Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

Lapio

Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta mitä mahtaa tapahtua jos laittaa dual input laturin kiinni 12V akkuun JA pistorasiaan? Rupesin tässä miettimään että tuleeko savut ulos, valitseeko laturi esim. tehokkaamman virtalähteen vai käyttääkö molempia jolloin saadaan enemmän lataustehoa?
Traxxas Stampede + Sidewinder 5700KV

sprawl

Lainaus käyttäjältä: Lapio - 03.07.11 - klo: 17.12
Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta mitä mahtaa tapahtua jos laittaa dual input laturin kiinni 12V akkuun JA pistorasiaan? Rupesin tässä miettimään että tuleeko savut ulos, valitseeko laturi esim. tehokkaamman virtalähteen vai käyttääkö molempia jolloin saadaan enemmän lataustehoa?

En tiedä miten asia on mutta näinä järjellä ajateltuna laturi käyttää silloin parasta mahdollista eli 230v linjaa. Yhdistäminen tuskin onnistuu.

Lassi

Jaahas onkohan kellään kokemusta iharger 106b:stä. Just kaverin laturilla kerettiin 3akkua latailla tänään koitettiin seuraavaa akkua ladata lataili 20min ihan ok sitten laittoi jonkun errorin näytölle vertaili "6ser --- 6ser" näytöllä ja confirm oli stop napilla. Mikään nappi ei kuitenkaan tehny yhtään mitään eli laturi uusiks käyntiin. Lipo kiinni ja kun balanssi liittimen heittää kiinni niin tulee overv out" lyhenne. Jos yrittää ladata niin tulee overvoltage error näytölle.

Kokeiltiin 3s ja 6s akuilla 4eri akulla, kahdella powerilla, eri piuhoilla. Vieressä samanlainen laturi pelaa kaikilla muilla kamppeilla ok, eli laturissa vikaa mut onkos kellään vastaavaa ollu vai onko tuo sitten vainaa. Kukaan ollut hobbykingiin yhteydessä takuun suhteen?

sprawl

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 03.07.11 - klo: 21.09
Jaahas onkohan kellään kokemusta iharger 106b:stä. Just kaverin laturilla kerettiin 3akkua latailla tänään koitettiin seuraavaa akkua ladata lataili 20min ihan ok sitten laittoi jonkun errorin näytölle vertaili "6ser --- 6ser" näytöllä ja confirm oli stop napilla. Mikään nappi ei kuitenkaan tehny yhtään mitään eli laturi uusiks käyntiin. Lipo kiinni ja kun balanssi liittimen heittää kiinni niin tulee overv out" lyhenne. Jos yrittää ladata niin tulee overvoltage error näytölle.

Kokeiltiin 3s ja 6s akuilla 4eri akulla, kahdella powerilla, eri piuhoilla. Vieressä samanlainen laturi pelaa kaikilla muilla kamppeilla ok, eli laturissa vikaa mut onkos kellään vastaavaa ollu vai onko tuo sitten vainaa. Kukaan ollut hobbykingiin yhteydessä takuun suhteen?

Samat asetukset molemmissa latureissa?

Lassi

Juuh toki ja myös factory settingsit palautettu kertaalleen, mut mikään lipo lataus ohjelma ei lähde päälle tuon overvoltage errorin takia. Taas jos käyttää lipo monitor valikkoa niin se toimii ja näyttää täysin oikein kennojen jännitteet.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 03.07.11 - klo: 21.20
Juuh toki ja myös factory settingsit palautettu kertaalleen, mut mikään lipo lataus ohjelma ei lähde päälle tuon overvoltage errorin takia. Taas jos käyttää lipo monitor valikkoa niin se toimii ja näyttää täysin oikein kennojen jännitteet.
Hobbykingin tuotesivulla oli jotkut kalibrointiohjeet... ehkä niistä on apua? Takuu taitaa mennä niin, että tuote pitää lähettää omalla rahalla Kiinaan ja sitten toteatte, ettei maksa vaivaa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

rizardi

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 03.07.11 - klo: 21.09
Lainaus käyttäjältä: Lapio - 03.07.11 - klo: 17.12
Ehkä hieman tyhmä kysymys mutta mitä mahtaa tapahtua jos laittaa dual input laturin kiinni 12V akkuun JA pistorasiaan? Rupesin tässä miettimään että tuleeko savut ulos, valitseeko laturi esim. tehokkaamman virtalähteen vai käyttääkö molempia jolloin saadaan enemmän lataustehoa?

En tiedä miten asia on mutta näinä järjellä ajateltuna laturi käyttää silloin parasta mahdollista eli 230v linjaa. Yhdistäminen tuskin onnistuu.

Oletan, että mainitsemasi 12V akku on 1/1 auton akku. Eli kapasiteettia ainakin 55Ah ja jos sen purkuvirta olisi edes 10c niin luulisi 550A olevan riittävä laturille kuin laturille.

230V virtalähteen pitäisi olla suunnilleen pienen jääkaapin kokoinen, jotta pystyisi samaan jos edes ylipäätään mahdollista.

Eli turhaa lähteä yhdistelemään virtalähteitä, palaa vain vehkeet ja talot mukana.

jonu93

eikö noi käy imax b6 ja turnigy akkujen balanserijohdon jatkopaloiksi?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9728
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

pijokela

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 04.07.11 - klo: 16.31
eikö noi käy imax b6 ja turnigy akkujen balanserijohdon jatkopaloiksi?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9728
Ei. Tuo toinen pää ei ole JST-XH.

2S jatko:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9735

3S jatko:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9736

Joskus keväällä tilasin noita 2S johtoja ja ne oli silloinkin loppu. Kuudessa viikossa tuli. Hyvä puoli on se, että sitten siitä nipusta voi antaa kavereillekin niitä.  :grin:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

jonu93

eikö tuo muka mene imax b6 laturiin kun tuo naaraspään laittaa laturiin ja uros pään akkuun.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9924

tossa tuo sama kuin hobbycityn linkissä
http://www.giantcod.co.uk/female-jstxh-male-kokam-10cm-p-404396.html
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

pijokela

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 04.07.11 - klo: 20.53
eikö tuo muka mene imax b6 laturiin kun tuo naaraspään laittaa laturiin ja uros pään akkuun.

No, ainakin imax b6 käyttöohjeessa on kuva, jossa lukee, että siinä on JST-XH tasausliitin ja kaikissa turnigyn akuissa on minusta JST-XH tasausliitin. Joten ei. Tarvitset JST-XH <-> JST-XH johdon.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ariilari

Onkos tuosta laturista kokemusta?   http://fi.eurorc.com/product/1175/gens-ace-imars-charger-10a   muuntajan tarvitsisi lisäksi, mutta niitä on nurkissa. Toisena vaihtoehtona olisi Graupner ultramat 14+, siihen ei taas tule noita piuhoja ja tasauslautaa mitkä ois tossa gensissä.

LorenttioRC

LainaaOnkos tuosta laturista kokemusta?   http://fi.eurorc.com/product/1175/gens-ace-imars-charger-10a   muuntajan tarvitsisi lisäksi, mutta niitä on nurkissa. Toisena vaihtoehtona olisi Graupner ultramat 14+, siihen ei taas tule noita piuhoja ja tasauslautaa mitkä ois tossa gensissä.

Tuo gensin laturi taisi tulla vasta tässä ihan hiljattain myyntiin, joten käyttökokemuksia ei varmasti pahemmin löydy.
Itse käytän juuri tuota Graupner ultramat 14+ laturia. Vajaan vuoden olen sillä akkuja lataillut ja olen täysin tyytyväinen, enkä taida olla todellakaan ainoa, joka tuota laturia tällä foorumilla voi suositella. Laturissa on sisäänrakennettu balanceri, joka tosin käy pelkästään grapnerin akuille, siihen pitää erikseen ostaa tasauslaudat muille akuille, eikä piuhoja tule mukana niin kuin jo kirjoititkin.

ariilari

Taitaa olla turvallisempi ostos graupner ultramat 14+, kun siitä on täällä paljon kehuttu. Taidan noutaa sen hobbyfactorista laudan kera ensiviikolla.

Pököeemi

#3164
Hyvä laturi joo, muttei tämäkään kestä tyhmästä käyttäjästä johtuvaa virhettä. Viime kesänä sain yhden 14+:n aivokuolleeksi, kun käynnistin auton moottorin laturi auton akkuun kytkettynä. Ohjeissahan sanottiin, ettei laturi saa olla käynnissä olevan auton akussa kiinni. Varmasti tuo startin aikana kytkettynä olo oli se viimeinen niitti.

