Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

pijokela

Lainaus käyttäjältä: _valtsu_ - 09.09.11 - klo: 11.43
60W on aika passeli 12avg johdoille deansseille ja 4mm bulleteille. 40W on liian vähän 12avg johdolle.
Ja pahinta on, että noissa kiinalipoissa on vielä paljon 12avg johtoa paksumpaa lakua. Kyljessä lukee 8avg ja sen se on näköistäkin. Siinä ei ole se 100W kolvi yhtään liaan tehokas ja tarkkana saa olla, kun liitin sulaa niin nopeasti.

t. Pirkka
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

JS83

Aloin nyt ensimmäistä kertaa ladata 2s lipo akkua Ultramat 14+ laturilla ja siihen tarkoittulla balansserilaudalla. Ajoin akulla ensin n. 25min jonka jälkeen laitoin lataukseen. Mielestäni olan säätänyt laturissa asetukset oikein: Lipo, 3,70/C 5.0A, 5000Mah. Akku on 2S 30C 5000Mah. Jostain syystä laturi ei lataa sitä kuin n. 200Mah. Jonka jälkeen vilkutta END!

Missä mahtaa olla vika?

väinö

Mitenkäs toi akku liitetään laturiin? Siis laitetaanko akun autoon menevä liitin (deans) kiinni laturiin sillä punamustalla johdolla? Ja pitääkö se pienempi valkonen liitin akussa laittaa myös kiinni laturiin?

(Kysyn jo nyt että saan akun heti lataukseen ku se tulee)

anqq

Eiköhän sen näe kun on se akku ja laturi käsissä. Mutta joo. Laturista taitaa tulla johto mihin menee tuo deans kiinni, mikäli tälläinen johto tulee mukana. ja sitten tuo balanssi (valkoinen) menee suoraan laturiin. Laitat tuon balanssi liittimen aina kiinni kun lataat.

väinö

Joo, Kiitti vastauksesta :wink:

Pakko muuten tota laturia kehua kun opin käyttämään sitä jo vaikka en oo lukenu sanaakaan ohjekirjasta  :shocked:

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 12.09.11 - klo: 16.16
Aloin nyt ensimmäistä kertaa ladata 2s lipo akkua Ultramat 14+ laturilla ja siihen tarkoittulla balansserilaudalla. Ajoin akulla ensin n. 25min jonka jälkeen laitoin lataukseen. Mielestäni olan säätänyt laturissa asetukset oikein: Lipo, 3,70/C 5.0A, 5000Mah. Akku on 2S 30C 5000Mah. Jostain syystä laturi ei lataa sitä kuin n. 200Mah. Jonka jälkeen vilkutta END!

Missä mahtaa olla vika?

Tossa.

Laita siihe 4,2
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

JS83

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 12.09.11 - klo: 21.38
Lainaus käyttäjältä: JS83 - 12.09.11 - klo: 16.16
Aloin nyt ensimmäistä kertaa ladata 2s lipo akkua Ultramat 14+ laturilla ja siihen tarkoittulla balansserilaudalla. Ajoin akulla ensin n. 25min jonka jälkeen laitoin lataukseen. Mielestäni olan säätänyt laturissa asetukset oikein: Lipo, 3,70/C 5.0A, 5000Mah. Akku on 2S 30C 5000Mah. Jostain syystä laturi ei lataa sitä kuin n. 200Mah. Jonka jälkeen vilkutta END!

Missä mahtaa olla vika?

Tossa.

Laita siihe 4,2

Ahaa... Ajattelin, että se kuuluu olla 3,70 koska akku on 7,4V
Tämä akku kyseessä: http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idproduct=9436

Kiitos!

Chili

7,4v, 11,1v jne. ovat nimellisjännitteitä, kenno on taas täyteen ladattuna 8,4v , 12,6v...
Eikös lipojen pitkäaikainen säilytys kuuluisi tapahtua nimellisjännitteessä? vai vielä alempana?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Traxxas_Topi

Mikähän Bantamin BC6 laturiin tuli ?
Kytkin 2kpl 2S lipoa sarjaan laturiin. Olin juuri painamassa start nappula , kun haistoin käryn.
Otin akut äkkiä irti , eikä ne ollu lämpimiä. Noh , laturistahan se käry tuli.

Laturi haisee hieman kärynneelle elektroniikalle ja vähän savuakin siitä tuli , mutta ei pimentynyt.
Otin töpselin pois seinästä tietenkin...
Mitähän siitä ois hajonnu ?
Ei oikein viitsisi koittaa ladata sillä mitään , ettei syty laturi tai akut tuleen....
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Traxxas_Topi - 19.09.11 - klo: 17.11
Mikähän Bantamin BC6 laturiin tuli ?
Kytkin 2kpl 2S lipoa sarjaan laturiin. Olin juuri painamassa start nappula , kun haistoin käryn.
Otin akut äkkiä irti , eikä ne ollu lämpimiä. Noh , laturistahan se käry tuli.

Laturi haisee hieman kärynneelle elektroniikalle ja vähän savuakin siitä tuli , mutta ei pimentynyt.
Otin töpselin pois seinästä tietenkin...
Mitähän siitä ois hajonnu ?
Ei oikein viitsisi koittaa ladata sillä mitään , ettei syty laturi tai akut tuleen....

Jos löytyy yleismittari niin mittaappas latauspistokkeista jännite.  tuleeko läpi mitään kun ei ole latausohjelmä päällä ja mitä tapahtuu kun laitat ohjelman päälle.

veikkaisin että latauspuolen fetit palo.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Traxxas_Topi

#3370
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 20.09.11 - klo: 10.16
Lainaus käyttäjältä: Traxxas_Topi - 19.09.11 - klo: 17.11
Mikähän Bantamin BC6 laturiin tuli ?
Kytkin 2kpl 2S lipoa sarjaan laturiin. Olin juuri painamassa start nappula , kun haistoin käryn.
Otin akut äkkiä irti , eikä ne ollu lämpimiä. Noh , laturistahan se käry tuli.

Laturi haisee hieman kärynneelle elektroniikalle ja vähän savuakin siitä tuli , mutta ei pimentynyt.
Otin töpselin pois seinästä tietenkin...
Mitähän siitä ois hajonnu ?
Ei oikein viitsisi koittaa ladata sillä mitään , ettei syty laturi tai akut tuleen....
Edit: Asia selvisi. Olin kytkenyt balansointi liittimet ikkän kuin ristiin , elikkä olin laittanut väärän balansointi liittimen väärään akkuun. Jotkut vastukset olivat hieman mustuneet , muttei palaneet.
Laturi balansoi kennot oikeaseen jännitteeseen , elikkä säikähdyksellä selvittiin

Jos löytyy yleismittari niin mittaappas latauspistokkeista jännite.  tuleeko läpi mitään kun ei ole latausohjelmä päällä ja mitä tapahtuu kun laitat ohjelman päälle.

veikkaisin että latauspuolen fetit palo.
Juu , täytyy koittaa mittailla vähäsen tota laturia. Uskaltauduin tänään kokeilemaan laturia. 2S lipoa pystyi lataamaan ihan normaalisti , mutta heti kun laittoi 2kpl 2s sarjaan niin alkoi savu nousemaan. Ei tarvinnut ede painaa mitään , niin käry rupesi heti nousemaan.
Tarkistin kytkennät ja olivat oikein. Haisee vähän samanlaiselle kuin kärähtänyt nopari.


Edit: Asia selvisi. Olin kytkenyt balansointi liittimet ikkän kuin ristiin , elikkä olin laittanut väärän balansointi liittimen väärään akkuun.
Jotkut vastukset olivat hieman mustuneet , muttei palaneet.
Laturi balansoi kennot oikeaseen jännitteeseen , eli säikähdyksellä selvittiin :D

En kyllä ymmärrä että , miten tuommoinen pienehkö virhe voi käräyttää jotain.
Jos balansointi liittimen laittaa väärinpäin niin laturi sanoo connection brake tms.
Mutta tuo virhe melkein rikkoo laturin !
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

kaistapää

LainaaEn kyllä ymmärrä että , miten tuommoinen pienehkö virhe voi käräyttää jotain

monesti riittää vain kahden piuhan sotkeminen keskenään.saattaa tulla kalliita savumerkkejä.onneksi ei levinnyt,tarkkuutta tulevaisuudessa...... :evil:
Kesämies!

bluebeetle

Turvallista latailua :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Traxxas_Topi

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 20.09.11 - klo: 20.40
Turvallista latailua :)
Joo , en tiennyt että sillä on merkitystä kummassa akussa kumpi balansointi piuha on , mutta nyt tiedän :D

Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

Falconi

Tässäpä on vielä kytkentä 2+2S akuille sarjassa lataamiselle:


Muutenkin tämä sivusto on hyvä noissa kytkennöissä:
http://scriptasylum.com/rc_speed/lipo.html
TAMIYA TT-01 -budget drifter?-
TorchE

Traxxas_Topi

Mun laturissa ton kytkennän kyllä pitää olla niin päin että tonne + puolen akulle(kuvassa vasen) jää se yksi tyhjä karva.
Traxxas E-revo ,Lrp SPX8 , DEX410V3, Tekin RS pro , Futaba 4PL, LiPo

tansu95

Voiko liittimen ja johdon tinauksen päälle laittaa kuumaliimaa suojaksi? Liittimen mukana tulleet kutistesukat ei mahtuneet niihin johtoihin. Ettei johda virtaa?
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

kaistapää

Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 22.09.11 - klo: 21.16
Voiko liittimen ja johdon tinauksen päälle laittaa kuumaliimaa suojaksi? Liittimen mukana tulleet kutistesukat ei mahtuneet niihin johtoihin. Ettei johda virtaa?

erittäin epävarma viritys kun kuumaliima tahtoo irrota pikkuhiljaa kun johto ja liitin "elää" käytössä.
Kesämies!

