Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M8 Kaudella 2020

Aloittaja JUkka-san, 04.10.19 - klo: 19.35

JUkka-san

Yksityyppirengas:

Ehdolla olivat seuraavat renkaat:

-       AKA Double Down

-       AKA Impact

-       GRP

-       HB Gridlock V3

Testipäivä oli 15.8. 2019 ja testi ajettiin Lavangon radalla Vantaalla. Rata oli osittain kostea ja melko tasainen. Testaajina olivat Markku Honkanen, Teppo Kauppinen, Max Mört ja Jere Saarinen.

Renkaat olivat nopeudeltaan hyvin samanlaisia. Liimaukset kestivät hyvin, ja suurempaa kulumista ei ollut havaittavissa kuin pehmeimmän kumiseoksen GRP-renkaissa.

Testin päätteeksi jokainen testaaja valitsi renkaan jolla mieluiten ajaisi. Kolme testaajaa valitsi parhaaksi renkaaksi HB Gridlock:n ja yksi testaaja AKA Impact:n (tässä oli virhe, olisi pitänyt olla Double Down).

Kausille 2020-2021 1:8 krossiluokkiin yksityyppirenkaaksi on valittu HB Gridlock V3 Pink (HB204494) . Kilpailuissa hyväksytään ainoastaan valmiiksi vanteelle liimattu rengassarja. Ensimmäisellä kaudella rengasmäärää ei ole rajoitettu, mutta tilannetta seurataan ja kaudelle 2021 rengasmäärän rajoittamista harkitaan uudelleen. Renkaat tulee merkitä katsastuksessa, jotta voidaan varmistua oikeasta kumiseoksesta. Samoilla renkailla voi ajaa useamman kilpailun, jos renkaan merkintä on todennettavissa.


Kilpailuformaattia pitää miettiä. Nykyisellä formaatilla kisäpäivät venyvät aika pitkäksi nykyisellä kilpailijamäärällä. Vaihtoehtoja joita olen ajatellut:

  • Ei muutosta nykyiseen
  • Ajetaan nitrot ja sähköt eri päivinä ja eri viikonloppuina
  • Ajetaan jotakuinkin nykyisellä formaatilla, mutta kisat alkaa lauantaina puolilta päivin ja loppuu sunnuntaina iltapäivästä
  • Joku muu, mikä? Tähän on joitain ehdotuksia, ehdottakaa jos mielessänne on hyviä ajoformaatteja!


mikari

#1
Sähköt ja nitrot eri päivinä mutta samana viikonloppuna? Nitrot ka ja sähköt su tai toisinpäin.No en tiedä kestääkö rata sitten. Kisoissa (4) vois päiviä vuorotella (2 la ja 2 su). Sateen sattuessa ei varapäivää joka vähä huono myös. Sikäli nykyinen järjestely on paras koska Suomen kesä vaikka tänä vuonna sattuikin huippuolosuhteet kaikkiin viiteen kisaan Lavangon kerhokisa mukaanlukien (no Jyskylä oli hilkulla).
Kiitos 20 vuodesta!

VHY

Itse kannatan näillä osallistujamäärillä luokkien ajamista eri päivinä. päivät ovat tosiaan venyneet turhan pitkiksi, samoin odottelu, pahimmillaan kahden tunnin eräväli on vähän liikaa. Kun kisat olisi eri päivinä päivää voisi lyhentää molemmista päistä ja esimerkiksi  ajaminen kisapaikkakunnalle vasta aamulla olisi mahdollista useammassa tapauksessa jos kisat alkaisi yhdeksältä tai jopa kymmeneltä. Myös aamun usein yön jäljiltä märät olosuhteet helpottaisivat. Toisaalta voisi myös ajaa hieman enemmän esimerkiksi M8E neljä alkueräkierrosta ja/tai yksi harjoitus lisää tai ehkä jopa lisää finaaleita?

