Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ohjelmoitavat servot

Aloittaja Tuukka, 03.03.05 - klo: 13.49

Tuukka

Ainakin KoPropolla on ohjelmoitavia servoja. Onko näistä ominaisuuksista hyötyä ja miten servon ominaisuuksia kannattaa muuttaa kussakin käyttötarkoituksessa? KoPropolla on kahta eri käyttöliittymää eli PC:n tai erillisen modulin avulla. Onko näissä eroja?

l150040

Olen päässyt kokeilemaan juuri tuollaista KoPropon ohjelmoitavaa servoa. En kuitenkaan keksinyt ohjelmoitavuudelle oikein mitään käyttöä. Omasta radiostani löytyy jo kaikki tarpeelliset säädöt servojen "ohjelmoimiseksi". Lisäksi radiostani löytyy 10 paikkaa eri profiileille, jolloin samalla servolla voi olla useammatkin asetukset, ja asetuksista toiseen hyppiminen on helppoa.

Kyllähän tuollainen ohjelmoitava servo varmaankin on ihan kiva, jos tälläista radiota ei omista. Toisaalta olen yrittänyt kokeilla kaikkia radioni mahdollistamia ominaisuuksia myös servoille, ja tykkään käyttää edelleenkin servoja koskevia eksoottisia asetuksia ihan vakioarvoissa autosta riippumatta. Perusasetukset pitäisi kyllä löytyä kaikista vähänkään kunnollisista radioista.

Itse servojen ohjelmointi PC:n avulla on ihan kivaa ja havainnollisempaa kuin radiolla, mutta kyllä ne radiollakin hoituu. Enemmän hyötyä näkisin juuri ohjelmalle, jolla voidaan muuttaa kaikkia radion asetuksia havainnollisesti, jolloin voidaan säätää kaikkien radiolaitteiden ominaisuuksia samalla.

Tuukka

Kiitos vastauksesta. Taidan unohtaa tämän asian ellei toisin todisteta.

*HOKE*

Hmmm...
Eikös noissa ohjelmoitavissa servoissa ole mahdollista ohjelmoida se neutraali kohta johon servo palautuu jos tulee esim. radiohäiriö?
Eli vähän niinkuin sisäinen failsave.
Ei tietenkään yhtä varma kuin erillinen laite, mutta jos vaan autossa virtaa on niin palauttaa neutraaliks. Ei siis mitään hyötyä sähköautossa, mutta polttiksen kaasuservona kyllä.

l150040

Tämä on kyllä totta, että kyseinen ominaisuus löytyy. Valitettavasti yleisempi auton karkaamisen syy taitaa kuitenkin olla sähköjen katkeaminen, jolloin tämä ei auto. Muistan nähnee jossain sellaisen vastari, jossa oli varavirtalähde, jolla vikatilanteessa kaasu väännettiin esim. jarrun puolelle. Lisäksi radiohäiriöt kestää yleensä vain hyvin lyhyen ajan, jolloin auton kyllä saa haltuun yhtä nopeasti kuin servokin älyäisi asian hoitaa. Tämän takia käytänkin nykyään sitä kuuluisaa jousta kaasuservon palauttamiseen. Tämä onkin jo pari kertaa pelastanut autoni.

Sille ei tietenkään voi mitään, jos joku muu tulee samalle taajuudelle.

Tästä tulikin mieleeni, että sitähän voisi harrastaa taas pientä askartelua, ja rakentaa seuraavanlaisen laitteen:

- Virrat kytketään autoon releen kautta, jolloin auto toimii normaalisti kunnes vastarinakun jännite ei enää riitä pitämään relettä kiinni.
- Tässä on rinnalla piiri, joka on kytketty y-johdolla kaasuservoon
- Kun rele irtoaa tämä piiri vääntää kaasuservon jarrulle oman pienen virtalähteensä avulla.