Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

vx550w

Käykö tamiya Ford F-350 High-Lift   1/10  Kori   Axial scx10 alustan päälle? Jos käy, niin saako koria suomesta?  :angel:

MUSTAJARVI

Miten kolvaukset/tinaukset saa poistettua?

jon.lindgren

Lämmittämällä ja tinaimurilla.

*HOKE*

Tinaimurilla tai tinaimusukalla

uijui

Kunnollinen tinanimusukka on parasta tuohon.
Vastaheitolla voittoon.

MUSTAJARVI

#1925
Tinaimusukka?

Bonzer

Kuparipunosta vähän köyden näköstä.

Hyrsleri

Lainaus käyttäjältä: vx550w - 13.12.11 - klo: 23.26
Käykö tamiya Ford F-350 High-Lift   1/10  Kori   Axial scx10 alustan päälle? Jos käy, niin saako koria suomesta?  :angel:

Muistaakseni joutuu linkit tekemään. Täällä lisää tietoa.
www.rc-offi.net
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop


uijui

http://www.chemtronics.com/products/aaa/e/desoldering_braid.asp

Tuosta rupee löytymään semmosta tavaraa, ettei jää siitä kiinni tinan poisto. Ittellä on tuota merkkiä jemmassa 80-90 luvun taitteesta ja pelaa kun junan vessa.
Vastaheitolla voittoon.

nukkumasa

Kysymys moottorien kv tunnuksista.

Eli mitä eroa on esim. 4000kv moottorilla ja vastaavalla 2200kv moottorilla?

Lisäksi miten onnistun valitsemaan sopivan kv määrän moottoria ostaessa?
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

tactical

kv:n voisi suomentaa kierrosta/voltti. Toisin sanoen korkeampi kv:nen moottori kiertää samalla jännitteellä enemmän. Mutkia hiukan oikoen: 2s lipo ja 4000kv mosa niin kone kiertää n. 29000rpm. Vastaavasti 2000kv mosa puolet tästä.

Sopivan kv:n valinta onkin sitten kimurantimpi juttu. Tähän vaikuttavat auton paino, vetotapa, kokonaisvälitysuhde, akun kennomäärä, akun maksimipurkuvirta, noparin virran kesto, aiottu käyttö (rata vai bashing) ja tietysti kuskin  mieltymys.

Painava auto nelivetoisena ja 4s akulla (kuten patterikasi) niin matala kv, n. 2200 tai sinne päin. Kevyt auto takavetoisena (niinkuin mun Losi22, pieni pinion) niin 4600kv Castle toimii hienosti.

Mitä korkeampi kv, sitä kovempi huippunopeus, mutta myös kovemmat virrat ja sitä kautta järeämmät sähköt tarvitaan (akku & nopari).

Vastaavasti välitytyksillä kikkailemalla saa laajan skaalan kv:ta toimimaan. Henkilökohtainen mielipiteeni on että kv:n kanssa ei kannata ahnehtia, varsinkin jos aikoo radalla ajella. Bashaus on sitten asia erikseen, kivaa sekin.

Jos lähipiiristä ei löydy kokeneempaa joka osaa ohjata sähköjen valinnassa niin ei muuta kuin kysymystä kotimaiseen rc-kauppaan, tyyliin: Mulla on tämmöinen auto, mikä olisi sopiva mosa?
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

nukkumasa

Ok, kiitos todella kattavasta vastauksesta.
Tuosta todellakin oli hyötyä!
| Savage Flux HP |
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

tactical

Ja saa täältäkin tietysti apuja. Kannattaa eritellä kysymyksessä mikä auto on kyseessä ja muitakin yksityiskohtia niin vastaajat osaavat paremmin haarukoida sopivia ehdotuksia.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

MUSTAJARVI

Lainaus käyttäjältä: tactical - 24.12.11 - klo: 13.39
Ja saa täältäkin tietysti apuja. Kannattaa eritellä kysymyksessä mikä auto on kyseessä ja muitakin yksityiskohtia niin vastaajat osaavat paremmin haarukoida sopivia ehdotuksia.

Minkälainen kv määrä moottorissa olisi hyvä Lazeriin?

*HOKE*

Kun nyt taas muistettais että se kv luku ei ole sekään mikään yksiselitteinen asia.
Yleisesti voi sanoa että mitä isompi kv, sitä enemmän kierroksia, mutta myös vähemmän vääntöä.
Mutta tuokaan ei mene ihan suoraan käsikädessä.

Vielä kun eri valmistajien koneet ovat hyvinkin erilaisia.
Joidenkin valmistajien koneet ovat hyvin vääntäviä ja siis tehot saadaan paremmin irti väännöllä.
Vääntävät koneet yleensä kiihtyvät rajummin,
Kun taas toiset koneet jotka eivät ole niin väntäviä, kiihtyvät hieman pehmeämmin, mutta sitten taas jatkavat kiihtymistään pehmeästi huippuihin asti.

Esimerkkinä Speedpassion on pehmeä, kun taas LRP/Nosram ovat vääntävämpiä ja tarjoavat agressiivisempaa kiihtyvyyttä.
Jos esimerkiksi harkitset jompaakumpaa merkkiä näistä niin esim itse ajan kilpaa SP:n 5.5T koneella.
Ja toisen esimerkki valmistajan koneissa 6.5T on jo tehoiltaan vähintään samaa tasoa.
Kiihtyy agressiivisemmin ja huiput ovat vähintään samaa tasoa.