Oletettavasti jonkin verran kuskeja ajaisi sitten molemmat luokat, joten yhteenlaskettu kisaajamäärä kasvaisi.

Itse pitäisin nämä mieluiten samalla viikonlopulla, varapäivän poistuminen olisi tietenkin ikävä homma, tosin ei niitä ole kovin usein käytetty. Ja mieluummin sähkö la polttis su koska sähkö rikkoo varmaan vähemmän rataa.

Ville

_jtr_

#3
Kannatan kaksipäiväistä kisaformaattia jossa aloitus lauantaina puolilta päivin jolloin 98% kuskeista ehtii paikalle mukavasti aamulla kotoa startaten. Lauantaina voisi ajaa hiukan enemmän treenieriä ja alkuerät. Sunnuntaina aloiteltaisiin päivä sopivaan aikaan treenikierroksella jonka perään finaalit läpi ja silti kaikki ehtisi ihmisten aikoihin vielä kotiin. Päivään voisi ottaa mukaan myös lisäfinaaleita aikataulun salliessa. Last change olisi myös hyvä parannus.

Luokkia en lähtisi jakamaan eri päiville syystä, että kisat missä reilusti porukkaa varikolla on mukavammat kuin kisat missä jengiä on kourallinen. Uskoisin myös että järjestäjien kannalta kaksipäiväinen formaatti on mukavampi kuin ylipitkä talkoopäivä ilman taukoja.

Samalla olisi mahdollista pyrkiä saamaan porukkaa hiukan paremmin kasaan ja lauantaille voisi järkkäillä vaikka BBQ- partyja yms ohjelmaa illan viihteeksi..

Ender

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 08.10.19 - klo: 12.42
Kannatan kaksipäiväistä kisaformaattia jossa aloitus lauantaina puolilta päivin jolloin 98% kuskeista ehtii paikalle mukavasti aamulla kotoa startaten. Lauantaina voisi ajaa hiukan enemmän treenieriä ja alkuerät. Sunnuntaina aloiteltaisiin päivä sopivaan aikaan treenikierroksella jonka perään finaalit läpi ja silti kaikki ehtisi ihmisten aikoihin vielä kotiin. Päivään voisi ottaa mukaan myös lisäfinaaleita aikataulun salliessa. Last change olisi myös hyvä parannus.

Luokkia en lähtisi jakamaan eri päiville syystä, että kisat missä reilusti porukkaa varikolla on mukavammat kuin kisat missä jengiä on kourallinen. Uskoisin myös että järjestäjien kannalta kaksipäiväinen formaatti on mukavampi kuin ylipitkä talkoopäivä ilman taukoja.

Samalla olisi mahdollista pyrkiä saamaan porukkaa hiukan paremmin kasaan ja lauantaille voisi järkkäillä vaikka BBG- partyja yms ohjelmaa illan viihteeksi..

Tässä on juuri sellaisia ajatuksia kuin itsellä on ollut jo pitkään. Jos tämä formaatti toteutuu ja nyt kun on jo yksityyppirengas, niin pitää ehkä harkita uudelleen, jos vaikka Lavangon kisan ajaisi ensi kesänä.

KHS77

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 08.10.19 - klo: 12.42
Kannatan kaksipäiväistä kisaformaattia jossa aloitus lauantaina puolilta päivin jolloin 98% kuskeista ehtii paikalle mukavasti aamulla kotoa startaten. Lauantaina voisi ajaa hiukan enemmän treenieriä ja alkuerät. Sunnuntaina aloiteltaisiin päivä sopivaan aikaan treenikierroksella jonka perään finaalit läpi ja silti kaikki ehtisi ihmisten aikoihin vielä kotiin. Päivään voisi ottaa mukaan myös lisäfinaaleita aikataulun salliessa. Last change olisi myös hyvä parannus.

Luokkia en lähtisi jakamaan eri päiville syystä, että kisat missä reilusti porukkaa varikolla on mukavammat kuin kisat missä jengiä on kourallinen. Uskoisin myös että järjestäjien kannalta kaksipäiväinen formaatti on mukavampi kuin ylipitkä talkoopäivä ilman taukoja.

Samalla olisi mahdollista pyrkiä saamaan porukkaa hiukan paremmin kasaan ja lauantaille voisi järkkäillä vaikka BBG- partyja yms ohjelmaa illan viihteeksi..

TÄLLE EHDOTUKSELLE ÄÄNI KANS MINULTA!

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Tomi_S

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 04.10.19 - klo: 19.35
Kilpailuissa hyväksytään ainoastaan valmiiksi vanteelle liimattu rengassarja.

Tarkoittaako tää sitä, että pitää ostaa valmiiksi liimattu setti, vai sitä että saa itse liimata kunhan on liimattu ennen katsastusta?

Mr-Chat

Vain ja ainoostaan se setti mikä just tolla tuotekoodilla tulee on sallittu... Ja se on se preglued setti...
Sen mukaan ei saa itte liimatuilla ajella...

Innolla kyl ootan et mikä se lopullinen hinta rillukoille on... Koska onhan noi nyt ihan s**tanan kalliit tälhetkel
TEKNO RC Team driver
SCT410.3, NB48 2.0, XRAY SCX

mikari

tuotekoodilla...

sitten pitää tulla hand outit kisaan järjestäjältä ja että niitä valvotaan?

menee snadisti vaikeeks valvoa ettei itse liimattuja eri insertillä tms.
ymmärrän että hyvä tahto kaikilla mutta säännöt pitää olla valvottavissa loppupeleissä

Kiitos 20 vuodesta!

FLANA64

Jos oikein ymmärsin niin samoilla renkailla saa ajaa useamman kisan.
Kerran asiantuntijoiden mukaan regas kuluu vähän niin hyvinkin voidaan ajaa parissa kisassa samoilla renkailla.

Tämän takia nuo renkaat kyllä sitten pitää kisajärjestäjän puolesta merkitä sen verran hyvin, että merkintä myös pysyy.

Varmaan renkaita saa myös korjata liimaamalla. Etenkin ulkoreunaa pitää korjata melko usein ettei rengas repeä.

Vesa

Lainaus käyttäjältä: FLANA64 - 17.10.19 - klo: 18.43

Varmaan renkaita saa myös korjata liimaamalla. Etenkin ulkoreunaa pitää korjata melko usein ettei rengas repeä.

Tämähän on aivan luonnollisesti sallittua, aivan kuten kaikissa muissakin luokissa, joissa on ajettu yksityyppirenkailla jo pitkästi toistakymmentä vuotta.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Max

Sarjassa nyt kun oletettavasti on vielä 4 kisaa niin itse ainakin olen sen puolella, että pidettäisiin kisat yksipäiväisinä.

Päivien pituutta voitaisiin kontrolloida sitten vaikka formaatilla, esimerkiksi vaihdettaisiin jenkkityyliseen finaalijärjestelyyn, jossa ajetaan A, B, C... jne. finaalit joista noustaan aina seuraavaan finaaliin. Sarjassa nyt kuitenkin on ollu pääosin semifinaalit ja vajaat 1/4 finaalit, eikä joulukuusikaaviosta ole pienellä kuljettajamäärällä oikein hyötyä.

Oma mielipide on se, että tehdään kiinteä aikataulu, jota noudatetaan jokaisessa kisassa, ja siihen asetetaan kuljettaja rajat ja tietyn rajan ylittyessä kisa ajettaisiin 2 päiväisenä. Tällä kuljettajamäärällä ei kuitenkaan ainakaan omasta mielestä ole hirveän järkevää alkaa muuttaa kisoja 2 päiväisiksi varsinkaan, kun niitä sarjassa on 4. Toki, jos sarja saa nyt uusien ykstyyppirengaspäätösten ja sun muiden kautta suosiota enemmän niin on 2 päiväsyyteen siirtyminen lähes välttämätöntä, mikäli halutaan ajaa sähkö ja polttis samana viikonloppuna.

Itse ainakin kannattaisin jotain uudistusta formaattiin etenkin alkuerien puolelta ja etenkin polttiksiin. Omalta osaltani alkuerillä ei ole juurikaan merkitystä kisan lopputulemaan, kun ajetaan semifinaalit kuitenkin. Pienellä kuskimäärällä aikaa vastaan ajetut alkuerät eivät itselleni ole juurikaan mieleisiä oikeastaan vaan lisätreenejä. Toki semifinaalipaikasta tiukasti kilpaileville asia on eri, mutta niitä on noin 8 kuskia niistä 30 mukana olleesta. Itse ainakin haluaisin nähdä enemmän radalla kisaamista kuin aikaa vastaan kisaamista.

mikari

Tuli mieleen jos m8e olisi oma kisapäivä niin vois ajaa vaikka Reedy formaatilla joka oli mielenkiintoinen (oletan että ajanotto asettaa tälle vastimuksensa joten se ei onnistu samana päivänä polttisten kanssa).
Ilmeisesti renkaat tulee leimata avaamattomissa pusseissa? (joku nero tietty kierrättää itse liimatut renkaat omilla inserteillä tehtaan pusseissa.. )
Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Max - 26.10.19 - klo: 18.11
Itse ainakin kannattaisin jotain uudistusta formaattiin etenkin alkuerien puolelta ja etenkin polttiksiin. Omalta osaltani alkuerillä ei ole juurikaan merkitystä kisan lopputulemaan, kun ajetaan semifinaalit kuitenkin. Pienellä kuskimäärällä aikaa vastaan ajetut alkuerät eivät itselleni ole juurikaan mieleisiä oikeastaan vaan lisätreenejä. Toki semifinaalipaikasta tiukasti kilpaileville asia on eri, mutta niitä on noin 8 kuskia niistä 30 mukana olleesta. Itse ainakin haluaisin nähdä enemmän radalla kisaamista kuin aikaa vastaan kisaamista.

Itse näen tämän nykykaavion vain hyvänä.
Jospa kuskit mieltäisivät alkuerät treeneiksi kuten minä.
Eräharjoituksien ja alkuerien aikana autot saadaan säätöihin myös moottorin osalta... Ja sitten tosipaikan tullen, eli välierissä ja finaalissa autot ovat tikissä... Eli silloin kun hommalla alkaa oikeasti olemaan merkitystä.
Itse olen aina hakenut autoon säädöt finaalia silmälläpitäen enkä 5 minuutin nykäisyyn.
Ehkä jotku ovat huomanneetkin mikäli ovat yhtään seuranneet että minulla henkilökohtaisesti ei välttämättä mene alkuerissä mitenkään ihmeellisemmän vahvasti, mutta esim viimevuonna useammassa kisassa semeissä vauhti oli kohdallaan ja finaalissa taisteltiin parhaimmillaan jopa voitosta.

Se että ajettaisiin alkueriä vähemmän tai jollain muulla tyylillä mies miestä vastaan meiningillä, tarkoittaa että kaiken pitää olla mielummin aamusta alkaen kohdallaan jotta päästään keskittymään miestä vastaan ajamiseen.

Polttis on lähinnä verrattavissa oikeessa maailmassa GP tyylisiin kisoihin kuten vaikka F1.
Sielläkin ajavat harjoituksia ensin pari päivää missä autot viilataan kohdalleen. Tämän jälkeen aika-ajot ja sitten se itse kilpailu.

Mikäli formaattia muutettaisiin enemmän mies miestä vastaan ajamiseksi heti aamusta lähtien niin se on lähes sama kuin muutettaisiin samalla koko luokan nimi vaikkapa offroadnitrosprintiksi tai jotain.

Max

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.10.19 - klo: 14.02
Se että ajettaisiin alkueriä vähemmän tai jollain muulla tyylillä mies miestä vastaan meiningillä, tarkoittaa että kaiken pitää olla mielummin aamusta alkaen kohdallaan jotta päästään keskittymään miestä vastaan ajamiseen.

Mikäli formaattia muutettaisiin enemmän mies miestä vastaan ajamiseksi heti aamusta lähtien niin se on lähes sama kuin muutettaisiin samalla koko luokan nimi vaikkapa offroadnitrosprintiksi tai jotain.

Kahessa treenissä ei vielä saada paljoa testailtua varsinkin, kun ideana on myös opetella rataa. Siksi en itsekään kannata mitään reedy formaatin tyylistä, vaan esimerkiksi RC2 luokassa käytettyä formaattia, jossa ajetaan ensin aikaa vastaan 2-3 alkuerää ja viimeinen lähtö mies miestä vastaan. Tämä olisi ikään kuin kompromissi näiden kahden välillä.

Formaatin uudistusten puolelta meinasin lähinnä vastata puheeseen, jossa haluttiin muuttaa kisat 2 päiväisiksi, koska nykyisellään kisapäivät venyvät liian pitkälle nyt ainakin joidenkin mielestä. Itse haluaisin pitää kisat kuitenkin 1 päiväisinä, ja jotta päivien pituutta saataisiin kuriin voitaisiin esimerkiksi ottaa käyttöön RC2 tyylinen alkueräsysteemi ja luopua joulukuusikaaviosta ja ottaa tilalle A, B, C... finaalit, joista noustaan aina ylöspäin.

Itse en sinänsä näe nykyisessä formaatissa isojakaan ongelmia, mutta jos osa porukasta kokee nykyiset päivät liian pitkiksi ja kisoihin ensivuonna satuukin tulemaan 2 erää lisää kuskeja, niin alkaa loppua päivästä aika kesken.

Jarno Pottonen

Oliko jo tietoa ajetaanko kisat yksipäiväisenä vai kaksipäiväisenä?

JUkka-san

Näyttää vahvasti siltä että ajetaan kisat yksipäiväisenä.

Teppo

Mites tämä rengas sitten, kun valinta on HB pink Gridlock V3 ja nyt samaa on saatavana "halvempana" Performa Racing merkkinä samalta toimittajalta. Suomen maahantuojakin on sama, eli onko vain HB etiketillä myytävät sallittuja?

JUkka-san

Näin näyttää olevan... selvittelen asiaa.

KHS77

Koskas toi M8/M8E luokan kilpailukalenteri julkastaan, 16.1.2020 AKK kokouksen jälkeen vai?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

PMi

Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.12.19 - klo: 15.52
Koskas toi M8/M8E luokan kilpailukalenteri julkastaan, 16.1.2020 AKK kokouksen jälkeen vai?

Tuosta pari säiettä ylempänä on KILPAILUKALENTERI 2020, sieltä.

http://rc10.fi/index.php?topic=107924.0
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

KHS77

Lainaus käyttäjältä: PMi - 26.12.19 - klo: 16.10
Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 26.12.19 - klo: 15.52
Koskas toi M8/M8E luokan kilpailukalenteri julkastaan, 16.1.2020 AKK kokouksen jälkeen vai?

Tuosta pari säiettä ylempänä on KILPAILUKALENTERI 2020, sieltä.

http://rc10.fi/index.php?topic=107924.0

KIITOS! Niin näyttäs olevan joo, silmä käteen...hyvä minä! :laugh: Jyväskylä jäi pois, mikä on aikamoinen PETTYMYS! :sad:
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

KHS77

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 10.12.19 - klo: 19.10
Näyttää vahvasti siltä että ajetaan kisat yksipäiväisenä.

Kisakalenteri viittaa kaksipäiväsiin kisoihin, onko kisat yksi-vai kaksipäiväset? Onko kalenterissa sadevaraus?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

JUkka-san

Kisoille on varapäivä sunnuntaiksi.

W-tec

Onko tuolle yksityyppi renkaalle olemassa jo hinta?