Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Penguin

Lainaus käyttäjältä: suzuki1 - 26.09.08 - klo: 18.42
1/16

Otan silmän käteen ja poistun nöyrästi takavasemmalle.  :embarrassed: Mikähän halko lie oli osunut tuon jälkimmäisen ykkösen ylle, kun tuota luin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Munkki

http://www.hpiracing.com/graphics/parts/17524/17524_11p.jpg

Tahtoisin tietää mitä väriä toi on? Punastahan se siis on mutta mitä punasta?
Mistä tulis tollasta?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

AE-Mod

Joku Candy Red väri taitaa olla.... ja photoshopattuna.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

JaliM

Onko kenelläkään kokemuksia lämpökilvistä ilmanputsarin ja koneen välissä, sekä niiden vaikutuksesta käyntilämpötiloihin/tehoon?

Monissa autoissa näyttää vakiona olevan ilmanputsari suoraan koneen kyljessä kiinni, mikä ei kylmän ottoilman puolesta vaikuta järkevälle ratkaisulle. Luulisi olevan pienessäkin koneessa eroa, jos saisi imuilman lämpötilaa tiputettua erimerkiksi 30C eristämällä 120C hehkuvan koneen kilven taakse.

Hyper 7 TQ Sport .28 / HPI Savage Flux

chimairarocks

Lainaus käyttäjältä: Munkki - 30.09.08 - klo: 22.49
http://www.hpiracing.com/graphics/parts/17524/17524_11p.jpg

Tahtoisin tietää mitä väriä toi on? Punastahan se siis on mutta mitä punasta?
Mistä tulis tollasta?

Juu candyhan tuo, lähelle saat kun maalaat koriin ensin(siis sisäpuolelle) punaisen candyn, eli todella läpikuultavan(EI yliohennetun!) punaisen, ja sen taakse hienojakoista hopeaa/muuta metallimaalia.
There is just a fine line between hobby and mental illness.  -Savage X 4.6

Antti86

#455
Mites on kun hommasin 2,4GHz radion, niin jos jättää sen antennijohdon sinne vastaanottimen koteloon sisälle, niin onko kantamaa riittävästi? vai onko antenni pihalle sojottamaan oikea vaihtoehto?

EDIT: radiona Futaba 3PM FASST 2,4GHz, R603FS vastaanottimella

bluebeetle

Itselläni oli eräässä spektrumin vastaanottimessa senttiä vaille koko piuha vastaanottimen itsensä sisällä, ei ongelmia käytön suhteen.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Koiranputki


Olen hakenut mahdollisimman oikean näköistä perää, sellaista
T mallista, metallista mielellään, kunnon laakereilla. 

Noita sivustoja on ihan mielettömästi, ja niitä varaosaluetteloita
vielä enemmän joten jos joku on tietoinen mistä niin olisin
kiitollinen vinkistä. Kaikki huomioidaan.

-Koiranputki

 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

AE-Mod

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

bluebeetle

Mahdatkohan tarkoittaa akselia????

Rc4wd löytyy ainakin tämmöisiä


Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 08.10.08 - klo: 22.19
Mahdatkohan tarkoittaa akselia????

Rc4wd löytyy ainakin tämmöisiä




Iso Kiitos.  Osui ja upposi.

... ja anteeksi huonosti muotoillusta kysymyksestä. 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

bluebeetle

Ja rc-garagesta saat sitten kaikki rc4wd osat suomesta.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

suzuki1

Onko tt at-10 kopio jostain assosta?Käykö asson varaosat?

Munkki

Ajattelin asentaa tt-01:seen uudet laitteet mutta en tiedä miten mamban moottorijohdot kuuluis laittaa moottoriin, kun siinä lukee johtojen kohalla R,W ja B kun moottorissa lukee C,B ja A. Mitkä johdot mihinkin?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

bluebeetle

Ihan sama.

Jos pyörii väärinpäin, vaihdat vaan mitkä tahansa kaksi johtoa keskenään.

Sensorillinen nopari + sensorillinen kone ei sitten pelaa noin..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Munkki

varmaan B menee B:hen ainakin? Mambahan ei ole sensorillinen mutta moottori on.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

bluebeetle

Lue toi mun edellinen vastaus...

