Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

lefaslayer

#1800
Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 20.02.10 - klo: 15.24
Voisko olla väärä kennomäärä valittuna?

ei oikestaan koska toi graupneri tunnistaa 1-2 cells lipot automaattisesti..
ja minulla on 2 täysin samanlaista akkua ja toisen kyllä tunnistaa..

voisiko akku olla vain niin täysi että ilmottaisi tuommoista vikaa?viime kerralla noin viikko sitten ajoin viimeksi n5.min kunnes hajosi jotain autosta.?toisaalta latasin ton toisen akun täyteen ja kokeilin laittaa uusiksi kiinni niin ei herjaa mitään.voika balancerin piuhassa olla jokin vika sitten?

Edit: kävin ajamassa akkua vähän tyhjemmäksi(n20min pakkasessa) mutta silti se sanoo tuon saman errorin bat.volt.to.high ?????tosin ei tuntunut että akku olis ollenkaan hyytynyt vaikka pakkastakin oli -16..olenko löytäny loppumattoman virran lähteen vai mikä hitto tässä nyt mättää..


akkuina siis http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9436

mittasin vielä yleismittarilla akun..näyttää 7.5volttia..toi toinen akku mikä suostuu latautumaan näyttää 7.66volttia eli enemmän kuin tuo mistä herjaa bat volt to high..

lefaslayer

bump.olisi kiva päästä ajamaan vkl.jos jollaki vain olis pikku vinkki että saan ladattua akun.

_valtsu_

Tasuriliittimen joku kytkentä on varmaan pettänyt. Tarkista kytkennät.

mof

Lainaus käyttäjältä: lefaslayer - 20.02.10 - klo: 15.45
Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 20.02.10 - klo: 15.24
Voisko olla väärä kennomäärä valittuna?

ei oikestaan koska toi graupneri tunnistaa 1-2 cells lipot automaattisesti..
ja minulla on 2 täysin samanlaista akkua ja toisen kyllä tunnistaa..

Muistaakseni ilman balanseria kennomäärä pitää valita manuaalisesti? Eli josko balanserikaapelissa olisi jotain vikaa...?

lefaslayer

#1804
ilmeisesti irronnut sitten balanseri liitin akun sisältä jostain koska testasin ja otin balanseri liittimen auki ja surrasin suoraan kiinni niin samaa herjaa..nyt pitää siis avata tuo hard case kotelo :S

Edit: vika löytyi..+ piuha on irti lähtenyt kolvauksestaan.kiitos vinkeistä minä lähden kolvailemaan nyt tuota :)

Tepaja

Nyt kävi oudosti. Tuossa olohuoneessa 10 sekuntia ehdin ajaa autolla, niin sammui yhtäkkiä ja ei mitään eloa. Tällä mittarilla ei mitään eloa, mutta tällä näkee vain yhden kennon kerrallaan. Eli olisiko minullakin balanceri johto irronnut? Mutta miksi se ei antaisi virtaa silti? Laturiin en ole uskaltanut laittaa. Akkuna on Zippy Flightmax 2S kovakuorinen. Akkua on ladattu about 10 kertaa vasta.

LaNi5

Kannattaisi kokeilla mitata vaikka tällä:
http://www.elektrolinna.fi/kauppa/index.php?ryhma=FF010F200&infosivukoodi=MAS830L
Saa tietenkin olla parempikin, mutta tälläkin selviää kokonaisjännite ja kennojännitteet :wink:

Duster1

Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 21.02.10 - klo: 20.14
Nyt kävi oudosti. Tuossa olohuoneessa 10 sekuntia ehdin ajaa autolla, niin sammui yhtäkkiä ja ei mitään eloa. Tällä mittarilla ei mitään eloa, mutta tällä näkee vain yhden kennon kerrallaan. Eli olisiko minullakin balanceri johto irronnut? Mutta miksi se ei antaisi virtaa silti? Laturiin en ole uskaltanut laittaa. Akkuna on Zippy Flightmax 2S kovakuorinen. Akkua on ladattu about 10 kertaa vasta.

Itse just eilen kolvasin samanlaisen akun kuntoon. Itse kerkesin radalla puoli akullista ajaa, kun hyytyi täysin. Ja mittari ei näyttänyt mitään jännitteitä. Uusi akku mullakin on.
Mulla oli akussa heikko juotos tai oikeestaan kokonaan irti toisen kennon + napa, joten akku ei yhdistynyt sarjaan.
Sen kun juotin takaisin niin hyvin toimi ainakin laturissa 5A latauksella.