Suosittelen jotain kohtalaisen hintaista, noin 7.5-6.5T moottoria, joilla aivan varmasti ehtii, ja tehoja on sen verran että moni kisaajakaan ei välttämättä aja yhtään sen tehokkaammilla moottoreilla.

Miedommilla tehoilla auto on helpompi hallita, ja oikeilla välityksillä huippunopeudet ovat kuitenkin samaa tasoa kuin kisaajien kärkivauhdit.

Ei kannata turhaan tuijotella kv lukuja jotka eivät kuitenkaan oikeasti kerro mitään kovin kummoista moottoreiden tehoista.

uijui

#1936
Lrp/nosram 7.5 on nelkkuun passeli. 8.5:kin riittää....jos Lrp/nosram... Jos sitten tahtoo aivan järjetöntä kulkua niin 6.5... Lrp/Nosram on moottorina todella kestävä. Itse kokeilin tuubissa speed passionia ja reedy soniccia, mutta palasin lrp-linjalle....speed passion muuten ok, mutta ne pakolliset liittimet ei sytytä.
Vastaheitolla voittoon.

rizardi

Lainaus käyttäjältä: uijui - 24.12.11 - klo: 21.41
speed passion muuten ok, mutta ne pakolliset liittimet ei sytytä.
Voisitko selventää hieman "pakollisia liittimiä"?

-Juho-

Lainaus käyttäjältä: rizardi - 25.12.11 - klo: 02.07
Lainaus käyttäjältä: uijui - 24.12.11 - klo: 21.41
speed passion muuten ok, mutta ne pakolliset liittimet ei sytytä.
Voisitko selventää hieman "pakollisia liittimiä"?
Tällä tavalla:
Liikaa Kyoshoja

*HOKE*

Olen käyttänyt kyseisiä moottoreita siitä lähtien kun ilmestyivät markkinoille.

Ei pienintäkään ongelmaa koskaan kyseisten liittimien kanssa.

Ja itseasiassa takavetoisen auton kanssa erittäin käytännölliset.
Johdot tulee vedettyä iskaritornin läpi, ja aina kun irrottaa perän, tai torni menee rikki niin tarvitsee johdot irrottaa.
Helpompaa kuin juottaminen.

rizardi

Eli siis 4mm vai 3.5mm "pakollinen" bullet liitin?
Hieman tuli sarkasmia pöytään, mutta olkoon näin joulun merkeissä

uijui

Lainaus käyttäjältä: rizardi - 25.12.11 - klo: 02.38
Eli siis 4mm vai 3.5mm "pakollinen" bullet liitin?
Hieman tuli sarkasmia pöytään, mutta olkoon näin joulun merkeissä

Mitähän sä yrität sanoa? Menee vähän ohi... Anyway

mulla liittimien kanssa ongelmaa aiheutti se, että Vega elite konversiohässäkkä-keskimoottoriautossa tahtoi joku noista liittimistä ottaa aina alumiinirunkoon tai alumiini akkukiinnitykseen kiinni. Tai sitten sensorijohto jäi todella huonoon asentoon. Kesällä muistan kaksi tapausta krossikisoista että olen tuommoisen liittimen nostamassa kiinni laittanut kun on irronnut ja auto pysähtynyt. Takamoottori takavedosta siis. Toinen tapaus irtosi hypyssä, toinen kolarissa.
Vastaheitolla voittoon.

Viikate

Moro!
Ajattelin kysäistä että mikä nopari sopisi hyvin traxxas titan 12t moottorille?
Ei mielellään mikään kovin kallis, mutta ei toki mikään kertakäyttöinen.
Ja joitakin akku suosituksiakin olisi mukava tietää.
Kiitos vastauksista jo etukäteen! :)

lättyäijä

Terve.

Pitääkö noparissa olla moottori kiinni kun sitä ohjelmoi? Tänään kytkin vain akun nopariin ja sitten sen johdon ohjelmointikorttiin, eikä tapahtunut mitään ainakaan kortissa.  :shocked: Tarvii odottaa että se mottori saapuu ja koittaa vai teenkö jotain väärin  :embarrassed:
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: lättyäijä - 26.12.11 - klo: 23.22
Terve.

Pitääkö noparissa olla moottori kiinni kun sitä ohjelmoi? Tänään kytkin vain akun nopariin ja sitten sen johdon ohjelmointikorttiin, eikä tapahtunut mitään ainakaan kortissa.  :shocked: Tarvii odottaa että se mottori saapuu ja koittaa vai teenkö jotain väärin  :embarrassed:

Auttais varmaan neuvomista jos kertoisit noparin mallin... Ja se vastarijohto kytketään ensin ohjelmointikorttiin ja sitten akku kiinni ja sitten vasta virrat päälle nopariin...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

lättyäijä

Turnigy trackstar 60A
leluja:maverick atomXB, kyosho pureten3gp.
Käyttis: Slash 2WD turnigy trackstar 60A, Tacon 3500kv 10T, 2s LiPo. Asso tc3 ~team :D

Jerzuuh34

Olen pikkusen vajaa tässä RC-Touhussa, niin mitä pitää tehdä että pääsee kisaamaan? :D
-Tamiya M-05 Mini Classic
-Crono 4wd Crossi

Heuli


Jerzuuh34

-Tamiya M-05 Mini Classic
-Crono 4wd Crossi

awiz

#1949
Voiko tosiaan ohjaimen paristot olla liian tyhjiä kun mittasin niistä jännitteitä.. seittemän pariston jännite oli 1.44V, yhen pariston jännite oli 1.43V. Ei syty ohjaimen merkkivalo kun laitan sen päälle.  :huh:

E: Ja niin, 1.5V paristoja tietysti kaikki..