Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "solar4"Ai niin, ajatus siihen tankin koon muuttamiseen; marmorikuulat. En tiedä mitä ne nykyiset tiimarituotteet ovat, mutta ne millä itse muksuna taannoin leikin eivät varmasti sula tankkiin. Toki voivat pyöriä tankissa puolukkamaisesti, mutta kokeilemisen arvoinen kenties silti.
Loistava idea, paitsi että ne painaa aika paljo... ei kai se nyt niin paha oo
jos esim 5 parhaan seasta tankit jotka on yli 150cc niin mitataan ja tietysti
niistä 150cc tankillisista tarkistetaan että on lyhyet polttoaineletkut!
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "rs tuning"
Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"

No, kiihdytys-kisoissakin se muutettiin TOP METANOL:iksi, eli TOP METANOL MONSTER CUP ja TOP FUEL MONSTER CUP.
Joo meni jo mauttomaks! Eikä noi mitään kiihdytysautoja oo! :?

No niin, ideat ja ehdotukset vaan roskiin. Mikäs vika tossa nimessä on? Minähän en sanonut että ne kiihdytysautoja olisikaan, eiks je? Tarkoitukseni oli heitellä ehdotuksia ilmoille, jos vaikka se jonkun korvaan kuulostais hyvältä. Mauton, miksi? Onhan tuon tyyppiset nimet muuhunkin moottoriurheilulajiin kelvannut, ja samaa polttoainetta periaatteessa poltellaan josta tuo nimi peräisin, aikas loogista, eiks je? Minusta tuo TOP FUEL MONSTER CUP ei kuulosta ollenkaan hullulta.

Tuo ja tämäkin viesti olivat täysin turhia, ottakoon joku siitäkin sitten nokkiinsa ja antakoon palautetta jos  siltä tuntuu.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Hermanni

Tämähän nyt hulluksi menee, jos ajatellaan "paketista otettua" monster truck:ia niin yleensä joutuu vain maksimissaan tankin muuttamaan (Ja sinnekkin riittää viesteissä aiemmin mainittu poltoaineletku "täytteeksi").
Nythän säännöt on "löysät" ja jos autosta haluaa tehdä "laittoman" on se itse varta vasten "rakennettava" laittomaksi........
Ja tuskimpa "cuppikisoissa" moottoria puretaan muutakuin siinä tapauksessa että tosiaan jollain kone "pirraa" selvästi vakiota paremmin (Sittenkin todennäköiseti vasta jos kyse on palkintosijoituksesta).
Mielestäni juuri tuosta tankin koosta ei pitäisi lipsua.
Niin "ramikin" taisi ajaa yli 12min Revon vakiotankilla, Revoonkaan ei tarvitsisi laittaa kuin 170cc tankki niin ei finaalissakaan tarvitsisi tankata kuin kerran (Sopii erinnomaisesti myös minulle koska 300cc tankilla voisikin jo päästellä koko finaalin tankaamatta).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

AK-78

Onko tapahtunut mitään uutta sääntörintamalla?
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "AK-78"Onko tapahtunut mitään uutta sääntörintamalla?
Ei sen kummempaa, säännot on ok (Käsittääkseni AKK:n puolesta).
Kilpailukalenterista tuo enään kiinni on, mutta ensi vuonna kerhojen puolesta ajettaisiin vain "cuppi" muotoisena kunnes saadaan kipalijoita tarpeeksi.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Juuzmo

"Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa. "
Eli esimerkiksi rph ja tomsson ei saa osallistua rb:n kanssa?  :shock:
RB,the power of champions.

solar4

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo""Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa. "
Eli esimerkiksi rph ja tomsson ei saa osallistua rb:n kanssa?  :shock:
Ja RB:täkö ei muka Suomesta saa?  :roll:
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Juuzmo

Ei ole tullut vielä vastaan mutta saa sitten vissiin  :D
RB,the power of champions.

Divi

Atalasta taitaa saada RB:n koneita. hyllystä ei löydy mutta tilaamalla voipi saada...

Jankka

Lainaus käyttäjältä: "Juuzmo""Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa. "

...eli mitähän tämä nyt sitten loppujen lopuksi tarkoittaa? ,..siis kaikilla mahdollisilla koneilla saa ajaa jota vaan saa suomalaisen maahantuojan kautta tilattua vai mitä on nettisivuilla myynnissä tai varastossa? ja miten tämä sittten tulkitaan kilpailu tilanteessa jos joku protestoi moottorista?

Hermanni

Siis ajaa saa kaikilla moottoreilla mille on Suomessa maahantuoja tai jälleenmyyjä (Niin myös autojen kanssa).
Liikkeen hyllyssä sitä konetta ei tarvitse olla.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Jankka

No nyt se on sitten kaikille selvä, koska itselleni ei ollut täysin tarkkaan tiedossa mitä tarkoitetaan yleisesti saatavilla Suomalaisista harrasteliikkeistä eli tarkoitan juuri näitä Revon erikoismoottoreita esim. O.S18TM, RB.23, Sirio.23 ja jne... jotka ovat käytännössä pelkästään tilaustavaraa.

Divi

Entäs sitten jos tilaa towerista HL:n kautta??? suomestahan se tuote silloin tulee, hobbylinnasta. mitä väliä sillä on mistä kauppias sen on haalinut?  :D Silloinhan voisi perjaatteessa sallia kaikki mootorit...

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Divi"Entäs sitten jos tilaa towerista HL:n kautta??? suomestahan se tuote silloin tulee, hobbylinnasta. mitä väliä sillä on mistä kauppias sen on haalinut?  :D Silloinhan voisi perjaatteessa sallia kaikki mootorit...
Kyllä vain kunhan moottori on ostettu suomalaiselta toimittajalta, tällä vain varmistetaan että kaikilla on mahdollisuus ostaa samanlainen moottori.
Kaikillahan ei ole esim luottokorttia........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Jankka

....eli toisin sanoen sääntöjen tuolla pykälällä ei ole yhtään mitään merkitystä, vai onko pidettävä ostokuitti taskussa? Kukin kohdallaan saa siis vapaasti päättää millä ajaa, kunhan kuutiot on sääntöjen puitteissa. Ei sillä että joku viripannu mitään hyötyä toisi ainakaan meikäläisen kourissa, mut kunhan ihmettelen..

Ymmärrän kyllä että tuo sääntö on suoraan lainattu jenkkien säännöistä, mut markkinat pikkusen erilaiset kuin täällä pohjolassa ja loppujen lopuksi kyse on siitä että miten esim. kilpailun tuomaristo asian tulkitsee, jos joskus saadaan oikein virallinen kilpailu tai vastaava aikaiseksi. Siihen on kuitenkin vielä pitkä matka ja varmaan noita sääntöjä joudutaan vielä hieman hiomaan kohdalleen.

-edit: typoja korjattu

Hermanni

No eipä noita .28 "huippukoneita" pahemmin ole, toisin kuin crossissa käytettäviä .21 koneita........
Ja kuka nyt laittaisi viimmesen päälle viritettyä .21 konetta kun hyvissä .28 koneissa on enemmän tehoa.......
Ainahan sääntöä arvostella voi, mutta parempaakaan täydellistä ehdotusta ei ole kuulunut.
Ainakin itse luotan tuomariston harkintakykyyn ratkaista ongelma onko kone yleisesti saatavilla, ja ainahan voi kysyä jos on "eksoottista" konetta hankkimassa ennen ostopäätöstä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Sami L

Mitä tuolla säännöllä sitten tarkoitetaan. Tehdaskuskit saavat sellaisia koneita, joita itse en saisi vaikka haluaisin ja rahaakin olisin valmis maksamaan. Koskeeko sääntö tiimimodauksia samasta koneesta jota Suomessa myydään?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Catiska

Mielestäni tuo sääntö on selvä. Silllä rajataan pois kaikki erikoistyönä tehdyt viritykset, mittatilausmoottorit yms. Eli, sallii kaikki ne moottorit, mitä voi normaalisti tilata ja hankkia niiden valmistajilta, kieltää kaikki sellaiset moottorit, joilla on jotenkin rajoitettu saatavuus, esim. valmistetaan vain tiettyjen henkilöiden tai teamien käyttöön...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

rs tuning

Lainaus käyttäjältä: "Sami L"Mitä tuolla säännöllä sitten tarkoitetaan. Tehdaskuskit saavat sellaisia koneita, joita itse en saisi vaikka haluaisin ja rahaakin olisin valmis maksamaan. Koskeeko sääntö tiimimodauksia samasta koneesta jota Suomessa myydään?
Se sääntö on nimenomaan sitä varten ettei käytettäisi "tiimikoneita"
eikä minkäänlaisia viritettyjä/virityspajan koneita! poikkeuksena ehkä
yleisesti myynnissä olevat "special edition" koneet???

esim. Adam drake edition ja muut "MM voittaja nimikkokoneet" on ehkä
sallittu, koska niitä on "yleisesti myynnissä", jos joku on erimieltä niin
korjatkaa, mutta tää on mun mielipide :roll:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

rs tuning

Tietääkö joku onko moottorin tilavuus rajotuksiin tullu muutoksia?

Kun kerran myynnissä on jo aika reilusti .30-.32 koneita ja jotkut
tosi rajuja versioita, eihän ne voi olla pelkästään pihasudittelua varten??? :shock:
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Hermanni

Kyllä esim Adam drake edition koneet on sallittu, ne on yleisesti myynnissä ja valmistajan sivuilla. http://www.teamtrinity.com/engines/all.html
Sääntöhän sanoo selvästi yleisesti saatavilla, eli kenen tahansa ostettavissa oleva kone on sallittu (Eli kääntäen, emme myy sinulle tätä konetta koska et kuuli tiimiin = niin kielletty).
Mutta katsokaapas jenkkien Monster Truck luokan autoja, ei niissä siltikään näy tehokkaimpia .28 koneita, miksiköhän?
Eikä sillä pelkällä moottorilla voitoja oteta, kyllä moni muu asia sen ratkaisee, miettikääpäs millä koneella rami ajoi viimeksi ulvilan kisassa stanuluokan voittoon......
Niin, kyllä ne isot .30 ja .32 koneet on pihasuditteluun tehty, ei niillä jenkkilässäkään kilpaa ajeta (Monster Truckeissa).
EDIT Olen nähnyt muutaman videon jossa on tuo Collarin .30 kone laitettu Revoon ja kyllä se kulkee mutta auton käytös alkaa olla jo hallitsematonta luokkaa (Heittelee selälleen aika pahasti).
Yksi video http://www.rcpics.net/media/aug13th.wmv?PHPSESSID=36a798a47697fa76def4c27e47684bcd
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

AK-78

Revon alusta on kyllä erilainen verrattuna esimerkiksi LST:hen, niin toisissa autoissa isompi kone voi auttaa hiukan menemistä, tosin polttoaineen kulutus taas kasvaa.

Suurinosa isoista koneista LST autoissa jenkeissä menee kyllä muuhun tarkoitukseen kuin radalla ajamiseen, mutta katsotaan nähdäänkö ensikesänä suomessa jossain isolla koneella oleva LST  :)
Team Losi Mini-LST/Monster Baja, Traxxas Summit, LRP Shark 18 MT

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "AK-78"Revon alusta on kyllä erilainen verrattuna esimerkiksi LST:hen, niin toisissa autoissa isompi kone voi auttaa hiukan menemistä, tosin polttoaineen kulutus taas kasvaa.

Suurinosa isoista koneista LST autoissa jenkeissä menee kyllä muuhun tarkoitukseen kuin radalla ajamiseen, mutta katsotaan nähdäänkö ensikesänä suomessa jossain isolla koneella oleva LST  :)

Niinpä, pakkohan se on "taiteilla" koneen koon / tehon ja polttoaineen kulutuksen välillä.
Esim mitä Revosta olen lukenut foorumeilta niin .23 kone "imaisee" tankin noin 6 min ajassa, verrataan sitä ramin suoritukseen ulvilassa, yhdellä tankilla vakiokoneela 12½min radalla.
Kauanko luulette että esim Revolla silloin ajaa .28 koneella, tästä voi päätellä paljonko varikolla "tuhraantuu" aikaa tankkauksissa ja kuinka paljon kovenpaa sen jälkeen tarvitsee ajaa jotta varikolla menetetty aika saadaan takaisin.
Ehkäpä tässä on yksi syy jenkkien pikkukoneiden suosioon (Jotkut jopa ajaa sielläkin Revon .15 vakiokoneella)?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
EDIT Olen nähnyt muutaman videon jossa on tuo Collarin .30 kone laitettu Revoon ja kyllä se kulkee mutta auton käytös alkaa olla jo hallitsematonta luokkaa (Heittelee selälleen aika pahasti).
Yksi video http://www.rcpics.net/media/aug13th.wmv?PHPSESSID=36a798a47697fa76def4c27e47684bcd

Savagen 4.6 SS käyttäytyy hyvin samalla lailla vakio iskari/jousi ja kytkinkello/spurri yhdistelmällä. Kun tuokin auto on aika korkealla niin kyllä se keulii herkästi, lähemmäs maata kun laittaa, niin ei enää keuli tohon tahtii tai ei ollenkaan.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

wictro

Minun mielestäni säännöt voisivat olla aika unlimited-tasoa.

Paljon tärkeämpää on määritellä monsteriauto.

Muuten kisoissa on jokin merkki vallitsevana, näyttäen stadiumilta. Siinä on mosterit kaukana. Maavara ja renkaiden halkaisijan suhde pituuteen voisivat olla määritteitä.
-Lithium Love Racing-

solar4

Jaha, aika jakaa taas skeptisyyttä ja pessimismiä tähänkin topickiin  :mrgreen:

Tuohon moottorisääntöön haluan kommentoida hieman. Pohjimmiltaan taitaa ajatuksena olla se, että tiimimodatut (eli siis tehtaalta tulon jälkeen viritetyt) padat jäisivät pois. Suomessa tuskin montaa kuljettajaa on, jolla on edes teorissa mahdollista saada tehdasmodifioituja moottoreita. Kuitenkin jokainen kaduntallaaja voi ostaa joidenkin yritysten "liukuhihnamoottoreita", esimerkkinä USAlainen RB Mods. Tietääkseni RB Mods ei tee moottoriin mitään ulkoisia merkkejä siitä, että moottoria on muokattu. RB Mods kaivertaa kyllä kampiakseliin oman puumerkkinsä, mutta moottoria purkamatta on mahdoton sanoa onko moottoria työstetty vai ei. Voisin olettaa että juuri esimerkkiyrityksenikin jättää puumerkkinsä raapustamatta sopivaa summaa vastaan, jolloin katsastuksen onkin täysin mahdotonta määritellä onko moottori tehtaan asussa vai ei. Jo viiden myytävän merkin valikoimassa on helposti 20 eri moottoria jota voidaan käyttää monsteriluokassa, joten verrokkimoottori on realistisesti ajateltuna suljettava pois.

Muutoinkaan moottorisääntö ei mielestäni nykymuodossaan ole järin looginen. Suomen markkinoilla on kaikki valtamerkit ja suurin osa "veri spezial" moottoreista edustettuna. Mielestäni jokin kuutiotilavuuteen viittaava sääntö voisi olla parempi. Tämä taas ei ole revokuskeille järin edukas vaihtoehto, eikä saman auton eri mallien välille viivojen vetämisessä olisi mitään järkeä (esim siis Savagen .21 .25 .28, MTA4 .21 .28 jne)

Jos itse saisin päättää, lukisi unlimitedin moottorisäännöissä kutakuinkin näin:

Moottori: Pakollinen

8)
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Divi

niin että ei sitten muuta kuin vähän modausta ja tiputetaan joka revoon ja LSP:hen TT:n .70 moottori...  8)  siinä vaiheessa alkaa jo ajotaidotkin näkymään  :D

solar4

Vaikka näin. Mikäli itse nyt sen truggyn kesäksi haalin, on moottorina ehdottomasti 3,5 kuutioinen krossipata. Harvalle isoa moottoria ostaneelle on tullut mieleen että autossa ei välttämättä paikat kestä ja ennenkaikkea auto ei välttämättä ole enää järin ajettava. Kukin tavallaan toki.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Hotti

Juurikin näin kuten solar sanoi.Mutta kukin laittakoon makunsa mukaan ja se voittaa kellä kaikki vaan menee putkeen.Eikös se viime kisoissa joku tankannu sitä Lsp:tä 4min välein ja silti voitti unlimited luokan :mrgreen: =Kaveri osasi ajaa,auto oli nopea,kaikki säädöt kohdallaan,varikolla ei ryssitty.

Kaikki vaan natsasi.

Mutta taas toisaalta,Rami tankkaili sen 12,5 min välein ja voitti stanut=Kaikki vaan natsasi hänelläkin.Eli molempi parempi,mutta henkilökohtaisesti jättäisin yli .28 pannun hankkimatta.

Ja niistä tiimi modatuista....ei ei ei....ei semmottii..sääntökin sen sanoo.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Rph

Kuten V-P jo mainitsi, moottorin toteaminen Team tai tavalliseksi tehdas malliksi vaikeaa :wink: , joten eiköhän siinä olisi vain tuo koko rajoitus määrityksenä.
mydään lennokipiruustuksia .)