Lopuksi kuoret takaisin vaikka toinen piti katkaista, kun niin tiukasti ovat ja lopuksi Ni** akkuihin tarkoitettu kutistesukka päälle ja hyvä tuli.

Toinen samanlainen akku on vielä ainakin toiminut.




Axial SCX 10 TR

Tepaja

#1808
Duster1.
Sinulla näköjään tulee akun päästä johdot ulos, kun minulla tulee päältä. No kumminkin sama juttu :) Sain avattua kotelon, toinen puoli nitkahti melkein poikki, mutta teipillä saa vielä kuoret paikoilleen. Jännitti avata, ettei työntänyt meisseliä kennon kylkeen.

Eikös nämä juotokset näytä ihan hyviltä? Mitään johtoa en saanut irti nyppästyä. Olisiko vika tuossa piirilevyssä?



Edit:
Vika selvisi. Kun painaa + & - johtoa akkua kohti, niin virta häviää. Eli syynä on ollut CRT.5 ja SCRT10 akkukotelon pidike (ja tietenkin käyttäjä joka ei reagoinut ajoissa), joka on painanut ikävästi johtoa alaspäin murtaen johdon..
Juuri tätä kiinnitystä manasin näille akuille Nokialla lauantaina. No tästä lähtien käytän akkuremmejä. Ja ehkä uusia akkuja, josta johdot tulevat kyljestä mallia irrotettavat.

Tepaja

No ei se perkule ollutkaan johdoissa. Tinasin uudet johdot, mutta sama ongelma esiintyy johtoja painaessa. Myös sain virrat katoamaan painamalla toisesta päästä piirilevyä. Saako tuota piirilevyä irti vai joudunko virittämään sen niin, ettei pääse liikkumaan sitä 2mm jolloin virrat häviää? Ei ole tietoa miten tuo piirilevy on kennoissa kiinni ja sen vuoksi ei huvita irroittaa.

Jabe

Kyllä se mun mielestä siltä näyttää noissa kuvissa että kennon johtimet on juotettu tuohon piirilevyyn kiinni, kuvassa ylhäällä ja alhaalla, plus ja miinus johdon ja "yhdyskiskon" kohdalla. Siitä vaan irti ja uusi piirilevy paikalle, jos on mahdollisuus tehdä.
Vika voi myös olla noissa kennojen johtimissa.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Tepaja

#1811
Lainaus käyttäjältä: Jabe - 22.02.10 - klo: 19.36
Kyllä se mun mielestä siltä näyttää noissa kuvissa että kennon johtimet on juotettu tuohon piirilevyyn kiinni, kuvassa ylhäällä ja alhaalla, plus ja miinus johdon ja "yhdyskiskon" kohdalla. Siitä vaan irti ja uusi piirilevy paikalle, jos on mahdollisuus tehdä.
Vika voi myös olla noissa kennojen johtimissa.
Vika taisi löytyä. Mainitsemasi johdin näyttää olevan irronnut - johdon kohdalta. Nuo pirun ohkaset läpyskätkö sitä virtaa kuljettaa? Koitin myös raottaa kennoja hieman, mutta en nähnyt johtoja kennoista piirilevylle. Johdinta painoin piirilevyyn kiinni - johdon juotokseen ja painelin piirilevyä, ei virta hävinnyt.
Thänks Jabe ja Duster avuista!  :wink:

jekku

Ostin toisen Graupnerin Ultramat 14+ laturin että jatkossa akkujen lataus hoituisi joutuisaan.
Nyt huomasin että näissä on pieni ero lipoakkujen latauksessa kohdassa missä valitaan joko lilo/life tai lipo niin toisessa laturissa vieressä näytössä lukee 4,2V/C (ilmeisesti maksimi jännite per kenno?)tätä voi säätää isommalle tai pienemmälle ja toisessa  tätä ei ole.
Kokeilin ladata uudemmalla missä tuo säätö on arvolla 3,7V/C 7,4V 2S lipoa niin lataus katkeaa heti näytöllä n.7,6V.
Laturilla missä säätöä ei ole,niin lataus alkaa ja näyttäisi jatkuvan ties kuinka kauan..en uskaltanut jatkaa.
Kysymys:mikä tuohon on oikea arvo?Akkuina siis 7,4V/4000/2S.

Latausvirta on laitettu 1C eli 4A.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

SLap

Laita siihen 4,20V/C, lipon nimellis jännite on 3,7v / kenno, ja täytenä se on n. 4,2v. -Sami
Jeps

jekku

#1814
OK Kiitos!

Miten tuossa toisessa ilmeisesti kuitenkin hieman vanhempi missä ei säätöä ole niin tunnistaako/säätääkö automaattisesti?


Edit:Nyt alkoi lataus sujumaan molemmilla.Uudempaan laitoin tuon 4,2V/C mikä olikin alkuperäinen asetus.Lataus kesti n.53min. ja kapasiteettia meni sisään 3123mAh.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

lefaslayer

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 22.02.10 - klo: 09.52
Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 21.02.10 - klo: 20.14
Nyt kävi oudosti. Tuossa olohuoneessa 10 sekuntia ehdin ajaa autolla, niin sammui yhtäkkiä ja ei mitään eloa. Tällä mittarilla ei mitään eloa, mutta tällä näkee vain yhden kennon kerrallaan. Eli olisiko minullakin balanceri johto irronnut? Mutta miksi se ei antaisi virtaa silti? Laturiin en ole uskaltanut laittaa. Akkuna on Zippy Flightmax 2S kovakuorinen. Akkua on ladattu about 10 kertaa vasta.

Itse just eilen kolvasin samanlaisen akun kuntoon. Itse kerkesin radalla puoli akullista ajaa, kun hyytyi täysin. Ja mittari ei näyttänyt mitään jännitteitä. Uusi akku mullakin on.
Mulla oli akussa heikko juotos tai oikeestaan kokonaan irti toisen kennon + napa, joten akku ei yhdistynyt sarjaan.
Sen kun juotin takaisin niin hyvin toimi ainakin laturissa 5A latauksella.

Lopuksi kuoret takaisin vaikka toinen piti katkaista, kun niin tiukasti ovat ja lopuksi Ni** akkuihin tarkoitettu kutistesukka päälle ja hyvä tuli.

Toinen samanlainen akku on vielä ainakin toiminut.



aikas hepposesti kolvattu kyllä vakiona noi akut..itekki jouduin kolvaamaan uusiksi.saas nähä koska toisen akun piuhat joutuu kolvaamaan..itse olen ladannut akut n.5 kertaa eli käytännössä uudet.ja olleet vielä erittäin hyvin kiinni akkukoteloissa autossa ja silti piuhat irtoo.  :S

Tepaja

Lainaus käyttäjältä: lefaslayer - 23.02.10 - klo: 19.00
aikas hepposesti kolvattu kyllä vakiona noi akut..itekki jouduin kolvaamaan uusiksi.saas nähä koska toisen akun piuhat joutuu kolvaamaan..itse olen ladannut akut n.5 kertaa eli käytännössä uudet.ja olleet vielä erittäin hyvin kiinni akkukoteloissa autossa ja silti piuhat irtoo.  :S
Ovathan nuo aika heppoisasti, mutta muuten on ollut mainioita akkuja. Itsellä on lisäksi näitä kaksi kappaletta. Toivottavasti kestäisi paremmin. Pitää ottaa kolvi varmuuden vuoksi kisoihin mukaan, jos sattuu käymään uudestaan sama homma.

rc-ralli

#1817
olisko kellään kokemusta Graupner ultramat 8 kun en osaa käyttää sitä?.. ohjeetkin on mutta ei suomea. kun liitän LRP:een akun liittimiin, painan NiMH nappia ja sitten se piippailee ku mikäkin hullu..
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Breweri

Varmaan kannattaisi pistää kysymykseen myös että miten et osaa sitä käyttää? Eiköhän tuon laturin käyttäjiä foorumilta löytyne. Kerro siis mitä yrität laturillasi tehdä niin joku voi jopa auttaa asiassa.
Joku vastaus minulla kyllä oli, se vain ei sopinut kysymykseen.

Duster1

Lainaus käyttäjältä: Tepaja - 23.02.10 - klo: 22.00
Lainaus käyttäjältä: lefaslayer - 23.02.10 - klo: 19.00
aikas hepposesti kolvattu kyllä vakiona noi akut..itekki jouduin kolvaamaan uusiksi.saas nähä koska toisen akun piuhat joutuu kolvaamaan..itse olen ladannut akut n.5 kertaa eli käytännössä uudet.ja olleet vielä erittäin hyvin kiinni akkukoteloissa autossa ja silti piuhat irtoo.  :S
Ovathan nuo aika heppoisasti, mutta muuten on ollut mainioita akkuja. Itsellä on lisäksi näitä kaksi kappaletta. Toivottavasti kestäisi paremmin. Pitää ottaa kolvi varmuuden vuoksi kisoihin mukaan, jos sattuu käymään uudestaan sama homma.

Mulla on myös kyseisiä 4000 akkuja 3 kappaletta ollut crossi käytössä ja on takuulla saanut kovaa kyytiä niin ei ole mitään ongelmia ollut, joten tilasin 2 kpl noita nelitonnisia lisää, kun niissä ei propleemia tunnu olevan.
Axial SCX 10 TR

TLCfani

Lainaus käyttäjältä: rc-ralli - 25.02.10 - klo: 09.30
olisko kellään kokemusta Graupner ultramat 8 kun en osaa käyttää sitä?.. ohjeetkin on mutta ei suomea. kun liitän LRP:een akun liittimiin, painan NiMH nappia ja sitten se piippailee ku mikäkin hullu..

On, ja hyvin toimii. Mitäs se ledi vilkuttaa ku piippaa?

Bonzer

Löytyykös joltain kotoa (miks ei muualtakin) Graupner ultra trio 14 laturia? Miten on toiminu? Huomasin ko. laturin ku selailin racingfactoryn sivuja.

jekku

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 25.02.10 - klo: 16.58
Löytyykös joltain kotoa (miks ei muualtakin) Graupner ultra trio 14 laturia? Miten on toiminu? Huomasin ko. laturin ku selailin racingfactoryn sivuja.

Tuosta kun vielä tekisivät mallin joka antaisi jokaiselle kolmelle kanavalle lataustehoa sen 0,1-5A.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

rc-ralli

Lainaus käyttäjältä: TLCfani - 25.02.10 - klo: 11.06
Lainaus käyttäjältä: rc-ralli - 25.02.10 - klo: 09.30
olisko kellään kokemusta Graupner ultramat 8 kun en osaa käyttää sitä?.. ohjeetkin on mutta ei suomea. kun liitän LRP:een akun liittimiin, painan NiMH nappia ja sitten se piippailee ku mikäkin hullu..

On, ja hyvin toimii. Mitäs se ledi vilkuttaa ku piippaa?
no se NiMh ja LiPo ledit välkkyy.. mutta tartteeko niitä battery pistokkeisiin laittaa jos lataa NiMh akkuja?
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

Einiinopee

Onko Graupner Ultramat 5 hyvä perus laturi? NiMhejä sitä kun latailee. :roll:
Moa crawleri.

TLCfani

#1825
Lainaus käyttäjältä: rc-ralli - 25.02.10 - klo: 17.30
no se NiMh ja LiPo ledit välkkyy.. mutta tartteeko niitä battery pistokkeisiin laittaa jos lataa NiMh akkuja?

Tekis mieli melkein sanoa että aatteleppa nyt ite.  :wink: :grin:

Kyllä, jos batteryä haluaa ladata niin se pitää laittaa kiinni laturiin, ja sillon battery on oikea paikka, oli kyseessä sitte nimhi tai lipo. Lipo voidaan kytkeä lisäksi myös balanseriliittimeen, jolloin kennot tulee tasattua, mutta senkin voi ladata myös ilman tasausta.

Eli valitaan sopivan oloinen latausvirta, anetaan sen deltaV olla pienimmässä asennossa, laitetaan akku kiinni ja painetaan akusta riippuen joko nimh tai lipo -nappia jolloin kyseinen ledi syttyy ja lataus alkaa. Jos on kyse liposta ja tasauspiuha on kiinni, niin hetken haisteltuaan laturi sytyttää myös tasausledin.

rc-ralli

kiitos todella paljon! nyt se toimii :cheesy: :cheesy: :grin:
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

mof

Lainaus käyttäjältä: Einiinopee - 25.02.10 - klo: 18.27
Onko Graupner Ultramat 5 hyvä perus laturi? NiMhejä sitä kun latailee. :roll:

Kyllä sitä kannattaisi suoraan ostaa sellainen, jolla voi ladata myös Lipoja.

rc-ralli

#1828
kuten Graupner Ultramat 8 :smiley:
traxxas e-revo 1/16 vxl 2.4GHz

LaNi5

Itse kyllä panostaisin sellaiseen, missä on näyttö ja josta näkee ladatut mAh:t. Tämän laisella pysyy parempi tuntuma akkujen kuntoon jne. esim. Graupner Ultramat 14 tai vastaava.
Hyviä NiMH latureita liikkuu paljon käytettynä ja osassa hintakin on todella edullinen eli kannattaa seurata myyntipalstaa.Itse ostin LRP Pulsar Sport laturin käytettynä ja on pätevä laturi, hinta oli sopiva :smiley: