Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Fullspeed RC:n lavangon 1/8 krossirata

Aloittaja *HOKE*, 15.04.05 - klo: 16.45

*remppa*

Joko sitä savee muuten on siellä isolla puolella? tai milloin arviolta tulee, kuka tietää?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Pööki

Nyt kun rata kokee uudistuksia, onko mahdollisuuksien rajoissa samalla parantaa radan salaojitusta/viemäröintiä? Minähän en näistä jutuista mitään tiedä mutta varmaankin joku osaa kertoa mitä pitäisi tehdä jotta vesi ei jäisi radalle lätäköiksi vaan valuisi suoraan pois radalta. Onko mahdollisuutta tehdä rataan pientä kaltevuutta? Tai rakentaa itse rata hieman korkeammalle kuin radan reuna-alueet jolloin vesi valuisi(ko?) pois?

Viisaammat kertokaahan mitkä ovat oikeita ratkaisuja ja onko ne toteutettavissa?


Tulipahan vaan mieleen...

JK

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 21.01.08 - klo: 20.01
...onko mahdollisuuksien rajoissa samalla parantaa radan salaojitusta/viemäröintiä?.. 

...jotta vesi ei jäisi radalle lätäköiksi vaan valuisi suoraan pois radalta. Onko mahdollisuutta tehdä rataan pientä kaltevuutta? Tai rakentaa itse rata hieman korkeammalle kuin radan reuna-alueet jolloin vesi valuisi(ko?) pois?

Mahdollista toki. Ongelma on kuitenkin radan kuluminen. Ajolinja kuluu aina uralle tai kuopille. Siitäkös vesi tykkää.

*Wimmu*

Rata kokonaisuudessaan tulee saamaan uuden savikerroksen joka tullaan tekemään siten että
ajoradan keskikohta on korkeammalla kuin sivut ja ns. välialueet ovat alempana kuin itse ajorata,näin saadaan vaikutus jolloin vesi ei jäisi radalle, mutta ajaminen ja luonto itse tekee sen että pakostakin radan pinnalle jossain vaiheessa jää vesilätäköitä.
Koko alueen salaojittaminen vaatisi yhtämittaista duunia n. 2 viikkoa jos sen haluaa tehdä kunnolla!
The

Mika R

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 21.01.08 - klo: 20.01
Nyt kun rata kokee uudistuksia, onko mahdollisuuksien rajoissa samalla parantaa radan salaojitusta/viemäröintiä? Minähän en näistä jutuista mitään tiedä mutta varmaankin joku osaa kertoa mitä pitäisi tehdä jotta vesi ei jäisi radalle lätäköiksi vaan valuisi suoraan pois radalta. Onko mahdollisuutta tehdä rataan pientä kaltevuutta? Tai rakentaa itse rata hieman korkeammalle kuin radan reuna-alueet jolloin vesi valuisi(ko?) pois?

Viisaammat kertokaahan mitkä ovat oikeita ratkaisuja ja onko ne toteutettavissa?

Tulipahan vaan mieleen...

Toissakesänä tehtiin aika mittava duuni salaojistusten kanssa. Pitäs taas vissiin nähdä sama vaiva. Tuota toista asiaa käsiteltiin radan kokouksessa joulun tienoilla.

galenosch

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 19.01.08 - klo: 20.28
Moi,

Osanotto talkoisiin oli vähäistä: remppa, klasu, jani k, ja "1 en muista nimeä"-kaveri. Poistettiin vähän aitoja ja laitettiin profiilia uusiksi (ala JQ). Keli oli kieltämättä surkea, mutta ilma raikas. Klasu otti vähän videoo tuloksista, joka löytyy täältä:

www.klauslaine.fi

...poistin videon sivuilta (22.1.). Jatkossa tullaan varmasti päivittämään radan kuvamateriaalia. terveisin Klasu
Hobao Hyper Pro

Pööki

Lainaus käyttäjältä: *Wimmu* - 21.01.08 - klo: 20.39
Rata kokonaisuudessaan tulee saamaan uuden savikerroksen

Koko alueen salaojittaminen vaatisi yhtämittaista duunia n. 2 viikkoa jos sen haluaa tehdä kunnolla!


Ok. Kiitos vastauksesta! Mitä kaikkea radalle on suunnitteilla tänä talvena/keväänä tehdä? Ja millä aikataululla?

*Wimmu*

#1267
Kokonaisuudessaan lavangon rata-alue tulee saamaan lisäyksiä aika paljon.
Alueelle tulee sähkökrossi rata,ajajakoroke tulee saamaan räystäät jotta vesi saadaan siihen säiliöön ohjattua (vahvistamatta),
radalle kasteluputkisto ulosotto pistein (suunnitteilla), uusi savi pinta uuteen layouttiin, aitojen poistoa radalta jonka viimeksi aloittivat,
5 hyppyrit maantasalle, takasuora, etusuoran muokkaus. Sponsoreiden hankinta.
Aikataulu riippuu säästä,tekijöistä jne.
Mä voisin tehdä aikataulutuksen ja lähettää sen halukkaille.laittakaa yv:nä sähköposti osoite niin laitan aikataulun eteenpäin.
Se vaatii myös sen että tietyille asioille mitä tullaan tekemään tarvitaan koneita ja tod.näk suhteita niitten saamiseksi
käyttöön/lainaksi radalle töiden ajaksi. joku lista jossa jaetaan osa-alueet jotka halukkaat/ilmoittautuneet ottaa hoitaakseen.

The

ToniP

Ilmottaudun vapaaehtoiseksi konekuskiksi. Tulen paikalle ellei meidän oman radan touhut täällä Tampereella, tai uusi rata Nokialla, tai sitten työt, ole esteenä. Konetta en saa sinne asti kun ootte tehny ratanne niin kauas täältä sivistyksestä  :cool:

Kun konetta kyselette sinne, nin koittakaa saada lusikka/haarukka eli traktori-kaivuri. Sillä käy parhaiten nää ratahommat.

*Wimmu*

#1269
Aikataulu valmiina, ohessa tehtävät hommat.Ilmoitusta mulle mitä haluaa tehdä (muuta kuin ajaa  :laugh:) Sen verran huono tietokonetimppa oon etten edes exeli taulukkoa saa tähän...

LAVANKO PROJEKTI   2008                  
                     
TEHTÄVÄ                                                          TEKIJÄ(t)                      

1. AITOJEN POISTO (aloitettu)               peitsamo      
2. 5 HYPPYRIN PURKU                     
3. TAKASUORAN TEKO                     
4. VANHAN ETUSUORAN MUOKKAUS                     
5. KOROTETTU MUTKA (KESKIOSUUS)                     
6. PÖYTÄHYNDIEN KORJAUS                     
7. KAIVOJEN JA SALAOJIEN KUNNOSTUS            *remppa*         
8. RADAN PINTAAN UUSI SAVI                     
9. KESKIALUEET                     
10. REUNAPUTKET                     *remppa*
            
Hommat kun jaetaan saa valmista aikaiseksi ajoissa,ja uusia lapioita on kuuleman mukaan
hankittu niin jokaiselle on jokin homma!
The

*remppa*

Meikä ilmoittautuu tekemään ainakin kohdat 7 ja 10, sekä tietenkin olen mukana myös muissa hommissa.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

*Wimmu*

Sullahan on koko radan pituudelta toi reunaputki hallussa, kaks kertaa taisit viime kautena (keväällä ja kesällä)
yksin parsia putket kasaan. Nyt toivottavasti saadaan uudet putket.
The

*remppa*

Taisin jonakin heikkona hetkenä luvata sponssatakin putket (tai siis pumilio design oy, kai pieni mainos sallitaan :grin:), no tarjous on edelleen voimassa.

Olisikohan kellään suhteitä raudoittajiin, tarvittais nimittäin harjateräs U-lenkkejä?

ai niin.. Mikähän mahtaisi olla paras paikka hankkia tuota putkea?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

peitsamo

Remppa, mulla vois olla kontakti noihin putkihommiin, yritän kysellä vielä tänään/huomenna, älä tee mitään putkihankintoja vielä.

Jos johonkin hommaan pitäisi nyt ilmoittautua, niin tuo aitojen purku kuulostaa minun hommalta. Jotenkin tuo purkaminen onnistuu helpommin, kuin uuden rakentaminen. Mulla on tosin vielä pari viikkoa okkv:tä, kun kämmenessä on kymmenkunta tikkiä.
Flying Calacucco

*Wimmu*

jos kontakteja on niin kysäise samalla kastelujärjestelmään suosituksia.
4-5 tai 2-3 vesipistettä radalla ja siihen sisäänsyöttö liitäntä.
eli putkea menis n. 120m plus tarvittavat liittimet yms tarpeet
The

peitsamo

Jep. Puhuin "kontaktille". Keskustelimme 1000 m:n määrästä valkeaa perus peltosalaojaputkea, pitäisi varmaan riittää?. Putken halkaisija oli vielä kysymysmerkki?
Flying Calacucco

*Wimmu*

joo riittää se reunaputkeksi.
mites se kasteluputki järjestelmä?
The

*Wimmu*

Eli työnjaon tarkoitus on seuraava:
Jokaisella hommalla on oma ns. vetäjä/vastuuhenkilö
joka huolehtii työvälineistä ja että siellä tapahtuu kyseiselle
kohteelle jotain.
The

JQ

Tässä mun visioita baanasta:




JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Pööki

Näyttää oikein hyvältä, hastavalta ja "loogiselta" ajaa. Radasta tulee varmasti älyttömän hyvä tämän remontin jälkeen!

Tuukka

Sikäli jos piirustukset on korokkeelta katsottuna, niin mites tuonne varikolle pääsee?

Muuten näyttäisi olevan monipuolinen valikoima erilaisia mutkia; nopeita, hitaita, kirraavia ja avautuvia.

RC-Garage

Tällä hetkellä ainakin varikolle ajo tapahtuu samasta kohtaa kuin ennenkin.

Poistumiskaista on hiukan lyhentynyt.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Team PSR

Kun itse en aja, vaan rata tulee tutuksi vain nostajana, niin muutama huomio tästä näkövinkkelistä:

- onnistuuko 10-12 nostajalla
- missä starttipaikka?
- takastopparin jälkeinen nostopaikka näyttää nostajalle vaaralliselta, koska sen edessä näyttää olevan kuollut kulma. Korostan sanaa "näyttää", koska tämähän on vasta suunnitelma.

Kohtuullisilla nostoalueilla/nostaja tarvittaisiin äkkiä laskien 14-17 nostajaa, jotta lauteilla ja varikolla tänäkin kesänä vallitsisi kilpailutilanteessa niin yleinen seesteisenharmooninen rauha  :grin:

Koska varikon edustalla on kaatopaikkoja ja hitaita osuuksia, ei tankkaus aiheuta suurtakaan ajanmenetystä. Muuttaa varmasti taktiikoita, ellei sitten varikon ulostuloa hidasteta/vaikeuteta!

On hyvä asia, että erilaisia suunnitelmia julkistetaan ja niitä pääsee katsomaan ja kommentoimaan. Tässä suunnitelmassa pistää erikoisesti silmään, että nopeassa kohdassa auton voi havaita jo kaukaa, joka on turvallinen ratkaisu. Myöskään radassa ei näytä olevan kohtia, joissa auto voi nostajan huomaamatta hypätä paikkaan, josta sitä ei helposti havaitse. 
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

*HOKE*

Mjuuu...
Startti paikka tosiaan uupuu...
Sehän ei voi olla toisella puolella rataa varikolta katsottuna.


jarkko

En ole asiantuntija polttiskrossissa, mutta miksei onnistuisi siinä kun ratapolttiksessakin onnistuu ihan hyvin (Tattarisuo, Hyvinkää, Kuusankoski...)?

Tulee lisää hauskaa katselijoille, kun mekkaajien jono jolkottaa lähdön jälkeen takaisin varikolle   :wink:
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

*HOKE*

Ei ole temppu eikä mikään kirmailla tasaisella asvalttikentällä takaisin varikolle, mutta kun tehdäänkin savinen kenttä jossa on jos jonkinlaista monttua, ojaa, hyppyriä yms niin temppu onkin eri.
Lisätään tähän vielä luonnonvoimat... Vesikelillä kun nostajilla on jo todella vaikeeta, niin lisätään siihen vielä mekaanikot jotka yrittävät jonossa päästä takaisin varikolle. Ei tuu mitään.
Vielä kun tähän yritetään yhdistää aikataulu... joka on välillä olevinaan niin kiireinen ettei pystytä odottamaan jokaista autoa varikolle ja tämän jälkeen vasta autot viedään viivalle...
Äkkiä saadaan minuutteja vievä kuvio siitä että saadaan mekaanikot viemään autot lähtöpaikoille+vielä tulemaan varikolle takaisin.

Polttiskrossi rata ei muutenkaan ole mikään turvallisin mahdollinen paikka nostajille silloin kun siellä ajetaan kisaa, saati sitten kun lisätään siihen soppaan vielä 12 mekaanikkoa joiden pitäisi päästä mahdollisimman nopeasti varikolle.

Rata puolella hommaa helpottaa varmasti myös se että uskoakseni ainakin suurin osa lähdöistä on sellaisia että eka kierros ajetaan edes jonkinlaisessa mato muodostelmassa.
Krossissa on monesti nähty että jo lähdön jälkeen saadaan aikaiseksi hässäkkä jossa peräpäähän tippuneet ovat saattaneet olla jopa puolikierrosta jäljessä.

Vielä vaikeampaa siis mekaanikkojen tulla radan läpi kun autoja voi tulla milloin tahansa.

+ päälle vielä muut ongelmat joita tästä voidaan keksiä.

Tuukka

Norjan Skienissä on lähtörivi takasuoralla. Lähtöpaikkana väittäisin, että kuskeille jopa parempi kuin suoraan edessä, mutta mekaanikoille ja lähtövalmisteluihin huonompi ratkaisu.

Mahtuisiko tuohon "oikeaan alakulmaan" auton jonoon?

copter

Vaikka en Lavangossa nyt olekaan pahemmin käynyt ajamassa muuta kuin kisoissa, niin kiva nähdä että radalle ollaan tekemässä muutoksia. Jos kaikki menee "nappiin" niin itsekin siellä jatkossa tulen enemmän ajelemaan tulevaisuudessa.

Mitä tulee tuohon lähtöriviin niin takasuora on mielestäni varsin hyvä siihen käyttöön kuten turistipuolellakin. Jos ainut ongelma sen toteuttamiseksi on mekaanikkojen sinne käveleminen, niin eikö olisi mahdollista tehdä / tampata radan oikeaan reunaan ja suoran taakse polkua jota pitkin mekaanikot sinne pääsevät? Eihän sinne ole pakko radan lävitse kävellä. Mekaanikkojen poistuessa samaa latua pitkin takaisin ja mekaanikot eivät myöskään ole radalla tiellä sitten. Polku voisi olla tasainen ja sitten jos ei sellaisenaan onnistu niin vähän lankkua polulle tasoittamaan kävelyä.

JQ

Mä ajattelin ainakin niin että lähtö olis radan vanhalla osuudella, eli vasemmasta takakulmasta ku lähtee suora koroketta päin, niin siinä olis lähtö. Mekkarit olisivat radan ulkoreunassa eli heidän ei tarvitsisi kävellä radalla ollenkaan, ja kaikki näkisivät lähtötapahtuman hyvin. Lippumies voisi seistä vaikka sen etushikaanin korotetun mutkan päällä.

Ja tossa pitäis olla ihan yhtä hyvät tai huonot nostopaikat ku nytkin.

Radan hyvät kaivot säilyy kuten fiksuimmat varmaan ymmärtää tosta kuvasta. :afro:
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

AkiM

Lähtö"suora" mutkaan olisikin hauska. Ekaa kuvaa kun katsoo (korokkeelta?), niin ei aukee miten varikko tohon sijoittuu / mahtuu??