Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

*HOKE*


Astroturf.
Tekonurmea.

ghhgtd

Selvä se. Ei se wikipedia huijaa vaikka kuinka yrittäs :laugh: Mietin vain kun tekonurmi maksoi suomalaisessa nettikaupassa 41e/neliömetri, niin melko kalliiksi tulee koko radan täyttäminen turffilla. :huh:
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

*HOKE*

Kyllä, mikäli sitä ostaa.

Turffi on vain urheilukentille ja vastaaville missä sitä käytetään paljon, ongelmajätettä siinä vaiheessa kun matot tarvitsee vaihtaa.

ghhgtd

Eli mahdollisesti saattais jopa ilmaiseksi saada tollaista käytettyä (melko kauankin käytettyä) turffia?Mutta voiko sitä siinä vaiheessa enään käyttää rc touhuihinkaan?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

*HOKE*

Kyllä ja kyllä.

Ei yhdellekään radalle ole uutta mattoa koskaan ostettu.
En itseasiassa tiedä onko yksikään kerho edes koskaan mitään matoista maksanut.
Lähinnä ilmaiseksi on saatu.

Matot ovat rc käyttöön edelleen aivan täydellisessä kunnossa.

ghhgtd

No sitten on asian laita eri! Onhan tääällä raahessa ainakin yksi tekonurmikenttä, mutta se on niin uusi, että tuskin ne vielä niitä aikoo vaihtaa. Mut voihan sitä kysästä.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

-Jari-

Turffin iso ongelma on sen paino. Hiekkatäytetty turffi jo 10-20m rullana painaa senverran paljon että vaatii kuorma-auton nosturilla että sitä pystyy liikuttelemaan mihinkään. Käytetyt turffithan on joko hiekka tai kumirouhetäytettyjä.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

ghhgtd

Nonii, kaikki olikin liian täydellistä ollakseen totta. :undecided: Multa alkaa jo loppua ideat ton radan pinnan suhteen... :angry:
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

junnu146

Millainen akku/laturi yhdistelmä olis paras inferno gt:n servoja liikuttamaan? pari kertaa ajellut nyt edellisen omistajan jäljiltä neljän aa:n voimalla ja ei voi kehua  :tongue:

pijokela

Lainaus käyttäjältä: junnu146 - 01.08.11 - klo: 02.17
Millainen akku/laturi yhdistelmä olis paras inferno gt:n servoja liikuttamaan? pari kertaa ajellut nyt edellisen omistajan jäljiltä neljän aa:n voimalla ja ei voi kehua  :tongue:
Mikä ongelma niissä pattereissa on? Lähinnä tarkoitan, että servot ei muutu nopeammiksi, kun sinne laittaa akun hyvien pattereiden tilalle. Sen sijaan pätkimiseen ja yhteyden katkeiluun auttaa akku.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

junnu146

juurikin tuo pätkiminen ja yhteyden katkeilu siinä vikana onkin...

jööni

MOntako lankasia motteja 4wd buggy kisakuskit yleensä käyttää?
Esim. mitä siellä vaasassa tyypit käytti?

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: junnu146 - 01.08.11 - klo: 13.47
juurikin tuo pätkiminen ja yhteyden katkeilu siinä vikana onkin...

Akut luovuttavat virtaa paremmin kuin alkaliparisto.
Eli itseasiassa myös suorituskyky paranee.

Tämä oli joskus vuosia vuosia sitten itselle yllätys kun semmoseen pieneen autoon mikä menee itsestään eteenpäin miljardia... (sai jopa ratoja missä niillä pysty ajelemaan...) eniveis... neljällä patterilla oleva auto joka kulki aika iloista vauhtia neljällä patterilla.
Mutta kun laittoi neljä akkupatteria niin vauhtia tuli lisää.
Vaikkakin tosiaan pariston nimellisjännite on 1.5v ja akkupatterin nimellisjännite 1.2v niin akkupatterilla sai enemmän kulkua.
Alkaliparistot ovat tarkoitettu lähinnä pieniin purkuihin mutta taas mahdollisimman pitkään... kuten kaukosäätimet ja kellot.

Heuli

Lainaus käyttäjältä: jööni - 01.08.11 - klo: 14.25
MOntako lankasia motteja 4wd buggy kisakuskit yleensä käyttää?
Esim. mitä siellä vaasassa tyypit käytti?

6,5t taitaa olla suosituin, niin Suomen kisoissa kuin MM:ssäkin.

JS83

Täytyykö akut aina ladata täyteen vai voiko vajailla akuilla jo alkaa ajamaan?

Heuli

Vajaallakin latauksella voi ajaa, mutta siinä on se vaara että kennot eivät pysy balanssissa koska lipojen tasauslataus tehdään vasta latauksen loppuvaiheessa.

JS83

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 01.08.11 - klo: 18.17
Vajaallakin latauksella voi ajaa, mutta siinä on se vaara että kennot eivät pysy balanssissa koska lipojen tasauslataus tehdään vasta latauksen loppuvaiheessa.

Entä täysin uusi NiMh akku?

Heuli

NIMH-akku toimii parhaiten kun sen lataa tyhjästä täyteen kerralla.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 01.08.11 - klo: 18.17
Vajaallakin latauksella voi ajaa, mutta siinä on se vaara että kennot eivät pysy balanssissa koska lipojen tasauslataus tehdään vasta latauksen loppuvaiheessa.

Riippuen toki laturistakin.

Oma laturi tasaa kennoja jatkuvasti, eli vaikka akun jännite olisi vasta 8v niin kennot ovat tasassa, eli molemmissa 4v

bluebeetle

Juuri näinhän ne normaalisti toimivat, koko ajan tasaten. Loppuvaiheessa vaan laturi etsii akun maksimikapasiteettia matalalla virralla, ja lopettaa vasta kun akkuun ei mene enää virtaa 8,4 voltin jännitteellä (kaksikennoisissa)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

JS83

Kuinka monta ajokertaa (suunnilleen) kestää akut ennen kuin täytyy uudelleen ladata 2.4Ghz radiolähettimessä? (Akut ovat Eneloopin AA)

-HL-

Ei sitä kannata ees miettiä, mulla on jotkut halvimmat mahd. sormi patterit ja niillä ajaa törkeän kauan.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

JS83

Lainaus käyttäjältä: -HL- - 02.08.11 - klo: 10.52
Ei sitä kannata ees miettiä, mulla on jotkut halvimmat mahd. sormi patterit ja niillä ajaa törkeän kauan.

Jep. Ajattelin vaan kun olen lähdössä reissuun niin tarvitseeko ottaa vara-akkuja mukaan... eli jos on säätimessä uudet paristot niin niillä ajaa todella monta akullista...

Manny

Vara venettä kaada. Mullon aina "repullinen" akkuja völjyssä kun baanalla. Jopa laturikin on pakin pohjalla
(sellanen 12Voltin vehje jossa tupakinsytytin liitin)
Muutoin varaosahuolto tökkii kyllä  :laugh: :laugh: :laugh:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

slayer

VASTATKAA ÄKKIÄ !!!Kuinka paljon asteita tarvitsee olla kun aikoo poistaa renkaat vanteilta uunissa ???  :shocked: :shocked: :embarrassed:
Vaikka kuinka ois päivä pielessä silti rc:t on aina mielessä.
traxxas slayer 3.3,traxxas t-maxx 3.3,assosiated tc4

Peku

Lainaus käyttäjältä: slayer - 02.08.11 - klo: 13.07
VASTATKAA ÄKKIÄ !!!Kuinka paljon asteita tarvitsee olla kun aikoo poistaa renkaat vanteilta uunissa ???  :shocked: :shocked: :embarrassed:

Riippuu liimasta, mutta joku 10-20 min, 120 astetta muistaakseni oli kun viimeksi paistoin...

slayer

Lainaus käyttäjältä: Peku - 02.08.11 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: slayer - 02.08.11 - klo: 13.07
VASTATKAA ÄKKIÄ !!!Kuinka paljon asteita tarvitsee olla kun aikoo poistaa renkaat vanteilta uunissa ???  :shocked: :shocked: :embarrassed:

Riippuu liimasta, mutta joku 10-20 min, 120 astetta muistaakseni oli kun viimeksi paistoin...
Ok kiitti tiedosta... liimoista en tiedä kun se on vakio kamaa.  :cheesy:
Vaikka kuinka ois päivä pielessä silti rc:t on aina mielessä.
traxxas slayer 3.3,traxxas t-maxx 3.3,assosiated tc4

*HOKE*

Hyvin voi laittaa uunin kuumemmalle...
Itse olen paistanut kymmeniä renkaita irti vanteelta 150 asteessa.
Kyseisessä lämmössä on lähtenyt jokainen liima irti kun taas 120 on joillain liimoilla ollut riittämätön.

Eli 150 ja 10 min... kokeilee... Jos ei lähde hanskat kädessä pienellä repimisellä nätisti irti niin sitten takas uuniin ja antaa olla toiset 10 min.

Vanteita ei tarvitse pelätä... On parilla kaverilla unohtunut uuniin useaksi tunniksi 150 asteeseen... vanteet täysin kunnossa ja kumit ainakin hyvin irtoavaista sorttia  :cheesy:

jon.lindgren

Anna renkaiden jäähtyä ennen kuin revitty ne vanteilta. Muuten voi tulla kieroja vanteita, nimimerkillä kokemusta on :embarrassed:

*HOKE*

Tarpeeksi koskea lämpötila saa pikaliiman sulamaan ja jäähtyminen liiman taas kovettumaan...
Toki jos pitää oikein yliaikaa uunissa niin pikaliima haihtuu pois, joloin voi toki jättää renkaat jäähtymään ennen kumien irroittamista.... Mutta miksi turhaan pitämään niin pitkään paistumassa kun jo kauan aikaisemmin kumit olisivat irronneet.

Siks nimenomaan kokeilee aina kymmenen minuutin välein ettei turhia vanteet lämpene jos ovat sellaista tavaraa että jo tuo lämpötila saa muuttamaan muotoa.
Paksut hanskat kädessä nappaa renkaan pois uunista... kokeilee irtoaako gummi vai ei... jos irtoaa niin nopeasti vain nyppää kumit irti ja vanteet jäähtymään.
Jos ei lähde niin sitten tosiaan takas uuniin taas kymmeneks minuutiks.