Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Akut ja laturit

Aloittaja MarkusH, 22.04.05 - klo: 19.26

pijokela

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 14.01.13 - klo: 14.37
... käyttöjännite tahtoo nousta jonku verran yli tuon 18V:n.

Latureita, jotka hyväksyy yli 18V jännitteen on aika vähän. Miten olisi iCharger:
http://www.giantshark.co.uk/icharger-206b-300w-balancecharger-p-405299.html

Siinä on sen verran iso maksimiteho ja virta, että rinnankytkentälaudan kanssa voi ladata hyvin kahta tai useampaa akkua kerralla. Ei se tietenkään ole ihan sama asia kuin kaksipesäinen laturi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Voyager

Lainaus käyttäjältä: kehveli - 14.01.13 - klo: 17.35
Lainaus käyttäjältä: Voyager - 11.01.13 - klo: 23.37
Tänään tuli mulle uusi laturi Hobbykingistä, Just Another Charger.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17508__Just_Another_Charger_80W_6A_2_6S_Balance_Charger_w_PSU.html
Plussaa annan sisään rakennetusta virtalähteestä ja kompaktista koosta, huomenna alkaa käyttö, siitä lisää myöhemmin.

No millaset alkuvaikutelman on kiinanihmeestä?

Meni homma niin, että huomenna alkaa käyttö, jos kauppiaalta löytyy sopiva latauskaapeli.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 14.01.13 - klo: 18.26
Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 14.01.13 - klo: 14.37
... käyttöjännite tahtoo nousta jonku verran yli tuon 18V:n.

Latureita, jotka hyväksyy yli 18V jännitteen on aika vähän. Miten olisi iCharger:
http://www.giantshark.co.uk/icharger-206b-300w-balancecharger-p-405299.html

Siinä on sen verran iso maksimiteho ja virta, että rinnankytkentälaudan kanssa voi ladata hyvin kahta tai useampaa akkua kerralla. Ei se tietenkään ole ihan sama asia kuin kaksipesäinen laturi.

Niin, tämä oli kyllä se toinen mielessä ollut vaihtoehto. Kuinkas hyvin tuollaisella kytkennällä sitten akut pysyy keskenään balansissa? Tokihan tietenki ne voisi aina välillä sitten yksinäänkin ladata, kun ei tarvi kiirusta pitää sen lataamisen kanssa...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Bigbear

Jokainen akku kytketään myös tasauslautaan, jolloin akut pysyy balanssissa. Toisaalta olen miettinyt, että jos on kolme akkua ja jokaisessa oma jännite jokaisessa kennossa, niin näkeekö laturi aina keskiarvo jännitteen tyyliin (akku1kenno1+akku2kenno1+akku3kenno1)/3 voiko tuolloin jonkin kennon jännite nousta liian ylös vai tasoittuuko jännite akkujen välillä automaattisesti?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

tomppa82

Niin, olen kyllä varsin hyvin selvillä, miten ne kytketään. Kuitenki hieman epäilyttää moinen kytkentä... Tokikihan tietenki mahdollisuus ois siinäkin, että ostaa nyt tuollaisen perinteisen ja käyttää haaroituksen kanssa ja myöhemmin sitten, jos näyttää siltä, niin vaihtaa tuollaiseen kaksoismalliin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Bigbear

Onko sulla kaksi 2s akkua kiinni autossasi rinnan vai sarjaan kytkettynä, jos siis ymmärsin oikein. Rinnankytkentä toimii hyvin, sillä osa 2s akuista koostuu 4kennosta eli 2s2p eli ovat jo kytkettynä rinnan
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

tomppa82

Ei ole tällä hetkellä mitään, mutta siis sarjaankytkennällä on tarkoitus käyttää...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Bigbear

Onko joku syy miksi et käytä suoraan 4s akkuja? Jokatapauksessa kaksi akkua purkautuu yhtä aikaa, joten niiden jännite ja kapasitetti on suht sama ajon jälkeen, jolloin rinnan lataus toimii täysin moitteetta.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

tomppa82

#4178
Painojakauma...

