Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Mika"mut miksi ei sallita keraamisia laakereita? aika tiukkaa
toisaalta mikä sitten keraaminen laakeri, nehän on jotain puolikeraamisia, vai?

Mä kyl ymmärrän ton niin että mikään auton rakeinteissa ei saa olla keraaminen.

Laakerithan on muutenkin mahdoton tarkastaa että onko jossain keraamiset kuulat. Muutenhan keraamisetkin on ihan terästä, mut ne kuulat on keraamiset.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"mut miksi ei sallita keraamisia laakereita? aika tiukkaa
toisaalta mikä sitten keraaminen laakeri, nehän on jotain puolikeraamisia, vai?

Mä kyl ymmärrän ton niin että mikään auton rakeinteissa ei saa olla keraaminen.

Laakerithan on muutenkin mahdoton tarkastaa että onko jossain keraamiset kuulat. Muutenhan keraamisetkin on ihan terästä, mut ne kuulat on keraamiset.

Joo, tuohan on kopioitu jenkkisäänöistä, siellä tuo sääntö on "yleisissä" säännöissä (En oli ihan varma onko tuo jopa kielletty jokaisesa luokassa...).
No eihän niitä tarkasteta (laakereita siis) muuten kuin jos auto joutuu lähempään "syyniin" jokun laittomuuden vuoksi tms.....
Eihän rallimaailmassakaan kaikkia autoja pureta, vain epäilyttävät tapaukset korkeintaan tai jos joku tekee protestin.
Sehän on näin että käyttäköön ken haluaa mutta jos kiinni jää niin voi voi.....sanktioita luvassa, kilpailukieltoa, pisteiden menetystä tms...
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "kamikazair"entäs ne sähkö monstereiden säännöt
Niistä voi avata uuden topikin ja ruveta tutkimaan esim kansainvälisiä sääntöjä :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Catiska

No, jos luette säännöt tarkkaan, niin sieltä löytyy kyllä paikka sähkömonsuille.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"No eihän niitä tarkasteta (laakereita siis) muuten kuin jos auto joutuu lähempään "syyniin" jokun laittomuuden vuoksi tms.....
Eihän rallimaailmassakaan kaikkia autoja pureta, vain epäilyttävät tapaukset korkeintaan tai jos joku tekee protestin.
Sehän on näin että käyttäköön ken haluaa mutta jos kiinni jää niin voi voi.....sanktioita luvassa, kilpailukieltoa, pisteiden menetystä tms...

No kertokaapas kuinka tunnistatte keraamisen laakerin normaalista???

Hajotatteko laakerin ja tutkitte kuulat?
Ja millä sen kukaan todistaa että se kuula on keraaminen eikä metallia?

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"No eihän niitä tarkasteta (laakereita siis) muuten kuin jos auto joutuu lähempään "syyniin" jokun laittomuuden vuoksi tms.....
Eihän rallimaailmassakaan kaikkia autoja pureta, vain epäilyttävät tapaukset korkeintaan tai jos joku tekee protestin.
Sehän on näin että käyttäköön ken haluaa mutta jos kiinni jää niin voi voi.....sanktioita luvassa, kilpailukieltoa, pisteiden menetystä tms...

No kertokaapas kuinka tunnistatte keraamisen laakerin normaalista???

Hajotatteko laakerin ja tutkitte kuulat?
Ja millä sen kukaan todistaa että se kuula on keraaminen eikä metallia?

Sehän pitäisi selvitä laakerin tyyppikoodista.
Siis siitä joka on "poltettu" laakerin ulkokehään ta sivulle yleensä (Senhän perusteella saa laakeriliikkeestä selville mikä laakerityyppi, koko ja kierroskestävyys ym laakerilla on).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

*HOKE*

Joo niinhän sen pitäis selvitä mutta kun kaikissa ei ole minkääntason merkintää...

Ja kukas noi kaikki kodit tietää?.

Mulla on esim tossa muutama keraaminen laakeri ja niissä ei ole mitään merkintää... Löytyy myös pari normaalia laakeria joissa ei lue mitään.

Mä kyllä erotan niistä mikä on mikäkin, kun otan suojat pois ja tarkkaan valolla kattelen, mut jos jossain katsastuksessa joku ton tekee niin miten se todistaa että joku on keraamisilla kuulilla???

Siinä on vaan kahen sana toistaan vastaan ja tuosta on mahdotonta ainakaan tuomita rangaistukseen "mun mielestä" mielipiteen mukaan.

rs tuning

Onko niillä keraamisilla laakereilla nyt kuitenkaan niin suurta
vaikutusta loppujen lopuksi verrattuna esim ratarenkaisiin,
jotka on sallittu (kunhan on yleisesti saatavilla oleva malli)?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"Onko niillä keraamisilla laakereilla nyt kuitenkaan niin suurta
vaikutusta loppujen lopuksi verrattuna esim ratarenkaisiin,
jotka on sallittu (kunhan on yleisesti saatavilla oleva malli)?

Enpä usko, varmaankin kestävempiä ja kalliimpia vain ovat (Siis keraamiset laakerit).
Ja toisekseen kuka niitä nyt moottoriinkaan alkaa vaihtamaan, nykyiset tyypit (Teräs) kun kestää aivan hyvin, pikkeuksena on vain eräässä tapauksessa käytetty yksisuuntalaakeri.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Joo niinhän sen pitäis selvitä mutta kun kaikissa ei ole minkääntason merkintää...

Ja kukas noi kaikki kodit tietää?.

Mulla on esim tossa muutama keraaminen laakeri ja niissä ei ole mitään merkintää... Löytyy myös pari normaalia laakeria joissa ei lue mitään.

Mä kyllä erotan niistä mikä on mikäkin, kun otan suojat pois ja tarkkaan valolla kattelen, mut jos jossain katsastuksessa joku ton tekee niin miten se todistaa että joku on keraamisilla kuulilla???

Siinä on vaan kahen sana toistaan vastaan ja tuosta on mahdotonta ainakaan tuomita rangaistukseen "mun mielestä" mielipiteen mukaan.

Tuo on aika helppoa, jos asiaa vähänkin ajattelee...  :wink:  Tarvitaan vain yleismittari... toinen piuha ulkokooliin, ja toinen sisäkooliin. Jos sähkö menee läpi, on normaali laakeri, jos ei, niin silloin hybridi, eli keraamisilla vierintäelimillä. Nuo keraamiset vierintäelimet kun ei johda sähköä. Ei näitä asioita tartte turhan vaikeaksi tehdä. Ja tuskinpa vain kukaan alkaa katsastuksessa kuitenkaan laakereita tarkastaa, mutta jos protesti tulee, niin silloin ne tarkastetaan.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

*HOKE*

No väännetääs ny vielä pikkusen. :mrgreen:
hybrideissä on myös metalli kuulia, eli johtaa sähköä...
Mitenkäs sitten kun niissä on öljyä tai rasvaa??
Johtaa edelleenkin sähköä.

En usko että noita kukaan koskaan on missään tarkistanu enkä ihan heti usko että on tarkistamassakaan...
Tuli vaan mieleen että miksi on tollanen sääntö jos sitä on todella, todella vaikea todeksi näyttää onko siellä keraaminen vai ei.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"No väännetääs ny vielä pikkusen. :mrgreen:
hybrideissä on myös metalli kuulia, eli johtaa sähköä...
Mitenkäs sitten kun niissä on öljyä tai rasvaa??
Johtaa edelleenkin sähköä.

En usko että noita kukaan koskaan on missään tarkistanu enkä ihan heti usko että on tarkistamassakaan...
Tuli vaan mieleen että miksi on tollanen sääntö jos sitä on todella, todella vaikea todeksi näyttää onko siellä keraaminen vai ei.

Jos luet ne "jenkkisäännöt" (Tai tämän topicin alusta asti ajatuksen kanssa) niin tiedät miksi.....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Catiska

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"No väännetääs ny vielä pikkusen. :mrgreen:
hybrideissä on myös metalli kuulia, eli johtaa sähköä...
Mitenkäs sitten kun niissä on öljyä tai rasvaa??
Johtaa edelleenkin sähköä.

En usko että noita kukaan koskaan on missään tarkistanu enkä ihan heti usko että on tarkistamassakaan...
Tuli vaan mieleen että miksi on tollanen sääntö jos sitä on todella, todella vaikea todeksi näyttää onko siellä keraaminen vai ei.

Jaa, olisit maininnut, että tarkoitat köyhän miehen hybridiä... Oikeassa hybridi-laakerissa on keraamiset kuulat ja teräksiset vierintäradat... Eipä minua ainakaan häiritse, jos joku sellaisilla ajelee, ajelkoot pois.

Mutta, säännöt on sääntöjä, ne on tarkoituksella yhteneväiset Jenkkien sääntöjen kanssa, eikä ole tarkoituksen mukaista alkaa niitä muutella, etenkään noin mitättömän asian takia.

Öljy ja rasva ei johda sähköä.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

*HOKE*

Okei okei... Tuli vähän hätäsesti kirjoteltua ilman sen ihmeempää ajatusta.

En ny jaksa lähteä tätä koko viestiketjua lukemaan tai muutenkaan sen ihmeemmin selailemaan.

Ihmetytti vaan toi keraamisten laakereitten kieltäminen kun niitä ei kuitenkaan tarkisteta kenttä olosuhteissa.

Yippo

Onkos Savagen BigBlock myöskin suoraan Oultlaw -luokan auto moottorin koon puolesta? Tuli vaan tuossa mieleen kun pohti mikä voisi olla seuraava auto Genesiksen jälkeen...

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"Onkos Savagen BigBlock myöskin suoraan Oultlaw -luokan auto moottorin koon puolesta? Tuli vaan tuossa mieleen kun pohti mikä voisi olla seuraava auto Genesiksen jälkeen...

Sekä että, sehän on .28ci kone......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Stumpelo

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "Stumpelo"mä oon lukenu ne jo  :mrgreen:  mut mun pallo aivot ei tajunnu via....
kokeilen uudestaan illemal  :oops:
Eipä siinä mitään "hurjia" kieltoja oo mut esim stanuluokas ei saa
paljo muuta ku vaihtaa herkästi hajoovia osia parempiin, mutta
ajo-ominaisuuksia ei paljo saa parantaa.

jos nyt oikein muistan niin SSK on se .70 koneella oleva vai?
siinä on liian iso kone että se sopis mihkään ilman poikkeuslupaa kai.

70 kone? oh... 15?
jepajee

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Stumpelo"70 kone? oh... 15?
Joo arvelinkin että tarkotit sitä pienempää eli kyllä se stanuun kai
menee jos ei oo keskidiffiä tms jonka säännöt kieltää!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

wictro

minä en kyllä tajua miksi keraamiset laakerit on kielletty.

autoihin sai vaihtaa "varmasti" hajoavia osia. minusta neulalaakeri on sellainen. on hajonnut jo litran ajolla.

keraamiset laakerit maksavat 3e(!) / kpl. halvemmallakin varmaan saa.

ei pitäis olla rahasta kiinni.

jos minulla on kisoissa keraamiset laakerit kytkimessä, ja joku siitä urputtaa,
niin pissin radalla ja menen kotiin. en tule toiste.

muuten säännöt ovat varmaan kaikkien mielestä aika ok!

Kiitos vaivannäöstä!

milloinkas on kisoja?
-Lithium Love Racing-

Catiska

Syy kieltoon on se, että kun puhutaan oikeasti keraamisista laakereista, niin niillä saadaan hieman suorituskykyä lisää. Keraamiset ( siis oikeat sellaiset, joita SKF valmistaa) on huomattavasti kevyemmät, joka vaikuttaa auton painon lisäksi esim. kytkinkellossa hieman kiihtyvyyteen pienentyneinä pyörivinä massoina. No, vaikutus on kyllä todella pieni, mutta jos kaikki vaihdetaan, moottorin, kytkimen, vaihteiston yms. laakerit, niin sillä saadaan pieni etu aikaiseksi, jonka voi laskea SKF:n laskentaohjelmilla.
http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&newlink=first&lang=en

Hintaa vain noille oikeille keraamisille laakereille tulee hyvin paljon, mutta aina voi jostain löytyä rahamies, joka on kaikkeen valmis pienenkin hyödyn nimissä. Siksi on tasapuolisempaa kieltää ne kaikilta, ja silloin on parempi kieltää keraamiset osat kokonaan, ettei tulisi tulkintaerimielisyyksiä, esim. kuinka monta vierintäelintä saa missäkin laakerikoossa olla keraamisia, tai saako esim. sisäkehä olla keraaminen.

Jos joku haluaa tehdä vilppiä ja kiinni jäädessään kusta radalle, niin osoittaa vain oman henkisen tasonsa. Eikö olisi parempi, että kun on yleiset säännöt olemassa, niin niitä noudatetaan pilkulleen, eikä tyylin, eihän tätä kukaan huomaa. Ei huomaakaan välttämättä, niinkuin esim. moottorin porttaamista, mutta jos joku käräyttää, niin varmasti kilpailukieltoa satelee. Ja muutenkin, miksi pitäisi pyrkiä saamaan itselle etua valehtelemalla ja huijaamalla. Mieluummin sääntöjen mukaa viimeisenä, kuin mitä pienikin vilunki ja toiseksi viimeinen. Silloinkin mielessä olisi ollut, olisinko ollut viimeinen, jos autoni olisi ollut sääntöjen mukainen.

Kyllä ne kunnolliset, laadukkaat teräslaakeritkin kestää ihan tarpeeksi kauan, että sen takia kannattaisi huijata. Kannattaa myös huomata, että eri tiivistetyissä laakereissakin on huomattavia eroja niiden vierintäkitkassa. Sieltä löytyy ihan oikeasti merkittäviä eroja. Karting-puolella asia on huomattu jo kauan sitten...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Rph

Huomasin juuri että joudun vaihtamaan moottoria kerspele :|  No onneksi noita Ossin sisuskaluja on hyllyssä.
mydään lennokipiruustuksia .)

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Huomasin juuri että joudun vaihtamaan moottoria kerspele :|  No onneksi noita Ossin sisuskaluja on hyllyssä.
Katos, minäkin luulin että unlimited luokassa sais olla viilattu :shock:
Mikäs unlimited (suom=rajoittamaton) se nyt sitte on :?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Mika"mut miksi ei sallita keraamisia laakereita? aika tiukkaa
toisaalta mikä sitten keraaminen laakeri, nehän on jotain puolikeraamisia, vai?

Mä kyl ymmärrän ton niin että mikään auton rakeinteissa ei saa olla keraaminen.

Laakerithan on muutenkin mahdoton tarkastaa että onko jossain keraamiset kuulat. Muutenhan keraamisetkin on ihan terästä, mut ne kuulat on keraamiset.

Oli tossa erikseen maininta ettei keraamisia laakereita, mutta sääntönähän tämä on selkeä. Olin vain yllättynyt kun krossissa ei ollenkaan ole näin tarkkoja sääntöjä. Ehkä tämä Monsu asia on niin monimuotoinen että tilanne sitä vaatii. Mutta eikö olisi helpompaa: Stanu on se mikä paketissa kaupasta tulee eikä muutoksia sallita ja virissä kaikki on sallittua paitsi ehkä liian isot kuutiot. No joo, en ota kantaa kun en tätä(kään) meinaa/ehdi ajaa.

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Mutta eikö olisi helpompaa: Stanu on se mikä paketissa kaupasta tulee eikä muutoksia sallita ja virissä kaikki on sallittua paitsi ehkä liian isot kuutiot. No joo, en ota kantaa kun en tätä(kään) meinaa/ehdi ajaa.
Olishan se mutta kun päädyttiin käyttämään 99% jenkkien olemassa
olevista säännöistä ettei tulevaisuudessa tuu sekaannuksia kansainvälisissä :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Rph

Sylinteriputkea ei saa portata, mutta saa olla tehdastekoinen alkuperäinen putki :mrgreen:  sama muihin sisuskaluihin.
mydään lennokipiruustuksia .)

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"Olishan se mutta kun päädyttiin käyttämään 99% jenkkien olemassa olevista säännöistä ettei tulevaisuudessa tuu sekaannuksia kansainvälisissä :wink:

Toi on kyllä hyvä veto. Good Luck!

AK-78

Minulla on ollut tässä työnalla jonkin aikaa taulukko monstereiden "teknisistä tiedoista", voisin keräillä siihen niiden autojen tiedot mitkä lähinnä voivat osallistua noihin luokkiin. Nakkaisin sitten nettiin näkyviin sen. Jos sellaista hyvää taulukkoa ei missään ole?

Näin voisin antaa oman panokseni asian eteen, ettei Hermannin tarvitse kaikkea tehdä  :)
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

wictro

Lainaus käyttäjältä: "brutales"

Jos joku haluaa tehdä vilppiä ja kiinni jäädessään kusta radalle, niin osoittaa vain oman henkisen tasonsa. Eikö olisi parempi, että kun on yleiset säännöt olemassa, niin niitä noudatetaan pilkulleen, eikä tyylin, eihän tätä kukaan huomaa. Ei huomaakaan välttämättä, niinkuin esim. moottorin porttaamista, mutta jos joku käräyttää, niin varmasti kilpailukieltoa satelee.

Kyllä ne kunnolliset, laadukkaat teräslaakeritkin kestää ihan tarpeeksi kauan, että sen takia kannattaisi huijata.

selitys hyväksytty!

tarkoitukseni ei ollut salaa niitä keraamisia kytkinlaakereita pitää, ja niillä
suorituskykyä nostaa. Varmaan mielenosoituksena pistäisin Ceramic Racing-paidan vielä päällä :)

tarkoitin että jos tuollainen sääntö on, niin se on mielestäni niin typerä, että menee maku koko hommasta. ja tämän ilmaistakseni sitten pissiskelisin jonnekin minne ei pitäisi.

Oli vähän paha päivä kun tuon kirjoitin. Pahoitteluni!

Unohdin teräskuulalaakerit ihan kokonaan!

ei oikein aivo toimi aina

Eli kaikki ok, ei laiteta keraamisia ei.

kiitos asiallisesta vastauksesta!

pistetään sitten Wictro Lithium Love Racing-paita! :)

edit; onko kampakeraamiset osat sallittuja? ..ööh..  :D
-Lithium Love Racing-

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "AK-78"Minulla on ollut tässä työnalla jonkin aikaa taulukko monstereiden "teknisistä tiedoista", voisin keräillä siihen niiden autojen tiedot mitkä lähinnä voivat osallistua noihin luokkiin. Nakkaisin sitten nettiin näkyviin sen. Jos sellaista hyvää taulukkoa ei missään ole?

Näin voisin antaa oman panokseni asian eteen, ettei Hermannin tarvitse kaikkea tehdä  :)
Joo laitappa tänne sitte niin saa "hyödyllistäkin" asiaa tänne vielä!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

fizle

Turhaan me edes keskustellaan näistä säännöistä, jos ne säännöt on niin uskollisia nuille jenkkien säännöille! Suoraan sanoen pilkun nussintaa nuo laakeri hommat nuiden keraamisien suhteen.
Kyosho Pureten Alpha 3 GP