Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Moottori sammuu?

Aloittaja AKZilla, 15.04.05 - klo: 16.48

AKZilla

Mulla on Kyosho'n GP Ultima ST racing sports auto. Siinä on GX15 moottori. Jos joku haluaa tietää.

Nii, ongelmana on että moottori sammuu kun on ajanut suunilleen puoleen tankkiin. Se vaihtelee joskus voi olla melkeen tyhjäkin.

Mitkä kaikki tekijät voi aiheuttaa tällaisen sammumisen. Tää on ollut mulla jo vuodelta 2001 ja ongelma ilmeni 2002, en siis huomten ollut tässä kovinkaan aktiivinen vian selvittäjä, mutta nytten taas minulla on aikaa tähän autoon. Tää on pirun hyvä auto, mutta ei nytten kun se sammuu tietämättä miksi.  :oops:

Olen leikkinyt kaiken laisten moottorien kanssa, jotenka neuvoa vaan en mene sanattomaksi.  :roll:

Luulen että täältä löytyy joitakin viisaita tietäjiä tähänkin ongelmaan.

ossi v

Käykö kone hyvin jos tankkaat sen välillä ennen sammumista :?:

kukkalapio

Kuumeneeko koneesi paljon? Tai kone voi olla jo väljä. Uusi pytty/mäntäsarja voisi auttaa.
Vai käyttäisitkö konetta liian laihalla seoksella? Saako hyvin ilmaa ja polttoainetta, ettei ole mitkään suodattimet tukossa, tai reikiä tankissa tai letkuissa?

Jöördis

Kun kone sammuu,onko letkussa polttoainetta vai ei?
Koneen lämpötila sammuessa?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

AKZilla

Joo polttoaineletkussa on ilmaa, se lähtee pois kun painaa monta kertaa tankin sitä ihmeen pumppaajaa.

Tuskin kone ole huonossa kunnossa, "kai", kun ei sillä sanotusti olla ajettu ollenkaan, jotain pieäntä piha ajoa kerran kuukaudessa, jos sitäkään, pari minuuttia.

Koneen lämmöstä en tieädä mikä on liian korkea. Siinä melkeen pystyy pitämään sormea päällä sen moottorin jäähdyttäjän päällä kun on ajannut vartin.

Kuinka tarkka toi ilmanjäähdytyksen kanssa pitää olla sen polltoaineen paineutukseen tarkoitettuna. Eli kannattaako vaihtaa ne ilmanputsaajat useinkin, jos siinä on jotain likaa?

R/C hirmu

Vai että kehtaa pitää melkeen kättänsä kanne päällä?
Yleensä moottorien lämpötilat 5 minuutin jälkeen on jotain 110-130*C
Vai oliko näin? Epäilisin että laitteesi on jonkin verran liian rikkalla. Mutta sitä en ymmärrä että miten se ei heti sammu vaan vasta sitten kun on jo jonkin aikaa ajettu... Voi tietenkin johtua siitäkin että kun tankissa on eri määrä löpöä, moottorisi menee rikkaammalle/laihemmalle itsestään.
Jos uskallat niin irroita kaasarisi, puhdista se ulkoa, sitten pura ja puhdista kaikki mahdolliset röörit.  Kirjaa ylös missä asennossa neulat oli.
Muuten oi olla aika vaikeeta löytää takaisiin edes suunnilleen samoihin asetuksiin.

Jatkampa tähän omaa ongelmaani...
Laittan laitteen tarpeeksi rikkaalle, kiihtyy kohtuudella mutta ei kulje lähellekkään täyttä vauhtia, kuuluu tosi kova röpötys. SItten kun laittaa jonkin verran laihemmalle, booaa kun antaa kaasua, mutta silloin jos lähtee liikkeelle niin myös kulkee iloisesti, puhtaalla äänellä. TUosta en ole löytänyt mitään kompromissia. Missähän nyt on vika?
mottina hypeer 21 8port
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

AKZilla

Mulla menee täyttä vauhtia kun painaa kaasun pohjaa eli joku 60 km/h, ainoastaan en pääse tohon nopeuteen koskaan, kun piha on vaan 50 metriä pitkä joka on hiekkaa.

Vaikuttaako see, että mun ilmanputsarissa on mielettömästi likaa?

Onko Turussa jotain paikkaa minne voi viedä tän auton huolettavaksi? Jos itse en saa tätä kuntoon sitten.

MarkusH

Minusta tämä on päivän selvä juttu, eli tankki on rikki.

AKZilla

En sanois kyllä ettei olis joo. Mistä ja/tai miten tankki vois olla rikki, kun eihän siihen kohdistu mitään iskua.

Kaippa tota vois kokeilla uutta tankkia, mitä semmonen maksaa?

plissken_s

Teehän ensin puhallustesti veden alla siihen tankkiin ennenkuin kävelet kauppaan asti. Voihan vika hyvinkin olla siinä, mutta varmistu ensin asiasta.
Kyosho - Futaba - Novarossi

Jöördis

Mikähän mahtaa olla polttoaineletkun sisäreiän mitta?  onko letkut nipoissa kiinni riittävän tiukasti? onko imuvuoto mahdollinen?  Jos letkut on ollut paikallaan kauan,ota irti,lyhennä päistä sen verran että vanha nipan paikka poistuu,saat venyneen paikan pois. Voit yrittää kiristää liitosta tarkoituksen mukaisilla klemmareilla.Nippuside ei tässä tahdo toimia.  
Onko polttoaine suodatinta? voiko se vuotaa saumasta?