Mamballe se on ihan sama miten ne piuhat laitat, jos moottori pyörii väärin päin niin vaihdat vaan mitkä tahansa kaksi keskenään.

Tämä siis olettaen että sulla on harjaton moottori jota siihen mambaan kytket.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Tomy

Eli otsikossa mainittu ongelma. Oikealle käännettäessä on pienempi kääntösäde kuin vasemmalle. Servo liikkuu toiseen suuntaan vähemmän kuin toiseen. Mutta näin kai asian pitää ollakin, koska vanhoissa servoissani sama juttu?

Autona Axial AX-10. Minkäänlaista säätömahdollisuuttahan auton ohjauksen rakenteessa ei ymmärtääkseni ole.

Tomi

peitsamo

Ota servovarsi irti servosta, keskitä servo (trimmit nollaan) ja kiinnitä varsi siten, että renkaat on suorassa. Tarkista ohjaimestasi ohjauksen EPA (End Point Adjustment), ja säädä tarpeen mukaan.
Flying Calacucco

Tomy

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 13.10.08 - klo: 15.14
Ota servovarsi irti servosta, keskitä servo (trimmit nollaan) ja kiinnitä varsi siten, että renkaat on suorassa. Tarkista ohjaimestasi ohjauksen EPA (End Point Adjustment), ja säädä tarpeen mukaan.

Servo on kyllä keskitetty. Onko mitään tehtävissä, kun ohjain on niin vanha, ettei siinä ole EPA-ominaisuutta?

Tomy

Nyt olen illan pähkäillyt tuota ohjausongelmaa, enkä vielä ole ratkaisua löytänyt. Kaiken järjen mukaanhan servon pitäisi kääntyä yhtä paljon molempiin suuntiin, jotta renkaat kääntyisivät saman verran? Korjatkaa ystävällisesti, jos olen väärässä.
Kyseinen servo on HTX 12K, kiinalainen halpisservo, jossa kuitenkin iltapäivän ajeluista päätellen riittää kivasti vääntöä.

Jos servon kuuluukin kääntyä enemmän toiseen suuntaan, lienee ainoa ratkaisu pidentää servovartta, jolloin servon liike liikuttaa renkaita enemmän. Näin saisin renkaat kääntymään maksimiin vasemmalle käännettäessä. Sitten pitäisi keksiä jokin keino rajoitta liikettä oikealle, jotta servo ei väännä ohjauksen komponentteja rikki. Tässä ohjaimessa ei ole EPA:ta, joten jokin mekaaninen rajoitin lienee ainoa ratkaisu.

Olenko oikeilla jäljillä? Vinkkejä?

Tomi

peitsamo

Minun ymmärrykseni mukaan servon pitäisi kääntyä yhtä paljon molempiin suuntiin, mikäli mikääm sähköinen tai mekaaninen säätö ei sitä estä. Olisiko ratkaisu ongelmaasi niin simppeli, että kokeilet toista servoa?
Flying Calacucco

Mika R

Lainaus käyttäjältä: Tomy - 13.10.08 - klo: 21.34
Nyt olen illan pähkäillyt tuota ohjausongelmaa, enkä vielä ole ratkaisua löytänyt. Kaiken järjen mukaanhan servon pitäisi kääntyä yhtä paljon molempiin suuntiin, jotta renkaat kääntyisivät saman verran? Korjatkaa ystävällisesti, jos olen väärässä.
Kyseinen servo on HTX 12K, kiinalainen halpisservo, jossa kuitenkin iltapäivän ajeluista päätellen riittää kivasti vääntöä.

Jos servon kuuluukin kääntyä enemmän toiseen suuntaan, lienee ainoa ratkaisu pidentää servovartta, jolloin servon liike liikuttaa renkaita enemmän. Näin saisin renkaat kääntymään maksimiin vasemmalle käännettäessä. Sitten pitäisi keksiä jokin keino rajoitta liikettä oikealle, jotta servo ei väännä ohjauksen komponentteja rikki. Tässä ohjaimessa ei ole EPA:ta, joten jokin mekaaninen rajoitin lienee ainoa ratkaisu.

Olenko oikeilla jäljillä? Vinkkejä?

Tomi

No laita se servo trimmistä ensin sellaseen asentoon, että kääntyy yhtä paljon molempiin suuntiin ja sitten kiinnität sen auton servosarven/servosaverin kun servo on keskiasennossa (=et käännä rattia).

Auttaisiko tämä?

Voyager

Osta Tomi uusi servo, ei ne paljoo maksa, ja vaikka uusi ohjain, missä on hyödylliset EPA
ja muut säädöt. Halpa ja hyvä kideradio on Futaba 2PL.

Ratin mukana tulee vastari ja kaks vakioservoo, itellä mulla oli 2PL radio, ennen kuin sirryin
kiteettömään tekniikkan, jos kiteettömän haluat, niin Futaba 3PM 2,4 GHz.

Helsingin Pro Hobby myy noita.

Sun on mukavampi harrastaa ku radiot ja tekniikat pelaa.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Tomy

Lainaus käyttäjältä: Voyager - 26.10.08 - klo: 04.54
Osta Tomi uusi servo, ei ne paljoo maksa, ja vaikka uusi ohjain, missä on hyödylliset EPA
ja muut säädöt. Halpa ja hyvä kideradio on Futaba 2PL.

Ratin mukana tulee vastari ja kaks vakioservoo, itellä mulla oli 2PL radio, ennen kuin sirryin
kiteettömään tekniikkan, jos kiteettömän haluat, niin Futaba 3PM 2,4 GHz.

Helsingin Pro Hobby myy noita.

Sun on mukavampi harrastaa ku radiot ja tekniikat pelaa.

Toni  :wink:

Se voisi loppujen lopuksi olla viisasta. Tuo kääntyvyysongelma ratkesi kuitenkin. Radiosta oli toiselta puolelta katkennut ohjaintikun rajoitin. Näin servo liikkui enemmän toiseen suuntaan, kun tikkukin liikkui. Se ongelma on nyt korjattu.

Tänään ilmaantui kuitenkin uusi probleema. Osaisikohan kukaan auttaa, sillä välin kun pohdin kokonaan uuden radion hankintaa? Auto lakkasi toimimasta kesken ajon. Ohjaus toimii, mutta auto peruuttaa täydellä vauhdilla koko ajan. Vauhti hidastuu hieman, kun liikutan trimmiä tai tikkua. Olen silmämääräisesti tarkistanut vastaanottimen ja noparin - kaikki johdot näyttäisi olevan kiinni. Mahtaakohan vika olla vastaanottimessa vai nopeudensäätimessä? Vastaanotin tai nopari eivät ole saaneet merkittävästi kosteutta tai kastuneet, ellei sateista ilmaa lasketa. Kolhuja ja tärähdyksiä kuitenkin sitä enemmän, kun on crawleri kyseessä.

Tomy

Jaahas. Näyttää siltä, että Tazer 12T nopari on saanut tarpeekseen. Ei se kauaa toiminut, 10-15 tuntia. Tihkusateessa on ajettu, mutta ei sen märemmissä olosuhteissa.

Uuden nopeudensäätimen siis tarvitsen. Mamba Maxia on kehuttu paljon ja sellaista mietin. Mutta sopiiko se harjallisen lathe 55 moottorin kanssa? Mamban nettisuilla sain sen käsityksen, että olisi yhteensopiva vain harjattomien moottoreiden kanssa. Toisaalta joillain foorumeille suositellaan lathe 55 moottoria mamban seuraksi. Osaisiko joku tuoda valoa tilanteeseen?

Tomi

hpi-cen

Moi.

Kyllä mamba max kestää harjallisen sekä harjattoman, ainakin paketissä niin lukee :laugh:
Mamba on hyvä nopari säätö mahdollisuuksien vuoksi, siksi minäkin sellaisen ostin.
Mistä olisit tilaamassa mambaa?(jos tilaat), suomesta vai rapakon toiselta puolelta?

-jarkko

Tomy


Rc-rälläri

Onkos tietoo mitä ohjaimen EPA säätö tarkottaa
CEN GST 7.7 - FG Baja 2wd

Heuli