Edit: auton suhteen voisi tietenki 4S-akullakin ajaa, mutta pitäisi veneeseen sitten hommata eri akut... ;) Halvemmalla ja helpommalla pääsee samoja käyttämällä...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Voyager

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 14.01.13 - klo: 19.51
Lainaus käyttäjältä: kehveli - 14.01.13 - klo: 17.35
Lainaus käyttäjältä: Voyager - 11.01.13 - klo: 23.37
Tänään tuli mulle uusi laturi Hobbykingistä, Just Another Charger.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17508__Just_Another_Charger_80W_6A_2_6S_Balance_Charger_w_PSU.html
Plussaa annan sisään rakennetusta virtalähteestä ja kompaktista koosta, huomenna alkaa käyttö, siitä lisää myöhemmin.

No millaset alkuvaikutelman on kiinanihmeestä?

Meni homma niin, että huomenna alkaa käyttö, jos kauppiaalta löytyy sopiva latauskaapeli.

Toni

Nyt on ladderi testattu. Helppo käyttöliittymä ja balansoi tarkasti, hintansa arvoinen, voin suositella.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

viable

#4180
Tervehdys.

Aikansa pähkäiltyä tulin siihen tulokseen että parempi kysyä kuin katua.
Mitäs akkua suosittelette HPI RS EVO+ Autoon. Elikkäs vastarille. Ja kun noi liittimetkään ei mulle sano oikein mitään, niin millä liittimellä sen pitäisi olla. Luonnollisestihan laturinkin tarvitsen.

tomppa82

Ei varsinaisesti taida aiheeseen liittyä, mutta mistä porukka hommaa noita kannattavien tietokoneiden virtalähteitä? Mietin, että esim. joku 18V:n jännitteen antava ois hyvä virtalähde kotikäyttöön hidasta akkujen latailua ajatellen, kun kuitenki useimmat 12V:n laturit sen vielä kestää...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

pijokela

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 17.01.13 - klo: 19.22
Ei varsinaisesti taida aiheeseen liittyä, mutta mistä porukka hommaa noita kannattavien tietokoneiden virtalähteitä? Mietin, että esim. joku 18V:n jännitteen antava ois hyvä virtalähde kotikäyttöön hidasta akkujen latailua ajatellen, kun kuitenki useimmat 12V:n laturit sen vielä kestää...

Ainoa virtalähde, jonka tiedän toimivan latureiden kanssa on IBM:n vanhat virtalähteet, joita oli noin 5 vuotta sitten ennen kuin ne muuttui Levonoiksi. Sitten jännite nousi 16V -> 18,5V (jos oikein muistan). Olen evakuoinut niitä vanhoja töistä, kun koneita on mennyt romuttamolle.

Virtalähteet sopii suoraan Turnigy ACCUCELL 6 laturin kyljessä olevaan liittimeen.

Jos ostat laturin, johon sopii korkeampi jännite kuin 18V, niin sitten käy mikä vaan virtalähde.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

tomppa82

Mutta jos sillä käyttää myös tuota nykyistä Imax B6:sta, niin sitten sellainen yli 18V malli ei oikeen käy...

hhhhmmmm... Noh katsoa nyt, huuto.netissä ainakin oli joku säädettävällä jännitteellä ollu 150W:n yleismalli... Tosin ko. huuto taisi jo sulkeutua...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

emppu99

Hei,mulla on laturina swallov ac/dc charger ja kaksi Orionin 2s lipoa.toisen lataus onnistuu mutta toisen ei.epäilen että akku on viallinen kun ensin se lataa sitä 4.2 a virralla ja alkaa tiputtaa virtaa noin tunnin päästä 0.3 a virtaan ja siihen sen akun lataus jää siinä oli vartin ja sitten katkaisin ltauksen.mikä voi olla vikana?
EXC125

Blaze

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 20.01.13 - klo: 09.22
Hei,mulla on laturina swallov ac/dc charger ja kaksi Orionin 2s lipoa.toisen lataus onnistuu mutta toisen ei.epäilen että akku on viallinen kun ensin se lataa sitä 4.2 a virralla ja alkaa tiputtaa virtaa noin tunnin päästä 0.3 a virtaan ja siihen sen akun lataus jää siinä oli vartin ja sitten katkaisin ltauksen.mikä voi olla vikana?
Olisiko akku mennyt täyteen ?