Jos tankki on halki,sen näet upottamalla tankin veden alle ja eiku letkusta painetta sisään. Jos puhallat,pidä huolta että tankista ei tule soppaa suuhun!!

Aika kovettaa letkut ja tiivisteet...   ja pelit usein särkyy seistessään...                      mutta ei SE!
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

MarkusH

Jos tankissa on "primeri", eli "ryyppynappula" niin ryyppyyn  tulee usein vuotoja. Varsinkin Savage 21:n tankki oli huono, "primerin" ja polttoaineletkun paikan takia...

R/C hirmu

Hoommaa  puhdas filtteri ilman putsariin.
Irroita tankisi ja laita se veden alle reikätestiin niinkuin edellä mainittiin.
puhdista kaasari niinkun edellä mainitsin ja uusi letkut mikäli löytyy. Vian kyllä pitäisi siitä selvitä.
ThunderTiger EB4 S2 pro / hyper port8
Uudet kotisivut avattu: www.koti.mbnet.fi/tanu-89

jose92

Käykö kone liian kuumana?

AKZilla

No mä otan tankin pois ja testaan onko vuotoa. Myös sitten vaihdan ilmanputsarin.

Onko sinne ilmanputsariin pakollista laittaa sitä ihmeen öljyä vai mitä se nytten oli?

Jos tämä jälkeen ei ole mikään rikki ja kun olen puhdistanut asioita. Ja Viellä kone sammuu niin palaan asaiaan.

Totta kai tänne saa laittaa lisää viisaita ideoita, kun ei oo mitään varmaa viellä todettu. Huomenna selvii jotain!

Jöördis

Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

ossi v

Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"Ilmansuodatin PITÄÄ öljytä.
http://rc10.fi/viewtopic.php?t=11261

Kyllä :wink:

Ja puhdistus on erittäin tärkeä.
puhdistuksen tarpeen huomaa siitä että menee jotenkin laiskasti, mutta kun ilmanputsari on putsattu on auto aivan erilainen ajaa

AKZilla

Kuinka helposti sitten menee liat suodattimen läpi, jos sitä ei öljyä?

Ja kuinka paljon sitä öljyä laitetaan siihen?

Mikä öljy olis sopiva just RC autoihintarkoitettuna ja jos on mahdollista linkki siihen ostopaikkaan.

ossi v

Sen verran öljyä että sormen pää kostuu kun hieman "nipistää" putsaria.

Vaikka http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=ILM0VW6O20
Toki on muitakin vaihtoehtoja

Sakkeri91

Moottoripyörien suodatinöljy käy hyvin. Ja öljyä laitataan sopivasti ja puristelemalla otetaan suurin osa pois.

AKZilla

Erikoisen kummaa, multa jo löyty ainoastaan RC autoihin tarkoitettua ilmansuodatin öljyä. Se on ihan käyttämätön paketti. Tää on Mirage, Kyshon omaa öljyä.

No nytten meen kokeilemaan onko tankissa reikää.

AKZilla

Pitkän analysoinnin jälkeen. Joudun toteamaan, että tankissa ei ollut reikää ja sen pumppu toimi niinkuin pitääkin. Pumppailin veden alla 10 minuuttia menemättä vettä sisään. Letkut tietenkin oli veden yläpuolella.  :)

Timo

Oliko vanha likainen ilmaputsari öljytty? Jos ei, niin moottorisi on syönnyt pölyä ja on todennäköisesti väljä.

AKZilla

Oli se öljytty kun se oli alkuperainen siis kun ostin auton. Tää auto on ollut mun isoveljen ja se ei oo koskaan käyttänyt sitä ja nytten se on mun. Täl on kiva ajaa mutta kun se sammuu.

Tällä hetkellä odotan että hehkutin latautuu niin auto käynnistyy, niin kokeilen pysyykö käynnissä koko tankin ajan.

Olen nytten vaihtanut rallisuodattimen paikalle. Ja ölyjy sen, toivottavasti otin öljyä tarpeeks pois siit suodattimesta, kun laitoin sitä öljyä alussa tosi paljon vahingossa ja sitä sit piti puristella pois aika lailla.  :oops:   :mrgreen:

*HOKE*

No niinhän se oljytäänkin, että ensin suodatin vaikkapa upotetaan astiassa kokonaan öljyyn, puristellaan siellä öljyn seassa ja lopuksi puristellaan kunnolla ylimääränen öljy pois. Lopuksi vaikka talouspaperin sisälle ja kevyesti puristaa ylimääräsen öljyn pinnasta.

Näin on koko putsari öljytty hyvin jokapuolelta ja varsinkin tasaisesti.

AKZilla

No kone sammuu edellee, mutta huomasin pari pikku seikkaa.

Pensaletkuu tulee ilmaa, ja voiko tää johtua siitä, että tankkiin syntyy alipaine eli polttoaine ei vaan pysty menemään kaasariin. Tankkiin kun katto ajaessa niin se polttoaine hölsky melkeen niin paljon, että siitä tulee vaahtoa (Ei oteta tätä kirjaimillesesti).

Toinen vaihtoehto, voiko kaasarissa olla vikaa ja siellä vaan ei suostu imemään sitä polttoainetta kunnolla, Tähän en teidä syytä, kun en oo koskaan nähnyt RC auton kaasaria purettuna.

Vai onko nämä kaksi yhtäaikaan ongelma?

Jöördis

Onko sulla letkua tankin ja pakoputken välillä?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

AKZilla

Kyllä se on paikalla