Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Turku - Jyrkkälän M8 krossirata

Aloittaja HVoltage, 15.04.05 - klo: 18.52


AkiM

Lainaus käyttäjältä: Ilmari_S - 05.05.08 - klo: 22.06
Onkos radalla huomenna minkälaista toimintaa? Vois tulla ajelee ku on enää lämpöä.

Ilmari

P.S. Mihin aikaan?

Yritän olla klo 15.30 paikalla.... eli ihan pian  :cheesy:

JK

Sen ison pöytähyndän alastuloa voisitte vähän fiksata. Nyt siellä häviää auto hetkeksi näkyvistä. Huonompi homma auton päättäessä muuttaa suuntaa. Seuraava havainto tulee autosta juuri ennen sen osumista aitaan.

jp3006

MOI

Iso pöytähyppyrin alastulo näkyy yli 60% ajajakorokkeen pituudesta.
Toisaalta sieltä mistä näkee alastulon niin ei näe hyppyriin lähtöä...

T-Jani

CluBBaH

Itsellä jäi kisoissa montakin paikkaa johon ei nähnyt kunnolla. Liekö lyhyydestä johtuu vai mistä , kun näytti monessa kohtaa putket olevan vierekkäin.
XRAY 808 2009 Spec |

*HOKE*

Itse ajoin koko päivän oikeasta laidasta...
Alastulossa auto katos näkyvistä, mutta se vaikeutti ajamista käytännössä vain pari hassua kertaa.
Niistäkin selvittiin silmätkiinni periaatteella, eli normaali ajo ja kun auto näky niin reagoitiin sitten tilanteen vaatimalla tavalla.
Jos alastulosta täytyy jokin ongelma löytää niin se oli lähinnä IIIIISON hypyn osumisesta alastuloon.
Välillä pöllähti ohi koko radasta, mutta se ei johtunu ongelmasta radassa, vaan isoista ongelmista korvien välissä.

Jasse

Lainaus käyttäjältä: JK - 06.05.08 - klo: 14.20
Sen ison pöytähyndän alastuloa voisitte vähän fiksata. Nyt siellä häviää auto hetkeksi näkyvistä. Huonompi homma auton päättäessä muuttaa suuntaa. Seuraava havainto tulee autosta juuri ennen sen osumista aitaan.

Siitä ISOsta pöydästä ajettiin koko viime kausi ja se ei todellakaan ole siitä oleellisesti muuttunut. Itse ajan lähes aina, eli kun vaan on mahdollista keskeltä koroketta ja ei yleensä tule propleemia muuten kuin/jos hyppy lähtee pieleen.
Alas tulee joka tapauksessa, se tietenkin on eriasia, mihin ja miten päin... :roll:
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

jp3006

#997

Matias V

No jo on, jo on menny pojilla hienoks.

Muuttuuko rata vielä vai mitä tällaisella haettiin?



ps. millä softalla värkkäsit tuon?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

JQ

nyt tehkää se rata yhtä hienoks
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poinas2

Lainaus käyttäjältä: JQ - 07.05.08 - klo: 22.58
nyt tehkää se rata yhtä hienoks

Ei kun me käydään ensin vakoilemassa Lavangossa miten se "pitäisi" tehdä ja sitten vasta tehdään se paras rata  :evil:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Jasse

Lainaus käyttäjältä: Poinas2 - 08.05.08 - klo: 00.19
Lainaus käyttäjältä: JQ - 07.05.08 - klo: 22.58
nyt tehkää se rata yhtä hienoks

Ei kun me käydään ensin vakoilemassa Lavangossa miten se "pitäisi" tehdä ja sitten vasta tehdään se paras rata  :evil:

Vai olisko tuo toisin päin...
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

JK

Laittakaa riittävän pitkät kiihdytysmatkat hyppyreihin. Pääsee nuhapumpulla yli.  :cool:

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: JK - 08.05.08 - klo: 09.57
Laittakaa riittävän pitkät kiihdytysmatkat hyppyreihin. Pääsee nuhapumpulla yli.  :cool:

...tai sitten mennään kauppaan ja ostetaan sellainen pata mitä ei tartte niistää!
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

aivan, olishan se jokseenkin naurettavaa jos SM-kilpailussa voisi pärjätä jollain RTR moottorilla, kyllä tuon tasoisessa kisassa odotetaan kilpailijoiden käyttävän kunnon kilpamoottoreita. sori Jani mutta mene kauppaan

Poinas2

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

*HOKE*

Jostain taisin lukea että JK:lla on hyper moottori...
Mikäli on vanha 8 porttinen pro kone niin ei oo kyllä tehosta kiinni jos ei hypystä yli pääse.
Mikäli taas on joku rtr sportti kone eikä paukut riitä niin kuten edelläkin jo sanottiin... Moottori kauppaan siitä.

Jos ajatellaan sitä iiiiisoa pöytähyndää jyrkkälän takasuoralla, ja sen ylittämistä niin itse vedin ossilla puolta kaasua käyttäen yli koko roskasta.
Ainoa ongelma oli osumatarkkus sen kuutakiertävän lentoradan päätteeksi.
Jos valitetaan että aloittelijat eivät pääse rtr nuhapumpuillaan hyppyristä yli vaan se pitäis olla pienempi niin hellou...
Jos pro jampoillakin on onkkelmia hyppyrin kanssa niin johan järkikin sanoo että ei aloittelevan kuskin kannata edes yrittää moista roiskasua.
Kun ei välttämättä kannata pro torstinkaan pitkällä leiskautuksella losauttaa.

Tai no joo... muuttakaas rataa hieman että mun setuppi ja ajotapa istuu siihen...
Hyndät vois myös duunaa niin että ei tarttis säätää konettakaan hyvin, vaan jopa sisäänajosäädöillä menee hienosti.
Vois sen kyllä heti rakentaa silleen että jokainen kaupasta haettu auto kiertää rataa itsestään.

Phuh...
Kuski mukautuu ja mukauttaa autonsa sopimaan rataan... rataa ei rakenneta sen mukaan miten auto siinä etenee.

Ilmari_S

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.05.08 - klo: 14.45Blaa.
Kyllä siinä takapöydässä saa aika lailla kaasua rutistaa, että pääsee koko hyndän yli. Jani nyt hyppää yli alastulon, mutta muuten..  :mrgreen:
Huehue

Tuukka

Toistan sitä mitä jo kirjoitin kisaraportissa. Turun rata on loistava juuri siksi, että sitä voi ajaa monella eri tavalla. Toiset hyppää eli ne, jotka osaavat ja/tai teknisesti pystyvät, ja toiset sitten taas eivät.

Turun radalla, siinä lauantaisesta kunnossa olevana, pystyy ajamaan 45 sekunnin kierrosaikoja HYPPÄÄMÄTTÄ! Niitä tahkoamalla olisi voittanut koko skaban. Tuohon nopeuteen ei tarvita markkinoiden kalleimpia myllyjä, perusmylly piisaa. Toki jos ajosetuppi on hyppyihin viritetty, niin sitten pitää koneen ja kytkimen olla siihen sopivat. Ja taas en voi olla kehumatta M-8 luokan neroutta, koska eri tavoin voi ja kannattaa toimia.

Varikkopuheissa kuulimme, että Turun rata on vaikea ja hidas. Siksi Tuomaksen kanssa sovittiin taktiikaksi säätää moottori helpoksi ajaa. Laitettiin pieni kurkku ja löysä kytkin. Moottorin säädöt jäivät vähän vaiheeseen (alapää röpötti), mutta kun kävi ja kukku, niin olkoon. Tavoite oli päästä tällä setupilla 10 minuutin tankkiväliin, mutta se ei onnistunut. Jos kohta ei sitä tarvittukaan.

Taktiikka toteutui osittain. Ensin pari alkuerää hieman pieleen, koska koko talven ajopatoutumat purkautuivat ja koska jokainen "kova jätkä" hyppää hyppyreistä. Vasta viimeisessä alkuerässä järki voitti tunteet ja hän ajoi kaatamatta ja hyppäämättä tai paremminkin hyppäämättä ja kaatamatta. Ennen viimeistä alkuerää myös harjoiteltiin matematiikkaa, paljonko hyppäämätön kierros kestää ja jaa se 5 minuutilla. Seuraavaksi laske 6 kertaa(kierrosta) hypyt 1,5 sek on 9 säästettyä sekunttia. Yksi kaato on vaikka 5 sekunttia. Ajatko kaatamatta yhtä kertaa enemmän?

Semi meni samoilla matikan kaavoilla, mutta a finaalissa piti sitten ottaa tietoisesti riski ja alkaa hyppäämään, koska voittoa lähdetään ottamaan. Matematiikka olisi toiminut myös siellä, varsinkin kun riski realisoitu.

Takapöytähyppyristä oma kuski ajoi aina sitä takaseinää pitkin, koska kun auto on liki samalla tasolla kuin omat silmät, niin kolmiuloitteinen katse ei toimi hyvin sekä siksi, että hyndän alastuloa ei nähnyt, jolloin sinne meno piti olla kontrolloitu. Tämä ajotapa ei ollut oma keksintö vaan toisten apinointia viime kaudelta. Tämä vuonna aika harva ajoi sillä tavalla.

Toivottavasti rakennetaan lisää ratoja, joissa on vaativia hyppyjä, joista riskillä voi hyötyä. Oma toiminta pitää osata suhteuttaa vallitsevaan tilanteeseen ja kalustoon.

Tulipas pitkä tarina, mutta ei ole pakko lukea jos ei jaksa - hyppää ylitse. :grin:

*HOKE*

#1009
Lainaailmari
        blööö


Suurin osa johtuu alustan säädöistä + ajolinjasta, eli miten kovaa hyppyrille pääsee.
Jos alusta on pahasti pielessä niin auto pohjaa rajusti ja vauhti hyytyy... toisinsanoen tarvitaan todella paljon vauhtia että hidastumisen jälkeen on vielä sen verran vauhtia että yli mennään.
Ja jos mutkasta ei pääse vauhdikkaasti ulos niin tarvitaan kyllä sopivan jämäkkää alustaa + järkyttävästi potkua.
Ossi säätöihin + auton alusta edes sinne päin + hyvä ulostulo mutkasta = ei tee tuskaa päästä puolikaasulla alastuloon asti.
Pari kertaa satuin ruttaamaan kaasun jopa pohjaan ja sillon mentiin tasaselle niin että heilahti.
Eli auto säätöihin, pannu säätöihin ja varsinkin kuski säätöihin niin ei se hyppy todellakaan ole ongelma vetää niin pitkäksi että alastuloon asti mennään... Vaikka ei ihan sitä kireintä autonhintaista moottoria oliskaan.

Hyvä hyppyri se on tollasenaan... Tasan niin hankala että jokaisella kuskilla on sen kanssa tekemistä. Ja on jopa pari erilaista mahdollisuutta selviytyä siitä.
Varmempi ja hieman epävarmempi.
Mutta moottorista se ei kyllä kiinni ole, kunhan moottori on edes nykynorminmukainen rtr pannu.

Ilmari_S

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.05.08 - klo: 16.55
Blaa blaa, diss huono säätö autossa ja moottorissa, huono kuski blöö blöö Ilmari blöö bla bla winee
Mä meen sen lähes joka kerta hypyllä yli... Homma hoituu ainakin täällä suunnalla.. Mulla pitäisi olla se setup jonka on vissiin Jose tehnyt?
Huehue

JK

Nyt on jyvät ja akanat sekaisin.  :grin:

Takahyndässä ei ollut muuta vikaa, kuin katveet. Auton sai koneella, kuin koneella taivaalle. Olihan siinä riittävästi matkaa kiihdyttää.

Se miksi viittasin riittäviin kiihdytysmatkoihin liittyi lähinnä pääsuoraa edeltävään neloseen. Siinä oli lussummalla motilla tekemistä.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Ilmari_S - 08.05.08 - klo: 21.48
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.05.08 - klo: 16.55
Blaa blaa, diss huono säätö autossa ja moottorissa, huono kuski blöö blöö Ilmari blöö bla bla winee
Mä meen sen lähes joka kerta hypyllä yli... Homma hoituu ainakin täällä suunnalla.. Mulla pitäisi olla se setup jonka on vissiin Jose tehnyt?

Muahahaha!!!  Hyvä lainaus.

No enhän mä sua tarkottanukkaan ettäkö et pääsis, vaan viittasin juuri kiihdytysmatoihin mistä tässäkin ylempänä mainitaan.
Hyvät ne on ja nimenomaan erottelee ne jyvät akanoista kun ei ole liian helppoja.
Jos ei JK:lla paukut riitä niin tuu hyppyihin eri tavalla tai hommaa kunnon pata.
Ei tässä ruveta ratoja kenenkään mukaan helpottamaan... jos siihen lähdetään niin kohta ajetaan asvaltti ovaalia.

jp3006

Materiaalit on hankittu !

Aloitan huomenna korjaamaan rataa ja teen muutaman pienen muutoksen...

Tervetuloa auttamaan !

T-Jani

jp3006

Jee!

Parin tunnin päästä pääsee kokeilemaan uutta pääsuoran alkua  :grin:

T-Jani

RÄPSÄ

#1015
Pistä jp3006 kuvia uudesta mutkasta. Aamulla ei ollu vasta kuin työkalut, lautaa, vaimo ja tyttö paikalla, kun kävin pikaisesti ennen kotiin lähtöä käymässä.

jp3006

#1016
Saatiin sitten valmiiksi ja hieno tuli  :grin:

Nyt kun viellä saadaan sitä jalkkismattoa....


T-Jani

P.S: On se hienoa että talkoolaisia löytyy hyvin näinkin lyhyellä varoitusajalla !

jp3006

#1017
Kuvasia:

http://koti.mbnet.fi/nana8/Rata/uusi/

Alotimme aamulla kello 10:01

Lounastauko kello 12:00-13:00

Valmis kello 17:13


T-Jani

Matias V

"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

jp3006

Juu... se on 50 asteenkulmassa ei enempää.

T-Jani