Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

Rph

Niin ja Rb:n saatavuudesta suomessa Kyoshohan edustaa k.o merkkiä.
mydään lennokipiruustuksia .)

Divi

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Niin ja Rb:n saatavuudesta suomessa Kyoshohan edustaa k.o merkkiä.
Eli Atala myy... kuten jo mainitsin  :wink:

solar4

Niin tuosta modatusta moottorista vielä, itsehän ajelin ne jälkimmäiset "monsterikisat" lainatulla Lightningillä ja krossikäyttöön ostamallani Piccon P7-R:llä. Moottorin ostin eräältä ulkomaalaiselta ex-tiimikuskilta (vaihtoi merkkiä) ja se oli modifioitu tavalla jota edes itse en keksinyt sisuskaluja katsellessani. Eli tiesin että moottorille oli tehty jotain, mutta vertaamatta sitä uuteen koskemattomaan en tiennyt mitä sille oli tehty. Tämänkaltainen tilanne on varsin ikävä katsastukselle tuon moottorisäännön voimaan tullessa. Tosin itse en ostanut modattua moottoria siitä syystä että se oli modattu, ostin sen vain hinnan takia.

Ja tuolla taisi tankkaus olla aika fiilispohjalla 5-7 minuuttia :) Muistaakseni eräharjoituksessa tjsp 8 minuutin jälkeen oltiin höyryillä.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Catiska

No, nämä ikävät puolet on urheilussa aina läsnä ja niitä on vaikea valvoa, kuitenkin säännöt pitää olla. Noista modauksista tulee väkisin mieleen takavuosilta Toyota rallissa, doping-hiidosta ja Honda F1-autoista... Ei niiden valvominen ole helppoa huipputasollakaan, mutta yleensä joku kilpailija alkaa epäillä, kun tuo minun samanlainen Picco ei laula tuohon malliin...

Tällä en sitten tarkoittanut, että Solar4 olisi rikkonut sääntöjä tahallaan tai tahattomasti, sillä Ulvilassa ei moisia moottorisääntöjä ollut voimassa, ja nyt hän taas teki reilusti kun kertoi itse moottorin olevan modattu.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "solar4"Vaikka näin. Mikäli itse nyt sen truggyn kesäksi haalin, on moottorina ehdottomasti 3,5 kuutioinen krossipata. Harvalle isoa moottoria ostaneelle on tullut mieleen että autossa ei välttämättä paikat kestä ja ennenkaikkea auto ei välttämättä ole enää järin ajettava. Kukin tavallaan toki.
Minäkin ostaisin jo kulutuksenkin takia .21 crossipadan, mieluiten O.S Vspecin,
mutta yritäppäs saada LST:hen joku järkevä starttisysteemi sille! :?

Joten kyllä se sinne .27 tai .28 kokoon taas menee et löytyy tarpeeks kiertäviä koneita...
Tehoista kun ei oo pulaa, mutta nopeutta sais hiukka olla lisää :cry:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Jartsa

Mites näissä säännöissä nyt sitten käsitellään Genesis ison koneensa takia?
Saako sillä tulla ajamaan vai onko se tosiaan vain se .28?  :)

JK Nitro

Kyllä silläkin voi tulla ajamaan, tosin se tietää koneen vaihtoa tohon alle .28 kokoon ja painon pitää olla alle 6027 g.
Koneenvaihdon myötä tuo paino varmaan alittunee ja muitakin helppoja painonpudotuskonsteja Genesiksestä löytyy esim. yläiskarit, renkaat, pilli? ja oliko siinä kaksi ohjausservoa, jos on, niin toinen pois ja väkivahva tilalle, siinä nyt ensialkuun.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

moukari

Tää tuntuu vähä hölmölle et järjestetään monsteri kisoja ja ehkä muutama hassu menee säännöistä läpi. Miks ei Genesiksellä voi kilpailla onhan siin painoo nii paljon et pakko siin on olla kone mikä jaksaa liikuttaa sitä ruhoa. sama asia ku laittasit 150kg äijän pv:n päälle ja tökkäät 250 motocros kisoihin.... Monsteri ku monsteri onks ees byggy kisois näin tarkkoja sääntöjä ku tääl? Tämä asia ei niin mua liikuta ku ei oo ees monsterii mut tuntuu vaan säännöt vähä tiukkapiposille :lol: Eiks teil vois olla sarja missä saa ajaa vakiokoneella mikä autossa on? Vai onks gensu nii ylivoimanen et se suljetaan pois? :lol:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

JK Nitro

En nyt haluu alottaa mitään sanasotaa tässä, mutta ei niitä sääntöihin sopimattomia monstereita montaa ole. Ameriikan maalla on Genesiksiä mukana kisoissa .28 koneilla ja kevennyksillä, eikä yhtään hullummilla sijoituksilla. Jos kisata Genesiksellä meinaa, on näitä muutoksia tehtävä, ei siitä yli pääse.
Kovinkaan monen monsterikisailijan auto ei ollut viime kisoissa kovinkaan "vakio", koneet on melkein järjestään vaihdettu, jos ei ole vakiona löytynyt sitä jotain liipasimesta. Renkaina oli todella monella Pro-Linea tai Pantheria ym..
Tieytsti sitä voisi testata Genesiksen .46 koneella kauanko 150 ml tankki kestää, taitais mennä hermot tankatessa 30 min finaalissa, jos sinne asti jaksaa tankata.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Jartsa

Eli tottakai sillä saa tulla, jos vaihdan moottorin, tankin, renkaat, jousituksen, ja pudottaisin painoa.

No. Hyvä tietää kuitenkin!  :)  No jos sitten kerhokisoihin.

Mites muuten kun noissa säännöissä mainittiin että

LainaaEsimerkkejä hyväksytyistä autoista on: HPI Savage, Traxxas Revo and T-Maxx, Tamiya TNX, Losi LST, CEN Genesis jaTrinity Spyder.

Vai onko tuo vanhaa tietoa.  :)

Hermanni

No johonkin se tolkku oli vedettävä, CEN Genesiksen jälkeen olisi tietenkin mukaan saatava TT EK4 joka on 1/8 monsu .70 helikopterin koneella (Näitäkin löytyy Suomesta).  :shock:
Seuraavana FG............

Joten järkevintä oli "sorvata" säännöt suoraan jenkkilästä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Jartsa

Ei tietenkään, joku raja pitää pitää.

Mutta on tuo vähän kumma.
Mutta joo. turhapa sitä on väittää vastaan.
Jos joku vielä kertoisi mistä löytyy loppuliset säännöt tai poistaisi tuo että Cen Genesis mahtuu mukaan!   :wink:

Joona H

Ihan vaan sivumennen voisin sanoa,että veikkaisinpa esimerkiksi EK-4:sen olevan huomattavasti kilpailukykyisempi varustettuna hyvällä kisahyväksytyllä .28:lla kuin alkuperäisellä .70:llä.Vakiokoneella kun saa tulla tankille noin 3min välein,ja mutkasta kiihdyttäessä saa taistella pitääkseen nokan oikeassa suunnassa,saati sitten maassa.Eli pointtini oli että ei se iso kone ole aina paras,useimmiten päinvastoin (ihan niinkuin te ette sitä jo tietäisi,heh).Jotenkin vaan tuntuu epäreilulta että jos omistaa Genesiksen niin joutuu ajella moottorilla,joka on vaan yksinkertaisesti liian pieni auton kokoon suhteutettuna,varsinkin kun ei se sillä vakiokoneellakaan mene juurikaan muita nopeammin.Ja rahaakin sellaiseen kunnon kakskasiin menee ihan mukavasti.
Minun puolestani moottorirajoitukseksella saisi heittää vesilintua,kunhan bensakoneet pysyy poissa.Jos joku haluaisi tulla sompailemaan jonkin megakokoisen vääntökoneen kanssa,niin onnea vaan yritykselle.

Eipä tuo moottoriasia minua kuitenkaan vaivaa,kun en edes omista monsteria (vielä ainakaan) :mrgreen:
Loppujenlopuksi tuo jenkkisääntöjen kopioiminen taitaa kuitenkin olla paras tapa toimia.

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Joona H"Jotenkin vaan tuntuu epäreilulta että jos omistaa Genesiksen niin joutuu ajella moottorilla,joka on vaan yksinkertaisesti liian pieni auton kokoon suhteutettuna,varsinkin kun ei se sillä vakiokonellakaan mene juurikaan muita nopeammin.Ja rahaakin sellaiseen kunnon kakskasiin menee ihan mukavasti.
Kyllähän Losin LST ja Asso/Thunder tiger on myös aikasta painavia koneen
kokoon nähden esim: LST=n.5900gr ja Asso=n.6000gr(ja vissiin vähä päälle)!

Eikä mullakaan ollu ongelmia pärjätä viimeks (vakio koneella) :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Joona H

No joo,totta tuokin.Mutta Genesis painaakin sitten jo 7,7kg,eli on siinä aika iso ero noihin mainitsemiisi autoihin.Ja onhan siinä vielä se,että niissä on vakiona kisahyväksytty kone.Gensumies taas joutuu sellaisen ostamaan,ja ei taida sen kokoluokan autoon riittää mikään vinkuintiassa valmistettu halpismotti.Pitää ostaa samantien joku Novarossi,ja se taas ei ole halpaa lystiä lain'

rs tuning

Elämä on! :mrgreen:

Kyllä minäkin ostan varmaan ens kesänä uuden koneen, joten palaa
se raha mullakin (+kaikki muut vahvistus ja viripalikat joita on ainaki
yhen hyvän koneen edestä jo)!

luulisin että siinä on suurimmat paino ongelmat: kone+renkaat
ja niillä renkailla ei tekis muutenkaan radalla mitään!

renkaat on se tärkein investointi lähes joka monsterissa! :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Jartsa

Genesiksessä tulee myös koneen vaihdossa eteen se että miten saat vakio kytkimen siihen  :)
Koska .46 moottorissa on kampiakseli eri paksuinen.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"Ei tietenkään, joku raja pitää pitää.

Mutta on tuo vähän kumma.
Mutta joo. turhapa sitä on väittää vastaan.
Jos joku vielä kertoisi mistä löytyy loppuliset säännöt tai poistaisi tuo että Cen Genesis mahtuu mukaan!   :wink:

Se Cen Genesis on siksi siellä että sekin täyttää moottorinkorkeus säännön kuvaus kohdassa.
Kuvaus:
Ollakseen MONSTER TRUCK, auton moottorin alin kohta tulee olla 38mm alustan alimmasta vaakalinjanjasta kun jousitus on pohjattu. (Useimmiten pohjapanssareista).
Kyseenalaisen MT:n katsastus suoritetaan iroittamalla pyörät, asetetaan MT tasaiselle alustalle, pohjataan ajoneuvon jousitus täysin ja joko viivoittimella tai 38mm mittapalalla tarkastetaan moottorin etäisyys mittausalustasta.
Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa.
Esimerkkejä hyväksytyistä autoista on: HPI Savage, Traxxas Revo and T-Maxx, Tamiya TNX, Losi LST, CEN Genesis jaTrinity Spyder.

Eli muut asiat kun laittaa kuntoon voi sillä kilpailla "stanuluokassa".
Missä oli muuten viimme kesän monsukisoissa kaikki Gensukuskit, väki odotti niitäkin näkevän mutta yhtään ilmottautunutta ei ollut (Mitään rajoituksiahan auton suhteen ei silloin edes ollut)?
PS. Sitä moottoria ei kannata niin murehtia, eivät ne ikuisia ole ja jossain vaiheessa tulee väkisinkin uuden osto vastaan.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

moukari

Mut onhan se huvittavaa ostaa eka gensu ja sit ostaa 300euron kone ni ja muut viripalikat (100-500€) ni eihän kellään oo varaa ajaa tollasella. Mikä on syy että ei tota autoa voi ajaa .46 koneella ja oman painosena ihan vaan mielenkiinnosta? Miks sitä pitää keventää eikö olisi helpompaa antaa koneen ja painon olla varmasti 28 kisamotissa on löylyä aikalailla saman lailla ku tossa .46, ei taida olla kauheen korkee viritteinen ainaki ku katteli kuvia koneesta. Ja toisekseen ei tarviis alkaa metsästään kenenkään ees tankkia ku kesto varmaan saman ku pienemmissä koneissa pienemmällä tankeilla. Monta kappaletta sääntöihin menevää autoa on tällä hetkellä suomessa, millaset kisoista tulee osanottaja määrältään? Tää ei oo nyt mitää riidan haastamista kuhan kyselen jos innostuis ja kun en mitää kukkopillii haluu jos monsu tulee ni sen pitää olla oikeasti nimensä mukaan monster eikä mikää buggy isoilla pyörillä!! millä autolla saa ajaa suoraan paketista kisoissa niinku buggyilla?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Hotti

Monestikko ne pitää luetella,jotka käy paketista suoraan :twisted: Säännöt on sääntöjä,ulkomaillakin ihan samoin menetelty censun kohdalla.En näe järkeä siinä että sääntöjä suomessa rukataan uusiks joidenkin autojen kohdalta.Samoin vaan mennään kuin muuallakin.

Ja kuten joku sanoi...ne koneen hinnat maksetaan moneen kertaan auton eliniän aikana jos sillä kisataan ja ei heti luovuta ko. autosta.
-Team lapsena liian vähän leluja-

moukari

Edelleenkään en halua haastaa riitaa!! Mutta onko mahdotonta kokeilla joissain kisoissa ajaa cenillä ja saa sitten tuomaristo päättää onko hyväksytty vai ei vakiona? Olisko tämä mahdotonta kysymys on nyt kisan järjestäjille? Tämä on vain ajatus ja tuskin noi jenkki poijaat suomeen tulee ajaan ihan ens kesänä :)  Koska ajettiinhan siellä jatollakin mikä ei ole monsteria nähnytkään ja tais kulkee aika ylivoimasen kovaa suoralla :wink:
Toivon että ketään ei nyt vedä melonia sieraimeen.