LainaaConnect the charger 12DC input directly to the car battery using the original cables and connectors
supplied. The car's engine must be stopped all the time the Charger is connected to the car's battery.
Do not recharge the car battery at any time when the Charger is connected to it.
XB2  -  XB4  -  VD-12
         osparc

sprawl

Täältä myös aloittelijan suosituksen ultramat14+:lle, latauslauta jst-hx liittimelle kustantaa noin 6e ja sarja johon kuuluu kolme lautaa on alle 14e joten ei nyt niin kauheen merkittäviä investointeja.

Laturia on helppo käyttää ja on lisäksi ainakin omasta mielestä tyylikkäämpi kuin imaxin purkit :P

jonu93

taas tämä kysymys tuhannen kerran mutta olkoot. eli kun lataan imax b6 2s lipon niin valitsenko sieltä laturin lipo asetuksista sen balance vai charge. jos otan tuo balance niin lataako ja balansoiko se akun samalla kertaa.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Mikse

Lainaus käyttäjältä: sponge - 08.06.11 - klo: 16.21
Imax b6ac laturiin liittyen viel yks kysymys ennen kun tuhoon ihka uuden liponi :roll::
Pitääkö valita ohjelmaksi lipo balanse vai lipo charge?
- Haluan ladata akun ekaa kertaa tasaamalla kaikki kennot (2s), tasauspiuhan laitoin kyllä kiinni.

Selvetäkää joku eli tuolla Imax B6AC laturilla 2s-> lipoja ladattaessa pitää aina ladata tuolla "balance" modella? Laturin mukana ei kuitenkaan tule tuota adapteripiuhaa, jotta balance modea voisi käyttää vaan pitää ostaa erikseen?

_valtsu_

Balance moodilla aina kun mahdollista.

Mikse

Ok, kiitos.

Ihan syvältä tuollaset "integrated balance"laturit, joissa ei tule tarvittavia piuhoja/liittimiä mukana. No se on taas mentävä kaupoille osamaan lisää piuhoja.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Mikse - 07.07.11 - klo: 19.52
Ok, kiitos.

Ihan syvältä tuollaset "integrated balance"laturit, joissa ei tule tarvittavia piuhoja/liittimiä mukana. No se on taas mentävä kaupoille osamaan lisää piuhoja.
Onko laturissasi tällainen tuossa liitteessä näkyvä liitinrivistö?

Monien akkujen mukana tulee johto, jolla ne saa suoraan kiinni tuohon JST-XH balanseriliittimeen. Eli ei siitä varsinaisesti puutu mitään. Toki on niin, että hetken päästä tekee mieli ostaa jatkojohto siihen väliin ja toisaalta noita tasausliittimiä on 10 erilaista ja akussasi voi olla erilainen...
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Mikse

Kyllä laturista löytyy kuvan liitinrivistö.

Nyt nyt kun mainitsit tuon akun JST-XH johdon niin kyllähän sieltä akusta sellainen roikkuu. Harmi vaan, että autossa on 2x2s (5200mAh) lipot niin joutuu lataamaan akut erikseen. Jostain varmaan saa haaroitusjohdon, että saa molemmat akut kytkettyä laturiin.

Anis

Tilasin hobbykingistä 4,5Ah 4S kovakuorisen turnigyn lipon. Speksissä lukee latausvirta 2C, näitä turnigyn sinikuoria olen ladannut vaan 1C. Eli kysymys kuuluu tohtiiko noita akkuja ladata noin 7-8A virralla, pitäneekö 2C kutinsa?
Laturi ja virtalähde pääsevät ehkä tuohon 7A:n, ja jos näyttää toimivan niin hilaan pikkuhiljaa latausvirtaa ylemmäs kohti 8A:ta

ruoka11

Kuinka kauan kestää 8.4V 7 kennoisen 3000 mahisen akun lataus 2A virralla?

*HOKE*

Noin puolitoista tuntia

pijokela

#3175
Lainaus käyttäjältä: Mikse - 08.07.11 - klo: 00.32
Nyt nyt kun mainitsit tuon akun JST-XH johdon niin kyllähän sieltä akusta sellainen roikkuu. Harmi vaan, että autossa on 2x2s (5200mAh) lipot niin joutuu lataamaan akut erikseen.

Et itse asiassa häviä kovinkaan paljoa vaikka lataat ne akut yksi kerrallaan:

Jos nuo akut ovat Turnigyn uusia 2S LiPOja, niin niissä lukee, että ne kestävät 2C latausta ja ainakin itse olen siten ladannut niitä täydellä 6A virralla (joka on laturin maksimi). Tällöin akut latautuvat noin 2 * 5.2Ah / 6 A = 2 * 0,87h = 1,73h. Tai 1C virralla 5.2A tietenkin 2h.

Jos taas hommaat johdot saat akut sarjaan, mutta maksimilatausteho tuolla laturilla on 50W: I = 50W / 4.2V*4 = 2,98A => 1 * 5.2Ah / 2,98A = 1,74h.

Onhan se tietysti mukavaa, kun akut valmistuvat kerralla, mutta muuten latausajat ovat aika samanlaiset, koska se laturi rajoittaa lataustehoa.

EDIT: Nuo minun laskelmani eivät muuten ota huomioon lopun CV vaihetta, joka on hidas ja tulee kaksi kertaa erikseen ladatessa... on siitä kaapelista ainakin 10 minuutin etu. :embarrassed:
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

seeveerii

Nyt tuli ihmettelemisen aihetta. Minulla on 4kpl turnigyn 2s lipoja, joita ei ole ladattu lähellekkään kahtakymmentä kertaa. nyt kun kaikki on täynnä mittasin jännitteet ja kahdessa akussa on 8,42V ja kahdessa muussa 8,25. Mistä voi johtua? Nuo 8,42v akut ovat olleet aina sarjaan kytkettynä savagessa, samoin nuo 8,25v akut.
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Falconi

Lainaus käyttäjältä: seeveerii - 08.07.11 - klo: 23.07
Nyt tuli ihmettelemisen aihetta. Minulla on 4kpl turnigyn 2s lipoja, joita ei ole ladattu lähellekkään kahtakymmentä kertaa. nyt kun kaikki on täynnä mittasin jännitteet ja kahdessa akussa on 8,42V ja kahdessa muussa 8,25. Mistä voi johtua? Nuo 8,42v akut ovat olleet aina sarjaan kytkettynä savagessa, samoin nuo 8,25v akut.

Millä mittasit? Ovatko mittaukset suoritettu juuri lataamisen jälkeen? Latasitko akut balansoituna?

Kun noihin vastaat niin voidaan lähteä ratkomaan miksi ne heittää. Ongelmia voi olla monia: huono mittari, huono mittaaja, akut ei balanssissa, akut ladattu päiviä sitten...
TAMIYA TT-01 -budget drifter?-
TorchE

seeveerii

Lainaus käyttäjältä: Falconi - 09.07.11 - klo: 08.25
Lainaus käyttäjältä: seeveerii - 08.07.11 - klo: 23.07
Nyt tuli ihmettelemisen aihetta. Minulla on 4kpl turnigyn 2s lipoja, joita ei ole ladattu lähellekkään kahtakymmentä kertaa. nyt kun kaikki on täynnä mittasin jännitteet ja kahdessa akussa on 8,42V ja kahdessa muussa 8,25. Mistä voi johtua? Nuo 8,42v akut ovat olleet aina sarjaan kytkettynä savagessa, samoin nuo 8,25v akut.

Millä mittasit? Ovatko mittaukset suoritettu juuri lataamisen jälkeen? Latasitko akut balansoituna?

Kun noihin vastaat niin voidaan lähteä ratkomaan miksi ne heittää. Ongelmia voi olla monia: huono mittari, huono mittaaja, akut ei balanssissa, akut ladattu päiviä sitten...
Mittasin yleis mittarilla, joka näytti samaa imaxin kanssa. mittaukset suoritettu heti latauksen jälkeen ja äsken toiseen kertaan ja sama jännite kuin eilen lataamisen jälkeen. Latasin balansoituna. Ja akut ovat tällaiset http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/%5F%5F11613%5F%5FTurnigy%5F5000mAh%5F2S1P%5F7%2E4v%5F30C%5Fhardcase%5Fpack.html ja käytetty fluxissa sarjassa.
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

ariilari

#3179
No niin nyt tuli hankittua graupner ultrmat 14+ laturi. Nimhit latautui jo hienosti. Tosin deltapeak arvon säätö ei vielä ihan auennut, laitoin sen 5mV. Huomenna vuorossa lipot. En kyllä ohjekirjasta löytänyt ohjelmaa jolla lipot ladataan säilytykseen :sad:

edit. laitetta rämpäämällä löytyi eli kennojen jännite 4.2V pudotetaan 3.8-3.9V. Olenkos oikeilla jäljillä :huh: