Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

AE-Mod

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

ax foff

meneekö akut nopeammin rikki jos niitä ei kerran pura tai sit aja ihan tyhjiksi kun olen e-maxxilla tehnyt sellai kun autosta alkaa loppua virta niin akut lataukseen suoraan ja ootan 90min ja sit uudestaan ajamaan onko tosta haittaa?.

hades

Tässä kohtaa olisi hyvä mainita mistä kenno tyypistä on kyse?
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

ax foff

7kennoinen 5000mah venom akut

hades

Oletan nyt että kennot ovat nimh tyyppiä.
Kyllä akut olisi hyvä ajaa kunnolla loppuun tai jos lataat purkavalla laturilla niin käyttää sitten purku toimintoa.
Jos heität akut suoraan lataukseen vaikka niissä on vielä virtaa jälellä alkaa niihin kehittyä muisti ilmiötä.
Kennojen olisi kyvä myös antaa jäähtyä latausten ja purkausten välillä.
Kaikki väärinkäyttö lyhentää akun ikää.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

ax foff

ok kiitos tiedosta niikun mit''muisti ilmiötä''

SamiHi

#846
Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 24.11.08 - klo: 07.03
Kymppi lisää, niin saa jo huomattavasti laadukkaamman vehkeen:

http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3630&PHPSESSID=ebd833bc937ef626101a87c4a123fd52


Hitto, tuohan on identtinen sen yuntongin paremman version kanssa(ihellä semmone). http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=YT-0004S

Kuori aavistuksen erimallinen, nappulat ja liittimet samoissa kohdin.
LRP Shark FT | Schumacher Cougar SV | Mini Z
www.speedparty.com | www.cosworthrsclub.com | JoeUa

hades

Lainaus käyttäjältä: ax foff - 24.11.08 - klo: 18.50
ok kiitos tiedosta niikun mit''muisti ilmiötä''
Muisti ilmiö käytännössä on akun kapasiteetin pienenemistä.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

VMV

Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 24.11.08 - klo: 07.03
Kymppi lisää, niin saa jo huomattavasti laadukkaamman vehkeen:

http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3630&PHPSESSID=ebd833bc937ef626101a87c4a123fd52

Teinkin nyt niin että laitoin kympin vähemmän ja sain laadukkaamman vehkeen. Eli Turnigy Accucell 6 Hobbycitystä posteineen tasan 40€. Näköjään se ulkomailta tilaaminen kannattaa sittenkin edelleen...

Anssi R

Lainaus käyttäjältä: VMV - 25.11.08 - klo: 09.57
Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 24.11.08 - klo: 07.03
Kymppi lisää, niin saa jo huomattavasti laadukkaamman vehkeen:

http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3630&PHPSESSID=ebd833bc937ef626101a87c4a123fd52

Teinkin nyt niin että laitoin kympin vähemmän ja sain laadukkaamman vehkeen. Eli Turnigy Accucell 6 Hobbycitystä posteineen tasan 40€. Näköjään se ulkomailta tilaaminen kannattaa sittenkin edelleen...

Laitappa sitten käyttö kokemuksia tuosta turnigyn laturista, kun saat sen käyttöön.
Meri-Lapin pienoisautoilijat RY.
Tamiya Mini, Tamiya TT01 vintage Escort, Asso TC3.

Nicke

Lainaus käyttäjältä: Anssi R - 25.11.08 - klo: 23.32Laitappa sitten käyttö kokemuksia tuosta turnigyn laturista, kun saat sen käyttöön.

Mulla on ollu tollanen käytössä nyt jo jonku aikaa, yksinkertaisesti todella hyvä. :smiley:

Helppokäyttöinen, vastaa ominaisuuksiltaan huomattavasti kalliimpia latureita, ja vielä pienikokoinen. Ainoa huono puoli on usbin puuttuminen. 

Janne T

#851
Muistaakseni Hobbycityn sivuilla sanota että tuo Turnigy accucell 6 on sama kuin Imax B6, mutta tuulettimella. Ja taitavat myös GT Power ja Max tulla samalta linjalta. Hinta on kyllä kohdallaan.
MP777, RC18T, XUT, DURGA

Boltsi

Lainaus käyttäjältä: SamiHi - 24.11.08 - klo: 19.01
Lainaus käyttäjältä: AE-Mod - 24.11.08 - klo: 07.03
Kymppi lisää, niin saa jo huomattavasti laadukkaamman vehkeen:

http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3630&PHPSESSID=ebd833bc937ef626101a87c4a123fd52


Hitto, tuohan on identtinen sen yuntongin paremman version kanssa(ihellä semmone). http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=YT-0004S

Kuori aavistuksen erimallinen, nappulat ja liittimet samoissa kohdin.
Ja sisuksissa eroa. Imaxi lataa myös nimh ja nicd akut. Maksimi latausvirta on myös isompi Imaxissa.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

_valtsu_

Itselläni on myös tuo Turnigy Accucell 6. Kaikki toimii niin kuin pitää ja hintakaan ei ollut paha. Ollut käytössä muutaman kuukauden.

Hyrsleri

Osaisko joku neuvoa, että miten olisi fiksuinta toimia kun mulla on kasa vanhoja tosin toimia akkuja mutta niissä on sellaiset apico liitin systeemit?! Sitten kun ajattelin tässä hankkia tt-01 auton niin niissähän on sellaiset pienet liittimet (saa korjata jos olen väärässä). Ajatuksena olisi vaihtaa niihin akkuihin ja koneisiin uudet liittimet mutta mistä niitä saa ja onko hommassa mitään järkeä? Toinen kysymys on, että saako latureihin helposti vaihtopäitä kun eri autojen akuissa on erilaiset liittimet?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

tturku

Yleensä peruslatureissa on vielä vanhat ns. tamiya liittimet, jotka kannattaa vaihtaa, koska tuppaavat sulamaan. Tänä päivänä standardiliittimenä on melkein deans liitin. Niitä saa rc-liikkeistä, tosin ovat suomessa aika kalliita. Huomattavasti (yli 5 kertaa) halvemmalla olen ostanut niitä ebaystä. Liittimet tarttee itse tietysti kolvata. Ihan jollain kympin 30w kolvilla saa jo liittimet kolvattua. Jos taas joudut akkupaketteja kolvaamaan niin joku yli 60w kolvi tarvitaan siihen. Jos laturissa on väärä liitin niin sen voi vaihtaa tai jos haluaa, niin tekee itse adapterin väliin.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Sysi

Ja akkuja juottaessa ei haittaa vaikka 100w olisi lämmitystehoa. Vähempi kuumennus säästää kennoja, kuumemmalla kolvilla lämmitysaika on pieni ja kenno lämpiää vain sieltä mistä pitää.

Muoks. Ja akkujen juottaninen täytyy aloittaa miinusnavasta, sinne tarvitaan kaikki mahdollinen lämpö.
Jere M

hades

Lipo akkua A on ladattu 200 kertaa 1A virralla.
Lipo akkua B on ladattu 200 kertaa 5A virralla.

Molempien akkujen kapasiteetti on 5000mah ja ne ovat samanlaiset.

Onko akkujen suorituskyvyssä eroa tuon 200 latauksen jälkeen ?

Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

4wdkanootti

Oletus 1: molempien lataustapojen pitää pysyä sallitussa 1C rajoissa, siis >5000mah akut uutena! Ja että ne on ton 200 latauskerran jälkeen molemmat yhä sen 5000mAh imeviä.
Harvinainen mutta mahdollinen tilanne.

Oletus 2: kummankin purku on aina osunut tarkalleen samaan pisteeseen. Ahnehtiminen cut-off pisteessä vie hyödylliset latauskerrat ÄKKIÄ !

Mutta asiaan:
Hitaammin ladattu saattaa antaa korkeampaa piikkitehoa ulos kuin ihan täyttä laukkaa ladattu.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Anssi R

Noissa halvemmissa turnigyn yms. latureissa näemmä noi purku virrat on aika pieniä että jos haluu noita vanhoja akkuja purkaa niin saapi oottaa ikuisuuden, mutta kuka nyt enään nimh ajaa, lipo on hot. Mutta jos haluu panostaa tuohon ominaisuuteen niin satsaa muutaman kympin lisää.
Meri-Lapin pienoisautoilijat RY.
Tamiya Mini, Tamiya TT01 vintage Escort, Asso TC3.

hades

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 27.11.08 - klo: 20.53
Oletus 1: molempien lataustapojen pitää pysyä sallitussa 1C rajoissa, siis >5000mah akut uutena! Ja että ne on ton 200 latauskerran jälkeen molemmat yhä sen 5000mAh imeviä.
Harvinainen mutta mahdollinen tilanne.

Oletus 2: kummankin purku on aina osunut tarkalleen samaan pisteeseen. Ahnehtiminen cut-off pisteessä vie hyödylliset latauskerrat ÄKKIÄ !

Mutta asiaan:
Hitaammin ladattu saattaa antaa korkeampaa piikkitehoa ulos kuin ihan täyttä laukkaa ladattu.


Sitä tällä teoreettisellä kysymyksellä juuri hain että lyheneekö akun ikä jos sitä lataa kovempaa pysyen kuiten 1C alla.
kiitos vastauksesta.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

snakepoison

#861
Itselleni tuli ihme ongelma. Ostin LRP:n Pulsar 3 laturin ja kun mötikän kytkee kiinni 12V akkuvaraajaan alkaa laturi piipittää ja näyttöön ilmestyy Teksti " caution i/p hi" tämän kyllä pitäisi toimia 12V virtalähteestä, jopa 14V

EDIT: Kokeilin toisella laturilla jossa valittavana 12V ja 6V. 6V LRP:n valikko toimii yms mutta latausta aloittaessa ilmestyy teksti joka taas valittaa virran olevan liian pieni. Ihme kettuilua
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Boltsi

Koita kunnon virtalähteellä, niin saattaa vaivatkin hävitä.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

snakepoison

Lainaus käyttäjältä: Boltsi - 27.11.08 - klo: 23.22
Koita kunnon virtalähteellä, niin saattaa vaivatkin hävitä.

Tarkoitatko nyt esimerkiksi tällaista LRP:n omaa virtalähdettä ? Jumaliste, virtalähde maksaa 100e =/
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

AE-Mod

#864
Mikäli yritit antaa virtaa auton happo-akuille tarkoitetusta laturista, niin ei toimi.
(jännite huitelee jossain 14,4-15,5V:n paikkeilla, riippuen mallista).

Tuo "i/p hi" tarkoittaa että sisääntulojännite on liian suuri.


Eikä tosiaan näille latureille virtaa syötetä mistään toisesta laturista, vaan virtalähteestä!

Hommaa vaikka tälläinen:
http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=3223

-Mikko
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Samppu

Taikka sitten vanhasta tietokoneen powerista voi tehdä. ohje
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

snakepoison

Eikä tosiaan näille latureille virtaa syötetä mistään toisesta laturista, vaan virtalähteestä!

[/quote]

Juuh, en tarkoittanut toista laturia, vaan nimenomaan toista varaajaa jossa oli valittavana nuo volttimäärät. Asia tuli selväksi ja LRP:n oma virtalähde meni tilaukseen. Kiitoksia jälleen neuvoista. Ei tällainen veteraaniajaja ole tietoinen uudesta kehityksestä. Kaapistani kun ei löydy muuta laturia kuin tuo aatamin aikainen kellolaturi ja siihen nimenomaan tuo happoakuille tarkoitettu "siviiliauton" laturi. =) Noh jospa ongelmat loppuvat tuohon kun virtalähde tulee perille =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

4wdkanootti

ICE::n latain kelpuutti 2A asti lataamisen, kun antava virtalähde -AKKUMATTI 12V -  sai regulaattorin (7812CT) ja molemmille puolille konkat tasaamaan ICE:lle lähtevän virran.
2A isommilla tuli jo taas piipitystä ja lopetus jos edes aloitti, vaikka teoriassa akkumatti lupaa vissiin 4A jatkuvaa/6A piikki
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Tepaja

Voisiko joku auttaa, kun laturi herjaa "CONNECTION BREAK". Laturina on Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger ja akkuna Rhino 1750 2cell 20C lipo. Laturi lataa nimh akkua ihan hyvin, mutta kun koitan laittaa laturiin lipon, ja aloittamassa lipo ohjelmalla latauksen, niin herjaa connection break.

Olen säätänyt lataus virtaa 0,1-1,0A välillä ja laturista olen laittanut varmana tuon kaksikennoisen ohjelman.

Nicke

Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 30.11.08 - klo: 14.22
Voisiko joku auttaa, kun laturi herjaa "CONNECTION BREAK". Laturina on Turnigy Accucel-6 50W 5A Balancer/Charger ja akkuna Rhino 1750 2cell 20C lipo. Laturi lataa nimh akkua ihan hyvin, mutta kun koitan laittaa laturiin lipon, ja aloittamassa lipo ohjelmalla latauksen, niin herjaa connection break.

Olen säätänyt lataus virtaa 0,1-1,0A välillä ja laturista olen laittanut varmana tuon kaksikennoisen ohjelman.

Joku tasurin piuhoista on irti. Näyttääkö kummankin kennon jännitteen ennen tota herjaamista?