P.s Suomessa on kuitenkin niin pienet harrastaja piirit ja se että ei rajattaisi niitä sääntöjä niin jyrkästi. Monelta varmasti jää tulematta kisoihin ku ei vaan viitti sijoittaa ensin autoon 400-700€ ja kone siihen päälle n.300€.  Sais varmasti osallistujia enemmän ku sais ajaa näillä vakiolla esim. omaa luokkaa. Mitä olette mieltä?? kommentoikaa.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Hotti

Jato menee kuitenkin arena luokkaan...vai mikä nyt olikaan..
-Team lapsena liian vähän leluja-

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "moukari"P.s Suomessa on kuitenkin niin pienet harrastaja piirit ja se että ei rajattaisi niitä sääntöjä niin jyrkästi. Monelta varmasti jää tulematta kisoihin ku ei vaan viitti sijoittaa ensin autoon 400-700€ ja kone siihen päälle n.300€.  Sais varmasti osallistujia enemmän ku sais ajaa näillä vakiolla esim. omaa luokkaa. Mitä olette mieltä?? kommentoikaa.

Niinkuin aiemmin kirjoitin, ei "gensukuskeja" tuntunut kisat edes kiinnostavan.
Mikään eikä kukaan estä tekemästä luokkaa yli .28 koneisille monsuille jos harrastajia riittää, lähtökohdaksihan voisi ottaa isompi kone kuin .28 ja minimipaino suurempi kuin "stanuluokan" maksimipaino.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Jankka

... tai sitten ajetaan niin kauan ns. "vapaammilla" säännöilla noita monsukisoja kunnes saadaan virallisesti toi luokka aikaiseksi, jolloin tietenkin noi Hermannin ja kumppanien väsäämät säännöt tulisivat voimaan ja autokuntakin olisi jo vakiintunut vain muutamaan merkkiin joilla on mahdollisuus pärjätä.

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

Niinkuin aiemmin kirjoitin, ei "gensukuskeja" tuntunut kisat edes kiinnostavan.
No tähän on se syy että vasta nyt loppuvuodesta on Cen ruvennut julkaisemaan tuotteita jotka tekevät Genesiksestä enemmän radalle soveltuvan :)

moukari

Eli voisin osllistua näin alustavasti kisoihin ensikesänä esim. gensulla vakiokunnossa? Olisiko kenelläkään mitään sitä vastaan et radalla menisi muutama auto enemmän? Eiks oo vaan hienoo ku isommat kisat ja enemmän nähtävää!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Divi

Eiköhän sillä mukaan pääse, menee vaan unlimited luokkaan, eikä oikein sinnekkään mutta sielä sillä taas ei oo mitään jakoa jotain hottia vastaan, kierrosajat varmaan hotilla puolet nopeempia...

moukari

Heh mut pääsee ajaa kisaa se on pääasia kai pitää ottaa motoksi paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa  :lol:  Katteli tota hottii sehän on melkeen ku crossi isoilla pyörillä  :D  varmaan veikee ajaa. Kiitoksia kaikille jotka on jaksanu puida näit sääntöjä!!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "moukari"pitää ottaa motoksi paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa  :lol:
Näinhän se on jos muutenki toimii hyvin.

Viimekisoissa yks "pienempi" ajo suoralla mun LSTn kylkeen ja naps,
tukivarsi meni mut LST ei paljo edes liikahtanu +ennemmin oli sisämutkassa
Mad force edessä (oletin että pääsen sisältä ohi) ja hupsis Madi ponnahti
melko virkeesti ulkomutkaan kun vähä osuin :lol:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "moukari"Eli voisin osllistua näin alustavasti kisoihin ensikesänä esim. gensulla vakiokunnossa? Olisiko kenelläkään mitään sitä vastaan et radalla menisi muutama auto enemmän? Eiks oo vaan hienoo ku isommat kisat ja enemmän nähtävää!

Mitä sää semmosta Genesistä hamuat? Laita tämä sarja siihen su Mugeniin ja kiusaamaan Hotteja ym., ameriikassa suosittu truggy. :mrgreen:
http://www.horizonhobby.com/Shop/ByCategory/Product/Default.aspx?ProdID=MUGZMT034
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm