Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

hiipumattomista akuista

Aloittaja Teemu L, 02.11.02 - klo: 09.47

Teemu L

Jep, nythän saa (On saanut varmaan aikaisemminkin  :oops: ) sellasia akkuja jotka ei hiivu ajossa vaan menee kokoajan täysiä, onkohan niistä mihinkään? Atalasta saa ainakin 1700mah 7,2v akkuja jotka ei hiivu :? Paljonkohan niillä akuilla ajais?  :roll:

pete||

Mitkä akut tässä on kyseessä ?
Jos ne ei hiivu niin onhan ne sitten hyviä :mrgreen: , paitsi että jokainen akku hiipuu joskus.
Tässä tapauksessa on varmaan tarkoitettu että akku menee täysillä ja loppuu sitten aika nopeasti = menee lujaa ja yhtäkkiä vauhti hiljenee = akut tyhjät.


Yleensä uudet akut toimivat näin hyvin, mutta vanhat akut jota ei tasauspureta niin menevät sellaisiksi että antavat hyvän virran vähäksi aikaa ja ruopeavat sitten pikkuhiljaa hiipumaan, ajo tälläisillä akuilla kestää kumminkin aika kauan, mutta vauhti on hiljaista !



Kuten kuvan (keskimmäinen) käyrästä näkee akku toimii täysillä ja sitten lopahtaa.
Kun taas huonoissa akuissa kyseinen teho laskee kokoajan alaspäin.

l150040

Jos tarkoitat tuolla akulla jotain alle 30 euroa maksavaa, enpä allekirjoittaisi väitettä "hiipumattomasta". Nuo ja muutkin halpa-akut ovat käytännössä aina huonoja antamaan suuria virtoja ja hiipuvat melko tasaisesti. Noita akkuja voi käyttää lähinnä vakiomoottorin kanssa pihaleikeissä. Jos autossa on vähänkään tehokkaampi moottori (vähemmän kierroksia), ei akku pysty antamaan tarpeeksi suurta virtaa. Eli halvalla ei saa hyvää. Kunnon akut maksavat uutena ainakin 50 Euroa kpl (tarkoitan 6 kennon pakettia). Mielestäni enemmän saa vastinetta rahoilleen ostamalla joltain kisakuskilta vähän ajettuja ja hyvin hoidettuja kisa-akkuja.

Ajoaikaa on erittäin vaikea mennä sanomaan, koska siihen vaikuttaa niin moni seikka esim. kaasun käyttö, akun kapasiteetti, moottori, auton kitkat, auton paino, alusta jne.

Teemu L

Jep, mun kaverilla On Nyt 1 Tollanen atalan "r" kenno akku , se on aika hyvä meinaan! Ajaa 3.57 minuuttia LRP 12-15 lankasella (ei tietoa moni lankanen se on). R-kennothan on siis tavallaan hiipumaton, antaa virtaa niin paljon kun moottori tarvitsee loppuun asti, E-kenno taas on sellanen että se antaa tietyn verran virtaa moottorille ja alkaa Hiipua välittömästi.

RChullu

hä :shock:  eihän hiipumattomia akkuja ole olemassa! jos olis ni kai kaikki sit sellasia olis!
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

Teemu L

heh, Kysehän on siis sellasista akuista jotka antaa virtaa kokoajan niin paljon, kun moottori haluaa. Siis Kyllä ne Loppuu ne akut, mutta ei tavallaan Hiivu muutakun Lopussa, eli menee Niin lujaa täysiä Kun menee ja sitten kun virta loppuu niin auto vaan Pysähtyy...

RChullu

aijaa tarkotat siis yhden akullisen ajan? mä luulin koko elinkaarta :oops:
Mut en mä kyllä tostakaan olis ihan niin varma vaikken asiasta mitään ymmärräkkään
http://www.rc-racing.info - Rc-racing 2.0

jarva

kyllä kannattas olla varma koska se pitää paikkansa :mrgreen:  Eli on olemassa "e" kennoja joissa on suurempi sisäinen vastus kuin "r" kennoissa, eli "e" kennot antavat vain tietyn verran virtaa eikä välttämättä niin paljon kuin moottori tarvitsisi ja niissä myös jännite laskee koko ajan joten "e" kennoinen akku hiipuu koko ajan. Taas "r" kennoisessa akussa ei ole juurikaan sisäistä vastusta, joten se antaa virtaa niin paljon kun moottori sitä tarvitsee. "r" kennoissa jännite taas pysyy lähes samana loppuun asti kunnes auto vaan yhtäkkiä pysähtyy ja akku on tyhjä. Eli näin, mitä olen käsittänyt kun olen kaikkea lueskellut :wink:

Toni

Onko 90-luvun alku tullut takaisin, kun kaverit puhuvat 2000-luvulla yli kymmenen vuotta vanhasta akkuteknologiasta. Aikoinaan, joskus 90-luvun alussa oli tosiaan punaisia SCR-kennoja, joissa oli suurempi jännite, kuin keltaisissa SCE-kennoissa, mutta SCR kapasiteetti oli muistaakseni 1200mAh ja SCE 1700mAh.  Tämä johti siihen, että SCR oli stanuakku ja SCE viriakku. En tiennytkään, että tällaisia esihistoriallisia kennoja kehtaa joku vielä myydä!
SC10 4x4

l150040

Ei SCR:n historia aivan 90-luvun alkuun ole loppunut. Minullakin oli vielä jokin aika sitten melko tuore Sanyo CP-2400SCR kennoista koottu pötköakku. Eli vieläkin voi noista "sport-packeistä" löytyä noita SCR-kennoja. Nämä kennotyypit on vain päässeet unohtumaan RC-puolelle suunniteltujen kennotyyppien myötä.

SCE:tä taitaa olla nykyään ainakin 1800, 1900 ja  2300 mAh mallia SC-koossa. Samoin SCR:iä on useita eri tyyppejä.

Sanyolla on varmastikin erilaisia kennotyyppejä ainakin satoja, joista RC-piirissä käytetään vain muutamaa (lähinnä RC-alkuisia). Eli noita SCE ja SCR-tyyppejä on edelleen valmistuksessa ja myytävänä.

Otetaan pieni esimerkki. Kukaan ei ole varmaankaan kuullut sellaisesta kennosta kuin Sanyo HR-SC 2600 Ni-MH, vaikka tämän kennon 40 A purkujännite pysyy koko purun ajan huomattavasti RC3000HV kennoa korkeampana (noin 0,4 V ). Tämä ei luonnollisestikkaan koske aivan loppua kapasiteetin takia. Soveltuvuutta muuten RC-autokäyttöön en osaa sanoa. Pitäisi varmaankin kokeilla.

Nappe

Onko tuo 0,4V typo vai totta?? Meinaan vaan että 0,4V on melko paljon 1,2V akusta!! Jos HV:t pysyvät vaikka jossain 1,1-1,2V nurkilla, niin sitten tuo on jo 1,5-1,6V  :shock:

Luulis moinen akku kiinnostavan vakioluokkien kuljettajia enemmän kun riittävästi.

Vai tarkoitatko koko akkupaketin jännitettä vaikka puhut kennoista? 7,2->7,6V on silti iso ero...

hoj

Sanyon Ni-Cd-akuissa r-kirjain tarkoittaa pikalatausmahdollisuutta. Nykyisissä malleissa ominaisuus on itsestäänselvyys.

Ni-Cd-akun tarina tulee loppumaan vuoteen 2004 mennessä, jolloin sen myynti kielletään ihmiselle ja ympäristölle haitallisen kadmiumin vuoksi.

Muistutukseksi vielä, että Ni-Cd-akut ovat ongelmajätettä joka pitää hävittää oikein.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Nappe"Onko tuo 0,4V typo vai totta?? Meinaan vaan että 0,4V on melko paljon 1,2V akusta!! Jos HV:t pysyvät vaikka jossain 1,1-1,2V nurkilla, niin sitten tuo on jo 1,5-1,6V  :shock:

Typohan tuo oli. Siitä puuttuu yksi nolla. Sen pitäisi olla siis 0,04 V.  :oops: ero on kuitenkin mielestäni ihan merkittävä. Jos esim. 3000HV antaa 1,10 V kuormitettuna, tuo mainittu kenno antaisi 1,14 V.

Olen joskus nähnyt paremmankin testin kyseisten kennojen välillä, mutten löytänyt parempaa esitystä kuin alla olevan linkin. Eiköhän asia tule kuitenkin siitäkin selville.

http://www.flydma.com/batteries/performance_charts.html#2600Ni&3000HV

Nappe

Ok, näin epäilinkin.
Tosiasia on että 0,24V eroa on helposti hyvien ja ei ehkä ihan niin hyvien pakettien välissä, hiukan riippuen käsittelystä, myöskään Panasonicin SMH ja UMH kennot eivät olleet testissä mukana, mitkähän olis niiden jännitteet samassa testissä?

Ei siinä mitään, kannattais kokeilla noita HR-SC 2600 kennoja, jos vaan ovat sen hintaisia että kokeilussa on mitään järkeä. Toisaalta luulis että nuo olisivat jokaisella kauppiaalla hyllyssä jos niillä sais jotain todellista hyötyä vakioluokkiin jossa jännite on tärkeä ja 2600mAh:n pitäisi riittää vallan loistavasti...

l150040

Ainakin jos pakittaa hieman mainitusta käppyröitä esittävästä linkistä sivulle http://www.flydma.com/batteries , näkee hieman lisää tietoa. Hinnaltaan 2600 näyttää olevan tuolla halvempi kuin 3000. Siitä ei ole hajuakaan miten niitä saisi Suomeen asti kokeiltavaksi. Mielenkiintoista on myös Speckseistä löytyvä tieto sisäisestä impedanssista 2600: 4 milliohmia ja 3000 5 milliohmia. Soveltuu siis hyvin erittäin suurille virroille.

Mr Cale

No jos kyseistä kennotyyppiä ei ole hyväksytetty EFRAlla vuoden loppuun mennessä, ei siitä tarvi murehtia. Ainakaan kilpaa ajavien harrastajien.

Tepsu

Ajoin itse sanyon 2000 akulla 20 min mottina purplebull 27 ja autona TC3. :D  Kannataa aina ostaa 2000 tai tehokaampia akkuja, koska ne tuovat ihmeesti lisää nautintoa :wink:
Mielummin nopea ja köyhä, kuin rikas ja hidas..