Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä

Aloittaja Catiska, 20.06.05 - klo: 12.19

Hotti

Juu ei joudu ainakaan revoon hankkia tankkia..125ml
-Team lapsena liian vähän leluja-

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "ropsan"Ja sensijaan että jokainen osallistuja joutuu hankkimaan erikoiskokoisen tankin monsteriinsa (mistähän niitäkin saa?), vedetään tankkauspulloon vaikka tussiviiva jota ylempänä ei polttoainetta saa olla yhteen tankkaukseen. (Tämä Jerzin kisoihin). Kyllä naapurisopu pitää huolen, että tätä noudatetaan! Hyvä Jerzi!!  Hyvä HOKE!!!

Tästäkin asiasta oli jo puhetta aiemmin täällä......
Ei tankkia tarvitse ostaa, riittää että sen tilavuus pienennetään esim tankin sisään laitetulla polttoaineletkulla.

Säännöthän on periaatteessa todella yksinkertaiset.
Jos olet ostanut 1/8 Monster Truckin jonka koneen koko on .28 tai alle, pitää sinun tarkistaa että tankkiin ei sovi enempää kuin 150mm polttoainetta ja auto painaa 4300g tai enemmän (Mutta ei ylitä 6072g painoa).
Jos olet ostanut 1/8 tai 1/10 Monster Truckin jonka koneen koko on .18 tai alle, pitää sinun tarkistaa että tankkiin ei sovi enempää kuin 125mm polttoainetta ja auto painaa 2750g tai enemmän, mutta ei ylitä 6072g painoa (1/10 tarvinnee tarkistaa jo akseliväli ja rengas koko).

Jos autoa on rakennettu, asia onkin eri ja kannattaa lukea säännöt tarkemmin (Periaattessa vain sääntöjen ne kohdat joita muutokset koskee, esim jos olet vaihtanut renkaat tarkista sääntöjen rengaskohta).

Käsittääkseni kaikkien kaupasta ostetuiden Monster Truckien (En puhu Trggyistä) renkaat täyttävät säänännön vaatimat mitat, sekä moottorin korkeus täyttää minimin....
Onhan sitten esim Cen Genesis jossa on keksidiffi, liian iso kone ja painoakin liikaa.
Mutta miten kävisi jos Cen:in myötä sallittaisiin vielä isompi kone ja keskidiffi autoihin, sitä kannattaa hetki istua ajattelemaan........

Luulisi että jokaiselle valkenee että eivät nämä säännöt mitkään vaikeat ole, jos on kyse autosta joka on vakio......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

JK Nitro

Minusta tuo suuremman koon tai jopa useamman moottorin salliminen ei haittaisi mitään, jos tankkikoko pysyy tuossa 150 ml:ssa.

Hankalampi kysymys on tuo keskidiffi, se kun ratkaisevasti vaikuttaa auton ajokäytökseen, varsinkin hypyissä ja varmasti muussakin ajossa. Harvaan autoon sitä on saatavana edes erikseen joltain osavalmistajalta. Voisi olla helpompi määritellä se kiellettyjen listalle, semminkin kun Gene/Nemesiksessäkin taitaa tulla keskidiffin lukitushilppeet peruspaketissa mukana (Genesis ja Nemesis nyt ovat näitä yleisimpiä, joissa tuo keskidiffikysymys tulee esiin). Nuo mallit kun mielellään näkisi myös kisoissa. Tämä tuo sitä kaivattua tasaväkisyyttä.
Minusta tuo keskidiffi on eräs monsterin määrittelyn päätekijöistä, jotenka mietintää tosiaan vaatii.

Tuossa Nemesis-topicissa oli juttua renkaitten vaihtamisesta Nemesikseen.  Vaihdettaessa Nemesiksen vakiorenkaat esim. Pro-Line 40 series HD-vanteisiin ja Bow-Tie kumeihin,säästetään painoa n. 1kg!, mutta se ei vielä riitä tuon painorajan alittamiseen, jotenka moottorin vaihto tulee melkein väkisin eteen.

Neme/Genesis miehet nyt mittaamaan painoja ilman renkaita ja konetta ym. rengaspainoja, jotta saataisiin ne mahdutettua määritelmiin!!!

Monstereitten määritelmiin voisi lisätä esimerkkejä autoista, jotka ei kuulu kyseiseen luokkaan, varsinkin jos kyseessä on harvinaisemmat mallit (esim. Blazer SST, Cen MT2, jotka littupohjansa myötä eivät täytä moottorin korkeusmääritelmää). Tämä olisi käytännöllinen tieto ainakin monsterin hankintaa ajattelevalle, joka voisi listasta kattella mitä autot kuuluvat pikku-tai isolohko-luokkaan ja mitkä unlimited-luokkaan ja mitkä eivät näihin kuulu, etenkin jos kokemuksen tuomaa silmää ei ole vielä kertynyt.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Jartsa

Valitettavasti Nemesiksessä ja Special Genesiksessä ovat vaihteistot päivitetty kestävämpiin, jonka seurauksena esim keskidiffi on uusittu.
Tähän keskidiffiin ei enää saa lukitus palaa. Koska diffit ovat erillaiset.

Lähes kiloon ei päästä tiputtamaan painoa vaikka 40 series renkaat siihen laittaisikin.

Edit, en tahdo ottaa näihin sääntöihin sen enempää kantaa!
Mutta kun esim Viron kisoissa tuossa syksyllä katsoimme monsteri kisoja. Joissa samassa erässä ajoin jokin Kyoshon 1/10 polttiskrossi ja buggysta tehty truggy, Losi LST, Revo ja Savage, ei eroja ollut juurikaan, ei edes tähän 1/10 polttiskrossiin verrattuna(paitsi koko).
Kuitenkin Savaget tuppasivat tätä pientä autoa vähgän jyräämään  :mrgreen:
Mutta paremmin se näytti pysyvän pystyssä kuin nämä (anteeksi vaan) hieman kömpelöt monsterit.

Jokin Savage keuli koko pääsuoran mutta mutkissa veti ulkolaitaa

Haen sitä takaa että vaikka mallit olivat erillaisia toinen toistaan laitetumpia, näkyi selvästi että alustan säädöillä ja ajotaidolla saavutetaan radalla enemmän kuin koneen koolla! Tai blingin määrällä. En toki kiellä etteikö bling olisi kivaa
:mrgreen:

Mutta Virossa homma oli ihan samallailla lastenkengissä. Ja siellä monsterit määritettiin MAX pituus, MAX leveys ja renkaat ovat sitten MIN tämän verran.

En tosin tiedä mitä se 1/10 teki siellä!  :shock:

Hermanni

Käsittääkseni Savage, Losi LST ja Tamiya TNX sopivat sääntöjen sisään suoraan mutta tankkia on pienennettävä polttoaineletkulla esim.
Kyosho Mad Force vaatii vain lisäpainoa......
Ja ne joilla on jotain muita kun edellämainittuja autoja voisivat kertoa mitä muutoksia ne vaativat (Saadaan lista aikaiseksi).

Säännöistä vielä, itsekkin halusin tuota keskidiffiä sallituksi, vaikuttaahan se auton käyttäytymiseen huomattavan paljon.
Myöskään isoa tankkia en vastusta, haluisinhan itsekkin ajaa pikkulohkollani koko erän ilman tankaamista.
Älkääkä sanoko että isolohkoissa olisi vapaa tankki, sen jäkeenhän minullakin olisi (Niinkuin monella muulla) .21 kone kiinni....
Mutta ymmärrettävää on että kaikilla ei ole mahdollisuutta näitä teettää/tehdä autoihinsa, jotenka säänöt on hyvät mielestäni (Vaikka itse joudunkin niistä "kärsimään").
Niin kuin edellä tuli ilmi on tankkia helppo pienentää, toista on sen suurentaminen, saatikka tuo keskidiffiasia......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

moukari

No mulla ei ainakaan oo mitään valiä saanko monsusarjassa pisteitä jos vaan pääsee ajaa kisaa ja jos useampi nemsu ja gensu tulis ni olishan siin sit omaluokka Isoille Monstereille? Mutta tuleeko rotikka puree nilkkoja jos nemsulla radalle tuun, siis kisoissa päästättekö radalla?. Ku pää sarjana ajan tota M8 siellä saa kisata sit pisteistä. Vai onko semmoinen mahdotonta et olis vapaa viriluokka? minne vois edes vakio autoilla  :oops:  osallistua? eikä sit melonia nenään ei taaskaan oo tarkotus aiheuttaa mitää  mega riitaa asiasta!! Ja eikö tätä lajia yritetä kehittää sääntöjen osalta koko ajan...?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "moukari"No mulla ei ainakaan oo mitään valiä saanko monsusarjassa pisteitä jos vaan pääsee ajaa kisaa ja jos useampi nemsu ja gensu tulis ni olishan siin sit omaluokka Isoille Monstereille?

Tätähän ehdottelinkin jossain vaiheessa näille isommille monstereille.
Silloin moottorin maksimikooksi pitäisi laittaa .70 kokoinen tai isompi koska esim  Thunder Tiger EK-4 on kyseisen kokoinen moottori (Ainakin kaksi kilpailijaa halusi ajaa näilläkin).

Hyvähän se on että säännöistä valitetaan, mutta pitäisi myös kertoa kuinka se korjataan ja mitenkä sitä valvotaan, eikä pelkästään sanoa että minä nyt haluaisin ajaa näillä renkailla ja tällä korilla (Muutenhan ei saada edes järkevää keskustelua aikaiseksi, niinkuin olette varmaan huomanneet).
Ja niille jotka eivät ole lukenut koko topicia läpi, täällä käytiin jo sääntöjen valvonnasta ja sen vaikeudesta selkeä keskustelu (Ja lopputulos oli että sääntöihin ei pidä jättää tulkinnan varaa, siksi säännöissä on tiukka linja).
Se mikä mielestäni erottaa Monster Truck auton muista on nimen omaan suuren renkaat, maavara ja kori (Niin kuin HOKE myös ilmaisi asian, ei esim F1 auton kori monsteriin sovi).

EDIT. Laitan nyt tuon rengas säännön yksinkertaistettunakin tänne.
Osta renkaat harrastealan kaupasta, tai sellaiset joita myydään ko kaupoissa (Älä ota niitä Nikostasi tai muusta lelusta).
Eli mittaa renkaan halkaisija kuvion pohjalta ja leveys, jos täyttää minimimitan niin hyvä.
Jos leikkelet rengasta, muokkaa vain kuviota tai asennus reunaa (siitä mistä rengas liimataan vanteelle), muu leikkely on kiellettyä.
Nastat, pultit, ketjut ym muun renkaaseen kulumattoman materiaalin lisääminen on kiellettyä.  
Millään salaojaputken pätkillä ei ei saa ajaa, vaan renkaat on oltava kumista valmistetut (Luonnonkumi tai synteettinen), värillä ei väliä.

Minusta tuo sääntö on aika yksinkertainen ymmärtää, käsittääkseni 99,9% autojen omistajista ostaa normaali renkaita ja moniko niitä edes leikkelee.......
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

moukari

Tarvitseeko mitään erityisiä moottori koko sääntöjä nitrokone pitää olla. ei siellä pärjää liian tehokkaalla koneella se on varma! Jos osaa ajaa ni ei se oo siit kiinni et on vähä tehottomampi kone ja itseasias jos ei oo ylitehoa ja katollaan koko ajan, se on vaan et keskiverto kuski varmaan saa parempia kierroksia!
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

*HOKE*

Käsite liian tehokas moottori ei kuulu sanavarastoon...

Jos ajatellaan että autoa ajaa hyvä kuski joka alitehoisellakin koneella pystyy kamppailemaan muita vastaan niin mitäs luulet että tapahtuu kun annetaan tällä hyvälle kuskille moottori josta saadaan tuplaten tehoa irti...?
No tasanvarmasti hyvä kuski ajaa erittäin tehokkaalla koneella vieläkin kovempaa... Sehän on päivänselvä asia.

Itseasiassa montaakin autoa on jopa helpompi ajaa kun tehoa on jopa liikaakin... Röykyissä ja hypyissä teholla voidaan korjata monta virhettä...
Heikkotehoisella autolla täytyy tulla hyppyrille täydelisesti jotta auto jaksaa edes hypätä hyndästä yli... Suurella teholla voi tehdä ennen hyppyä pahankin mokan ja korjata virhe suurilla tehoilla joka saakin auton kiihtymään paremmin ja lentämään hyndän yli.

Kuskille joka ajaa mutkan pitkäksi lussulla koneella jos annetaan kone jossa on tuplaten tehoa niin se ajaa mutkan vieläkin pidemmäksi.
Kokeneempi kuski osaa hyödyntää tehokkaan moottorin tehot ja saa siis vieläkin suuremman etulyöntiaseman muihin.

Eli lopputulos on että suurista tehoista hyötyy kaikkein eniten juurikin ne paremmat kuljettajat jotka menevät kovaa jo hittaammillakin koneilla.

Rph

Hermannin ajatus sarja pisteiden jaosta VAIN LUOKITETUILLE AUTOILLE oo mahtava idea, koska näin ollen kisaan voi osallistua millä tahansa monsterilla tai stadiumilla. Esimerkkeinä vaikka  Cen Nemesis, EK-4, Traxxas Jato, kyosho stadium force, hpi mt2, hotbodies shadows ym... vermeet  :) . Näin ollen kaikki pääsevät mukaan pitämään hauskaa.

T:Rami
mydään lennokipiruustuksia .)

Rph

Junnut ei nosta turvallisuus syistä johtuen Ulvilassa. Koska emme halua ottaa tietoista riskiä että esim. tällainen osuu nuoreen nostajaan...
http://www.cenracing.com/race/team_cen.html
mydään lennokipiruustuksia .)

l150040

Koska koriasia tuntuu synnyttävän tunteiden paloa, niin otetaan pari esimerkkiä ihan oikeista monstereista.

Nämähän ei missään tapauksessa täytä ajateltuja korisääntöjä, vaikka kyseessä onkin kaksi erittäin kuuluisaa oikeaa monsteria. Vähemmän kuuluisia löytyy sitten paljon lisää.

En siis puolla tai vastusta korisääntöä. Ajattelin vain hieman hämmentää soppaa.





Sitten vielä yksi bonus. Onko tämä sitten parempi kuin golf-kärry ;-)


Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Koska koriasia tuntuu synnyttävän tunteiden paloa, niin otetaan pari esimerkkiä ihan oikeista monstereista.

Nämähän ei missään tapauksessa täytä ajateltuja korisääntöjä, vaikka kyseessä onkin kaksi erittäin kuuluisaa oikeaa monsteria. Vähemmän kuuluisia löytyy sitten paljon lisää.

En siis puolla tai vastusta korisääntöä. Ajattelin vain hieman hämmentää soppaa.

Niinpä niin, ainakin minusta nuo ovat naurettavia, enkä usko että moni muukaan kilpailija haluaa nähdä kissoja ja koiria kiertämässä rataa (Saatikka mikroaalto uuneja, ufoja, lentokoneita ym).
En itse ole kuitenkaan henkilöautojen korejakaan vastaan, mutta tämähän on esim yksi esimerkki "monster henkisestä" korista ja siitä mitä tapahtuu helposti jos korisääntö ei ole vedenpitävä.
PS Pitäisiköhän lisätä vielä että eläimiä ja kasvikuntaa muistuttavat korit olisi kielletty.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

.21

Täähän on kuin eduskunta jossa jahkataan vuosi tolkulla pienistäkin asioista. Toki mielipiteet ovat sallittuja mutta eikö nyt päästäisi jonkun näköiseen tulokseen koreista, niin päästäisiin seuraavaan asiaan.

l150040

Olisiko seuraava asia sitten nelipyöräohjaus, joka löytyy esikuvista?

.21

Nimen omaan,  :D  minua kiinnostaisi että kuka sitten loppupeleissä päättä että mitkä korit sun muut ovat sallittuja "virallisissa" kilpailuissa. Myös hyvä että jokainen tuo mielipiteensä esille niin ei jää hampaan koloon mutta hyvin suunniteltu ei ole vielä mitään tehty. :mrgreen:

Nikke92

En ole seurannut keskustelua kovin tiiviisti mutta sanoisin kori asiaan (en tiedä onko aikasemmin sanottu) että autojen vakio korit ja kun kaikissa monsuissa taitaa olla "pick up" kori niin kaikki sellaiset jotka on tarkoitettu monsuihin eikä esim. turistiin olisivat sallittujen listalla. (tästä ei varmaan ymmärtäny kukaan mitään mutta kummiski)
Ja nelipyöräohjauksesta ei ole varmaankaan nopeatempoisissa kisoissa mitään hyötyä, päin vastoin. Eli nelipyöräohjous voisi olla jokaisen oma päätös....? En halua aiheuttaa mitään riitaa mutta sanokaan mielipiteenne??!!
Traxxas Revo 2.5

moukari

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Käsite liian tehokas moottori ei kuulu sanavarastoon...

Jos ajatellaan että autoa ajaa hyvä kuski joka alitehoisellakin koneella pystyy kamppailemaan muita vastaan niin mitäs luulet että tapahtuu kun annetaan tällä hyvälle kuskille moottori josta saadaan tuplaten tehoa irti...?
No tasanvarmasti hyvä kuski ajaa erittäin tehokkaalla koneella vieläkin kovempaa... Sehän on päivänselvä asia.


No mutta oootkos sit ottanu se huomioon et nää pelit muute keulii ni mitä teet voimalla jos etupyörät ei osu maahan.. En mä nyt meinannu sitä et ajaa hyvällä kispannulla ja vakiopannulla... vaan yyber tehokkaita koneita. varmaan tajusit pointin :)
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

*HOKE*

Kuinka paljon tarvitset suoralla maahan osuvia eturenkaita???

Keskellä kun ei ole edes diffiä niin veto säilyy silti.

:wink:


Edit: oho... virhe korjattu  :lol:

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
...mutta tämähän on esim yksi esimerkki "monster henkisestä" korista ja siitä mitä tapahtuu helposti jos korisääntö ei ole vedenpitävä.

Mikä siinä nyt on vaikeaa tajuta? Jopa itsekin tuossa totesit, että nuo kuvissa esiintyvät autot eivät edusta sitä monster-henkisyyttä.

Onko todellakin niin vaikea luovuttaa mitään päätäntävaltaa mahdollisten kisojen mahdollisille tuomareille ja jopa kisaajille sekä jättää tämä yhden miehen absoluuttisen oikea näkemys vähän pienempään rooliin?

Hyviä pointteja on aikaisemmissa viesteissä kirjoitettu vaikka kuinka paljon, joten ainakin omalta osaltani tämä spekulointi loppuu tähän.
---

Catiska

Niinpä. Tätä kori yms. skeidaa on jauhtettu jo sivu tolkulla, asia, millä ei oikeasti ole mitään merkitystä kenenkään kilpailemisen suhteen. Jos joku jää pois siksi, että hän ei saa ajaa mikroaaltouunilla, niin sitten jää. Tätä jorinaa kun seuraa, niin väistämättä tulee mieleen ajatus, minkälainen porina tuleekaan kisapaikalla, kun on "tosi" kyseessä. Ja siitä taas tulee mieleen seuraava ajatus, kuka onneton se onkaan, joka ne kisat haluaa järjestää... Taidan antaa vuoroni seuraavalle halukkaalle, Jerzi, kelpaisiko??
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
...mutta tämähän on esim yksi esimerkki "monster henkisestä" korista ja siitä mitä tapahtuu helposti jos korisääntö ei ole vedenpitävä.

Mikä siinä nyt on vaikeaa tajuta? Jopa itsekin tuossa totesit, että nuo kuvissa esiintyvät autot eivät edusta sitä monster-henkisyyttä.

Onko todellakin niin vaikea luovuttaa mitään päätäntävaltaa mahdollisten kisojen mahdollisille tuomareille ja jopa kisaajille sekä jättää tämä yhden miehen absoluuttisen oikea näkemys vähän pienempään rooliin?

Hyviä pointteja on aikaisemmissa viesteissä kirjoitettu vaikka kuinka paljon, joten ainakin omalta osaltani tämä spekulointi loppuu tähän.

