Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Fullspeed Lavangon radat siirtyvät

Aloittaja *remppa*, 15.06.20 - klo: 08.13

*remppa*

Fullspeed Lavangon radat siirtyvät uuteen paikkaan tämän kesän jälkeen.

Uusi paikka tulee olemaan n.200m eteenpäin 1/8 radan korokkeelta katsottuna eli heti puomin jälkeen vasemmalle (tulosuunnasta) monttuun. Tämä kesä siis ajetaan vielä entisellä paikalla. Vuokraisäntämme VTK-kustantaa siirron meidän ohjeiden mukaisesti. Nyt aloitamme speksaamaan, millaiset radat haluamme, eli kaikki kommentiti ja kysymykset ovat tänne tervetulleita.

t.pj ja FS hallitus
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

PHJ33

Tässä pari ajatusta asian suhteen:

- Ehdottaisin samanlaisia reunaputkia kuin mitä Vaasan ulkoradoilla käytetään.
- Mekkausalue ei tarvitse olla ihan radan vieressä, vaan voisi olla pienen kävelymatkan päässä jolloin sinne ei tulisi niin paljon pölyä
- Itse toivon sellaista rataa jossa hyvä flow ja saisi olla kohtalaisen helppo.

Onko mahdollista että aloittasimme työt uuden radan suhteen jo loppukesästä / syksyllä. Savi olisi vamaankin hyvä varmaan saada paikoilleen vielä tämän kauden aikana?

- Pasi

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: PHJ33 - 15.06.20 - klo: 10.06
Tässä pari ajatusta asian suhteen:

- Ehdottaisin samanlaisia reunaputkia kuin mitä Vaasan ulkoradoilla käytetään.
- Mekkausalue ei tarvitse olla ihan radan vieressä, vaan voisi olla pienen kävelymatkan päässä jolloin sinne ei tulisi niin paljon pölyä
- Itse toivon sellaista rataa jossa hyvä flow ja saisi olla kohtalaisen helppo.

Onko mahdollista että aloittasimme työt uuden radan suhteen jo loppukesästä / syksyllä. Savi olisi vamaankin hyvä varmaan saada paikoilleen vielä tämän kauden aikana?

- Pasi

Hyviä pointteja. Reunaputkien materiaali voidaan päättää myöhemmin. Alustavasti ollaan pyöritelty konseptia, jossa olisi koroke kahteen suuntaan, eli samaa koroketta voitaisiin käyttää kahdella radalla. Silloin mekkauskatos olisi vähän sivussa erillinen rakennus.

Alustavaa rataprofiiliehdotusta olen pyytänyt Leinon Teemulta ja ajatus on tosiaan hyvä flow eikä mikään "temppurata".
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

nitropaimen

oma mielipiteeni olisi crossi/turffirata jossa asvaltti tai betoni osuuksia jossa "oikeilla kuvioilla" varustettuja Rallcross koreilla voisi ajaa pitkiä kisoja.  esim Porsche 911 tai Escort retro koreilla tai noilla Dakar koteilla mitä nyt alkaa saamaan. nuo asvaltti/betoni osuudet voisivat olla "vaihtoehtoisia ratamuotoja"
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Metsäläinen

Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

Parvis

Mahdollisuus ajaa 1/5 bensa crossilla olisi mukava lisä

Teppo

Onko lupien suhteen mahdollista tehdä 1/8 saviradan radan päälle kevytkatto tolppien varaan ilman seiniä?
Rata pohja kannattaa tehdä reilusti kallistettuna korokkeeseen päin ja ottaa kaivot sekä kasteluvedot heti mukaan.


mikari

Lainaus käyttäjältä: Parvis - 15.06.20 - klo: 13.20
Mahdollisuus ajaa 1/5 bensa crossilla olisi mukava lisä

tätä varten oli turffirata mutta ei siellä kukaan käynyt

1/8 rata puhtaasti
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

#8
Lainaus käyttäjältä: Teppo - 15.06.20 - klo: 14.53
Onko lupien suhteen mahdollista tehdä 1/8 saviradan radan päälle kevytkatto tolppien varaan ilman seiniä?
Rata pohja kannattaa tehdä reilusti kallistettuna korokkeeseen päin ja ottaa kaivot sekä kasteluvedot heti mukaan.

loistava idea niin sade ei olisi haitaksi

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 15.06.20 - klo: 11.36
Lainaus käyttäjältä: PHJ33 - 15.06.20 - klo: 10.06
Tässä pari ajatusta asian suhteen:

- Ehdottaisin samanlaisia reunaputkia kuin mitä Vaasan ulkoradoilla käytetään.
- Mekkausalue ei tarvitse olla ihan radan vieressä, vaan voisi olla pienen kävelymatkan päässä jolloin sinne ei tulisi niin paljon pölyä
- Itse toivon sellaista rataa jossa hyvä flow ja saisi olla kohtalaisen helppo.

