Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

Maxximo

#1530
Lainaus käyttäjältä: OV - 23.10.09 - klo: 08.38
3V jännite? eikös lionit ole 3,7?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 näitä ainakin olen tuolla ladannut.

Joo, suurin osa onkin sen 3,6 - 3,7V. Muutama malli näytti olevan 3.0V ja sit löyty myös 3.2V...

Lainaus käyttäjältä: tturku - 23.10.09 - klo: 08.19
Jos polttikseen oot lipo vastarinakkua ettimässä, niin katso vain, että dimensiot on oikeat. (onko hump mallinen nimh vastarinakku vai jossain muussa). Ja sitten tarvitaan liporegu ellei vastari ja servot kestä 7.4 voltin jännitettä.

No vielä nyt kysyn kun vauhtiin pääsin, et tolla akun mallilla ei taida muuta väliä olla kuin että sopii vaan tilaansa autossa? Tuokin regu ilmeisesti on oikeanlainen? http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3735

Niin ja akkuja näyttää olevan ainakin miljoona erilaista tuolla. Olisko vaikkapa tämä sopiva akku? http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9490
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Maxximo

Kysytään nyt sit vielä et onko nämä akut hyvät tarkoitukseensa ja onko niillä ajoaika millainen verrattuna tavallisiin paristoihin? Hinnallahan nuo ei oo pilattu...

Lähettimelle: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9787

Vastarille: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9165

Millaiset postikulut tuolta hobbycitystä yleensä tulee? Tietää vaan pitää tilaus alle tullirajan.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

SLap

Mikä neuvoksi, kun mulla on 3 kpl nimhi akkuja, pötkö mallisia, 4500mah kapasiteetti, ja nämä ovat toimineet ihan hyvin koko ajan, mutta tänään yksi kerrallaan kaikki akut kuolivat, ottavat sisäänsä sen 8.8-9 volttia, ja ovat 7.2v akkuja, mutta äsken kun latasin uudelleen yhtä akkua, niin repäisin sen pois kun mittari näytti jo yli kymmentä volttia, laturissa ei ole vikaa kun se on ladannut koko ajan normaalisti, sinne meni n.100€ akut, vai voiko näitä jotenkin elvyttää ? Jos vain yksi kenno on kuollut ? Akun merkkeinä on team orion 1kpl, ja RCS (?), kuitenkin maksaneet yhteensä 100€ kaupasta, että ei mtn. halppiksia. Neuvoja ! -Sami
Jeps

Matti Räsänen

Miten kuumaksi akut menivät ladatessa? Enemmän epäilisin että laturissa on vikaa jos kaikki 3 akkua oireilevat yhtäaikaa. Mihin jännitteet asettuivat latauksen jälkeen?

Ja olet tietenkin autossa paikallaan kokeillut kun sanot että ovat kuolleet?
Huomenna ihmetellään leivolalla lisää jos ei selviä.

SLap

Kuolivat varmaan sen takia kun 3.5t kone ottaa virtaa vähän enemmän kuin "normaalit", ja ne muovit oli sulanu joka akun päältä, purin tuossa yhen pötkön, ja mittailin kennojen virtoja, 5 kennoa 1,47v, ja 1 kenno 1,45, onko siis tuo yksi kenno kuollut missä on vähemmän virtaa ? Puran nyt kaikki akut, niin ihmetellään niitä kennoja sitten huomenna leivolalla. -Sami
Jeps

Youha

Niin mittailit siis jännitteitä. eipä nuo nyt kovinkaan kuolleilta vaikuta jos 1,2v kennossa on 1,45 tai 1,47 volttia. tosin eipä nuo välttämättä tykkää hyvää jos niistä otetaan niinkin suuria virtoja mitä 3.5T kone ottaa.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

genlee

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 24.10.09 - klo: 16.00
Kuolivat varmaan sen takia kun 3.5t kone ottaa virtaa vähän enemmän kuin "normaalit", ja ne muovit oli sulanu joka akun päältä, purin tuossa yhen pötkön, ja mittailin kennojen virtoja, 5 kennoa 1,47v, ja 1 kenno 1,45, onko siis tuo yksi kenno kuollut missä on vähemmän virtaa ? Puran nyt kaikki akut, niin ihmetellään niitä kennoja sitten huomenna leivolalla. -Sami

Jos ajatellaan, että se sun moottorin teho olis 350w, niin 7.2V jännitteellä se ottaa melkein 50A virtaa. (laskukaava I=P/U) Siinä ei tommosen nimh kennon 30A virrananto taida riittää. Toi 0.02V jännite ero on niin pieni, että se ei näy missään.

SLap

Kun kaikissa on kerran sitten yli 1.4 volttia virtaa, niin miksi ei akku sitten anna yhtään puhtia ? Eikös kun yleensä akku / kenno kuolee niin se / ne ei ota yhtään virtaa vastaan ? -Sami
Jeps

Hyrsleri

Ettei olisi liittimissä vikaa? Oletko mitannut paljon tulee virtaa ulos liittimestä?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Youha

Jos pystyt niin mittaappa JÄNNITE kuorman kanssa eli laitat akun autoon ja kaasutat ja samalla mittaat akun antaman jännitteen, jos jännite tippuu radikaalisti niin akku on joko tyhjä/rikki tai sitten se vaan kyykkää siitä syystä että virranantokyky ei ole riittävä.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

SLap

Sorry, akut on jo purettu, huomenna katson alan ammattilaisen ( :cheesy:) kanssa niitä kennoja, jos niistä saisi yhden kaksi toimivaa akkua  :roll:. -Sami
Jeps

Matti Räsänen

Lainaus käyttäjältä: InfernoSami - 24.10.09 - klo: 17.47
Kun kaikissa on kerran sitten yli 1.4 volttia virtaa, niin miksi ei akku sitten anna yhtään puhtia ? Eikös kun yleensä akku / kenno kuolee niin se / ne ei ota yhtään virtaa vastaan ? -Sami

Ja ettei nyt ois käyny niin että jotain muuta on kuollu sieltä autosta, koska jos kenno kuolee se yleensä menee nolliin...

T. "ammattilainen"

SLap

Enpä usko että autosta on mennyt mitään, nopari toimii normaalisti, niin myös moottori, ottaa kierroksia, mutta tuo noparin konkka, se näyttää vähän pullistuneelta  :shocked: ? -Sami
Jeps

Matti Räsänen

No jos se konkka on oikarissa, se ei muuta vaadi sitten... konkka siihen löytyy, vaihetaan se ja katotaan mitä tapahtuu.

ToBy1

Mites kun oon nyt yrittäny latailla Lipoja tolla Turnigyllä mutta yrittämiseksi se on jäänytkin.
Eli kun painan start/enter nappia n. 3sek pohjassa, niin siinä lukee jotain: tsekataan että akku on kiinni (tietysti se kiinni on sillä hetkellä), tai jotain sellasta. Sitten se alkaa piipittää joksikin aikaa ja näyttöön tulee "Connection break" Manuaaliakin olen lukenut mutta sielä ei neuvoa ole löytynyt.

Eli laturi on http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028&Product_Name=Turnigy_Accucel-6_50W_5A_Balancer/Charger
Akku http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9394&Product_Name=Turnigy_2200mAh_3S_30C_Lipo_Pack

JL-

Mitä näytössä tarkalleen lukee? Onko tasaus ja latausliittimet molemmat kiinni kuten kuuluu? Onko kennomääräksi valittu oikea luku?
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

peitsamo

Jos käytät LiPo Balance- latausta, tasausliittimen PITÄÄ olla laturissa kiinni latausliittimen lisäksi. Jos käytät LiPo Charge- latausta, tasausliitin EI SAA olla kiinni laturissa. Jos tämä asia on kunnossa, niin sitten liittimet eivät vaan ole kunnolla kiinni laturissa/akussa tai ovat vialliset.
Flying Calacucco

ToBy1

#1547
Öööh. Mitäs eroa on tasaus- ja latausliittimellä? Mulla laturissa on kiinni pelkästään JST-XH liitin, ei muuta? Eikä akussa tuon lisäksi ole muutakuin virtajohdot ja niistä EI saa mennä lipoa lataamaan!
Näköjään olen hieman pihalla?

Edit ja näytössä lukee: Lipo Balance 2.2A 11.1v (3s) painan start 3sek tulee Battery check wait...
Connection break.

TLCfani

Lainaus käyttäjältä: ToBy1 - 25.10.09 - klo: 18.59
Öööh. Mitäs eroa on tasaus- ja latausliittimellä? Mulla laturissa on kiinni pelkästään JST-XH liitin, ei muuta? Eikä akussa tuon lisäksi ole muutakuin virtajohdot ja niistä EI saa mennä lipoa lataamaan!
Näköjään olen hieman pihalla?

Edit ja näytössä lukee: Lipo Balance 2.2A 11.1v (3s) painan start 3sek tulee Battery check wait...
Connection break.

No latausliittimet tuossa laturissa on ne banaaniliittimet, joille tulee se nippu adapteripiuhoja. Ja tuolla laturilla pitää ladata latausliittimistä -> akun virtapiuhoihin, ku se tasaa ohimenevää kennoa purkamalla.

Youha

Kyllä sulla pitää olla ne virtajohdotkin kiinni laturissa, punanen punasessa ja musta mustassa ylläriylläri. Ja sitten vielä balanssiliitin.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

ToBy1


jiksu

-tauolla-

_valtsu_

Ohjekirjan lukeminenhan on vastoin suomalaisten perijaatteita, mutta suosittelisin silti. Ohjekirja löytyy hobbycityn sivuilta.

JL-

Lainaus käyttäjältä: _valtsu_ - 25.10.09 - klo: 19.28
Ohjekirjan lukeminenhan on vastoin suomalaisten perijaatteita, mutta suosittelisin silti. Ohjekirja löytyy hobbycityn sivuilta.

Ja tarkalleen tästä linkistä: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uploads/ACCUCEL_manual.pdf
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

ToBy1

Manuskaa kyllä luin mutta en oikeasta kohdasta. 

OV

Lainaus käyttäjältä: ToBy1 - 25.10.09 - klo: 18.59
Öööh. Mitäs eroa on tasaus- ja latausliittimellä? Mulla laturissa on kiinni pelkästään JST-XH liitin, ei muuta? Eikä akussa tuon lisäksi ole muutakuin virtajohdot ja niistä EI saa mennä lipoa lataamaan!
Näköjään olen hieman pihalla?

Edit ja näytössä lukee: Lipo Balance 2.2A 11.1v (3s) painan start 3sek tulee Battery check wait...
Connection break.

Näköjään. Ihan vaan uteliaisuuttani mistä tuon boldatun 'tiedon' kuulit? Kun aika varma siitä näytit olleen.

Maxximo

Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 24.10.09 - klo: 14.37
Kysytään nyt sit vielä et onko nämä akut hyvät tarkoitukseensa ja onko niillä ajoaika millainen verrattuna tavallisiin paristoihin? Hinnallahan nuo ei oo pilattu...

Lähettimelle: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9787

Vastarille: http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9165

Millaiset postikulut tuolta hobbycitystä yleensä tulee? Tietää vaan pitää tilaus alle tullirajan.
Tilasin nyt sitten nuo akut + laturin, virtalähteen ja regun. Toivottavasti nuo on hyvät..? Melko isot oli myös postikulut ja yli tullirajan meni jonkin verran joten saa nähä käykö säkä.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

ToBy1

Lainaus käyttäjältä: OV - 26.10.09 - klo: 02.15
Lainaus käyttäjältä: ToBy1 - 25.10.09 - klo: 18.59
Öööh. Mitäs eroa on tasaus- ja latausliittimellä? Mulla laturissa on kiinni pelkästään JST-XH liitin, ei muuta? Eikä akussa tuon lisäksi ole muutakuin virtajohdot ja niistä EI saa mennä lipoa lataamaan!
Näköjään olen hieman pihalla?

Edit ja näytössä lukee: Lipo Balance 2.2A 11.1v (3s) painan start 3sek tulee Battery check wait...
Connection break.

Näköjään. Ihan vaan uteliaisuuttani mistä tuon boldatun 'tiedon' kuulit? Kun aika varma siitä näytit olleen.
Tarkoitin tuolla että jollain nihm laturilla menisi virtaa akkuun puskemaan virtajohtojen kautta.
No, nyt on parit akulliset ladattu laturilla, mitään akkua savustamatta  :grin:
Elikkäs näyttäisi siltä että onkelma ratkaistu!

Empuito

#1558
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Traxxas/Traxxas-Stampede-XL-5-RTR-103050 käykö tohon autoon lipo akku? Ihan mukana tulevalla moottorilla.Jos käy missä siihen sopiva akku myydään.
Traxxas bandit vxl, sidewinderillä+3600mAH 8,4V nimh.

SLap

Tietääkseni tuossa xl-5 noparissa ei ole lipo cut-offia, ainakin 5 min google tutkailun avulla. -Sami
Jeps