Ei tämä ole mikään yhden miehen absoluuttinen näkemys (Jos minua tarkoitit).....
Olen tässä hommassa vain välikätenä ja tehtäväkseni olen saanut näiden sääntöjen puhtaaksi kirjoittamisen.
Minulta kuitenkin edellytetään sellaisia sääntöjä / sääntöehdotuksia joita pystytään valvomaan, ja jotka ovat selvät ilman että niitä kisapaikalla tarvitsee ruveta tulkitsemaan.
Enkä myöskään voi AKK:lle laittaa mitään ehdotusta monster henkisestä korista, sieltä tulee samantien paluupostina kysymys miten määrittelet monster henkisen korin (Mitä siihenkään vastaat, kysyn vaan)?
Samainen ongelma koskee myös henkilö auton koreja, miten ne voidaan määritellä niin että esim touring autojen korit olisi kiellettyjä.
Saatikka sitten esim joku supran kori, porchen kori, jne... pitääkö auton alkuperäisen korin olla vähintään nelipaikkainen esim vai sallitaanko esim McLaren F1 kori joka on kolmepaikkainen ym.
Niin kuin jarkkom kirjoitikin, hyviä pointteja on tullut mutta ei ainuttakaan kunollista sääntöehdotusta korikysymykseen (Ja nimenomaan sääntöehdotusta minä tarvitsen, en pointteja, myöskään AKK:lle kun ei pointit kelpaa).
Mitä enemmän tätä koriasiaa vatvotaan sitä järkevämmältä alkuperäinen sääntö tuntuukin, siinä kun ei ole pahemmin tulkinnan varaa.
Samalla linjalla alan olla itsekkin niinkuin brutales tuossa aiemmin kirjoittikin, jos on niin "rakastunut" koriinsa (Enemmän kuin kilpailemiseen) että sen takia jättää kilpailematta on minullekkin aivan sama osallistuuko kyseinen henkilö kilpailuun.
Niinpä jätän tämän korikeskustelun sikseen siihen saakka kunnes joku ehdottaa jotain järkevää sääntöehdotusta, niin ettei nähdä mitään luppakorvia, touring tai F1 autoja radalla.
Eli vapaasti vain kirjoittamaan sääntöihin koriehdotusta määrittelyineen (Sen jälkeen minäkin osallistun välikätenä neuvottleupöytään).

PS Arena Truck luokkaan on tulossa rengas kokoon muutos pienempään, johtuen muutamista uusista Arena Truck autoista jotka eivät muutoin täyttäisi rengas sääntöä (HPI Hell Fire esim, ja vanhoistakin Cen Fun Factor Monster Truck).

EDIT. Tässä alla on nyt myös se muuttunut rengas sääntö Arena Truckien kohdalta.

15. ARENA MONSTER TRUCK
      Kuvaus:
      Mikä tahansa Monster Truck joka ei 100 prosenttisesti täytä MONSTER                TRUCK määritelmiä mutta silti täyttää alla olevat määritelmät.

      1 Skaala - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei määritelty
      2 Pakoäänenvaimentimen ulostulo - - - Minimi pituus 15mm, maksimi sisähalkaisija 2,1ksm       - 3,0ksm 5mm, ja 3,1ksm - 4,6ksm 8mm
      3 Moottori - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2,1ksm - 4,6ksm.
      4 Minimipaino - - - - - - - - - - - - - - - - -.- 2750g.
      5 Maksimipaino (Kaikki MT:t)- - - - - - - -6072g
      6 Polttoainesäiliö - - - - - - - - - - - - - - - - Vain yksi tankki. Maksimitilavuus: 150cc.
      7 Diffit - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ei rajoituksia.
      8 Renkaan halkaisija- - - - - - - - - - - - - Minimi - 115,57mm (4,55") asennettuna.
      9 Renkaan leveys - - - - - - - - - - - - - - -Minimi - 57,15mm (2.25") asennettuna.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Enkä myöskään voi AKK:lle laittaa mitään ehdotusta monster henkisestä korista, sieltä tulee samantien paluupostina kysymys miten määrittelet monster henkisen korin (Mitä siihenkään vastaat, kysyn vaan)?

On se pojilla onnistunut jo monta vuotta M-8 luokassa.

Lainaus käyttäjältä: "AKK"M-8: Prototyyppi-, C-ryhmä- ja formulakorit kielletty. Korin ei tarvitse peittää pyöriä ja muutkin osat voivat olla osittain näkyvissä. Kuvitteellinen buggy-tyyppinen esikuva riittää eli auto joka voisi olla olemassa.)
---

solar4

Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Enkä myöskään voi AKK:lle laittaa mitään ehdotusta monster henkisestä korista, sieltä tulee samantien paluupostina kysymys miten määrittelet monster henkisen korin (Mitä siihenkään vastaat, kysyn vaan)?
Sanamuoto voisi olla myös tyyliin "Monsterautoon suunniteltu/valmistettu/tarkoitettu kori"? Jos kori on joku veri spezial, tulee kilpailijan näyttää toteen että se on monsteriin tarkoitettu. Tämä siis esim. valmistajan katalogilla tai printillä nettisivuista.

Ja tosiaan polttiskrossissa "buggy-tyylinen kori" on jo vuosikausia käynyt määritelmästä vaikka nuo nykykorit järjestäen eivät buggyjä enää muistutakkaan (eli niitä hiekkakirppuja joita kuplan rungolle joskusmuinoin rakennettiin).
Little to win, nothing to lose
SD/GT

JK Nitro

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Hermannin ajatus sarja pisteiden jaosta VAIN LUOKITETUILLE AUTOILLE oo mahtava idea, koska näin ollen kisaan voi osallistua millä tahansa monsterilla tai stadiumilla. Esimerkkeinä vaikka  Cen Nemesis, EK-4, Traxxas Jato, kyosho stadium force, hpi mt2, hotbodies shadows ym... vermeet  :) . Näin ollen kaikki pääsevät mukaan pitämään hauskaa.

T:Rami

Kannatetaan, tällä päästään lähes kaikista ongelmakysymyksistä. Kukin voi ajaa millä korilla, tankilla, koneella renkailla ym. haluaa, mutta pisteitä saisi vain, jos on luokiteltu auto.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Jankka

Krossarit ja Monsterit ovat kuitenkin hieman eri asia. Krossarit ovat teknisesti ja muodoltaan kuin melkein samasta puusta veistetyt, mut monsterit eroavat teknisesti ja ulkomuodoltaan aikalailla jo toisistaan, joten korisääntö on jo huomattavasti vaikeempi.

Rph

Voisiko joku kertoa touring luokan säännön korin suhteen millainen on, tiedän kyllä, mutta kuitenkin kysyn. Siitä voisi ottaa mallia tähän ongelmaan, ehkä joku touring kuski voisi kertoa :wink:
mydään lennokipiruustuksia .)

Divi

Lainaus käyttäjältä: "solar4"Sanamuoto voisi olla myös tyyliin "Monsterautoon suunniteltu/valmistettu/tarkoitettu kori"? Jos kori on joku veri spezial, tulee kilpailijan näyttää toteen että se on monsteriin tarkoitettu. Tämä siis esim. valmistajan katalogilla tai printillä nettisivuista.
Kannatetaan! , mun mielestä tosi hyvä idea... mites todistat että ferrari enzon kori on tarkotettu monsteriin? :roll:

Ja jos nyt jotakuta hiertää nämä golf-vaunut ja mönkijät niin eikö voisi laittaa lisäykseksi että autoa esikuvanaan pitävät korit, eli ei mitään kärryjä tai pyöräilykypäröitä vaikka netistä kuva löytyiski jostain 1:1 golfkärrymonsterista tai vaikka tuollasesta edellisen sivun sammakkojahdista...  :roll:

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Rph"Voisiko joku kertoa touring luokan säännön korin suhteen millainen on, tiedän kyllä, mutta kuitenkin kysyn. Siitä voisi ottaa mallia tähän ongelmaan, ehkä joku touring kuski voisi kertoa :wink:

Sallitut korit, joita on kourallinen, on listattu säännöissä. Käytännössä niistä ei kisoissa näy kuin 2-3 eri mallia ja niitä harvinaisempia tuskin on katsastajatkaan koskaan nähneet.
---

Hotti

Lainaus käyttäjältä: "JK Nitro"
Lainaus käyttäjältä: "Rph"Hermannin ajatus sarja pisteiden jaosta VAIN LUOKITETUILLE AUTOILLE oo mahtava idea, koska näin ollen kisaan voi osallistua millä tahansa monsterilla tai stadiumilla. Esimerkkeinä vaikka  Cen Nemesis, EK-4, Traxxas Jato, kyosho stadium force, hpi mt2, hotbodies shadows ym... vermeet  :) . Näin ollen kaikki pääsevät mukaan pitämään hauskaa.

T:Rami

Kannatetaan, tällä päästään lähes kaikista ongelmakysymyksistä. Kukin voi ajaa millä korilla, tankilla, koneella renkailla ym. haluaa, mutta pisteitä saisi vain, jos on luokiteltu auto.

Aamen.Juuri näin.Mutta ei mitään golf vaunuja eikä mönlläreitä tms.
-Team lapsena liian vähän leluja-