-rcmv-

Pystyykö graupner ultramat 8 laturilla lataamaan 2 akkua yhtä aikaa?Kiitos etukäteen.
Hpi baja 5b ss

nestori

Teoriassa juu mutta käytännössä tossa on tehoja niin vähän että ei kanata.

kaistapää

onkos raadilla kokemuksia moisesta viasta.uusi honkkarin eco6-10 laturi teki tenät.2s akkua ladatessa pääsi virtälähde(akku) ehtymään ja samalla tuli hienokseltaan sähkönkäry.3s akkuja nyt sitten lataa hienosti mutta 2s akkuja ladatessa ilmoittaa over voltagea.

takuuseenhan ei honkkariin näitä kannata laitaa...avasin laturin ja ei palaneita komponentteja näy,siis päällepäin.manuaalikaan ei moista ylijännitettä tunne.akuissa ei ole ylijännitettä,tarkistettu.
Kesämies!

_valtsu_

Kuulostaa, kuin balanceri ei saa 2s lipoja ladattaessa tietoa kennojännitteistä. Tarkista laturin piirilevyltä balanseriliittimen juotokset sekä kalvot. Jos kalvo on palanut poikki, niin tinaamalla se on helppo korjata.

kaistapää

vaan kun ei lataa edes ilman balanseria....
Kesämies!

Voyager

Saako ROAR laillisella akulla ajaa FTT ja alue 8 kisoja???

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

pijokela

#3384
Lainaus käyttäjältä: Voyager - 28.09.11 - klo: 19.00
Saako ROAR laillisella akulla ajaa FTT ja alue 8 kisoja???
FTT:llä on oma lista hyväksyttyjä akkuja. (Ja ne kiinalipot, joissa lukee "ROAR approved" ei ilmeisesti kuitenkaan ole ROARin listalla.)

EDIT: Olinpas sitten väärässä. Eli FTT kilpailussa käy kovakuoriset ROAR akut. ... mutta varo niitä kiina-akkuja, jotka ei oikeasti ole ROAR listalla.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Voyager

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 28.09.11 - klo: 21.15
Lainaus käyttäjältä: Voyager - 28.09.11 - klo: 19.00
Saako ROAR laillisella akulla ajaa FTT ja alue 8 kisoja???
FTT:llä on oma lista hyväksyttyjä akkuja. (Ja ne kiinalipot, joissa lukee "ROAR approved" ei ilmeisesti kuitenkaan ole ROARin listalla.)

EDIT: Olinpas sitten väärässä. Eli FTT kilpailussa käy kovakuoriset ROAR akut. ... mutta varo niitä kiina-akkuja, jotka ei oikeasti ole ROAR listalla.

Yep, kiitos.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

mtlman

tilasin jenkkilästä sky lipo-merkkisen 3s 5000mah lipoakun. hintaa jäi posteineen 40e eli myöskään alveja ei tule. mielestäni oli hyvä diili, kannattaa googlata jos tarviaa tällaista järeämpää akkua.

JS83

Talvi kun on tulossa niin voiko NiMH ja Li-po akkuja säilyttää kylmässä autotallissa vai olisiko suotavaa tuoda ne lämpimään, eli sisälle? Toinen kysymykseni on mikä tulee Lipojen säilyttämiseen. En omista mitään akun purkamiseen tarkoitettua härveliä niin mistä tiedän mikä on sopiva hetki laittaa lipot talviteloille? Voiko yleismittarilla jotenkin mitata sen tai Ultramat 14+ laturilla ladata vain tietyn verran?

Soo

Lipon jännite tuonne 7.4-7.8 tuntumaan. Eivät kestä kylmää eikä kosteutta yhtään. Esim kostessa autotallissa pullistuvat aivan varmasti.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Soo - 29.09.11 - klo: 21.31
Lipon jännite tuonne 7.4-7.8 tuntumaan. Eivät kestä kylmää eikä kosteutta yhtään. Esim kostessa autotallissa pullistuvat aivan varmasti.
Täällä on infoa.
Lainaa
When not in use, store the battery in a cool place. For long-term storage, manufacturers recommend a 40 percent charge. This allows for some self-discharge while still retaining sufficient charge to keep the protection circuit active. Finding the ideal state-of-charge is not easy; this would require a discharge unit with an appropriate cut-off. Users should not worry too much about the state-of-charge; a cool and dry place is more important.

Eli viileä hyvä, kostea paha.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi