Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: foursquare - 15.04.09 - klo: 17.04
Monella ampeerilla pitää/voi/uskaltaa ladata sellasta 12V 5A lyijyhyytelö akkua, jos akussa lukee että max charge current 1,6A Laturin ohjeissa on esimerkki että yleisarvo olisi 12A = 1,2A. Ni lataanko tota sillo 0,5A ?
Kuten totesit 1.6A on max. virta. Ns. normaali lataus on juuri sillä 0.5A virralla. Kannattaa varmistaa (vaikka mitata), että laturin max. jännite on 14.6-14.8V. Tällä jännitteellä akku tulee hyvin täyteen, jos on kunnossa. Vanhemmat(kärsineet) hyytelöakut ottaa huonommin latausta vastaan, eli jännite nousee nopeasti sinne max. jännitteeseen. Lataus on saman tyyppinen, kuin LiPo akuissa eli vakiovirta-vakiojännite.

EUGEN69

Täällä Turun seudulla yksi onneton haluaisi tietää miten tuollainen "hump"-akku
puretaan?
(Ei siis fyysisesti vaan varauksellisesti.)
Kyse on siis pötkö akusta jossa on se seitsemäs kenno siinä päällä.
Kiitokset vinkeistä jo etukäteen.

YLI-G

jos nimh kennoista tehty humppi niin 0,95volttiin kenno.
eli kennomäärä kertaa 0,95=kokonaispurkujännite.
purkuvirta riippuu vähän akun kapasiteetista.
hobao hyper 8

EUGEN69

Siis purkaa se paketti 6,65v:iin.
Tasaako se myös sen paketin.

ToBy1

Mikä olisi laturi jolla pystyisi lataamaan nihm ja lipo akkuja melko nopeasti?

peitsamo

Sellainen, jossa on NiMH ja LiPo latausominaisuudet ja mahdollsimman suuri latausvirta/-teho.
Flying Calacucco

YLI-G

Lainaus käyttäjältä: EUGEN69 - 17.04.09 - klo: 20.10
Siis purkaa se paketti 6,65v:iin.
Tasaako se myös sen paketin.

ei tasaa.lipot pitäs tasata mut nimheissä ei oo nöpönuukaa.
hobao hyper 8

HMS77

#1237
Nyt kun tulee siirryttyä kahden akun autoon ja lipoja kaikki, niin pitäis keksiä keino ladata kahta lipoa samaan aikaan.
Joten, käyttääkö kukaan esim. kahta Hyperion LBA10-tasuria sarjaankytkettynä laturinsa perässä, onko miten toimiva setti?
Iteltä kun löytyy Graupner Ultramat 14 ja tuo tasuri. Ostamalla toisen mokoman ja sarjaankytkentäkaapelin saisi ladattua ja tasattua kahta akkua samaan aikaan.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

JiriK

Mulla on Hyperion eos1210i laturi ja sen kaverina kaksi LBA10 balanseria.
7S A123 on ainoa akku jonka balansointiin käytän kahta lba10:aa, mutta ihan toimiva systeemi se on.
Piuhoja nyt sais olla vähemmänkin..
Ooppeli ja kolme kopterii

Big Joe

Moi! Tuli ongelma, osaisiko joku neuvoa? :grin: Ostin Bantamin BC 6-10 laturin jossa on muistipaikkoja eri akuille, sekä säädettävä delta-peak. Joko laturista tai käyttäjästä johtuen delta-peak arvo ei kuitenkaan tallennu akkukohtaiseen muistipaikkaan, vaan se tuntuu olevan aina sama arvo joka on tallennettu "user set program" valikossa. Kun lataan LRP:n akkuja, pitää arvoksi laittaa 10mV jotta akut tulevat täyteen. Esim 9 mV arvolla akut jäävät vajaiksi. Kun tämän jälkeen lataan vaikkapa Graupnerin akkua pitää D.peak arvoksi käydä muuttamassa 5mV, koska muuten akku keittää kunnolla. Onneksi otin pakettiin myös lämpöanturin joka kyllä katkaisee latauksen 40 c:ssa, mutta... Saako tuon delta-peak arvon jotenkin akkukohtaiseen muistiin, vai pitääkö se käydä asettamassa aina joka akulle erikseen? :shock:

s4m1

Tossa mietein että eikös Graupner Ultramat 14 Plus + Graupner Balancer Adapter Set PQ/TP/XH combolla lataile ihan millasia lipoja vaan? Tietty pitää se latauskaapelikin olla.

Björkka

Mitä tarkoittaa Turnigy Accucell-6:n spekseissä "Current drain for balancing Li-po: 300mAh/cell"? Tulkitsisin tuon siten, että laite pystyy balansoimaan maksimissaan 300mAh:n kapasiteettieroja. Eli esim. 2S akussa, jos kennojen välinen kapasiteettiero on yli 300mAh, niin kennoja ei saada täysin balanssiin. Olenko aivan hakoteillä? Jos en niin onko tuolla sittenkään merkitystä?

_valtsu_

Varmaankin tarkoitetaan 300mA. Tuskin se nyt niin hölmösti olisi rakennettu, tuskin se kiinalainen nyt noin tyhmä sentään on. Itselläni on kyseinen laturi ollut melkein vuoden käytössä ilman onglemia.

Duster1

Se purkaa täydempää kennoa 300mAh tunnissa.
Eli jos kennoissa vaikka eroa 150mAh niin menee puoli tuntia teoriassa tasaamiseen.
Axial SCX 10 TR

_valtsu_

Virtoja ei koskaan ilmoiteta milliampeeritunteina. Eli purkaa 300mA max.

Björkka

Tuo 300mA on huomattavasti järkevämpi vaihtoehto. Eli kun laite näyttää 2S 3Ah akun kennojen tilanteeksi 4,05V ja 4,20V niin erinäisten lähteiden mukaan kapasiteetit ovat noin 80% ja 100%, vastaavasti ero on 600mAh. Pari tuntia pitäis balansoinnin kestää. Toisessa akussa (uusi) on lähtötilanne 3,87V ja 3,52V jolloin teoriassa lataus&balansointi ottaa aikaa 5-6 tuntia. Katotaan miten käytännössä...



Samppu

Voi, mutta tuolla saat ladata aika monta tuntia noita akkuja. Ja tarviit lisäks virtalähteen tolle laturille. Ja sinuna ostaisin jonkun vähän laadukkaamman laturin. Ja tarviit tuohon sitten vielä tasurinkin. Ja vinkkinä, että tuota samaa laturia saa Hobbylinnasta hintaan 11.55€.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

HMS77

Kun lataa akkuja sarjassa vaikka noilla kahdella Hyperionin LBA-10:llä, niin silloinhan on ilmeisesti laitettava laturista kennojen yhteismäärä?
Eli 2S akkuja sarjassa ladatessa laturissa on silloin valittava 4S?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

ToBy1

Vielä yksi n00b kysäsy. Mikä on tasuri/ miksi sitä  käytetään lipoissa?

4wdkanootti

Tasuri, jännitteentasaaja on kyllä käytössä paremmilla NiMH akuillakin.
(Erinäköinen, ja poikittainsijoitetuille akuille.)
Sen tarkoitus on tasata kennokohtaiset erot. Yhtätäynnä olevat akut antaa ulos enemmän yhteensä. Lipoilla on vielä herkempää pilalle-meno, jos sattuu tyhjenemään yksi kenno liian tyhjäksi. Parhaat lipotasaajat saavat sadasosavoltin tarkkuudella ne yhtätäysiksi!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

LaNi5

Lainaus käyttäjältä: ToBy1 - 27.04.09 - klo: 17.43
Vielä yksi n00b kysäsy. Mikä on tasuri/ miksi sitä  käytetään lipoissa?
Kannattaa lukea täältä ensimmäinen viesti:
http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

Hyrsleri

Tälläista piti kysyä, että onko joku tehnyt itse "pötköakkuja"? Ittellä olis pari akkua joista pitäis saada pötkömalleja kun ei muuten sovi autoon...Luin nuo Ari-Pekan sivut ja siellä oli kennot poikittain kun itselle pitäis saada pitkittäin. Eli jos joku tietää sivun mistä näkis kuvan minkä avulla vois kolvailla nuo niin se olis kyllä komiaa  :afro: Jep nyt takas kisakatsomoon!!!
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop


Youha

teoriassa tuolla laturilla lataa tuota 1800mAh akkua noin 2-3 tuntia ja tuota 3700mAh akkua noin 4-5 tuntia.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

rampa

#1256
Hei mistä mahtaa johtua, että 4500mAh akku tyhjenee n.1min kuluttua, vaikka se on juuri ostettu ja ladattu tähän tarkoitukseen tarkoitetulla laturilla täyteen käyttäen 2A latausvirta ja latausaika oli n.9h? Laturissa sytty siis vihreä merkkivalo 9tunnin kuluttua eikä mitään lämpenemisiä taikka muutakaan hämminkiä ollut! Nyt pistin sen kiinni laitteistoon ja kappas vaan servot nytkähtivät kerran ja vastarissa oleva merkkivalo sammui.

Laturi on tyypiltään sellainen joka tunnistaa akkutyypin ja kennojen lukumäärän automaattisesti, ainut mikä siitä asetetaan itse on latausvirta 1-2-5A!
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: rampa - 29.04.09 - klo: 02.38
Hei mistä mahtaa johtua, että 4500mAh akku tyhjenee n.1min kuluttua, vaikka se on juuri ostettu ja ladattu tähän tarkoitukseen tarkoitetulla laturilla täyteen käyttäen 2A latausvirta ja latausaika oli n.9h? Laturissa sytty siis vihreä merkkivalo 9tunnin kuluttua eikä mitään lämpenemisiä taikka muutakaan hämminkiä ollut! Nyt pistin sen kiinni laitteistoon ja kappas vaan servot nytkähtivät kerran ja vastarissa oleva merkkivalo sammui.

Laturi on tyypiltään sellainen joka tunnistaa akkutyypin ja kennojen lukumäärän automaattisesti, ainut mikä siitä asetetaan itse on latausvirta 1-2-5A!

Nimh-akunhan pitäs nimenomaan olla lämmin kun se on täynnä. Ja tuota akkua ite lataisin kyllä ihan rohkeasti tuolla 5A:lla. 9 tuntia pikkusen liian pitkä aika odotella akun latausta.. :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

partajeesus

juu kyllä jossain kusee jos 9t on ladannut.
tuolla 2A virralla pitäisi mennä reippaasti alle 3t että akku on täynnä.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Fillarimies

Sen oon huomannu, että kun lataa nimh akkua vähän isommalla virralla (akku lämpenee) niin saa paljon enemmän virran antokykyä akusta irti, kuin niin, että sitä ois jyystetty 500mA latausvirralla monta tuntia.
Toki enemmän sinne akkuun menee sisään pienemällä latausvirralla, mutta ajossa se näkyy sitte laiskuutena. Ainaki omalla kohdalla. Kantsii kuitenki kokeilla.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |