Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

JK Nitro

Jääkö ne materiaali rajoitukset pois nyt kuitenkin näistä säännöistä?
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Jääkö ne materiaali rajoitukset pois nyt kuitenkin näistä säännöistä?
No tuohan ei vielä ole täydellinen, puutteita saattaa ilmetä......
Tarvi vaan lopetta tältä päivältä, huomenna kun on kerhokisat ja auto vielä "laittamatta" kuntoon........
Niistä materiaaleistahan voi vielä keskustella, tottahan on että järjestäjien on liki mahdoton tutkia onko autossa esim keraamisia laakereita, niinkuin diffikysymyskin, sitäkin voisi "helpottaa" (Aika mahdotonta on niitäkin on aina purkaa)......
Mutta keskustelua kaivataan, muutenkin tuli "aikalisää" näille säännöille!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

waltt

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Jääkö ne materiaali rajoitukset pois nyt kuitenkin näistä säännöistä?
No tuohan ei vielä ole täydellinen, puutteita saattaa ilmetä......
Tarvi vaan lopetta tältä päivältä, huomenna kun on kerhokisat ja auto vielä "laittamatta" kuntoon........
Niistä materiaaleistahan voi vielä keskustella, tottahan on että järjestäjien on liki mahdoton tutkia onko autossa esim keraamisia laakereita, niinkuin diffikysymyskin, sitäkin voisi "helpottaa" (Aika mahdotonta on niitäkin on aina purkaa)......
Mutta keskustelua kaivataan, muutenkin tuli "aikalisää" näille säännöille!
Jokainen auto katsastuksessa röntgeniin, ja tsekataan laakerit ja diffit...  :mrgreen:
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

JK Nitro

En niistä keraamisista laakereista niin tiedä, mutta jotain hiilikuitua tai sellasta olis kiva laitella keventääkseen kyytiä.
Ei sillä, ettei auto tuonkin painoisena aina silloin tällöin lähtisi lapasesta. :D
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

JK Nitro

Mahtaisiko sellainen tankin tilavuuden pienennys olla mahdollista hyväksyä että: polttoaineletkua päistään tukittuna laitetaan tarpeellinen määrä tankkiin sisälle? Sitä tapaa ainakin jossainpäin jenkkilää käytetään, ja mikä sen yksinkertaisempi tapa onkaan? Ainakin kisapaikoilla voitaisiin yksilöllisesti määrätä letkun pituus, riippuen suodattimien, pumppujen ja letkujen pituuksista määrästä ja tankin koosta. Tankin koon valinta menee muuten erittäin vaikeaksi jos juuri suodattimia ja pumppuja käyttää, varsinkinkin useampia ja pitkiä letkuja. Letkujen paksuuksia tietysti on eri kokoja mutta se ei liene ongelma jos esim. kisapaikoilla olisi ostettavissa ns. standardiletkua ja ennestään ostetut letkut tarkastetaan mauserilla ja taulokosta katsomalla siihen sopiva pituus.
Miettimisen arvoinen asia, joka ei juurikaan lisää kuluja, eikä hidasta kisajärjestelyjä paljonkaan katsastuksen yhteydessä.
No, tokihan autoon tulee painoa sen myötä lisää, mutta luulen, että moni valitsisi helpomman tien tällä tavalla, allekirjoittanut ainakin.
Mene ja tiedä. Mutta antakaa nyt ainakin mielipiteenne tästä.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Mahtaisiko sellainen tankin tilavuuden pienennys olla mahdollista hyväksyä että: polttoaineletkua päistään tukittuna laitetaan tarpeellinen määrä tankkiin sisälle?
Todella hyvä idea :shock: Ei tarttis kenenkään ruveta ostelemaan uusia tankkeja!
KANNATETAAN!!!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Catiska

Näin meinasin itsekin toimia, ja siitä juttelinkin eilen Hermannin kanssa. Se on sääntöjen puitteessa ihan sama, millä keinoin tankin tilavuus määräytyy, kunhan sinne sopii vain se sääntöjen sallima maksimimäärä tai vähemmän. Vaikka noppia laittaisi tankkiin...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

waltt

Laittakaa hiekkaa tankin pohjalle!! :mrgreen:
Olisko ne letkunpätkät sitten tyhjiä siellä tankissa? ketää rupee laskemaan katsastuksessa letkun tilavuutta? tarttis kaikilla olla samaa letkua.
Ellei sitten jaettaisi ennen kisoja kaikille tietynmittaisia letkun pätkiä.(kaikilla samaa letkua)
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

JK Nitro

Eiköhän se mittaamalla mauserilla ja tekemällä tarkoitukseen sopivan taulukon pituuksista/tilavuus selviä.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Catiska

Mitä ihmeen väliä niillä letkujen tilavuuksilla on?? Ei sitä tilavuutta lasketa, vaan tankki ja polttoainejärjestelmä täytetään piripintaan ja sitten imetään aivan kuiviin. Mitataan paljonko järjestelmästä tuli ainetta ulos. Ei sitä sen vaikeammaksi tarvitse tehdä.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

JK Nitro

Kyllä mielestäni täyteletkujen viemä tilavuus pitää olla laskettavissa, jotta sen tankissa viemä tilavuus tiedetään, tätä tarkoitin. Eli täyteletkuna voisi käyttää sellaista letkua kuin haluaa/on saatavilla tai kilpailujärjestäjä tarjoaa.
Tankin tilavuuteenhan lasketaan myös tankista koneelle menevät letkut, suodattimet ja pumput, ne pitää myös pystyä mittaamaan.
Elikkä tankki+letkut+suodattimet ja pumput täyteen, kaadetaan mittalasiin ja mitataan. Tämän jälkeen määrätään sopiva täyteletku, jos omastatakaa niin mitataan täyteletkun ulkohalkaisija ja katsotaan taulukosta (jossa lukisi täyteletkujen ulkohalkaisijat vaikka 0,5 mm välein ja pituus joka vastaa tiettyä tilavuutta, ei liene vaikea tehdä) ylikokoa vastaava pituus täyteletkulle, ja jos kilpailujärjestäjä tarjoaa täyteletkua niin sen halkaisija on etukäteen tiedossa ja nopeuttaa hieman mittausta, muuten toimitaan samoin.

Onkohan tämäkin liian monimutkainen asia sovittavaksi näin monen alan "asiantuntijan" joukossa. Kenellä nyt on sitten ne suurimmat kengät, niin lyököön nuijalla tämän asian selväksi.

Onhan tämä asia tietysti hyväksi kilpailulle, tasoittaa ainakin, joskin nyt tällä hetkellä tuntuu hieman monimutkaiselta, mutta aika näyttää, kuin se toimii käytännössä kilpailupaikoilla pidettävissä katsastuksissa. Mahtaa olla virallisen mittauksen suorittavalla henkilöllä jonnin verran nitrometanoolia vaatteilla tarkastettuaan 20-30 autoa?
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Hermanni

Samaa mieltä olen itsekkin että aivan sama millä se tankki pienennetään, letku ei välttämättä ole paras vaihtoehto, koska sen sisään menee polttoainetta (Päistään tukittuna kylläkin).
En meinaa sitä etteikö sitä pystyttäisi laskemaan paljonko sen sisään sopii polttoainetta, vaan sitä että on helpompi laskea letkun halkaisijan ja pituuden mukaan sen viemä tilavuus.
Toisekseen letkuna aiheuttaakin toisen ongelman, letkun sisällä olevaa polttoainetta kun ei saa 100% käytettyä, vaikka se tankin tilavuuteen vaikuttaa (Ehän sitä sieltä mikään ime ja suurin osa jää letkun sisään).
Tarkistuksethan voisi suorittaa vain epäilyttävissä tapauksissa, jos "kaveri" on esim huomattavasti kauemmin radalla ilman tankkausta, eikös kierroslaskenta mahdollista tämän (Kierrosajoistahan näkee milloin on "hidas" kierros jollon varikkokäynti on suoritettu).

No mielipiteitä tarvitaan myös seuraaviin asioihin, itseäni rupesi mietityttämään muutama seikka......
1 Diffit, mennäänkö siihen että ne "syynätään" tarkkaan vai tarkistetaanko vain että keskidiffiä ei autosta löydy (Vaikka sekin näyttää "jenkkilässä" tulevan sallituksi "stanuluokassakin" jopa).
2 Se kauheasti parjattu materiaalirajoitus, tottahan on että hiilikuituosiakin (Myös osia joissa on osa hiilikuitua) saa jo "normaalisti" viritysosina (Niinkuin keraamisia laakereitakin).

Mitä tuossa lueskelin AKK:n muiden luokkien pienoisautoilu sääntöjä, ollaan Monster Tuck luokkaan "vääntämässä" aika tiukkoja sääntöjä moniin muihin luokkiin verrattuna.
Myös heiltä jotka joutuvat autoja vielä "katsastamaan" kaivattaisiin mielipiteitä jottein luokasta tehdä autojen "purkupaikkaa", eikä mitään tarpeellisia / tärkeitä kohtia jäisi huomaamatta.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Mahtaisiko sellainen tankin tilavuuden pienennys olla mahdollista hyväksyä että: polttoaineletkua päistään tukittuna laitetaan tarpeellinen määrä tankkiin sisälle?

Juuri tätä "tukittu letku" tapaa minäkin ajattelin alusta alkaen.
Voisihan se toki olla jokin muukin pienennystapa, jotain kuutioita tai vastaavaa, mikä vaan on helppo ja tarkka käyttää, letku on vain niin helposti saatavilla.

Juuri tuota sääntöjen tiukkuutta itsekin olen miettinyt näiden sääntöjen suunnittelemisen alettua.
Olisiko sitten jonkun organisaation sääntöjen tarkka kääntäminen meidän käyttöömme mahdoton? Ainakin vaihtoehtoja on muutama, joita voisi punnita, että mikä olisi sopiva tänne.
Aiemminhan oli juttua että säännöt ei saisi poiketa paljon "yleisesti" maailmalla käytetyistä ja sääntöjen poimiminen sieltä täältä ei liene viisasta myöskään? Oliko se koska ulkomaisia kilpailijoita voisi osallistua tai jotain sinnepäin? AKK:n suositus se taisi olla, yhteydenottajahan asian  tietää parhaiten.
No onhan tässä aikaa punnia asioita, ei kai säännöillä tässä vaiheessa ole takarajaa valmistumiselle?
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Juuri tuota sääntöjen tiukkuutta itsekin olen miettinyt näiden sääntöjen suunnittelemisen alettua.
Olisiko sitten jonkun organisaation sääntöjen tarkka kääntäminen meidän käyttöömme mahdoton? Ainakin vaihtoehtoja on muutama, joita voisi punnita, että mikä olisi sopiva tänne.
Aiemminhan oli juttua että säännöt ei saisi poiketa paljon "yleisesti" maailmalla käytetyistä ja sääntöjen poimiminen sieltä täältä ei liene viisasta myöskään? Oliko se koska ulkomaisia kilpailijoita voisi osallistua tai jotain sinnepäin? AKK:n suositus se taisi olla, yhteydenottajahan asian  tietää parhaiten.
No onhan tässä aikaa punnia asioita, ei kai säännöillä tässä vaiheessa ole takarajaa valmistumiselle?

Aivan, ongelmahan oli koska "jenkkilässä" ajetaan "monsukisoja" monilla eri säännöillä, osa oli tuikempia ja osa "löysempiä", mutta heidän sääntönsä olivat liki yhteneviä (Siis ilman ristiriitoja kuitenkin).
Niin tai näin, ensimmäinen "poimittu" sääntöehdotus osui "nappiin" niiltä osin että "meidän autoilla" olisi voinut osallistua "jenkkilässä" mihin tahansa "monsteriluokkaan".
Nyt kun "hekin" ovat pääseet yhteisymmärrykseen kansallisesta luokasta, mielestäni asiaa kannattaa puntaroida hiukan uudelleen.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Catiska

Tärkeintä on pitää säännöt linjassa muiden kanssa. Tuo keskidiffi-säännöstä lipeäminen on minusta sääli, koska se on suurin tekijä, millä erotetaan maasturit ( l. monsterit) muista autoista. Tuo näinhän on myös oikeasti, katumaastureista se on, ja niillä ei ole mitään asiaa kunnon maastoon. Tuntuu että vähitellen säännöt luisuu maailmalla sellaisiksi, että ne on kohta hyvin lähellä M8 crossareita, eikä siinä mielestäni ole mitään järkeä. Minä ainakin mieluummin ajan silloin oikealla crossarilla sitä crossikisaa, koska auton rakentaminen on helpompaa kun se on siihen alunperin jo tarkoitettu. Jos ajatellaan tilannetta, että diffit vapautuisi, niin ainakin aluksi tulee melko kalliiksi tehdä itse muutokset, tietty kun ajan myöstä ainakin joihinkin autoihin tulee muutossarjoja, niin asia helpottuu. Minä ainakin alkaisin koneistaa vaihteistoille ja diffeille uusia kuoria, torsen keskelle ja taakse oikea levy- tai kartiolukko, näistä perinteisistä RC-lukoista kun ei ole mihinkään monsuissa... No, järki varmaan voittaisi, enkä alkaisi koko projektiin, crossarissa on kaikki valmiina hyvänä pakettina.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Rph

Katsastus tarvikkeet:

Katsastukseen käy laatikko johon on laitettu mitat, autopudotetaan laatikkoon ja taka-akseli asetetaan mittaviivalle joka on maalattu laatikkoon, jolloin nähdään auton akseliväli, kokonaispituus sekä raideleveys. Samassa laatikossa on mitoitus korkeuden mittaukseen ( moottorin korkeus rungon matalimmasta kohtaa sekä auton kokonaiskorkeus ).

