Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

mcly

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.05.12 - klo: 19.25
Lainaus käyttäjältä: ypi - 08.05.12 - klo: 16.34
Lainaus käyttäjältä: mcly - 08.05.12 - klo: 16.02
Eli suomeksi ESC:n Ampeeriluku jatkuvana pitäisi olla AINA suurempi kuin mitä moottorin jatkuva luku ? Eli jos on esimerkiksi 60A ESC ja moottori 65A moottori niin ESC tulee hajoamaan ?
Juurikin näin.

Lainaa
Vai oliko asia niin, että jos on 60A ESC ja 65A moottori niin moottorista ei saada kaikkea tehoa irti mutta mitään ei tapahdu ?
Tämä pätee ennemminki akkuun. Jos on 65A moottori ja akku pystyy antamaan vain 30A, niin moottori ei saa kuin 30A virtaa, vaikka tarvitsisi enempi saadakseen täyden tehon. Akkukaan ei kestä tuommosta rasitusta, joten akun pitää pystyä luovuttamaan moottorin ottaman virran.

Jos tässä nyt puhutaan lipo akkujen purkuvirroista niin homma ei mene ihan noinkaan.

Mikäli LiPo akun ilmoitettu purkuvirran kesto ylitetään niin akku vioittuu... Yleensä turpoaa ja pahimmillaan myös syttyy tuleen.

Lipoista puhutaan kyllä. Eli siis jos akku pystyy antamaan vaikka 50A ja moottori imisi 100A niin akku syttyisi tuleen ?
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Heuli

Kyllä. Eli sekä akku että nopeudensäädin pitää ylimitoittaa moottorin suhteen.

*HOKE*

Juuri näin, koska säätimissä ja akuissa ilmoitetaan nimenomaan se mitä kyseiset tuotteet kestävät.
Ei sitä paljonko ne antavat, koska kyllähän akustakin saadaan lähes oikosulkemalla ties miten järkyttävät amppeerit liikkeelle, mutta se ei vaan kestä kyseistä rääkkiä.
Sama siis säätimissä... Kyllähän niiden läpi voidaan saada ties mitkä virrat kulkemaan, mutta ennemmin tai myöhemmin sietokyky ylittyy ja sähkölaitteet yleensä ilmoittavat ylikuormittumisesta savuamalla.

Akku ja säädin ei niinsanotusti työnnä virtaa mihinkään, vaan ne luovuttavat sen mitä virtaa kuluttava (tässä tapauksessa sähkömoottori) härveli haukkaa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 08.05.12 - klo: 19.00
Lainaus käyttäjältä: patikka - 08.05.12 - klo: 18.29
on ehkä vähän hölmö kysymys mutta: iskareita kun säätää niin onko ne löysimmillään sillon kun on kiertäny sen ihan ala-asentoon vai ihan ylhäällä? jos joku tajus mitä tarkotin mutta kumminkin.

Jousien esijännityksen säätö tehdään niillä säätömuttereilla. Eli alhaalla on jäykin ja ylhäällä löysin.
Iskunvaimennuksen jäykkyyttä muutetaan öljyn viskositeetillä ja männän reikien määrällä/koolla.

Ja tuotahan käytetään ainoastaan maavaran säätämiseen.
Ei jousituksen kireyden säätöön.
Esikiristystä lisäämällä, eli ruuvaamalla kyseistä ruuvia iskarissa alaspäin, auton maavara nousee.
Ja tietysti nostamalla ruuvia ylöspäin, maavara laskee.
Jousen jäykkyys ei muutu yhtään mihinkään niin pitkään kun auton ulosjoustovaraa riittää.
Kun ulosjousto tulee tappiin asti ja ruuvia ruuvataan edelleen alaspäin niin tällöin toki jousitus jäykistyy, mutta jos autolla ajetaan ilman tippaakaan ulosjoustoa ja siis maavara säädettynä tappiin asti niin auto on aivan järkyttävä ajaa... Pitoa menetetään jne.
Mikäli jousitusta pitää saada jäykemmäksi niin tämä tapahtuu ainoastaan vaihtamalla tilalle jäykempi jousi tai iskarin geometriaa (kiinnityspaikkaa) muuttamalla.

rizardi

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 08.05.12 - klo: 19.00
Lainaus käyttäjältä: patikka - 08.05.12 - klo: 18.29
on ehkä vähän hölmö kysymys mutta: iskareita kun säätää niin onko ne löysimmillään sillon kun on kiertäny sen ihan ala-asentoon vai ihan ylhäällä? jos joku tajus mitä tarkotin mutta kumminkin.

Jousien esijännityksen säätö tehdään niillä säätömuttereilla. Eli alhaalla on jäykin ja ylhäällä löysin.
Iskunvaimennuksen jäykkyyttä muutetaan öljyn viskositeetillä ja männän reikien määrällä/koolla.
Onko multa mennyt jotain ohi?
Tarkoittaako jousien esijännityksen säätö iskarin ulkokehällä olevaa mutteria?
Omissa autoissa sillä säädetään maavaraa???

edit: HOKE ehti

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.05.12 - klo: 22.36
Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 08.05.12 - klo: 19.00
Lainaus käyttäjältä: patikka - 08.05.12 - klo: 18.29
on ehkä vähän hölmö kysymys mutta: iskareita kun säätää niin onko ne löysimmillään sillon kun on kiertäny sen ihan ala-asentoon vai ihan ylhäällä? jos joku tajus mitä tarkotin mutta kumminkin.

Jousien esijännityksen säätö tehdään niillä säätömuttereilla. Eli alhaalla on jäykin ja ylhäällä löysin.
Iskunvaimennuksen jäykkyyttä muutetaan öljyn viskositeetillä ja männän reikien määrällä/koolla.

Ja tuotahan käytetään ainoastaan maavaran säätämiseen.
Ei jousituksen kireyden säätöön.
Esikiristystä lisäämällä, eli ruuvaamalla kyseistä ruuvia iskarissa alaspäin, auton maavara nousee.
Ja tietysti nostamalla ruuvia ylöspäin, maavara laskee.
Jousen jäykkyys ei muutu yhtään mihinkään niin pitkään kun auton ulosjoustovaraa riittää.
Kun ulosjousto tulee tappiin asti ja ruuvia ruuvataan edelleen alaspäin niin tällöin toki jousitus jäykistyy, mutta jos autolla ajetaan ilman tippaakaan ulosjoustoa ja siis maavara säädettynä tappiin asti niin auto on aivan järkyttävä ajaa... Pitoa menetetään jne.
Mikäli jousitusta pitää saada jäykemmäksi niin tämä tapahtuu ainoastaan vaihtamalla tilalle jäykempi jousi tai iskarin geometriaa (kiinnityspaikkaa) muuttamalla.

Juu tuli pikkanen ajatuskatkos tuon jousen säädön vaikutuksen kans kun työn ohella äkkiseltään tuon kirjottelin...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

RCCRVETTE

en jaksanu alkaa kirjottaa RC piste osastolle mitään ku ei sitä kumminka kukaan kato, joten kirjotan nyt tähän ku joku tätä lukeekin. Onko RC piste enää toiminnassa ollenkaan kun ei enää edes nettisivuja ole? Konkkaan mennyt?
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

Heuli

Ei ole ollut enää vuoteen toiminnassa, Assoja myy Suomessa nykyään RCM.

RCCRVETTE

Aa joo ok. En oo RC juttuja harrastanu 3 vuoteen ja nyt taas päässy takas harrastukseen. Harmi että menny konkkaa. Sieltä aikoinaan TC5:nki ostin.
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

HLuomanen

#2379
Lainaus käyttäjältä: mcly - 07.05.12 - klo: 09.04
Hei !

Pystyykö tällä säätimellä ajamaan tuon Velineon 3500 moottorin kanssa mikä tulee esimerkiksi 4x4 slässin tai 4x4 stampeden mukana? Tietääkö pitääkö jotian liittimiä yms vaihdella vai meneekö suoraan kiinni ? Lähinnä siis mitä pitäisi ottaa huomioon.

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_215&products_id=25297

ps. Kaverilta kun meni tuo Velineon VXL-3S ESC..


Varmaankin pystyy, mutta ylimitoitettu 1:8-krossarin "mörkö"-noparihan tuo on, eli ei Släshiin tai Stampedeen kannata lähteä ostamaan. 1:10 skaalalle tarkoitettu 60A nopari pitäis hyvin riittää. Burst-virta tuossa mörkössä on yli 900 A, riittäisi yllin kylllin Velineon-moottorille (10T) burst virta jotain 200-300A.

AVG12 koon johdot ja 3,5 mm kullatut naaras plugit noparin puolelle, niin ei tarvitse ruveta runtelemaan Velineon-moottorin erinomaisia johtoja.

Suomessa liikkeestä ostetulle VXL-3s:lle saattaa kyllä takuukin pelata, mutta ainakin viime kesänä homma kesti itselläni 3 kk.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

mcly

Kumpi näistä oli mahdollinen ?  :shocked:

Sensoriton ESC ja sensorillinen moottori

Sensorillinen ESC ja sensoriton moottori
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

jon.lindgren

Molemmat on mahdollisia.
Kaikki sensorittomat ESC:t toimivat sensorillisen moottorin kanssa.
Jotkut sensorilliset ESC:t eivät toimi sensorittoman moottorin kanssa. Tämä on aikas hölmöä, jos sensorin johto menee rikki ei auto enää kulje ollenkaan.

karvis82

#2382
magneetit irti.
mitä tämmöselle kannattas tehä? onko joku liima avuksi vai onko peli menetetty.

DESC410v2 - Tekin RX8- Tekin Pro4HD 4300
Madpilot.fi

Heuli

Jääkaappimagneettina tuo vielä menee, mutta jos haluat ajaa niin osta tilalle uusi roottori ja moottori on kuin uusi.

jon.lindgren

Velineonin magneetti liimattiin onnistuneesti. Ohjeet on täällä jossain ja kotiverstas.com palstalla. Niin ja kirjoitin ne myös ultimaterc.com palstalle. Hakua käyttöön :wink:

karvis82

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 11.05.12 - klo: 19.20
Jääkaappimagneettina tuo vielä menee, mutta jos haluat ajaa niin osta tilalle uusi roottori ja moottori on kuin uusi.

no johan osaa olla mulla tuuria näitten leikkikalujen kans. eikait se sit auta kun alkaa kattelemaan uutta ja laittaa samalla uudet laakerit. ( ei kellään sattus löytyy tekinin uutta palikkaa laukusta ni ei tarvis tilata kuusesta asti)
DESC410v2 - Tekin RX8- Tekin Pro4HD 4300
Madpilot.fi

RCCRVETTE

Lainaus käyttäjältä: karvis82 - 11.05.12 - klo: 19.33
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 11.05.12 - klo: 19.20
Jääkaappimagneettina tuo vielä menee, mutta jos haluat ajaa niin osta tilalle uusi roottori ja moottori on kuin uusi.

no johan osaa olla mulla tuuria näitten leikkikalujen kans. eikait se sit auta kun alkaa kattelemaan uutta ja laittaa samalla uudet laakerit. ( ei kellään sattus löytyy tekinin uutta palikkaa laukusta ni ei tarvis tilata kuusesta asti)


Joo ei kyl tollasesta moottorista tarvi hirveästi köyhtyä. Uus vaan tilaukseen  :wink:
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

karvis82

eniten tässä mietityttää et jos meen säästelemään ja kokoilen liimailla tolla Loctite 290:llä. ni millanen vaara tässä on saada lisä tuhoa aikaseks. esim polttaa tuo nopari. mut kiitos linkistä eipä sattunu googlella heti silmään tuo valeonin korjaus.
DESC410v2 - Tekin RX8- Tekin Pro4HD 4300
Madpilot.fi

jon.lindgren

Ei tossa kovin isoa riskiä ole. Noparille on melko sama pyöriikö moottorin akseli vai pelkkä magneetti. Virtaa kuluu paljon vähemmän jos pelkkä magneetti pyörii :smiley: että tuskin siitä mitään pahaa tapahtuu kun vian kuitenkin huomaa heti.

Ongelmaksi voi muodostua oikean aineen saanti. Pitänee tilata ulkomailta.

Meillä liimattu kone kesti noin vuoden ajot Slashillä. Satoja akullisia... Eikä liimaus pettänyt vaan vanhan kannun kyljet repesivät etupäästä.

karvis82

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 11.05.12 - klo: 21.17
Ei tossa kovin isoa riskiä ole. Noparille on melko sama pyöriikö moottorin akseli vai pelkkä magneetti. Virtaa kuluu paljon vähemmän jos pelkkä magneetti pyörii :smiley: että tuskin siitä mitään pahaa tapahtuu kun vian kuitenkin huomaa heti.

Ongelmaksi voi muodostua oikean aineen saanti. Pitänee tilata ulkomailta.

Meillä liimattu kone kesti noin vuoden ajot Slashillä. Satoja akullisia... Eikä liimaus pettänyt vaan vanhan kannun kyljet repesivät etupäästä.
pitää miettiä. itse järkeilin et jos liimaus pettää ni magneetit voi pahimmallaan jossain hypys liikahtaa ja napata palan sensoreista. ja jos se pala tekasee vaikka sekunnin kunnon oikosen ni mitä se tuo tekinin rx8 tykkää siitä. kummiski kun 6s:llä välissä melko haipakkaa tuo meno voi olla. taidan suosiolla laittaa uutta tulemaan. kiitos ajatuksista kaikille
DESC410v2 - Tekin RX8- Tekin Pro4HD 4300
Madpilot.fi

väinö

Mitä ainetta tonne diffiin kannattas laitaa kun haluun sen ihan lukkoon? Kakskomponenttiliimaa?
Kohta varmaan sulaa se kotelo siitä ympäriltä ku kuumenee kitkasta niin paljo :tongue:

karvis82

kova kynttilän tali pelaa ainaki laiskoissa paskoissa ja pystyy vielä purkaa jos haluaa.
DESC410v2 - Tekin RX8- Tekin Pro4HD 4300
Madpilot.fi

vihku

Väljääntyykö nitromoottori nopeammin jos pakoputkessa kiertää enemmän ?
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

lassii

Lainaus käyttäjältä: vihku - 12.05.12 - klo: 16.07
Väljääntyykö nitromoottori nopeammin jos pakoputkessa kiertää enemmän ?

Mitähän sä kierrätät sielä pakoputkessa?
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf


RCCRVETTE

Lainaus käyttäjältä: väinö - 12.05.12 - klo: 15.29
Mitä ainetta tonne diffiin kannattas laitaa kun haluun sen ihan lukkoon? Kakskomponenttiliimaa?
Kohta varmaan sulaa se kotelo siitä ympäriltä ku kuumenee kitkasta niin paljo :tongue:

Osta suoraan vaan Spooli niin ei tarvi mitään kikkailua.
3Racing Sakura D4 Drift car, | HBX Basilisk Rock Crawler | Maverick Strada XB EVO S Brushless | SC DESC410V2

vihku

Lainaus käyttäjältä: lassii - 12.05.12 - klo: 17.06
Lainaus käyttäjältä: vihku - 12.05.12 - klo: 16.07
Väljääntyykö nitromoottori nopeammin jos pakoputkessa kiertää enemmän ?

Mitähän sä kierrätät sielä pakoputkessa?


Pakokaasua :cool:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: vihku - 12.05.12 - klo: 21.11
Lainaus käyttäjältä: lassii - 12.05.12 - klo: 17.06
Lainaus käyttäjältä: vihku - 12.05.12 - klo: 16.07
Väljääntyykö nitromoottori nopeammin jos pakoputkessa kiertää enemmän ?

Mitähän sä kierrätät sielä pakoputkessa?


Pakokaasua :cool:

Selitäpäs uudestaan tuo kysymyksesi.
Eihän tuossa ole mitään tolkkua.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Neo RS - 12.05.12 - klo: 18.30
Voinko korvata tällä: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/XRAY-XRAY-Hardware/971060-SILICONE-O-RING-6x15-10-106635

Tämän: http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=01.ORG06&BildLopNr=01


Kiitokset etukäteen, ohjeistajalle.

Aika vaikea noilla tiedoilla sanoa yhtään mitään.
Eihän tuossa kyoshon O-renkaassa lue kokoa ollenkaan.
Jos se on samankokoinen kuin tuo Xray niin tottakai voi korvata tuolla.
Jos se on erikokoinen niin sitten ei  :huh:

tuplaesa1

Servon vaihto olis edessä Fluxiin
Onko harrastajalle mitään etua laittaa 7,4v voimaservo ja hommata siihen regulaattori vai laittaako ihan normi Savöxin SC-1256TG 20Kg servo ja ottaa noparin beciltä siihen virta?
Radiona on DX3S ja olen lukenut huonoja kokemuksia savöx + spektrum yhdistelmästä.

Mistä näitä regulaattoreita saa Suomesta?
Ja minkä servon minä tuohon mörköön laitan?
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-