksi ...niin ja ennenkaikkea kulkee (lue: lähtee) liikaa varsinkin aloittelijoille ja vähemmän kokeneille kisailijoille.
Ehdottaisin sääntöihin kilpailunjärjestäjälle mahdollisuutta antaa perusteltuja säätöarvorajoituksia. Tarkoittaa: että voisi rajoittaa  Classicin DDRS eli Punch säätöä ko.kisassa. Tämähän tulisi ilmoittaa selkeästi kilpailukutsussa sitten.
Kokeitu on (DDRS arvolla 4 eli n. puolet maximista) ja meidän nykyolosuhteissa (KoriaRing) auton ajettavuus ja HALLITTAVUUS parantui selkeästi ja vaikutus kierrosaikaan ei kuitenkaan ollut kohtuuttoman suuri.
Myös Äänekosken "hurjat" ovat asiaa testailleet ......
Näppisralli alkakoon.

:cool: Barbie :cool:


Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Jämsä

Mitä kaikkea Classic Minin säätimestä voi/saa säätää?

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: Jämsä - 05.10.19 - klo: 11.15
Mitä kaikkea Classic Minin säätimestä voi/saa säätää?

Vain "punch"-säätö eli DDRS , mikä on ainoa säätö , joka vaikuttaa lähtevyyteen ja jonkin verran huippunopeuteen.


:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

macman

Itse en ole hetkeen classic miniä ajanut, mutta voisin kommentoida tätä katsatuksen näkökulmasta.
Katsoisin että tällaiset kisakohtaiset nopari säädöt sekoittavat vain kuljettajia ja järjestävää henkilökuntaa.
Eli minun mielestäni jokainen ajakoon sellaisella noparin säädöillä mihin niin sanotusti vantuut riittävät.
Aloittelijoita voi olla hyvä vaikka ohjeistaa vähentämään punchia auton hallinnan helpoittamiseksi.

PowerD

Olen samoilla linjoilla Macmanin kanssa. Jos tuollainen otetaan käyttöön, niin sitä pitäisi myöskin valvoa, mikä työllistää katsastusta. Helppo tapa säätää kyytiä on muutama prosentti kaasua pois ohjaimesta. Meidän junnu ajoi viime talvena ainakin vapaita harkkoja vajailla tehoilla ja tehot laitettiin kaakkoon vasta sitten, kun rata tuntuu jo hiukan tutummalta.

Luigi54/vielä vanhempi

Joo ...
Kyllähän se teettää töitä katsastuksessa huomattavasti enemmän ..... Tosiasia!

Tämä oli vain havainto uusissa olosuhteissa ....

Jos ehdotus ei saa kannatusta , unohdetaan ..... Not a Big Deal ......

Näillä mennään.

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Stinde

Mahtaisiko sensorikaapeli auttaa moiseen ryntäykseen...
Koska nythän ilman sitä noparilta paukahtaa täpöllä virtaa koneelle.
Jos olis kaapeli kiinni niin kaasun asennon mukaan virta lisääntyisi ja yllättävää rykäisyä ei tapahtuisi

Joku klassikki-kuski vois testata teoriaa  :wink:

-Timppa
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

pitsinki

Lainaus käyttäjältä: Stinde - 17.10.19 - klo: 08.15
Mahtaisiko sensorikaapeli auttaa moiseen ryntäykseen...
Koska nythän ilman sitä noparilta paukahtaa täpöllä virtaa koneelle.
Jos olis kaapeli kiinni niin kaasun asennon mukaan virta lisääntyisi ja yllättävää rykäisyä ei tapahtuisi

Joku klassikki-kuski vois testata teoriaa  :wink:

-Timppa

M03 runkoisessa minissä ei pysty käyttämään sensorikaapelia. Konetta ei saa sellaiseen asentoon, etteikö kaapeli ottaisi johonkin kiinni.
Viisaammat voi korjata, jos olen väärässä  :grin:
Mini M-03x4+muutama muu

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: pitsinki - 17.10.19 - klo: 08.32
Lainaus käyttäjältä: Stinde - 17.10.19 - klo: 08.15
Mahtaisiko sensorikaapeli auttaa moiseen ryntäykseen...
Koska nythän ilman sitä noparilta paukahtaa täpöllä virtaa koneelle.
Jos olis kaapeli kiinni niin kaasun asennon mukaan virta lisääntyisi ja yllättävää rykäisyä ei tapahtuisi

Joku klassikki-kuski vois testata teoriaa  :wink:

-Timppa

M03 runkoisessa minissä ei pysty käyttämään sensorikaapelia. Konetta ei saa sellaiseen asentoon, etteikö kaapeli ottaisi johonkin kiinni.
Viisaammat voi korjata, jos olen väärässä  :grin:

En mä oo yhtään viisaampi ...... Eikä voi korjata , kun et ole väärässä !!!!

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Zakko

Morjensta,
Heitän teorettisen kyssärin akkuja koskien. Nykysääntö on on NS."kantti"akut kielletty. Onko ehdoton vai saako ajaa kantti akkulla jos mahtuu runkoon muokkaamatta. Low profile akun saa M03 runkoon muokkamatta. Halusin varmistaa asian ennenkuin tilaan akkuja tälle kautta. Ehkä muutaman kerho kisasarjan ajava kuski.
-Jaakko

TumppiA

Lainaus käyttäjältä: Zakko - 17.10.19 - klo: 18.35
Morjensta,
Heitän teorettisen kyssärin akkuja koskien. Nykysääntö on on NS."kantti"akut kielletty. Onko ehdoton vai saako ajaa kantti akkulla jos mahtuu runkoon muokkaamatta. Low profile akun saa M03 runkoon muokkamatta. Halusin varmistaa asian ennenkuin tilaan akkuja tälle kautta. Ehkä muutaman kerho kisasarjan ajava kuski.
-Jaakko

No eihän toi sääntö anna minkäänlaista tulkinnan varaa, kielletty mikä kielletty. Oli se akku sitten pitkä, pätkä, korkee tai matala..
FG mini #62 - Tamiya M07 comp #62

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: TumppiA - 17.10.19 - klo: 22.43
Lainaus käyttäjältä: Zakko - 17.10.19 - klo: 18.35
Morjensta,
Heitän teorettisen kyssärin akkuja koskien. Nykysääntö on on NS."kantti"akut kielletty. Onko ehdoton vai saako ajaa kantti akkulla jos mahtuu runkoon muokkaamatta. Low profile akun saa M03 runkoon muokkamatta. Halusin varmistaa asian ennenkuin tilaan akkuja tälle kautta. Ehkä muutaman kerho kisasarjan ajava kuski.
-Jaakko

No eihän toi sääntö anna minkäänlaista tulkinnan varaa, kielletty mikä kielletty. Oli se akku sitten pitkä, pätkä, korkee tai matala..

Näin on.
Kielletty kuten säännöt selkeästi sanoo ......

:cool: Barbie :cool:
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....