Onko mahdollista että aloittasimme työt uuden radan suhteen jo loppukesästä / syksyllä. Savi olisi vamaankin hyvä varmaan saada paikoilleen vielä tämän kauden aikana?

- Pasi

Hyviä pointteja. Reunaputkien materiaali voidaan päättää myöhemmin. Alustavasti ollaan pyöritelty konseptia, jossa olisi koroke kahteen suuntaan, eli samaa koroketta voitaisiin käyttää kahdella radalla. Silloin mekkauskatos olisi vähän sivussa erillinen rakennus.

Alustavaa rataprofiiliehdotusta olen pyytänyt Leinon Teemulta ja ajatus on tosiaan hyvä flow eikä mikään "temppurata".

mainiota! nykyisesän baanan profiilissahan ei ole mitään vikaa, hieno baana
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 12.11
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

varmaan vitsi liittyen tätä edelliseen viestiin :)
Kiitos 20 vuodesta!

Juusoite

Kuka osaa sanoa missä määrin vanhan radan rakennuksia, savea ja muuta matskua pitää siirtää uudelle radalle?

Hölmöna mietiskelen että uusi baana olis hieno saada lähes ajokondikseen ennenkuin vanhalle annetaan dynyä ettei tulisi tilanetta että ollaan puolvuotta ilman suorituspaikkaa. Vähennetään vaikka sit aukiolopäiviä jos porukkaa ei kiinnosta talkoilla vaan ajaminen menee suurissamäärin etusijalle...

Ainakin Oulussa kaupunki siirsi useammalla vuodella vanhan karting radan purkamista ennekuin uusirata valmistui.


mikari

samaa mieltä. sen verran pitää tehdä järkevästi ettei harrastaminen katkeais sen takia ettei ole rataa. suvi on niin lyhyt muutenkin.
Kiitos 20 vuodesta!

nitropaimen

Lainaus käyttäjältä: mikari - 15.06.20 - klo: 17.21
samaa mieltä. sen verran pitää tehdä järkevästi ettei harrastaminen katkeais sen takia ettei ole rataa. suvi on niin lyhyt muutenkin.
suvi tai savi.. sottasta meininkiä kuiteski..
pienoisautoilua vuodesta 1965, rc autoja vuodesta 1972..
eiköhän se ole siinä. agenda 1/8 nitro rata-autot ja 1/12 sähköautot. ei muuta tälläkertaa

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: mikari - 15.06.20 - klo: 15.57
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 12.11
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

varmaan vitsi liittyen tätä edelliseen viestiin :)

Ei liittynyt edelliseen viestiin vaan yleiseti näihin rata keskusteluihin. :wink:
Mikä olisi järkevää, kun alkaa miettimään tämän hetkistä ilmasto tilannetta ja mihin suuntaan se on menossa.
Savirata ja katto päälle, katossa pitää tietenkin olla valaistus, että näkee ajaa. Ilman kattoa käyttöpäivät voi jäädä vähiin. Vaikka mudassa möyriminen tuntuu olevan rc harrastajien intohimo, sain siitä jo lapsena tarpeekseen. Pistän oman mielipiteeni. :angel:
Turffi, joka on monelle kirosana taitaa olla Suomen ilmastoon järkevin vaihtoehto.

mikari

ok

kyllä turffi passaa mullekin ulkona

mut savella on kyl kiva ajaa ja tykkään eniten mut onha siinä sitä hoitamista. en koe mitenkään sottaiseksi
Kiitos 20 vuodesta!

PetteriP

Jonkinlainen hybridirata ois hieno. Eli et vois ajaa 1/8 ja myös correilla. Samaan tyyliin kuin Nokialla. Etuna tässä tulisi radan monipuolisempi käyttö. Ois hienoa jos pystyis pitämään mahikset useampaan sarjaan samalla radalla, jos vuoden parin päästä kiinnostus correihin taas nousee ja 1/8 kokoluokan kiinnostus jostain syystä laimenee tai päinvastoin. Trendithän elää.

Teppo

Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 18.53
Lainaus käyttäjältä: mikari - 15.06.20 - klo: 15.57
Lainaus käyttäjältä: Metsäläinen - 15.06.20 - klo: 12.11
Uudet radat betonista ja kaakelista voi kesällä treenata talvi kisoja varten.

varmaan vitsi liittyen tätä edelliseen viestiin :)

Ei liittynyt edelliseen viestiin vaan yleiseti näihin rata keskusteluihin. :wink:
Mikä olisi järkevää, kun alkaa miettimään tämän hetkistä ilmasto tilannetta ja mihin suuntaan se on menossa.
Savirata ja katto päälle, katossa pitää tietenkin olla valaistus, että näkee ajaa. Ilman kattoa käyttöpäivät voi jäädä vähiin. Vaikka mudassa möyriminen tuntuu olevan rc harrastajien intohimo, sain siitä jo lapsena tarpeekseen. Pistän oman mielipiteeni. :angel:
Turffi, joka on monelle kirosana taitaa olla Suomen ilmastoon järkevin vaihtoehto.

Jos katto on läpinäkyvää aaltoplexiä, tulee valoa sen läpi ja kun seinät jää pois sieltä, sillon kun valo ei riitä, ei myöskään tarkene ajaa. Kattoon olisi kohtuu helppo myös kiinnittää kastelulinjat jolloin vesi sataisi ns. ameriikan malliin radalle vai letkut aukeisemalla. Tää on varmaa päiväunta, mut aina kannattaa ehdottaa.

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: Teppo - 15.06.20 - klo: 20.34
Jos katto on läpinäkyvää aaltoplexiä, tulee valoa sen läpi ja kun seinät jää pois sieltä, sillon kun valo ei riitä, ei myöskään tarkene ajaa. Kattoon olisi kohtuu helppo myös kiinnittää kastelulinjat jolloin vesi sataisi ns. ameriikan malliin radalle vai letkut aukeisemalla. Tää on varmaa päiväunta, mut aina kannattaa ehdottaa.

Täähän olisi kaikista ihanteellisin vaihtoehto, mutta veikkaan rahan olevan esteenä noin suureen rakennelmaan/hankkeeseen.
Jos talvet rupeaa olemaan täällä etelässä yhtä runsas lumisia kuin viime talvi, ulko turffirata saattaisi toimia ympäri vuoden.

*remppa*

Moi,

Katettuun rataan ei ole varaa. Sellaiselle rakennelmalle pitää olla ilmanmuuta rakennuslupa. Joskus asiaa selvitettiin, hintalappu oli satoja tuhansia.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: Juusoite - 15.06.20 - klo: 16.13
Kuka osaa sanoa missä määrin vanhan radan rakennuksia, savea ja muuta matskua pitää siirtää uudelle radalle?

Nämä ovat selvittelyn alla. Tällä hetkellä on se ajatus, että ainoastaan turffiradan koroke siirtyy, muut jäävät paikoilleen, mutta tämä voi vielä muuttua.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

PHJ33

Onko mitään keinoja millä voisi estää sen ettei kiviä pukkaisi savesta läpi?

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: PHJ33 - 16.06.20 - klo: 07.34
Onko mitään keinoja millä voisi estää sen ettei kiviä pukkaisi savesta läpi?

Ajatus on että tehdään korkeuserot normi maa-aineksilla, sitten kangas väliin ja savi pintaan. Kangas estää jonkin verran kivien nousua, mutta tuskin kokonaan ja onhan saven seassa kiviä, riippuen toki saven laadusta. Eli nyt kaikki tuntosarvet esille, jos tulee tarjolle hyvää savea, niin ilmoitelkaa.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

W-tec

Mielestäni kannattaa tehdä kansainvälisten mittojen mukaan. Eli pituutta ja leveyttä riittävästi. Perustelut, meillä on junnuja jotka tarvitsevat KV mitat täyttävän harjoittelu paikan. Näin saadaan ehkäpä jonain päivänä uusia mestareita myös Suomesta. Kaikki arvokisat kun ajetaan huomattavasti Suomen ratoja pidemmillä baanoilla.

mikari

asiaa! :cool:

iso savirata 1:8 kilpakrosseille. simply!
Kiitos 20 vuodesta!

Ender

Lainaus käyttäjältä: mikari - 17.06.20 - klo: 10.15
iso savirata 1:8 kilpakrosseille. simply!

Juuri näin.

... ja toiselle puolelle (sama koroke) sitten teknisempi rata turffista jossa voi ajella 1:10 -autoilla, mutta soveltuu välttävästi myös 1:8 autoille (1:10 etusijalla).

pintakaasu

Nimenomaan.

Uskon, että rakentajilla on niin paljon ymmärrystä, että he eivät ala mitään hybridiratoja edes miettimään saatika rakentamaan. Sillä ne eivät koskaan tule olemaan hyviä ja salonkikelpoisia. Paljon parempi on yksi tai kaksi huippurataa kuin yksi huono "kaikille autoille soveltuva"-hybridirata.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

RCHessu

Toivottavasti voimia riittäisi, että saisimme saviradat sekä 1/8:lle, että 1/10 / SC-autoille.

Turffilla kun saa ajella jo pitkän talven, niin kesälle kaipaa jotain muuta alustaa :azn:
TLR 22X-4, TLR 22 5.0, TLR 8ight XE, TLR TEN-SCTE 3.0

mikari

onhan siellä nytkin 1/10 savirata SC autoille mutta kukaan ei aja siellä ??? nyt en ymmärrä
Kiitos 20 vuodesta!