jontte89

Sellast kyselisin kun lataan imax b5 laturilla ja siinä virtalähteenä auton 12v akkulaturi (toimii) mutta kun lataan core-rc 3250mah akkua niin näyttöön ilmestyy short error? Ja taas jos lataan samaa akkua imax b8+ niin ei mitään ongelmia. Mitä tuo short error tarkoittaa?
Xray T2 007 Silvia S15,Tamiya Mf-01x Suzuki Jimmy/ Toyota Celica 1600Gt

emppu99

ei,akk ei ole voinut mennä täyteen koska silloin laturi alkaisi piipata.tuon akun kohdalla se vain pyörii siinä 0.25a ja 0.3 a välillä.siinä olis varmaan vuoden :laugh:
EXC125

rizardi

Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 20.01.13 - klo: 12.48
ei,akk ei ole voinut mennä täyteen koska silloin laturi alkaisi piipata.tuon akun kohdalla se vain pyörii siinä 0.25a ja 0.3 a välillä.siinä olis varmaan vuoden :laugh:
Voisiko laturi tasata akkua.
Siihen voi joskus mennä aikaa.

emppu99

Lainaus käyttäjältä: rizardi - 20.01.13 - klo: 12.55
Lainaus käyttäjältä: emppu99 - 20.01.13 - klo: 12.48
ei,akk ei ole voinut mennä täyteen koska silloin laturi alkaisi piipata.tuon akun kohdalla se vain pyörii siinä 0.25a ja 0.3 a välillä.siinä olis varmaan vuoden :laugh:
Voisiko laturi tasata akkua.
Siihen voi joskus mennä aikaa.
nonniin kolme tuntia siinä meni että sain tuon ladattua:) oli vissiin aika lailla eri jännitteet noissa kennoissa kun balansointi kesti noin kauan:-D
EXC125

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: tomppa82 - 14.01.13 - klo: 00.35
Suositelkaas jotain hyvää "kaksoislaturia" kahden 2S LiPopakan samanaikaiseen latailuun, vaatimukset:
- Lataustehoa mieluusti 2x100-2x150W... Tai saa olla enempikin, jos hinta ei nouse kovin mahdottomaksi
- Balanceri-malli
- Soveltuu mielellään myös useampikennoisille akuille, 4S nyt ainakin
- 12V:lla toimiva, mielellään vaikka 12-20V:n jännitehaitarille sopiva
- kohtuullinen hinta, sanotaan nyt vaikkapa max. 150€.

Ja toki jos jollakulla on toimivaa, speksit täyttävää ylimääräisenä, niin tarjousta voi vaikka YV:llä heittää..

Tässä viikonloppuna tuli sellainen vaihtoehto mieleen, että jos ostais Saddle pack-akkuja ja nelikkolaturin. Voisi ladata 1S-akkuina omalla laturikanavallaan... http://www.giantshark.co.uk/saddle-packs-c-1_349.html Gens Acen 6000:set ei olis näemmä edes kalliita ja kuitenki ilmeisesti aika laadukkaita akkuja, ainakin mitä täältä lueskellu.
Mutta ei taida olla nelikkolaturia, jolla saisi ladattua yli 5A:n virralla edes 1S LiPoa?
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Soo


Bigbear

Tai edullisempi vaihtoehto
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10382__iCharger_206B_300W_8s_Balance_Charger.html
Lataa 20A voimalla ja tällä
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19431__Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_EC3_.html
Voit kytkeä vaikka 2 kpl 2S akkua yhtaikaiseen lataukseen.

Toimii parhaiten, jos akut ovat about yhtä tyhjiä. Toisaalta ei haittaa vaikka olisivat erikokoisia kapasiteeliltaan.

Tuo CS laturissa on kuitenkin myös sisäänrakennettu virtalähde, joka on ihan kätevä asia. Hintakin on kohtuullinen ja sen saisi vielä suomesta.

Onkohan kyseisestä laturista kokemuksia?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

tomppa82

Noi taas menee jo edellä esiintulleeseen mahdollisuuteen ladat 2x2S-akkuja yksikkölaturilla. Ero vaan siinä, että noi on kaksoislatureita ja ladataan kahta paria 2S-akkuja kerralla.

Ette napanneet varsinaisesta ideastani kiinni. Eli ladattaisiin nelikkolaturilla neljää 1S LiPo-akkua, esim. kahta Saddlepack-paria niin, etttä jokainen on oman latauspiirinsä perässä, eikä mitään tasurikikkailuja... Eikä siis mitään 2S-pakkoja...

Mutta ehkäpä minä nyt kuitenki taidan koko ajatuksen kerrasta hyllyttää...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Bigbear

Samalta valmistajalta on myös virtalähteetön laturi
http://www.cs-shop.de/CS-Professional+X2+Charger-+2+x+10A+-+12V+-400W-.htm

Tuossa sulle 4 kanavainen laturi
http://www.cs-shop.de/CS-Space+X4+Charger+4+x+5A+-+12V+-+200W-.htm
Jos näet fiksuna ladata neljää 1S akkua, niin osta ihmeessä 4 kanavainen laturi. Mukava kytkentä operaatio ainakin tiedossa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Tapsa

Onko kellään kokemusta LRP Pulsar Touch laturista? Hiukan houkuttais laittaa tilaukseen.. Kaksikennoisia 4000-6800mah akkuja latailen, joskus lennokkiin kolmikennoista. Paljonkohan pitää virtalähteessä olla puhtia minimissään jotta voi latailla tuollaisella?

Siis tämä:
Hpi Savage 25, Nitro RS4 evo3, E-Savage,  Switch

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 21.01.13 - klo: 14.55
Samalta valmistajalta on myös virtalähteetön laturi
http://www.cs-shop.de/CS-Professional+X2+Charger-+2+x+10A+-+12V+-400W-.htm

Tuossa sulle 4 kanavainen laturi
http://www.cs-shop.de/CS-Space+X4+Charger+4+x+5A+-+12V+-+200W-.htm
Jos näet fiksuna ladata neljää 1S akkua, niin osta ihmeessä 4 kanavainen laturi. Mukava kytkentä operaatio ainakin tiedossa.

Siis ideahan olisi siinä, ettei tarvis turhaa ensinnäkään odotella tasautumista, 1S akuissa kun ei oo mitä tasata. Ja toiseksee siinä, että lyijyakkuja käytettäessä virtalähteenä ei hukkuisi turhaa akkukapasiteettiäkään (niistä virtalähteenä olevista akuista siis) siihen tasaukseen.

Eikä tuossa IMO nyt paha johtojen kytkemisoperaatio ole... Verrattuna siis 2x2S akkujen kytkemiseen jonku jakajalaudan kautta, balanseri- ja normijohdot pitää kytkeä siinäkin. Ja on siinäkin johtojen kytkemistä, jos ne kaksoislaturiin pistäis omiin latauspiireihinsä... Kannattaa huomata, että 1S LiPo ei tarvi minkäänasteista balanseripiuhaa kun sitä ladataan yksinään. Vasta kunniitä kennoja on kaksi tai useampi sarjassa tarvitaan tasausta ja tasauspiuhoja.

Ainoa huono puoli on noiden nelikkolaturien 5A:n maksimilatausvirrat. Vähän hidas latailla vaikkapa 6000mAh akkuja... Ei sillä, ne voi vaikkapa kotona jo ennen lähtöä latailla, mutta jos ajopaikalla meinaa tyhjiin ajettuja latailla, niin tulee vaan pitkä tauko ajamiseen... Tuskin kuitenkaan koskaan tulen niin kiireinen olemaan, että tarvitsisin esim. jotain 5C latausvirtoja, vaikka tokihan olisi mukava saada toiset akut varmuudella täyteen sinä aikana kun toiset akut tyhjenee,

Mutta kuten jo edellä totesin, niin "hyllytin" tuon idean.

Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Heuli

Tapsa: Mulla on muutaman vuoden ollut tuollainen LRP:n laturi ja kirkkaasti paras käyttöliittymä mitä on tullut vastaan latureista. Jos lataat 12A virroilla noita sun akkuja niin poweri sais olla vähintään jotain 15A tai mieluummin 20A niin voi laittaa vaikka toisen laturin poweriin rinnalle jos joskus tarvitsee kahta laturia samaan aikaan.

Benihill

mulla ois perfex kt-3dx ohjain ja siinä on ilmeisesti laturille pistokkeen paikka... Mistähän tuohon saisi edullisen laturin ja joka näyttäs milloin patterit täynnä? Jos se nyt edes on laturille  :grin:

Bigbear

Tomppa82, jos sulla on terveet akut niin tasaukseen ei aikaa juurikaan mene aikaa. Hyvät laturit tasaa jo latauksen aikana. Osta vaikka nykyiseen laturiin rinnankytkentälauta ja kokeile
Sworkz Team Finland
Driven to perfection