Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

Rph

Ajateltiin Tomssonin kanssa että ensivuoden kisat voisivat olla tyylin " joku valmistaja " cup, vähän niinkuin krossissa ajetaan nyt Hobao cuppia. Näin olisi siirtymä aikaa noihin mahdollisiin SM- arvokilpailuihin ja samalla saisi hiottua kilpailu konseptin kuntoon. Ettei mentäisi kuin Lukkari sotaan :wink:  Mitäs mieltä väki on ideasta?
mydään lennokipiruustuksia .)

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Ajateltiin Tomssonin kanssa että ensivuoden kisat voisivat olla tyylin " joku valmistaja " cup, vähän niinkuin krossissa ajetaan nyt Hobao cuppia. Näin olisi siirtymä aikaa noihin mahdollisiin SM- arvokilpailuihin ja samalla saisi hiottua kilpailu konseptin kuntoon. Ettei mentäisi kuin Lukkari sotaan :wink:  Mitäs mieltä väki on ideasta?
Ei kuullosta niin hienolta,. esim HPI-cup, Losi-cup, Kyosho-cup, Cen-cup, Traxxas-cup jne.. Mut en mä tiiä!!  :)

Rph

Lähinnä ideana oli joku cup muotoinen sarja, ennen kuin aletaan suoraan Sm-kisoihin, hieman treeniä kisaajille ja ennen kaikkea järjestäjille. Katsastus ym... asiat
mydään lennokipiruustuksia .)

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Lähinnä ideana oli joku cup muotoinen sarja, ennen kuin aletaan suoraan Sm-kisoihin, hieman treeniä kisaajille ja ennen kaikkea järjestäjille. Katsastus ym... asiat
Tajusin kyllä pointin  :)  Ihan hieno idea! Toteuttamaan vaan!

Joona H

Savage-cup kuulostaisi hyvältä........tai Revo-cup!
Niin,ja idea kuulostaa mainiolta.

Divi

Savage-Cup kuullostaa hyvältä  :mrgreen:

jeejee

Ääni kuuluu, mutta mitään ei tapahdu... TLT-1 semi scale crawler/ FG Monster Beetle/ Tamiya tb-02d / Asso b4 @ Mamba MAX / Tamiya High lift / LRP Shark/ TeamLosi xxx-nt / Spektrum

Divi

Varmaan paras olis että siinä nimes ei olisi mitään tiettyä merkkiä, tulee junnuille mieleen että muilla ei saisi osallistua ja jättävät osallistumisen väliin...

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Joona H"Savage-cup kuulostaisi hyvältä........tai Revo-cup!
Niin,ja idea kuulostaa mainiolta.
Lainaus käyttäjältä: "Divi"Savage-Cup kuullostaa hyvältä  :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "jeejee"Grusher-gup.  :mrgreen:
Lainaus käyttäjältä: "Divi"Varmaan paras olis että siinä nimes ei olisi mitään tiettyä merkkiä, tulee junnuille mieleen että muilla ei saisi osallistua ja jättävät osallistumisen väliin...
Finnish Monster Cup tai vain yksinkertaisesti Monster Cup (Ei tulisi riitaa "merkistä").......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Finnish Monster Cup tai vain yksinkertaisesti Monster Cup (Ei tulisi riitaa "merkistä").......

Tuo ensimmäinen on paras, molemmat hyviä.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

rs tuning

Luin noita edellisiä ja ajattelin kans "Monster cuppia"

Olisko esim: NITRO MONSTER CUP (kuitenki suurinosa
on polttiksia ja kuulostaa machommalta 8) )
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

JK Nitro

Onkos muuten noissa M8-kisoissa myös noin kiirus erien välissä kuin nyt oli Ulvilassa viimeviikonloppuna? Kun tuntuu siltä, että jos autoon tulee jotain korjattavaa, niin ei millään ehdi korjata, jos olis noin kiire? Vai johtuuko se siitä että osallistujia oli liian "vähän", koska jos olisi useampi erä, niin olisi enemmän korjaus/huolto aikaa.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

rs tuning

Joo krossikisoissa vissiin ainaki tupla määrä osallistujia :? !
Mun mielestä vois suunnitella jatkossa noin 45min tauon
ainaki alkuerien jälkeen!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Divi

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"Luin noita edellisiä ja ajattelin kans "Monster cuppia"

Olisko esim: NITRO MONSTER CUP (kuitenki suurinosa
on polttiksia ja kuulostaa machommalta 8) )
Tuo on kyllä ylivoimasesti paras tähän mennessä... NITRO MONSTER CUP

JK Nitro

Tai se nimi vois olla kiihdytyspiireistä lainatut: TOP FUEL MONSTER CUP tai TOP ALCOHOL MONSTER CUP  :D
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

MarkusH

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tai se nimi vois olla kiihdytyspiireistä lainatut: TOP FUEL MONSTER CUP tai TOP ALCOHOL MONSTER CUP  :D

Eiköhän hylätä tuo TOP ALCOHOL MOSTER CUP heti kättelyssä  :roll:

Divi

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tai se nimi vois olla kiihdytyspiireistä lainatut: TOP FUEL MONSTER CUP tai TOP ALCOHOL MONSTER CUP  :D

Eiköhän hylätä tuo TOP ALCOHOL MOSTER CUP heti kättelyssä  :roll:
Miks...  :cry:  Metanoli on alkoholi!!!!!

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tai se nimi vois olla kiihdytyspiireistä lainatut: TOP FUEL MONSTER CUP tai TOP ALCOHOL MONSTER CUP  :D

Eiköhän hylätä tuo TOP ALCOHOL MOSTER CUP heti kättelyssä  :roll:

No, kiihdytys-kisoissakin se muutettiin TOP METANOL:iksi, eli TOP METANOL MONSTER CUP ja TOP FUEL MONSTER CUP.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"Tai se nimi vois olla kiihdytyspiireistä lainatut: TOP FUEL MONSTER CUP tai TOP ALCOHOL MONSTER CUP  :D

Eiköhän hylätä tuo TOP ALCOHOL MOSTER CUP heti kättelyssä  :roll:

No, kiihdytys-kisoissakin se muutettiin TOP METANOL:iksi, eli TOP METANOL MONSTER CUP ja TOP FUEL MONSTER CUP.
Joo meni jo mauttomaks! Eikä noi mitään kiihdytysautoja oo! :?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

solar4

Itse kannatan tuota kerhokisa-ajatusta. Otetaan siellä säännöt käyttöön mutta jätetään vielä luistomahdollisuutta. Tällöin nähdään pystytäänkö sääntöjä miten tarkkailemaan ja valvomaan. Käytännössä esim. tuo tankin koko teettää ongelmia monstereissa joissa on yli-iso tankki. Jokainen keinotekoisesti pienennetty pitäisi periaatteessa testata jne.

Eli mielestäni suunnitelluilla säännöillä kerhokisaa. Säännöistä pitää pystyä vielä ensi vuonna venymään, on koko touhu vielä niin teoriavaiheessa. Kaksi "säännötöntä" kisaa takana ja noin 20 kilpailijan osallistumismäärä ei kyllä päätä huimaa joskin on melko kiitettävä olemassaan. Rami voisi hieman valaista asiasta että paljonko SM-kilpailun järjestäminen tuo lisäkustannuksia verrattuna kerhokisaan.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

rs tuning

Joo säännöt käyttöön ja pientä lipsumista, mutta kuitenki katsastettais
jotain ja jos on tuntemattomia tai katsastajille outoja autoja niin
eiköhän kuski voi vähä kertoo tarkempia tietoja (jos osaa) ja jos
ei kerro niin kyllä joku aina tietää (jos sallitaan pari "alan" apumiestä)

Sitä koneen viilaamista on kyllä melko mahdoton tutkia ja tuskin
ne oikeen tarkkaan niitä rapakon takanakaan kyttää, mut jos esim.
joku tunnetusti lussumpi kone kulkee ja kiertää aivan uskomattomasti,
niin sillon tietysti vois vilkasta :wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

solar4

Niin no, ilman verrokkia tuollainen moottorin tutkiminen on kutakuinkin mahdotonta. Toisekseen ainakaan itse en missään nimessä haluaisi että kukaan alkaisi "kenttäolosuhteissa" omaa moottoriani palasiksi repimään.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

rs tuning

Niin no tuskin vääntö monsterikisoissa vielä pariin kolmeen vuoteen
menee niin kovaks (kun viimekski sai ajaa suhteellisen rauhallisesti!),
että tarttis koneita epäillä ja kun tankkisääntö tulee niin se teho hyöty
menis hukkaan ku pitäs tankkaamas ravata useemmin
:wink:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

waltt

Olisko sit viel kuskille doping testi?? :mrgreen:
Ei kannata turhan tiukoiksi tehdä sääntöjä, että uskaltaa aloittelijatkin tulla...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Divi

Lainaus käyttäjältä: "solar4"Niin no, ilman verrokkia tuollainen moottorin tutkiminen on kutakuinkin mahdotonta. Toisekseen ainakaan itse en missään nimessä haluaisi että kukaan alkaisi "kenttäolosuhteissa" omaa moottoriani palasiksi repimään.
Täysin samaa mieltä  :wink:  Pidetään kisat leikkimielisinä vaikka otettais käyttöön SM-Titteli tms. Säännöissä on varmasti aina joustovaraa, esim savagen tankki on 160cc, säännöissä taitaa lukea Max 150cc  :mrgreen:

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "solar4"Niin no, ilman verrokkia tuollainen moottorin tutkiminen on kutakuinkin mahdotonta. Toisekseen ainakaan itse en missään nimessä haluaisi että kukaan alkaisi "kenttäolosuhteissa" omaa moottoriani palasiksi repimään.
Täysin samaa mieltä  :wink:  Pidetään kisat leikkimielisinä vaikka otettais käyttöön SM-Titteli tms. Säännöissä on varmasti aina joustovaraa, esim savagen tankki on 160cc, säännöissä taitaa lukea Max 150cc  :mrgreen:
Sopii mulle mulla on LST:ssä 220cc tankki :lol:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Divi

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "solar4"Niin no, ilman verrokkia tuollainen moottorin tutkiminen on kutakuinkin mahdotonta. Toisekseen ainakaan itse en missään nimessä haluaisi että kukaan alkaisi "kenttäolosuhteissa" omaa moottoriani palasiksi repimään.
Täysin samaa mieltä  :wink:  Pidetään kisat leikkimielisinä vaikka otettais käyttöön SM-Titteli tms. Säännöissä on varmasti aina joustovaraa, esim savagen tankki on 160cc, säännöissä taitaa lukea Max 150cc  :mrgreen:
Sopii mulle mulla on LST:ssä 220cc tankki :lol:
Samoin gensussa

solar4

Eiköhän nuo tankkisäännöt yms ole niitä josta pyritään pitämään kiinni. Lähinnä tässä siis juuri ajatuksena se, että nähdään miten näiden suurien tankkien pienentäminen ja sen valvominen käytännössä onnistuu.

Moottori on sellainen, jonka muutoksia ei pysty mittaamaan tai määrittelemään ilman verrokkia. En tiedä mitä moottorisäännöksi on kaavailtu, mutta porttausten, imuajoitusten yms tarkkailu kenttäolosuhteissa on mahdotonta. Esimerkiksi tehdastekoinen muokkaamaton kampiakseli saattaa olla vakio tai se saattaa olla jostain muusta moottorista tai viritysosana hankittu. Mikäli selviä työstöjälkiä ei näy, on moottori todettava vakioksi vaikkei se välttämättä sellainen olisikaan. Miten moottorisäännössä suhtaudutaan kaasuttimen vaihtoon? Se on asia josta voidaan keskustella, mutta ajatuksena juurikin se, että tämänkaltaisiin asioihin ei kenenkään kilpailijan meno ensi kesänä katkeaisi, mutta asiat pitäisi kirjata ylös ja kanta tämänkaltaisiin ennakkotapauksiin saada selväksi. Periaatteessa mikäli puhutaan SM-säännöistä ei päätäntävalta ole kilpailun järjestävällä taholla vaan AKK:lla joka voi jyrkimmillään määrätä kilpailukieltoa. Juuri tämänkaltaisen vakavan tuomion takia mielestäni kannattaisi ensi kesänä olla jyrkkiä säätöjen kanssa - mutta antaa sääntörikkomuksista miedompia tuomioita. Tärkeintä on saada selville sääntöjen soveltuvuus ja toimivuus.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

solar4

Ai niin, ajatus siihen tankin koon muuttamiseen; marmorikuulat. En tiedä mitä ne nykyiset tiimarituotteet ovat, mutta ne millä itse muksuna taannoin leikin eivät varmasti sula tankkiin. Toki voivat pyöriä tankissa puolukkamaisesti, mutta kokeilemisen arvoinen kenties silti.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

rs tuning

Se konesääntöhän on melko järjetön kun lisätehoon kuitenkin tarvitaan
lisää polttoainetta, kun taas tankki pitää olla niin pieni ettei se riitä
vakionakaan kuin 5min ja kuitenkin on sallittua laittaa "yleisesti saatavilla
olevia" kisakoneitakin, niin miksi yrittää nysvätä jotain halpis konetta
pirteemmäks?

Ja jos nyt joku viilailis niin hyöty olis todella pieni, kun vertaa kalliiseen
huippukoneeseen (voi verrata melki siihen keraamisten laakerien väittelyyn)!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars