Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

Jankka

.. tai sit ajetaan aina taukojen aikana (jos semmoisia edes on) muutama 15min pätkä päivän mittaan..., voi olla et sekottaa liikaa taas kisan järjestäjiä..

Hermanni

Paras vaihtoehtohan olisi että saataisiin joku muukin luokka ajettavaksi samalle päivälle, ajettaisiin kaksi eri kilpailua lyhennetyllä kaavalla.
Tällöin saataisiin järjestelykulut puolittumaan (esim pondereiden kohdalta) kahdelle luokalle.....
Täällähän "huudeltiin" jossain vaiheessa Stadium Truck luokan perään....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

moukari

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"... jos vaan mahtuvat varikolle.., mut ilman muuta jos vaan kyseisten autojen omistajilta halukkuutta löytyy kilpailla, niin mukaan vaan, ...keksitään vaikka luokka niille sit jos ei muuten yhteisymmärrystä löydy sen verran...
Jeps ensi kesänä nemesiksellä mukana varamasti ainakin joissain kilpailuissa!!!!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Jankka".. tai sit ajetaan aina taukojen aikana (jos semmoisia edes on) muutama 15min pätkä päivän mittaan..., voi olla et sekottaa liikaa taas kisan järjestäjiä..

Ei onnistu tämäkään. Kisoissa en ole pahemmin nähnyt välejä jolloin ei olisi erä käynnissä tai kohta alkamassa.

Ja kuinkas nimenomaan me jotka ajammen molempia luokkia?
Mekkaamisellekkin pitää jäädä aikaa ja se on jo monesti nähty että välillä sekin aika joka erien välissä on ei riitä. Johtuen nostovuorosta ja vieläpä siitä että on jopa mekkaamassa kaveria. Eli jää se yksi erän mittanen väli aikaa mekata. Siinä jos onkin vähänkin enemmän autossa tekemistä kuin ilmanputsarin vaihto niin lirissä ollaan.
Vielä kun tämän lirin kertoo kahdella, eli on vielä se monsterikin samoine vaivoineen, ellei jopa isommilla ongelmilla varustettuna.

Mitä tulee tuohon sunnuntaina ajettavaan kisaan niin sekin tekee ongelmia erittäin monilla.
Eli yleensä tullaan kimppakyydeillä paikalle ja monesti jopa edellisenä iltana. Eli ensin ollaan perjantai iltana paikalla. Aamulla aloitetaan aikasin kisa, lopetetaan se illalla... (tällöin monilla onkin jo pakottava tarve suunnistaa kohti kotia, ja kaikkihan ei asu edes 200 kilometrin päässä radasta) no pitäis olla sunnuntaina taas ajamassa kisaa, eli ne joilla majotus onnistuu ovat ehkä pystyneet jäämään paikalle, ja illalla kisat ohi.

Vieläpä kun ajatellaan että tosiaan erittäin moni jotka ajaa monsua sivulajinaan panostavat krossiin ja ajavat tosiaan huvikseen monsua. Tuntuu aikamoiselta panostukselta hommata nukkumasijat ja ruokailu + kaikki muu kesäiltaan kuuluva, jotta pääsee ajamaan sivulajiaan ja vieläpä pitäisi pystyä se ajamaan rennosti.

Jää siis monella varmasti väliin.

Nää nyt on tälläsiä asioita jotka varmaan monet pitävät vähäpätöisinä, mutta ajatelkaa tosiaan että monsua ajavista on varmasti vähintään se 50% kuskeja jotka ajavat krossia ykkösluokkanaan... Tarkoittaa että osallistujamäärä monsuissa ei päätä huimaa.

Ja ennenkuin joku alkaa tätä asiaa vähättelemään niin miettii ihan oikeasti asiaa... Näin se vaan on.

Vaikea juttu johon toivottavasti keksitte ratkaisun joka ottaa kaiken huomioon.

Hermanni

Tässä on nyt nuo säännöt kun niiden perään on kyselty (Ovat myös "sivulla" 12).
Näillä näkymin on niin että ensi vuoden kisat ajetaan kulujen takia siis Cup muotoisena, jotenka kohdan/kohdat "AKK" voi jättää huomioimatta.


Finnish Monster Truck säännöt

1. Monster Truck SM Osakilpailut
Yhteyshenkilöt ja valvojat.
1 osa avoin (ilmeisesti Ulvilan Formula-K kerho).
2 osa äavoin (ilmeisesti Saimaan Karting).
3 osa avoin (ilmeiseti Ulvilan Formula-K kerho).
4 osa avoin
2. Ajettavat luokat
MT (monster truck) AMT (arena monster truck) Nämä sarjat ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla, Autourheilun Sääntökirja 2005:n (2006?) ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ja EFRA:n tekniset säädöt ovat määräävät.Osanottomaksu on 25,- Sarjan päätyttyä järjestävät seurat palkitsevat vielä kolme parhaiten pisteitä kerännyttä ja voittaja saa lisäksi kiertopalkinnon vuodeksi haltuunsa.Kilpailupäivä on sunnuntai.
3. Ilmoittautuminen
Osakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy kilpailupäivää edeltävänä maanantaina. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla kilpailupäivänä viimeistään klo 9.00. Radiolaitteiden laillisuus tulee tarkastaa ilmoittautumisen yhteydessä.
4. Kilpailuformaatti
Vapaa harjoittelu aikavarauksin aamulla 8.00 - 9.30 Sen jälkeen 1 kpl eräharjoitus 7 min- 3 alkuerää ( 5min/kpl), pistelaskusysteemillä, 2 parhaan alkuerän pisteet huomioidaan- alkuerätulosten mukaan jaotellaan nousufinaaleihin, - nousufinaalit, kaksihaarainen puu, kaikki pääsevät nousufinaaleihin. Nousufinaalit 20 min (jos osallistujia on paljon tai sääolot ovat huonot voi nousufinaalit lyhentää 10 minuuttiin.Nousufinaaleista nousee 3 parasta aina seuraavaan nousufinaaliin, paitsi semifinaaleista kummastakin 5 finaaliin- Finaali (10 autoa), 45 minuuttia
4.1. Lähetystapa
Alkueriin lentävä lähtö: kuulutetaan 3 min jolloin erä saa lähteä lämmittelemään, kuulutetaan 1 min ja sen jälkeen 30 sek ja 10 sek. Kuulutetaan "aika käy" tai "lähtö" jolloin kello käynnistyy jokaiselle autolle, kun kukin ylittää lähtölinjan ensimmäisen kerran.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30s lähtöön, lippu vaakatasossa 15s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan) tai nostamalaa lippu ylös. Lähtö radan reunasta semifinaalituloksen mukaisessa järjestyksessä ("Le Mans"). Jos auto ei ole lähtöpaikalla kun lähtöön on15 s (lippu vaakatasoaa), on ko. auton lähdettävä varikolta muiden perään.
4.2. Tekninen lähdön viivästyminen
Ennen semifinaalin ja finaalin lähtöä voidaan myöntää 10 minuutin korjausaika. Lähtöä viivästytetään 10 min ja aika alkaa siitä kun korjausaika on pyydetty. Korjausaika tulee pyytää ennnen kuin lähtöön on 30 sek (lähettäjän lippu ylhäällä). Aika myönnetään vain yhdelle kilpailijalle. Korjausajan pyytänyt kilpailija lähtee kilpailuun lähtöruudusta 11.
4.3. Parc Ferme
Ensimmäisestä semifinaalista nousseiden autot (5 kpl) jätetään suljettuun parkkiin ja ne saa takaisin kun jälkimmäinen semifinaali on ajanut ja siitä nousseiden autot katsastettu.
4.4. Nostaminen
Jokaisella kilpailijalla on nostovelvollisuus. Kilpailijan sijaisena voi kilpailun johtajan luvalla toimia huoltaja tai muu lisenssin omaava henkilö. Nostovelvollisuuden laiminlyönnistä alkuerissä seuraa ko. kuljettajan parhaan alkuerätuloksen mitätöinti.Alkuerissä: edellisen alkuerän kuljettajat nostavat seuraavassa alkuerässä. Ensimmäisessä alkuerässä nostavat viimeisen alkuerän kuljettajat. Nousufinaalit: suoraan semifinaaliin selviytyneet kuljettajat nostavat ensimmäisen nousufinaalin. A-haara nostaa esim 1/8A ja B vastaavasti 1/8B.Tästä eteenpäin aina pudonneet kuljettajat toimivat nostajina: esim. 1/8A pudonneet nostavat 1/4A jne. Tästä seuraa automaattisesti, että semifinaaleissa pudonneet nostavat finaalissa.Jos kaikkia nostopaikkoja ei saada täytettyä, voiddaan käyttää vaapaaehtoisia / järjestäjän omia nostajia lisänä. Kilpailun järjestäjä voi myös hoitaa nostotoiminnan kokonaan tai osittain (eim. finaali) omalla henkilökunnallaan.



5. Katsastus
Kilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (Suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää. Erien jälkeen autoja otetaan katsastukseen joko kaikki tai pistokoeluontoisesti osa. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjen mukaiset. Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siipijänne, äänenvaimennus. Mikäli kilpailijan auto on erän sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä/finaali tulos hylätä ko. kilpailijalta. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista. Autojen tekniset säännöt löytyvät sääntökirjasta ja netistä.
6.Tuloslaskenta
Kilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (Suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. "personal transpondereiden" käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen.
7. Tuomarointi suositukset
Sääntökirjan kertoman lisäksi tulee huomioida seuraavaa: 1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) missä tahansa tilanteessa (harjoitus yms.), liputus pois erästä! 2. Tilan antaminen: Kuulutetaan numero, jonka tulee antaa tilaa. Mikäli hitaampi ei anna tilaa on rangaistuksena Stop And Go. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan Stop and Go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle Stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle. 3. Kilpailun johtaja/tuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä. 4. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään! 5. Varaslähtö on lähettävän tuomarin käsissä ainoastaan. 6. Radalle paluu ilman kolhimista! Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomaristonkokouksessa!
8. Palkinnot
Sarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan 3 parasta monster truck luokan kuljettajaa ja 3 parasta arena monster truck luokan kuljettajaa.
10. Sarjapisteet
Sarjassa ajetaan neljä osakilpailua, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3 kilpailua. Osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä mikäli ko. osakilpailuun on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen. Kilpailunjärjestäjä toimittaa osakilpailun tulokset välittömästi kilpailun jälkeen AKK:n pistetilanteesta kirjaa pitävälle henkilölle. Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti:


Tässä pitäisi olla taulukko, mutta "copypaste" ei onnistu (M8 kuskit kyllä tietävät, pistetaulukostahan on kyse).......


11. Suositukset järjestäjille
Nämä asiat ovat järjestäjän päätettävissä ottaako käyttöön vai ei. Osallistumismaksu maksettava ennakkoon järjestäjän osoittamalle tilille (eräpäivä = viimeinen ilmoittautumispäivä). Jos maksua ei ole suoritettu ajoissa, ilmoittautuminen on puutteellinen (ei tarvitse ottaa mukaan kilpailuun tai voidaan periä jälkiilmoittautumismaksu) Aikataulut, erä- ja harjoituslistat julkaistava internetissä (Esim. RC -maailman keskustelupalstalla) vähintään 24 tuntia ennen kilpailun alkua (mieluiten 48 tuntia ennen kilpailun alkua). Tuomaristolle ja kilpailunjohdolle radiopuhelimet käyttöön kilpailunajaksi.

12. Kaikkien Monster Truck:ien on täytettävä seuraavat kohdat:

1 Akseliväli - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Minimi 305mm.Akseliväli.
2 Vaihteisto - - - - - - - - - - - - - - - - - - -1, 2 ja 3 vaihteiset sallittu.
3 Kori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Truck, SUV (normaali autojen tai buggy:jen korit kielletty).
4 Puskurit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Puskurit ei pakolliset. Jos käytetään puskureita, ne ei saa ulottua pidemmälle kuin 25mm korista edestä sekä takaa.
5 Takaspoileri/Siipi - - - - - - - - - - - - - -Taka spoileri/siipi on valinnainen.
6 Pohja panssarit - - - - - - - - - - - - - - -Jos käytetään pohjapanssareita, ne ei saa ulottua pidemmälle kuin 25mm korin edestä ja takaa.
7 Renkaat - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ainoastaan kumista valmistetut renkaat ovat sallittuja ja niiden pitää olla valmistettu Monster Truck autoihin. Renkaiden pitää olla myynnissä harrastealan liikkeissä yleisesti saatavilla viimmeisen kuukauden aikana. Renkaita jotka ovat valmistettu toisen tyyppisiin ajoneuvoihin ei ole sallittu VAIKKA ne täyttäisivät mittavaatimukset. Pintakuvion leikkaus tai muuntaminen on sallittu. Renkaan rungon muuntaminen ei ole sallittu (Ei "leikattuja" renkaita vaikka ne olisivat olleet MT renkaita.). Kaikki mitoitukset koskevat renkaan runkoa eikä sisällä kulutuspintaa tai sen leveyttä / korkeutta.


13. HUOMIOT:

1 Monster Truck:it punnitaan ajovalmiina (kori, renkaat, akut, ym.) ilman polttoainetta.
2 Kolmekanavaiset radiot sallittu, mutta kontrollit on rajoitettava kaasuun, jarruun, vaihtamiseen ja ohjaukseen.
3 Korit voidaan leikata "Leikkausrajan" ylitse vain pakoputkiston ulostuloja varten.
4 Vain 1/8 kokoluokan tai pienemmät spoilerit on sallittu, spoilerin leveys ei saa ylittää korin leveyttä.
5 Vain kaksi tai nelivetoiset autot on sallittu.
6 Metalliset pohjapanssarit ja alustaosat ovat sallittu mikäli ne ovat turvallisesti kiinnitetty ajoneuvoon eivätkä tuota vaaratilanteita ajajille, varikkohenkilökunnalle, tai kääntäjille. Mikä tahansa MT voidaan katsastaa milloin hyvänsä turvallisuusperustein katsastajan toimesta. Mikä tahansa komponentti, oli se mistä materiaalista hyvänsä, jos todetaan vaaralliseksi täytyy poistaa tai vaihtaa. MT-autoa ei hyväksytä kilpailuun ennen kuin katsastaja on varmistanut sen turvallisuuden.
7 Polttoainesäiliö määritellään seuraavasti: Auton polttaoinejärjestelmän tilavuus lasketaan yhteen. Tähän kuuluu, 1 tankki, polttoaineputkisto, suodattimet ja mahdollisesti pumppu.
8 Kaikenlaisten elektronisten luistoneston, aktiivisen jousituksen tai ohjauksen laitteita ei sallita.
9 Autoissa sallittu alkuperäiset puskurit kiinnikkeineen, vaikka ne eivät täyttäisikään 25mm ylitysvaatimusta.
10 Johtuen useista eri vannekoosta joita Monster Truck autoihin on saatavissa, renkaan asennusreunaa voidaan leikata jotta se saadaan vanteelle. Esimerkkinä ProLine Bowtie rengas REVOn vanteelle. Kaikki renkaan mittaukset koskevat RENKAAN RUNKOA eikä sisällä kulutuspinnan leveyttä / korkeutta.
11 Imuäänenvaimennin ja pakoäänenvaimennin on oltava siten asennettuna ja toimivana että äänen kokonaisvoimakkuus 82dB ei ylity mittauksessa, eikä putkistossa saa olla irtoavia/irroitettavia osia. Mittaus suoritetaan 10m kiihdytyksen jälkeen, äänenvaimentimen ulostulon puolelta autoa. Mittaus etäisyys, 10m etäisyydeltä / 1m korkeudelta.
12 Vaihtelevaa pakoajoitusta, porttausta tai pakoputkistoa jossa on liikkuvia osia ei sallita.

14. MONSTER TRUCK

Kuvaus:
Ollakseen MONSTER TRUCK, auton moottorin alin kohta tulee olla 38mm alustan alimmasta vaakalinjanjasta kun jousitus on pohjattu. (Useimmiten pohjapanssareista).
Kyseenalaisen MT:n katsastus suoritetaan iroittamalla pyörät, asetetaan MT tasaiselle alustalle, pohjataan ajoneuvon jousitus täysin ja joko viivoittimella tai 38mm mittapalalla tarkastetaan moottorin etäisyys mittausalustasta.
Auton ja moottorin tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa.
Esimerkkejä hyväksytyistä autoista on: HPI Savage, Traxxas Revo and T-Maxx, Tamiya TNX, Losi LST, CEN Genesis jaTrinity Spyder.

1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Ei määritelty.
2 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm - 4,6ksm.
3 Pakoäänenvaimentimen ulostulo - - -Minimi pituus 15mm, maksimi sisähalkaisija 2,1ksm - 3,0ksm 5mm, ja 3,1ksm - 4,6ksm 8mm
4 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - - -2,1ksm - 3,0ksm: 2750g, 3,1ksm - 4,6ksm: 4300g.
5 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - 6027g.
6 Polttoainesäiliöt - - - - - - - - - - - - - - -Vain yksi polttoainesäiliö. 2,1ksm - 3,0ksm moottorikoon autoissa 125cc ja 3,1ksm - 4,6ksm moottorikoon autoissa 150cc.
7 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Keskidiffi kielletty.
8 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 129,54mm (5,1") asennettuna.
9 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 69,85mm (2.75") asennettuna.

Huomautukset:
Kaikki standardi MT:t ajavat samassa luokassa, isompikuutioisten autojen suurempi minimipaino tasoittaa eroa.
Mikäli on tarpeeksi osaanottajia tämä luokka tulee/voidaan jakaa erikseen myös moottorikokojen peruusteella: 2,1ksm - 3,0 yhdessä ja 3,1ksm - 4,6ksm yhdessä

15. ARENA MONSTER TRUCK
Kuvaus:
Mikä tahansa Monster Truck joka ei 100 prosenttisesti täytä MONSTER TRUCK määritelmiä mutta silti täyttää alla olevat määritelmät.

1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei määritelty
2 Pakoäänenvaimentimen ulostulo - - - Minimi pituus 15mm, maksimi sisähalkaisija 2,1ksm - 3,0ksm 5mm, ja 3,1ksm - 4,6ksm 8mm
3 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2,1ksm - 4,6ksm.
4 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - -.- 2750g.
5 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - -6072g
6 Polttoainesäiliö - - - - - - - - - - - - - - - - Vain yksi tankki. Maksimitilavuus: 150cc.
7 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei rajoituksia.
8 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 115,57mm (4,55") asennettuna.
9 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 57,15mm (2.25") asennettuna.


Huomautukset:
Vain Monster Arena Truck:it ja Electric Monster Truck:it voivat ajaa tässä luokassa.

16. ELECTIC MONSTER TRUCK

Kuvaus:
EMTS autot voivat kilpailla sekä Standard että Monster Arena Truck luokissa.
Auton tulee olla yleisesti saatavilla Suomalaisessa harrastealan kaupassa.

1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei määritelty
2 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Kaikki 540-550 kokoluokan harjalliset tai harjattomat moottorit, maksimissaan kaksi kappaletta, tai yksi <550 kokoinen.
3 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - -.- - - Harjallisilla moottoreilla: 2750g, Harjattomilla moottoreilla: 4300g
4 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - - - - 6072g
5 Maksimi akun nimellisjännite - - - - - - - - -540/550 harjallisilla: 16,8v , harjattomat/<550 harjalliset: 21,6v.
6 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Keskidiffi kielletty.
7 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 129,54mm (5,1") asennettuna.
8 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 69,85mm (2.75") asennettuna.


Huomautukset:
Erillinen vastaanottimen akku sallittu, jos nopeuden säätimen BEC on poistettu käytöstä.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Niko

Koska en jaksa lukea koko topiccia ja en tiedä onko asiasta puhuttu jo aikaisemmin, mutta HoBao cupin yhteydessä ajetaan myös monster truck sarjaa ensi kesänä. Lisää aiheesta HoBao Cup 2006 keskustelussa kilpailut osiossa.

-Niko-
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Niko"Koska en jaksa lukea koko topiccia ja en tiedä onko asiasta puhuttu jo aikaisemmin, mutta HoBao cupin yhteydessä ajetaan myös monster truck sarjaa ensi kesänä. Lisää aiheesta HoBao Cup 2006 keskustelussa kilpailut osiossa.

-Niko-

Tämähän on hieno juttu, mukana ollaan taatusti (Monster Truck:illa siis).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Hotti

Joo..en tod lähde 400km päästä ulvilaan jos kisat on esim jonku toisen jälkeen ja loppuu tyyliin illalla klo 21....jos ne on sunnuntaina niin kiire voi tulla et on ma aamuna töissä.

Henk koht lauantai sopis paremmin mut se taas ei ole minusta kiinni.
-Team lapsena liian vähän leluja-

Mika R

Yleensä kisapäivä on sunnuntai vaikka en ollenkaan epäile etteikö lauantai sopisi sinulle paremmin

ropsan

HOKE kirjoitti:" Vieläpä kun ajatellaan että tosiaan erittäin moni jotka ajaa monsua sivulajinaan panostavat krossiin ja ajavat tosiaan huvikseen monsua ". Tästähän on kyse, huvituksesta! Hyvä Jerzi!!!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing

jerzirccar1

Miten on mahdollista ajaa MT luokkaa tuolla HOBAO CUPissa kuin aika taulu  on jo todella tiukka ja kaiken lisäksi karsitaan kisakuskeja pois kisasta ja nyt ängetään MT luokka aivan olemattomaan rakoon.
Kerro NIKO :?:

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Boltsi

Näin uutena harrastajana olisi muutama pieni kysymys:

1. Tarviiko ensi vuoden Monsu kisoihin olla jonkun näköinen lisenssi?

2. Mistä tuon mahdollisen lisenssin voi hankkia ja paljonko se maksaa?

3. Ilmeisesti säännöissä luetellut auto merkit käyvät kisoihin ilman suurempia remontteja?? (Itsellä HPI Savage SS 4.6)

4. Tuleeko mahdollisen lisenssin lisäksi muita kuluja?

5. Lisätkää muuta tietoa mitä aloittelevan kuskin pitäisi tietää kisoista.
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Heuli

2. Mistä tuon mahdollisen lisenssin voi hankkia ja paljonko se maksaa?
Lisenssit tilataan AKK:lta nettilomakkeen kautta, maksaa 25 eur / vuosi

4. Tuleeko mahdollisen lisenssin lisäksi muita kuluja?
Pitää kuulua johonkin AKK:n alaiseen seuraan, yleensä UA:t jne kuuluvat mutta erilaiset yhdistykset ei. Vuosimaksut yleensä parin kympin luokkaa.

5. Lisätkää muuta tietoa mitä aloittelevan kuskin pitäisi tietää kisoista.
Täältä löytyy VesaK:n kirjoittama "kisakäsikirjoitus" sähkötouringautoille mutta pääpiirteittäin sopii myös muihin luokkiin, polttiskisoissa on kuitenkin hieman erilainen ajokaavio

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "Boltsi"Näin uutena harrastajana olisi muutama pieni kysymys:
1. Tarviiko ensi vuoden Monsu kisoihin olla jonkun näköinen lisenssi?
Vain virallisissa AKK:n alaisissa kisoissa tarvitaan lisenssi. Kuitenkin kannattaa pitää huoli että oma tapaturmavakuutus on voimassa tai ainakin kisajärjestäjien tulee sellainen ryhmävakuutus ottaa.
Lainaus käyttäjältä: "Boltsi"
2. Mistä tuon mahdollisen lisenssin voi hankkia ja paljonko se maksaa?
Lisenssi hankitaan AKK motorsportilta, ymmärtääkseni pitää kuulua johonkin autourheiluseuraan. Korjatkaa jos olen väärässä :!:
Lainaus käyttäjältä: "Boltsi"
3. Ilmeisesti säännöissä luetellut auto merkit käyvät kisoihin ilman suurempia remontteja?? (Itsellä HPI Savage SS 4.6)
Eri kidepareja auton lisäksi olisi suotavaa olla useampia (2-4 paria) muutoin kaupan vakiokalustolla pärjää mainiosti.
Lainaus käyttäjältä: "Boltsi"
4. Tuleeko mahdollisen lisenssin lisäksi muita kuluja?
Kisamaksut + ponderivuokra jos ei sisälly tai ei ole omaa.
Lainaus käyttäjältä: "Boltsi"
5. Lisätkää muuta tietoa mitä aloittelevan kuskin pitäisi tietää kisoista.
Jättää huomioitta kaiken ylimääräisen narinan foorumilla ja tulee avoimin ja iloisin mielin kisapaikalle kisaamaan ja itse toteamaan kuinka mukava ja antoisa harrastus RC harrastus on. :mrgreen:

ps. Kisoissa on joskus tiukka minuuttiaikataulu joka ei ainakaan tule vuosi vuodelta löystymään.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Niko

Jerry, älä stressaa :) Ajaa ne USA:ssakin
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

JK Nitro

Saiskos tänne tehtyä sellasen aidon gallupin, jossa ei näkyisi muuta kuin se gallup-seuranta koko ajan ja kommentit jos jotain sanottavaa olisi gallupin yhteydessä. Toisella foorumilla olen tällaisia nähnyt tehtävän.
Haluaisin vain nähdä sellaisen gallupin, jossa kysyttäisiin, että ajaisiko henkilö tulevana kesänä vain monsterilla kisaa vai monsterilla ja buggylla.

Tämä olisi tärkeä tieto, koska jos kisoja järjestetään alunalkaen vain buggykuskeja varten sivulajiksi, voi tämän uuden luokan tosissaanotettavuus jäädä vajaaksi. Tilannehan on se, että vuodessa on tietty määrä viikonloppuja kisoja varten ja jos kisojen järjestäminen samana viikonloppuna buggyen kanssa ei onnistu, loppuu ne viikonloput kesken.
Jos taas niitä kisoja aletaan järjestämään buggyen kanssa samana viikonloppuna, niin voidaanko kisat järjestää yleensäkään täysimittaisina. Se ei olisi kohtuullista pelkästään monterilla kisaavalle.

Itse ajan pelkästään monsterilla, kilpailumielessä ja ei heilauta pätkääkään, koska buggykisoja pidetään, vaikka hieno laji onkin.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Divi

Ja kyllä siinä niin käy että joko menee kisat päälekkäin tai sitten muita kisoja joudutaan karsimaan... Hoku tuola aikasemmin mainitsi laskevansa sähkökrossin ja M8:n kisat, ja monsut sivulajina. ei tuu mahtumaan kalenteriin...

Hermanni

No niin, soittojen jälkeen varmistui että sekä rengas että korisääntö pysynee voimassa.
Rengas sääntö siksi jotta joku minimi mitta monstereiden renkaille on kuitenkin määrättävä!
Eikä tuo koko ole edes mikään mahdoton vaain itse asiassa aika pieni. Korisääntö siksi että halutaan varmistaa että autot näyttävät myös korinsa puolesta Monster Truckeilta (Eikä esim touring autoilta tai "golf kärryiltä").
Henkilöautojen korit toisi "kylkiäisenä" myös urheiluautojen korit sallituksi, normaali sedanista nascar koppiin asti koska rajaa on mahdotin vetää (Esim NasCar korithan täytyy olla "perheautoja").
Suoraan sanoen näissä säännöissä on selkeästi järkeä ja en ymmärrä mitenkä ei osata katsoa omaa "nenää" pidemmälle näissä asioissa.
Nythän on kyse kilpasarjasta eikä autonäyttelystä.........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Divi

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Suoraan sanoen näissä säännöissä on selkeästi järkeä ja en ymmärrä mitenkä ei osata katsoa omaa "nenää" pidemmälle näissä asioissa.
Niin sitte....
Ei sitte tullu mieleen että Nascar koreja ei oo suunniteltu monsteriin...

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"Suoraan sanoen näissä säännöissä on selkeästi järkeä ja en ymmärrä mitenkä ei osata katsoa omaa "nenää" pidemmälle näissä asioissa.
Niin sitte....
Ei sitte tullu mieleen että Nascar koreja ei oo suunniteltu monsteriin...

On olemassa myös muita korivalmistajia kuin ProLine..........
Esim Parma, Megatech, Pegasus, Atomic, Trinity, Venom,  XXX Main, näillä ei ole kaikille koreille selkeää määrittelyä mihin korit on tehty. Kukas sen sitten määrittelee, vaikka osa koreista on selkeästi Monster Truck koreja (Osa koreista on valmistajien kuvissa Monster Trcuk:ien "selässä").
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Divi

No ketä se haittaa jos yhellä on erilainen kori? aatteles nyt ihan järjellä... Suomessa on vuoden toiminu luokka, kilpailijoita on 15, ehkä vähemmänki ku ihmiset ajaa krossia... Eikö se tunnu VÄHÄ tyhmätä laittaa jotain korisääntöä kun on näin vähän harrastajia... Tuon teitin säännön perusteela jää varmaanki sitten crowd pleazer pois, nimi kun viittaa buggy koriin ja olemus henkilöautoon...

jarkkom

Eikö riitä, että kirjaatte sääntöihin "Korin tulee olla monster-henkinen". Ainiin, mutta tämähän oli Suomen Mestaruus sarja.  :mrgreen:

PS. Hermanni, lainausmerkkien käyttösi on "ajoittain" hieman "yliampuvaa" ;)
---

Hermanni

Älkää unohtako että tässä on myös kyse myös siitä että autot on helppo katsastaa, siksi säännön on oltava selkeä eikä jätettävä tulkinnan varaa (Tai tulkinnan varat on minimoitava mahdollisimman pieniksi).
Siksi on esimerkiksi vaikea määritellä monster henkistä koria (Ja mikä poru siitä pääsisikään jos jonkun kori silti kiellettäisiin ei "henkisenä")......
Minua ei haittaisi vaikka olisi yksi ainut sallittu kori Monster Truck luokassa, itse ajaisin silti vaikka sen näyttäisi norsun pers**ltä......
Tuntuukin että se olisi paras vaihtoehto lopettaa valitus korien tyypeistä.....
Tuo koriasia on ainkin minulle pieni menoerä siihen verrattuna mitä esim tarvitsemiin auton varaosiin, sekä matkoihin tulee kulumaan kisoissa käydessä (Ulvilan käynti 440km, Imatran käynti noin 600km + majoitus).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

*HOKE*

Moni ei nyt näköjään ihan täysin sisäistänyt tota mun edellistä kommenttia...

Siis... Monsuluokkien osallistuja koostuvat varmasti suurimmalta osaltaan krossikuskeista. Todella moni siis ajaa krossia sekä monsua.
Ja varmasti suurin osa näistä kuskeista ajaa krossia ykköslajinaan.
Mielellään myös ajaisivat monsua, mutta mainitsemani "ongelmat" tulevat erittäin monella eteen.
Tämä taas tarkoittaa että osallistujat karsiutuvat jo tästäkin pienestä osallistujamäärästä erittäin pieneksi.

Vielä kun otetaan huomioon luokkien määrä monsuissa niin varsinkin eri luokissa osallistujat karsiutuvat todella pieneksi.

Enkä laske päällekkäisiksi kisoiksi muita sähkökisoja suomessa kuin nuo pari ERITTÄIN suurta tapahtumaa.

Krossissa taas laskettavaksi jää jokainen SM osakilpailu + PM (jotka siis suomessa, ja joihin jokainen krossia ajava varmasti yrittää päästä) + maailmalla muut isommat viralliset kisat. Eikä unohdeta HoBao cuppia.
Tähän kun mukaan sullotaan vielä mahdollisesti virallinen monsuluokka niin soppa on jo totaalisen täysi.

Ja mitä tulee tuohon virallisiin sääntöihin niin ei siinä mitään... hyvä vaan että sadaan säännöt jotka ovat kaikille samat, mutta jos ollaan vääntämässä monsuista virallista AKK:n alaista luokkaa ja ajetaan vieläpä SM osakilpailuita parit niin tämä klikkaa pahasti.
Ei muuten mitään, mutta kun ajatellaan miten lapsen kengissä koko sarja vielä meillä on ja osallistujamäärät todella pienet niin tässä karsitaan vieläkin enemmän uusia lupauksia.
Kilpailukustannukset nousevat (lisenssi ja kerhon jäsenmaksu) ja monelle aloittelevalle on varmasti kovempi kynnys lähteä ekaan kisaansa kun on tarkat (jokaiselle aloittelijalle hepreaa) säännöt ja vieläpä suurelta kuullostava SM kilpailu kyseessä.
Ei vaan moni "uskalla" tulla mukaan. Rajoittaa siis vieläkin lisää osallistujien lukumäärää.

Jokainen voi miettiä kuinka jännittävältä tuntui ensinmäisiin kisoihin osallistua ja ajatteli pitkää kehtaako lähteä ylipäänsä ajamaan... Ja jos vielä SM kisat...

Ja kun koko aihe on kokoajan ollut niin tulenarka niin painotan edelleen että en ole yhtään pistämässä vastaan, vaan haluan tuoda jokaisen mieleen kaikki pienet, mutta kuitenkin niin suuret asiat, ettei vaankaan tehtäisi uudesta nopeasti kasvavasta luokasta liian nopeasti taas vain "isojen poikien" kisasarjaa jonne ekakertalaisella on suuri kynnys uskaltautua mukaan.

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Moni ei nyt näköjään ihan täysin sisäistänyt tota mun edellistä kommenttia....
Voi olla että en minäkään.....
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Siis... Monsuluokkien osallistuja koostuvat varmasti suurimmalta osaltaan krossikuskeista. Todella moni siis ajaa krossia sekä monsua.
Ja varmasti suurin osa näistä kuskeista ajaa krossia ykköslajinaan.
Mielellään myös ajaisivat monsua, mutta mainitsemani "ongelmat" tulevat erittäin monella eteen.
Tämä taas tarkoittaa että osallistujat karsiutuvat jo tästäkin pienestä osallistujamäärästä erittäin pieneksi.

Vielä kun otetaan huomioon luokkien määrä monsuissa niin varsinkin eri luokissa osallistujat karsiutuvat todella pieneksi.

Enkä laske päällekkäisiksi kisoiksi muita sähkökisoja suomessa kuin nuo pari ERITTÄIN suurta tapahtumaa.

Krossissa taas laskettavaksi jää jokainen SM osakilpailu + PM (jotka siis suomessa, ja joihin jokainen krossia ajava varmasti yrittää päästä) + maailmalla muut isommat viralliset kisat. Eikä unohdeta HoBao cuppia.
Tähän kun mukaan sullotaan vielä mahdollisesti virallinen monsuluokka niin soppa on jo totaalisen täysi.

Juurikin näin, on tarkoitus nimenomaan välttää päällekkäisyyttä.
Olisiko HOKE mitenkään mahdollista jos vilkaisit kalenterista sopivia päiviä kisoille (Olisimme erittäin kiitollisia ko tiedosta)?

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Ja mitä tulee tuohon virallisiin sääntöihin niin ei siinä mitään... hyvä vaan että sadaan säännöt jotka ovat kaikille samat, mutta jos ollaan vääntämässä monsuista virallista AKK:n alaista luokkaa ja ajetaan vieläpä SM osakilpailuita parit niin tämä klikkaa pahasti.
Ei muuten mitään, mutta kun ajatellaan miten lapsen kengissä koko sarja vielä meillä on ja osallistujamäärät todella pienet niin tässä karsitaan vieläkin enemmän uusia lupauksia.
Kilpailukustannukset nousevat (lisenssi ja kerhon jäsenmaksu) ja monelle aloittelevalle on varmasti kovempi kynnys lähteä ekaan kisaansa kun on tarkat (jokaiselle aloittelijalle hepreaa) säännöt ja vieläpä suurelta kuullostava SM kilpailu kyseessä.
Ei vaan moni "uskalla" tulla mukaan. Rajoittaa siis vieläkin lisää osallistujien lukumäärää.

Jokainen voi miettiä kuinka jännittävältä tuntui ensinmäisiin kisoihin osallistua ja ajatteli pitkää kehtaako lähteä ylipäänsä ajamaan... Ja jos vielä SM kisat...

Ja kun koko aihe on kokoajan ollut niin tulenarka niin painotan edelleen että en ole yhtään pistämässä vastaan, vaan haluan tuoda jokaisen mieleen kaikki pienet, mutta kuitenkin niin suuret asiat, ettei vaankaan tehtäisi uudesta nopeasti kasvavasta luokasta liian nopeasti taas vain "isojen poikien" kisasarjaa jonne ekakertalaisella on suuri kynnys uskaltautua mukaan.

Niin kuin kirjoittelin, säännöt on vain virallistettavana tällä hetkellä, ei sen kummempaa.
Aika näyttää joskus onko kisaajia ja innostusta tarpeeksi SM sarjaan, sehän ei tietenkään estä jatkamasta myös Cup muotoista sarjaa entiseen malliin (Ja toivottavasti jatkuukin nuorempia kuljettajia silmällä pitäen)!
Tarkoitus ei ole ajaa ensi vuonna luokkaa virallisesti vaan Cup muotoisena, jotenka mitään lisenssejä ei tarvita......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

solar4

Aikaisemminkin ehdotin asiaa, joka muistaakseni saikin kannatusta osakseen.. Eli ensi vuoden kilpailut tullaan ajamaan "vapaana cuppina", AKK:sta erillisenä, eikö? Eikö näitä kilpailuita voisi käyttää sääntöjen testaamiseen, eli autot katsastetaan, mutta vain sääntöjä testatatakseen? Vakavissa tapauksissa, joilla tarkoitan lähinnä moottoriasioita tai tasauspyörästöä stock-monsterissa tms. asiaan puututtaisiin, mutta renkaita tai koreja ei sen enempää syynättäisi.

Periaatteessahan AKK:n alaisissa kisoissahan diskauksia yms ei tapahdu ellei katsastuksessa huomata joitain vakiokatsastukseen liittyviä rikkeitä (painorajat, leveydet tjsp), mutta näitä "vakiokatsastuksen" kohteita on hyvin vähän. Erikoisemmat asiat mitataan ja syynätään vasta jos joku tekee protestin. Tavallaan siis ehdotan, että toimittaisiin herrasmiespäätöksellä, että vaikka sääntörikkomuksia tulisi, ei mahdollisia protesteja otettaisi vastaan.

Tärkeä osa tätä "testikatsastusta" olisikin se, että katsastus voisi merkitä sääntörikkeet ylös ja näistä koottua tietoa voitaisiin analysoida ja pohtia ennenkuin varsinaisia SM-kisoja sääntöjen pohjalta järjestettäisiin. Loppujenlopuksi säännöissähän on kyse luokkamäärittelyistä ja peruskysymyksestä "mikä on monsteri", eikä niinkään auton viritysmahdollisuuksista tai siitä minkälainen kori sattuu olemaan sallittu. Krossarit ovat vertauskuvallisesti samasta muotista tehtyjä ja niille on toimiva SM-sarja olemassa, joten esimerkiksi Hobaocupissa varsinaisia sääntöjä ei kaluston kohdalla tarvittu, autot olivat niin samanlaisia, eikä kenellekkään tarvinnut erikseen mainita että krossareissa käytetään 3,5 kuutioisia moottoreita tms.. En kyllä tiedä miten Niko ja kumppanit olisivat toimineet jos joku olisi esimerkiksi .28 (4,6cc) moottorilla kilpailuihin tullut. Sen tiedän, että itse kilpailijana en siitä olisi erikoisemmin innostunut, päinvastoin.
Monsterit ovat kuitenkin kautta linjan hyvin erilaisia teknisesti ja tärkeämpää olisikin saada näissä ensimmäisissä kilpailuissa porukkaa osallistumaan ja mielenkiinto ylle. Tiukat ja monimutkaiset säännöt kieltämättä karkoittavat varsinkin aloittelevaa porukkaa. Toisaalta myös sääntöjen toimivuus / mahdollinen toimimattomuus (rikkeiden määrä ja mitkä rikkeet ovat) olisi hyvä saada selville ennenkuin sääntöjä virallistettaisiin. SM-kilpailut ovat huono paikka niitä enää testata, eikä "sori, tämä ei ole sääntöjen mukainen, paras alkuerä tuloksista hylätään" ole todellakaan sellainen mitä kukaan haluaa kuulla kisapaikalla.

Itseasiassa, säännöistä kun puhutaan, tuo stock truck -määritelmä on mielestäni aika erikoinen. Varmaankin jokainen Revon omistaja alkaa hakemaan herneitä hengitystiehyietä varten, mutta ihmettelen hieman sitä, miten moottoritilavuutta voidaan kasvattaa 50% ja luokitella auto yhä vakioksi? Tai (kyse ei enää Revosta) pultata autoon akseliväliä pidentävä setti, muuttaa auton rakennetta ja painopistettä kokonaisuudessaan tai vaikkapa pultata puoli autoa alumiiniosista - ja kutsua sitä yhä vakioksi. Mielestäni aika erikoinen lähtökohta jos esimerkiksi box stock T-Maxx ajaa täysin blingattua Revoa vastaan jossa on tukivarret, ohjauspalat, linkistöt, rockerit ja iskarit vaihdettu ja moottori on vaihdettu 2,5cc kokoluokasta miltei neljäkuutioiseksi. No okei, ei tästä sen enempää, tämä oli vain haja-ajatus kohdaltani.

Kuten useaan kertaan useat ihmiset ovat maininneet, monsteriporukka on pieni. Krossissa kuskimäärät huitovat jo 60 tietämillä ja aktiivisia monsterikisakuskeja on arviolta kolmas-neljäsosa tästä. Tästä syystä sääntöjä ei mielestäni voida tehdä vielä liian tiukoiksi. On vielä erittäin tärkeää että kilpailuihin osallistuminen on mahdollisimman helppoa ja vaivatonta, se on ainoa mahdollinen tapa lisätä harrastajakuntaa ja mahdollistaa lajin kasvu vastaisuudessakin.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Itseasiassa, säännöistä kun puhutaan, tuo stock truck -määritelmä on mielestäni aika erikoinen. Varmaankin jokainen Revon omistaja alkaa hakemaan herneitä hengitystiehyietä varten, mutta ihmettelen hieman sitä, miten moottoritilavuutta voidaan kasvattaa 50% ja luokitella auto yhä vakioksi? Tai (kyse ei enää Revosta) pultata autoon akseliväliä pidentävä setti, muuttaa auton rakennetta ja painopistettä kokonaisuudessaan tai vaikkapa pultata puoli autoa alumiiniosista - ja kutsua sitä yhä vakioksi. Mielestäni aika erikoinen lähtökohta jos esimerkiksi box stock T-Maxx ajaa täysin blingattua Revoa vastaan jossa on tukivarret, ohjauspalat, linkistöt, rockerit ja iskarit vaihdettu ja moottori on vaihdettu 2,5cc kokoluokasta miltei neljäkuutioiseksi. No okei, ei tästä sen enempää, tämä oli vain haja-ajatus kohdaltani.

Sinulla ajatus nyt harhautui, ei olekkaan kuin periaatteessa kaksi luokkaa (Siis mitään "stanu" luokkaa ei ole, on vain pikkulohkot ja isolohkot).
Periaatteessa siis on vain yksi Monster Truck luokka (Ja jotka voidaan ajaa erillään jos pikkulohkoissa ja isolohkoissa on tarpeeksi osanottajia), tuo Arena Truck on taas crossaripohjaisille truggyille tarkoitettu luokka joka ajetaan siinä samassa (Ja jos auto ei täytä Monster Truck luokan vaatimksia sillä voi ajaa Arena Truck luokassa).
Eli kaikkia autoja saa rankentaa vapaasti kunhan ne täyttävät vain luokkansa säännöt, siis myös Savagea saa jatkaa ja levittää Truck Zilla sarjalla jos haluaa (Niin kuin muitakin autoja).
Ja juuri siksi on nuo minimipainot ja tankkien tilavuudet jotta pikkulohkoluokassakin olisi järkeä ajaa......

EDIT. Tiukempia sääntöjähän koitettiin tarjota auton liian rakentelun johdosta, se vain kuoli siihen että kellään ei olisi ollut resursseja valvoa ja autojen katsastuksista olisi tullut liki mahdottomia.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Rph

Tuota täälläpä lämminhenkinen keskustelu on. Tästä ei todellakaan ole tarkoitus tehdä liian vaikeaa, minusta tuntuu että muutamat topicin lukijat ovat ottaneet hieman liian vakavan asenteen tämän rengas ja kori asian suhteen :wink:  Jarkkom sanoi hyvin "Korin tulee olla monster-henkinen" tuo on minusta oikein ajateltu. Ja tuo rengas asia, mitä epäselvää siinä on? vai haluaisiko joku laittaa M8 auton päälle 1/10 2wd stadiumin korin ja osallistua sillä :mrgreen:  Stadium luokkaan.

Tarkoitus on ajaa kerhokilpailu luonteisena kisat läpi ja unohtaa se SM, koska eihän laji ole vielä edes valmis kyseisiin kisoihin :wink:  Ja onko niitä kerhojakaan kovinkaan paljon jotka haluaisivat järjestää kisoja? ( ajetaan nyt vaan ja pidetään hauskaa ). Mutta tulevaisuutta ajatellen on hyvä että säännöt ovat valmiina.

Mutta kisoista sen verran että eiköhän ne ole erillisenä omana kisana josta voidaan sitten laskea vaikka cup pisteet. Jollei sitten Hobao cupissa ole sitten jotain? mutta vaikeaa on järjestää yhdelle päivälle M8 ja MT kisat kuten jo Hoke mainitsikin, koska se vähä kokemus mikä minulla on k.o tapahtumista niin kiire on jo yhden erillisen kisan hoitamisessa.

T:Rami

Ps. Turhat nurinat ja suunsoitto vähemmälle sekä älkää tehkö kärpäsestä härkästä. Niin ja Hermannille kiitokset kun olet jaksanut vääntää näitä sääntöjä :D

Solarin ketku osui asian ytimeen aikas hyvin :wink: herne... omena :mrgreen:
mydään lennokipiruustuksia .)

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: "Rph"vai haluaisiko joku laittaa M8 auton päälle 1/10 2wd stadiumin korin ja osallistua sillä :mrgreen:  Stadium luokkaan.

No kun kysyit niin mikäpäs siinä.

Kierrosaikoja verratessa HB lightningin ja krossarin välillä oli krossari niin paljon nopeampi että vaikka siihen laittaisi trukin korin niin sillä mentäisiin omilla sekuntiluvuilla.

No mutta omalta kohdalta tähän se hauskuus sitten loppuiskin, koska olis ylivoimanen auto alla jolloin minkäänsortin kisaamista ei saisi aikaseks...

No mutta turha höpinä taas sikseen.
Täähän ei juttuun ihmeemmin liittynyt.

Näin minä olen alunperinkin toivonut että lajista tulisi hyvinkin rento luokka johon varsinkin jokaisen aivan aloittelijan olisi helppo uskaltautua mukaan.
Sillä ihmettelenkin miksi täällä on muutamat niin kirpeästi kommentoineet heti kun esim. Jerry mainitsi korisäännöstä.
Alko kauhee hulabaloo ja heti verrattiin M kasiin ja muihin luokkien sääntöihin.
Kuten siis aikaisemmin mainitsin niin mun mielestä sillä ei ole hölkäsenpöläyksen väliä mikä koppa kenelläkin on paikallaan ja sallitaanko jonkun ajaa vaikka ferrarin korilla.
Mutta olen taas sitä mieltä kuitenkin että auton pitää edes jollain tavalla muistuttaa luokkaan kuuluvaa "esikuvaa" , eli monsteria.
Jos itse henk koht mieltymyksiäni ajattelen niin kyllä olisi aamupuuron sisällä pitäminen hankalaa kun radalla kiertäis monkijää ja golfvaunua...
Tai Räikkönen 50 kertaa liian isoilla renkailla...
JÄRKYTTÄVÄÄ.

Eli johonkinhan se raja on kuitenkin vedettävä tai sitten alkaa se hirveä rumba listata vähänväliä sallitut korit, että saadaan edes nämä täysin käsittämättömän järkyttävät korit joilla ei ole mitään tekemistäkään monsterin tai auton kanssa pois kisoista.

Mutta vieläkin minua karsastaa nämä säännöt kaikkine luokkineen ja tarkkoine yksityiskohtineen...
Siinä vaiheessa kun se täysin aloitteleva Timppa 5 v huomaa että ai näillä autoilla ois kisojakin tiedossa ja katsoo mitä vaaditaan.  :shock:  :shock:  :shock:  :shock:
Hirveä ihmetys että mihin ihmeen luokkaan sitä itse joutuu/pääsee ajamaan ja tulee heti sellainen kuva että nämä ovat kokeneiden kisaajien huipputason kisat joihin ei missään nimessä uskalla/kehtaa mukaan ilmoittautua. Moni kun ei uskalla edes kysyä neuvoa niin miten sitten uskaltaa kilpailuihin osallistua, varsinkin kun säännöissä jo on enemmän termejä kun on ehtinyt edes kuvitellakkaan olevan.

Näinhän se vaan on.

Kynnys pitkällä ja perusteellisella sääntölistalla varustettuun kilpailuun ilmoittautuminen voi käydä ylitsepääsemättömäksi todella monella kiinnostuneella tulevalla harrastajalla joita kokoajan tulee lisää, kirjoittelee tälläkin foorumilla, mutta ei koskaan ole uskaltautunut kilpailuihin...

Kuinka paljon pienempi se kynnys olisikaan jos ilmoitettaisiin että kyseessä on monsteriluokan kilpailu jossa sääntönä on vain ja ainoastaan että auto on monsteri, monsterin korilla. (jos siis välttämättä haluaa tuon korin mainita)


Okei... myönnetään että jos tarkempia sääntöjä ei olisi niin jollain se aina lähtisi käsistä ja olisi ties mikä remmiahdettu järkkykone ja kaikilla mahdollisilla erikoispalikoilla (ostetuilla ja teetetyillä) varustettu hirmuvehe joka menee kaikista yli, keulii pääsuoran loppuun kevyesti ja on sitten niin mahottoman hieno parin kolmen tonnin viritys, joka hohtaa blingiä ja osia joiden materialia ei yksikään suomalainen edes pysty lausumaan ja jolle ei kellään ole mitään mahista.
:mrgreen:  :mrgreen:

Eli onhan ne säännötkin oltava.

No mutta nyt oon jo itekkin sekasin mitä asiaa olin ajamassa ja mitä en,
joten ihmetellään minkälaiset säännöt saadaan aikasiks (toivottavasti sellaset jossa on aivankaikki asiat otettu huomioon).

Tavataan radalla, heitellään ärräpäitä, nauretaan vedet silmissä ja pidetään hauskaa ihan olan takaa.
Illan päätteeksi todetaan ketkä radalla meni mitäkin vauhtia ja todetaan että vaikka sijoitus oli mikä tahansa niin hauskaa oli ja heti pitää päästä uudestaan kisaamaan.

ropsan

Ja sensijaan että jokainen osallistuja joutuu hankkimaan erikoiskokoisen tankin monsteriinsa (mistähän niitäkin saa?), vedetään tankkauspulloon vaikka tussiviiva jota ylempänä ei polttoainetta saa olla yhteen tankkaukseen. (Tämä Jerzin kisoihin). Kyllä naapurisopu pitää huolen, että tätä noudatetaan! Hyvä Jerzi!!  Hyvä HOKE!!!
Luotettu R/C-laakeri- ja ilmansuodatinkauppa.
JP-NitroRacing