Renkaiden ym... mittaukseen käy rullamitta ja tönäri.

elektroninen vaaka ja kalibrointi punnus

Polttoaine järjestelmän mittaus suoritetaan 200millilitrasella injektioruiskulla joka laitetaan kaasuttimelle menevään letkuun, ja imetään järjestelmä tyhjäksi polttoaineesta. Pillissä oleva letku irroitetaan mittauksen ajaksi. Mittauksessa käytetään kilpailijan omaa polttoainetta.

katsastus tapahtuu yleensä erien jälkeen mutta katsastuspäällikkö voi katsastaa autot tai yksittäisen auton milloin tahansa ei kuitenkaan erän aikana tai erän alussa jolloin se vaikuttaisi kilpailijan osallistumiseen ko. erään. Katsastukseen menee aikaa noin 2min per auto. Paitsi polttoaine järjestelmän mittaukseen menee hieman kauemmin, mutta niitä suoritetaan vain pistotarkistuksena kilpailunaikana  ja ehkä sijat 1-3, tai jos on epäilys vilpistä.
mydään lennokipiruustuksia .)

JK Nitro

Olisikos tuollaisia 200ml ruiskuja jossain apteekeissa tai eläinlääkärikeskuksissa myynnissä, että voisi olla omatoiminen ja mittailla oman järjestelmänsä sääntöjen mukaiseksi?
Onkos nuo Hermannin puhtaaksikirjoittamat säännöt nyt sitten ne tällä hetkellä lähinnä hyväksyttävää olevaa muotoa? Vai tuleeko jotain lisäyksiä vielä, joita tuossa ei vielä mainita? Toisin sanoen: kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittu.

Tuo kohta koreista voisi hieman olla joko kieltävämpi tai sallivampi, koska noilla määreillä jää monta korimallia kysymysmerkiksi joita ei viitsisi ruveta kysymään erikseen, eli selkeä kielto mitkä korit on kiellettyjä. Esim. mietityttämään pistää Hummer onko normaali auto vai truck, tai Pro-line Peterpilt-rekkanuppi kori, onko jo liian "truck".

Kyllä minusta nuo säänöt muilta osin näyttäisivät olevan kohdallaan.

Kyllä se siitä.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Catiska

Hummer on selkeästi maastoauto, eli sallittuja koreja. Säänöthän pyrkii rajaamaan helkilöautot yms. urheiluautot pois, eli käyttöön vain sellaiset korit, jotka muistuttavat maastoautoa, paketti/kuorma-autoa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Hermanni

No niin, soppa selviää kun tarpeeksi hämmentää.
Nyt on ROAR:inkin sivulla viralliset Monster truck luokan säännöt. http://www.roarracing.com/downloads/ROARMTRules.pdf.
Niinkuin on vähän muuttuneet myös RC Pro Series säännötkin (Liki yhteneväisiksi ROAR sääntöjen kanssa) http://www.rcproseries.com/rules/.
Nuo kaksihan on "jenkkilän" suurimmat pienoisautoilu organisaatiot.
Huomattavaahan "jenkeillä" tosiaan on että heillä keskidiffiä ei ole rajoitettu, vaan monsterit eroitetaan "truggyistä" moottotin korkeuden ja rengas koon perusteella.
Silmiin "pistää" vain tuo ROAR määritelmä Monster Truckista, harva kuin heinälato (Niinkuin aiemmin jo kirjoitinkin).
No näiden pohjalta työ onkin helppoa.
Olenkin kekustellut tuosta keskidiffiasiasta ja mielestäni (niinkuin monen muunkin) meillä kielletään ehdottomasti, vasta sitten kun tuo keskidiffi yleistyy tarpeeksi ja alkaa olla vakio/lisävaruste useampiin autoihin voitaisiin se sallia (Mutta se on tulevaisuuden juttuja, sitä on nyt turha vatvoa).
Mutta mutta, ne materiaali kysymykset (Diffeistä luulen että ollaan samaa mieltä).......
Niinkuin myös tuo ehkä vähän turhan tiukka vaihteisto / diffimääritelmä (Alkuperäisen malliset, jne) joka onkin aiheuttanut "hälyä" tuolla LST topicissa.

EDIT.
Alla vielä RC Pro Seriesin sivulta lisätietoa, jos joku ei huomannut "selata" sivua alaspäin.

RC Pro Announcement.
RC Pro Series Announces New Class Definitions ---RC Pro Series is pleased to announce that starting in the 2006 Off-Road season, the classes currently known as Standard Monster Truck and Unlimited Monster Truck will be changing. The new classes will be Monster Truck and 1/8 Arena Truck. Along with the name change, these two classes will be completely separated. Monster Trucks currently able to "run up" in the Unlimited class will no longer have that option. With the release of the Storm Unlimited Truck and the HotBodies Lightning Stadium Pro along with the highly anticipated release of Arena Trucks from Thunder Tiger, Jammin and Mugen, the need for a completely separate class is more important than ever. Converted 1/8 scale buggies, commonly known as "Truggies" will now be known as Arena Trucks as well.There are characteristics inherent to these Arena Trucks that make their relationship to Monster Trucks more different than similar. A series of updated rules for the Arena Truck class will be available soon on this site.

Carlton Eppes
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

rs tuning

Jep, diffierottelu saa pysyä ennallaan on sit ainakin vähä paremmat
mahdollisuudet saada osallistujia myös arena/unlimited luokkaan,

tai sitten ei, voihan olla että genesis ym keskidiffilliset monsun omistajat
jättää kokonaan tulematta kun tietävät että sielä on pari Hotbodiessia
tai truggya, eikä norsulla pärjää ja sitä myötä menee mielenkiinto :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Hermanni

No niin, nyt on yö kirjoitettu sääntöja "puhtaaksi", alla "tulos".




Finnish Monster Truck säännöt

1. Monster Truck SM Osakilpailut
Yhteyshenkilöt ja valvojat.
1 osa avoin (ilmeisesti Ulvilan Formula-K kerho).
2 osa äavoin (ilmeisesti Saimaan Karting).
3 osa avoin (ilmeiseti Ulvilan Formula-K kerho).
4 osa avoin
2. Ajettavat luokat
MT (monster truck) AMT (arena monster truck) Nämä sarjat ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2005:n (2006?) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säädöt ovat määräävät.Osanottomaksu on 25,- Sarjan päätyttyä järjestävät seurat palkitsevat vielä kolme parhaiten pisteitä kerännyttä ja voittaja saa lisäksi kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa.Kilpailupäivä on sunnuntai.
3. Ilmoittautuminen
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy kilpailupäivää edeltävänä maanantaina. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla kilpailupäivänä viimeistään klo 9.00. Radiolaitteiden laillisuus tulee tarkastaa ilmoittautumisen yhteydessä.
4. Kilpailuformaatti
Vapaa harjoittelu aikavarauksin aamulla 8.00 - 9.30 Sen jälkeen 1 kpl eräharjoitus 7 min- 3 alkuerää ( 5min/kpl), pistelaskusysteemillä, 2 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin, - nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Nousufinaalit 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 10 minuuttiin.Nousufinaaleista nousee 3 parasta aina seuraavaan nousufinaaliin, paitsi semifinaaleista kummastakin 5 finaaliin- Finaali (10 autoa), 45 minuuttia
4.1. Lähetystapa
Alkueriin lentävä lähtö: kuulutetaan 3 min jolloin erä saa lähteä lämmittelemään, kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek. Kuulutetaan "aika käy" tai "lähtö" jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30s lähtöön, lippu vaakatasossa 15s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalaa lippu ylös. Lähtö radan reunasta semifinaalituloksen mukaisessa järjestyksessä ("Le Mans"). Jos auto ei ole lähtöpaikalla kun lähtöön on15 s (lippu vaakatasoaa), on ko. auton lähdettävä varikolta muiden perään.
4.2. Tekninen lähdön viivästyminen
Ennen semifinaalin ja finaalin lähtöä voidaan myöntää 10 minuutin korjausaika. Lähtöä viivästytetään 10 min ja aika alkaa siitä kun korjausaika on pyydetty. Korjausaika tulee pyytää ennnen kuin lähtöön on 30 sek (lähettäjän lippu ylhäällä). Aika myönnetään vain yhdelle kilpailijalle. Korjausajan pyytänyt kilpailija lähtee kilpailuun lähtöruudusta 11.
4.3. Parc Ferme
Ensimmäisestä semifinaalista nousseiden autot (5 kpl) jätetään suljettuun parkkiin ja ne saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu.
4.4. Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.



5. Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (Suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Erien jälkeen autoja otetaan katsastukseen joko kaikki tai pistokoeluontoisesti osa. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus. Mikäli kilpailijan auto on erän sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen tekniset säännöt löytyvät sääntökirjasta ja netistä.
6.Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (Suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. "personal transpondereiden" käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen.
7. Tuomarointi suositukset
Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa: 1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä! 2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero, jonka tulee antaa tilaa. Mikäli hitaampi ei anna tilaa on rangaistuksena Stop And Go. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan Stop and Go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle Stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle. 3. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä. 4. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään! 5. Varaslähtö on lähettävän tuomarin käsissä ainoastaan. 6. Radalle paluu ilman kolhimista! Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomaristonkokouksessa!
8. Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan 3 parasta monster truck luokan kuljettajaa ja 3 parasta arena monster truck luokan kuljettajaa.
10. Sarjapisteet
Sarjassa ajetaan neljä osakilpailua, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3 kilpailua. Osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen. Kilpailunjärjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset välittömästi kilpailun jälkeen AKK:n pistetilanteesta kirjaa pitävälle henkilölle. Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:


Tässä pitäisi olla taulukko, mutta "copypaste" ei onnistu (M8 kuskit kyllä tietävät, pistetaulukostahan on kyse).......


11. Suositukset järjestäjille
Nämä asiat ovat järjestäjän päätettävissä ottaako käyttöön vai ei. Osallistumismaksu maksettava ennakkoon järjestäjän osoittamalle tilille (eräpäivä = viimeinen ilmoittautumispäivä). Jos maksua ei ole suoritettu ajoissa, ilmoittautuminen on puutteellinen (ei tarvitse ottaa mukaan kilpailuun tai voidaan periä jälkiilmoittautumismaksu) Aikataulut, erä- ja harjoituslistat julkaistava internetissä (Esim. RC -maailman keskustelupalstalla) vähintään 24 tuntia ennen kilpailun alkua (mieluiten 48 tuntia ennen kilpailun alkua). Tuomaristolle ja kilpailunjohdolle radiopuhelimet käyttöön kilpailunajaksi.

12. Kaikkien Monster Truck:ien on täytettävä seuraavat kohdat:

1 Akseliväli - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimi 305mm.Akseliväli.
2 Vaihteisto - - - - - - - - - - - - - - - - - - -1, 2 ja 3 vaihteiset sallittu.
3 Kori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck, SUV (normaali autojen tai buggy:jen korit kielletty).
4 Puskurit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Puskurit ei pakolliset. Jos käytetään puskureita, ne ei saa ulottua pidemmälle kuin 25mm korista edestä sekä takaa.
5 Takaspoileri/Siipi - - - - - - - - - - - - - -Taka spoileri/siipi on valinnainen.
6 Pohja panssarit - - - - - - - - - - - - - - -Jos käytetään pohjapanssareita, ne ei saa ulottua pidemmälle kuin 25mm korin edestä ja takaa.
7 Renkaat - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ainoastaan kumista valmistetut renkaat ovat sallittuja ja niiden pitää olla valmistettu Monster Truck autoihin. Renkaiden pitää olla myynnissä harrastealan liikkeissä yleisesti saatavilla viimmeisen kuukauden aikana. Renkaita jotka ovat valmistettu toisen tyyppisiin ajoneuvoihin ei ole sallittu VAIKKA ne täyttäisivät mittavaatimukset. Pintakuvion leikkaus tai muuntaminen on sallittu. Renkaan rungon muuntaminen ei ole sallittu (Ei "leikattuja" renkaita vaikka ne olisivat olleet MT renkaita.). Kaikki mitoitukset koskevat renkaan runkoa eikä sisällä kulutuspintaa tai sen leveyttä / korkeutta.


13. HUOMIOT:

1 Monster Truck:it punnitaan ajovalmiina (kori, renkaat, akut, ym.) ilman polttoainetta.
2 Kolmekanavaiset radiot sallittu, mutta kontrollit on rajoitettava kaasuun, jarruun, vaihtamiseen ja ohjaukseen.
3 Korit voidaan leikata "Leikkausrajan" ylitse vain pakoputkiston ulostuloja varten.
4 Vain 1/8 kokoluokan tai pienemmät spoilerit on sallittu, spoilerin leveys ei saa ylittää korin leveyttä.
5 Vain kaksi tai nelivetoiset autot on sallittu.
6 Metalliset pohjapanssarit ja alustaosat ovat sallittu mikäli ne ovat turvallisesti kiinnitetty ajoneuvoon eivätkä tuota vaaratilanteita ajajille, varikkohenkilökunnalle, tai kääntäjille. Mikä tahansa MT voidaan katsastaa milloin hyvänsä turvallisuusperustein katsastajan toimesta. Mikä tahansa komponentti, oli se mistä materiaalista hyvänsä, jos todetaan vaaralliseksi täytyy poistaa tai vaihtaa. MT-autoa ei hyväksytä kilpailuun ennen kuin katsastaja on varmistanut sen turvallisuuden.
7 Polttoainesäiliö määritellään seuraavasti: Auton polttaoinejärjestelmän tilavuus lasketaan yhteen. Tähän kuuluu, 1 tankki, polttoaineputkisto, suodattimet ja mahdollisesti pumppu.
8 Kaikenlaisten elektronisten luistoneston, aktiivisen jousituksen tai ohjauksen laitteita ei sallita.
9 Autoissa sallittu alkuperäiset puskurit kiinnikkeineen, vaikka ne eivät täyttäisikään 25mm ylitysvaatimusta.
10 Johtuen useista eri vannekoosta joita Monster Truck autoihin on saatavissa, renkaan asennusreunaa voidaan leikata jotta se saadaan vanteelle. Esimerkkinä ProLine Bowtie rengas REVOn vanteelle. Kaikki renkaan mittaukset koskevat RENKAAN RUNKOA eikä sisällä kulutuspinnan leveyttä / korkeutta.
11 Imuäänenvaimennin ja pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana että äänen kokonaisvoimakkuus 82dB ei ylity mittauksessa, eikä putkistossa saa olla irtoavia/irroitettavia osia. Mittaus suoritetaan 10m kiihdytyksen jälkeen, äänenvaimentimen ulostulon puolelta autoa. Mittaus etäisyys, 10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta.
12 Vaihtelevaa pakoajoitusta, porttausta tai pakoputkistoa jossa on liikkuvia osia ei sallita.

14. MONSTER TRUCK

Kuvaus:
Ollakseen MONSTER TRUCK, auton moottorin alin kohta tulee olla 38mm alustan alimmasta vaakalinjanjasta kun jousitus on pohjattu. (Useimmiten pohjapanssareista).
Kyseenalaisen MT:n katsastus suoritetaan iroittamalla pyörät, asetetaan MT tasaiselle alustalle, pohjataan ajoneuvon jousitus täysin ja joko viivoittimella tai 38mm mittapalalla tarkastetaan moottorin etäisyys mittausalustasta.
Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa.
Esimerkkejä hyväksytyistä autoista on: HPI Savage, Traxxas Revo and T-Maxx, Tamiya TNX, Losi LST, CEN Genesis jaTrinity Spyder.

1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ei määritelty.
2 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm - 4,6ksm.
3 Pakoäänenvaimentimen ulostulo - - -Minimi pituus 15mm, maksimi sisähalkaisija 2,1ksm - 3,0ksm 5mm, ja 3,1ksm - 4,6ksm 8mm
4 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm - 3,0ksm: 2750g, 3,1ksm - 4,6ksm: 4300g.
5 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - 6027g.
6 Polttoainesäiliöt - - - - - - - - - - - - - - -Vain yksi polttoainesäiliö. 2,1ksm - 3,0ksm moottorikoon autoissa 125cc ja 3,1ksm - 4,6ksm moottorikoon autoissa 150cc.
7 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Keskidiffi kielletty.
8 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 129,54mm (5,1") asennettuna.
9 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 69,85mm (2.75") asennettuna.

Huomautukset:
Kaikki standardi MT:t ajavat samassa luokassa, isompikuutioisten autojen suurempi minimipaino tasoittaa eroa.
Mikäli on tarpeeksi osaanottajia tämä luokka tulee/voidaan jakaa erikseen myös moottorikokojen peruusteella: 2,1ksm - 3,0 yhdessä ja 3,1ksm - 4,6ksm yhdessä

15. ARENA MONSTER TRUCK
Kuvaus:
Mikä tahansa Monster Truck joka ei 100 prosenttisesti täytä MONSTER TRUCK määritelmiä mutta silti täyttää alla olevat määritelmät.

1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei määritelty
2 Pakoäänenvaimentimen ulostulo - - - Minimi pituus 15mm, maksimi sisähalkaisija 2,1ksm - 3,0ksm 5mm, ja 3,1ksm - 4,6ksm 8mm
3 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2,1ksm - 4,6ksm.
4 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - -.- 2750g.
5 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - -6072g
6 Polttoainesäiliö - - - - - - - - - - - - - - - - Vain yksi tankki. Maksimitilavuus: 150cc.
7 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei rajoituksia.
8 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 115,57mm (4,55") asennettuna.
9 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 57,15mm (2.25") asennettuna.


Huomautukset:
Vain Monster Arena Truck:it ja Electric Monster Truck:it voivat ajaa tässä luokassa.

16. ELECTIC MONSTER TRUCK

Kuvaus:
EMTS autot voivat kilpailla sekä Standard että Monster Arena Truck luokissa.
Auton tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa.

1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei määritelty
2 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Kaikki 540-550 kokoluokan harjalliset tai harjattomat moottorit, maksimissaan kaksi kappaletta, tai yksi <550 kokoinen.
3 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - -.- - - Harjallisilla moottoreilla: 2750g, Harjattomilla moottoreilla: 4300g
4 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - - - - 6072g
5 Maksimi akun nimellisjännite - - - - - - - - -540/550 harjallisilla: 16,8v , harjattomat/<550 harjalliset: 21,6v.
6 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Keskidiffi kielletty.
7 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 129,54mm (5,1") asennettuna.
8 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 69,85mm (2.75") asennettuna.


Huomautukset:
Erillinen vastaanottimen akku sallittu, jos nopeuden säätimen BEC on poistettu käytöstä.
.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

jeejee

Voisiko tarkoittaa sitä että  koria ei saa laikata että vaikka kylkee pois vaan sen pitää olla "oikea" kori eikä sitä saa silputa muutako että pakoputket "pääsee ulos". http://www.rcpics.net/view_single.php?medid=51551 Että sitä ei saa leikata noin vaan siihen missä on raja kun ostaa uuden koin tai "helma". http://artpad.art.com/?im4j4v1flbck Auttaako toi yhtään?
Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"EDIT. Sitten kohdassa "3" tarvisisin apua, suomennettuna tuossa säännössä ei ole "järkeä" ja ajatus ei nyt kulje.
Eli mitä mahdetaan tarkoittaa Korit voidaan leikata "Leikkausrajan" ylitse vain pakoputkiston ulostuloja varten, Amerikan englanniksi sama Bodies may be trimmed past the trim line to accommodate exhaust pipes only.

Mielestäni tällä yritetään tarkoittaa sitä että kun monissa tapauksissa näissä "stadium/Buggy" pohjaisissa monstereissa pilli ei mahdu korin alle vaan jää juuri tämän korin kyljen linjalle. Tällöin koria on leikattava normaalin leikkauslinjan yli jotta kori ei sula putkiston päälle. Esim: HB:n korissa on tehty pullistus pilliä varten jotta se mahtuisi korin "alle"...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Hermanni

Kiitokset "jeejeelle" ja "HVoltagelle", niinhän se on aivan selvästi, vaikka itse kirjoitinkin en silti "tajunnut" tarkoitusta (sitä se teettää kun aamuyöllä kirjottaa).
Eli käytännössä sitä sääntöehdotuksen sanamuotoa ei tarvitse "rukata" lainkaan.
No kertokaas mielipiteitä, miltä säännöt "tuntuvat" tällä hetkellä.
Joko laitetaan "eteenpäin" AKK:n käsiteltäväksi?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

rs tuning

Onkos ne materiaali rajotukset nyt jäny pois vai?
Ei osunu silmään tossa viimeisimmässä :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Hermanni

Tuplaposti säännöistä, poistettu......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

JK Nitro

Tuohon osallistumismaksuun ei taida vaikuttaa, jos kuuluu johonkin seuraan?
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Hotti

eli tuohon arena luokkaan pääsee sitten hb:n lightningin stadiumilla?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tuohon osallistumismaksuun ei taida vaikuttaa, jos kuuluu johonkin seuraan?
Jaa,a tuota pitäisi kysyä niiltä jotka kisoja järjestävät.......
Lainaus käyttäjältä: "racer"eli tuohon arena luokkaan pääsee sitten hb:n lightningin stadiumilla?
Kyllä vain, luokkahan on todella vapaa autojen suhteen, 1/8 crossaritkin "sopivat" tuohon luokkaan kun renkaat ja korin vain vaihtaa sääntöjen mukaisiksi.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Hotti

no mikäs siinä sitten :D entinen kalusto myyty ja hb:n lightning stadium pro tilattu.treeni rata hanke etenee täällä ja viikonloppuna varmaan tehdään jo pohjia :)

ensi kaudeksi saatte naurettavaa kun tulen säheltämään ja sotkemaan :lol:
-Team lapsena liian vähän leluja-