Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Diese-listi

Villi veikkaus että servosaver löystynyt ja kulunut. Tutki ensimmäisenä se että palauttaako täysin keskelle?
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

*HOKE*

Eli keskitys palaa aina takaisin vastasuuntaan.

Tällaista olen itsekin pariin kertaan kokenut ja aina syy on ollut servossa.

Jos servosaverissa on väljää niin silloin ohjaus palautuu vajaaksi, tai ihan mihin tahansa, mutta tosiaan tuo että palautuu niinsanotusti yli... eli vasemmalle käännön jälkeen auto puoltaa oikeelle ja oikeelle käännön jälkeen puoltaa vasemmalle, johtuu servosta.
Ei servon rattaiden kulumisestakaan, vaan koko servo menee vaihtoon.

TeroP

Pitää tutkailla tuo servosaver vielä, josko siellä olisi jotain semmoista mihin voisi vaikuttaa. Jos ei, niin sitten ostoslistalle uutta servoa.

Hommahan on se, että auto tuli vähän eturengas edellä alas, ja servon kampi (vipuvarsi? millä nimellä tämä tunnetaan) hyppäsi servon hampailta täysin vinoon, eli ohjaus oli kokoajan täysin pohjassa oikealle. Irrotin kammen servon päästä ja annoin servon palautua keskelle, jonka jälkeen taas kiinnitin kammen servoon. Onnistuin kolhimaan autoa vielä toistamiseenkin, eli taas piti sitä kampea irrottaa ja säätää keskiasentoon kohdalleen.

Vähän luulen että ne vastapuolen hampaat ovat menneet siitä muoviosasta, eli taitaisi ainakin se mennä vaihtoon, jos ei sitten tosiaan koko servo.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

topcat

Osa on servosarvi (servohorn) ja kuulostaa tosiaan että siitä meni hampaat sileäksi. Koita toimiiko servo ilman sarvea. Jos toimii, todennäköisesti se on säästynyt ehjänä. servosarvia saa muovisena ja alumiinisena. Eri valmistajien servoissa on eri määrä hampaita akselissa, mikä pitää huomioida uutta sarvea hankkiessa.

*HOKE*

Jos vika on hampaissa/servosaverissa niin silloin ohjaus palautuu randomisti mihin huvittaa ja ohjauksessa on muutenkin epätarkkuutta.

Mutta jos tosiaan joka kerta palauttaa aina yli, eli vasemmalle käännöksestä kun päästää suoraksi niin jää puoltamaan oikealle, on nimenomaan servo sökö.

Useamman servon olen nähnyt tämän tekevän, varsinkin aikanaan kun ajettiin pienillä 1/18 autoilla.

Tuon näkee jopa servovartta katsomalla kuinka servo vain yksinkertaisesti palautuu keskiasennon yli.
Välillä saa keskittämään keskelle, mutta pääsääntöisesti aina palauttaa yli keskilinjan.


Ja kuten sanoin... jos servosaver/servovarsi on vioittunut niin ohjaus keskittyy minne lystää, eikä selvästi joka kerta yli keskilinjan, vaan yli tai ali tai mihin huvittaakaan.

TeroP

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.08.12 - klo: 10.30
Tuon näkee jopa servovartta katsomalla kuinka servo vain yksinkertaisesti palautuu keskiasennon yli.
Välillä saa keskittämään keskelle, mutta pääsääntöisesti aina palauttaa yli keskilinjan.
Mielestäni tuo servo ei ylipalauta, enemmänkin ihan kuin palautus jäisi hieman vajaaksi. Servo tuossa vehkeessä on siis hobbypron 6kg rimpula, joka ei ole kyllä missään vaiheessa vakuuttanut nopeudellaan tai tarkkuudellaan.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

*HOKE*

Etkös sä alkuun sanonu että nimenomaan kun kääntyy oikeelle ja suoristaa niin auto puoltaa vasemmalle???
Eli yli palauttaa...?

Mut jos tosiaan palauttelee sinnetänne niin sit on hyvin todennäköstä että on tosiaan vaan servovarressa/saverissa ongelmat varsinkin kun on jo päässy pyörähtämään.

Diese-listi

Jos siitä servovarresta on mennyt hampaat eli pääsee pyörimään akselilla ja ruuvi tiukassa niin tekee juuri noin jos servo kääntää liikaa. Eli ohjauslinkistö tökkää ennen kuin servo on saapunut raja-arvoon niin servo pyöräyttää vartta akselilla ja palautuessaan varsi menee yli keskirajan.

Itsellä on servosaverissa hieman väljää eli ns. v:n pohjalla on suora osuus niin tekee samaa mutta ei vielä haittaavasti.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

TeroP

#2918
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 29.08.12 - klo: 11.10
Etkös sä alkuun sanonu että nimenomaan kun kääntyy oikeelle ja suoristaa niin auto puoltaa vasemmalle???
Eli yli palauttaa...?

Mut jos tosiaan palauttelee sinnetänne niin sit on hyvin todennäköstä että on tosiaan vaan servovarressa/saverissa ongelmat varsinkin kun on jo päässy pyörähtämään.
Joo, eli ainoastaan ajaessa tekee tuota.

Jos auto on paikallaan (tai nostan keulan ilmaan), ei renkaat näyttäisi ylipalautuvan kun vääntää rattia suuntaan tai toiseen ja päästää irti.

EDIT:

Kyllä tuossa hieman klapia tuntuisi olevan, tosin mielestäni äärimmäisen vähän, mutta ei tuo varsi yhtä "tiukka" ole kuin ennen.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Hyrsleri

Voisiko syy olla heikko servo? Itsellä oli joskus sama ongelma futaban 3003 (muistaakseni) kanssa. Ei vaan voima riitä palauttamaan ajaessa.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

*HOKE*

eihän ongelmana ollut palauttaminen vaan että auto puoltaa kääntämisen jälkeen vastakkaiseen suuntaan.

Joo... Voihan vika tosiaan olla siinäkin että servo tosiaan pyörähtää varressa pykälän yli.
En taas osannut ajatella ettei tätä asiaa olisi kokeiltu.

Pistä sähköt päälle ja käännä kädellä renkaita keulan ollessa ilmassa. Jos servovarsi muljahtaa yli niin siinähän se vika silloin on.
Ja samalla selviää sekin onko vika servosaverissa... Näkeehän sen sillon jo silmilläkin mistä kohtaa antaa periksi ja jää vinoon.

TeroP

Ainakin yksi asia on varmaa: tulin juuri ajelemasta ja servovarren muovihampaat eivät enää pidä ollenkaan, eli melkein mistä vaan pikkupompusta renkaat menee vinoon. Eipä siinä mitään, varaosat tilattu. Muoviosat...
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Tzei

Onko millään liikkeellä Losin varaosia Suomessa hyllyssä vai pitääkö tilata kaikki itse jenkeistä? Suosisin kyllä kotimaista jos sais nopeammin lähempää.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: Tzei - 29.08.12 - klo: 23.18
Onko millään liikkeellä Losin varaosia Suomessa hyllyssä vai pitääkö tilata kaikki itse jenkeistä? Suosisin kyllä kotimaista jos sais nopeammin lähempää.

https://sabe.fi/hobby/index.php?mfgid=150&order_id=WO1346271584&grpid=3901
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

vihku

Mites sais noi polttomoottorin laakerit helpoiten irti??
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

RoddeR

Pura moottori ja lämmitä lohko kunnolla kuumailmanpuhaltimella ja sitten kopautat laakerit irti esim. jotain puulevyä vasten.
Kyosho, elämäni auto.

vihku

Moottori purettu ja sitä keittelen tässä parhaillaan ja takalaakerin sain jo irti mutta toi etu laakeri ei lähe millään.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Riku.F

Kokeileppa tuurnalla takakautta napauttaa..
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

vihku

Mitä tarkoittaa tuurna ??
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

jucca

Aika yleinen työkalu mutta tuossa kuitenkin linkkiä google kuviin. ...Ja näköjään jotain pärstä ym. kuvia jotka ei liity aiheeseen  :grin:

http://www.google.fi/search?q=tuurna&hl=fi&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=02w_UJC7Ieba4QT__oBQ&sqi=2&ved=0CCoQsAQ&biw=1280&bih=685

vihku

No eipä tuollaista löydy.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

jucca

Käy myös joku sopiva metalliputki tai muu vastaava, tai vaikka pitkä ruuvimeisseli. Mitä nyt sattuu kotoa löytymään, kunhan varoo ettei lohkoa telo.

vihku

No ei sitä saa irti mitenkään takaa päin kun ovat laakerin kanssa samalla tasolla.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Riku.F

siis etu vai taka? etupuolelle tulee vauhtipyörä ja kytkin. ja kyllä siellä etulaakerin takana yleensä on tilaa sen verran että pystyy sopivalla työkalulla sen laakerin pois lyömään. Mikä kone on kyseessä?
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

*HOKE*

Etulaakerin takana tosiaan on hyvinkin tilaa, koska kampiakseli ja etulaakerin sisäreikä ovat hyvinkin eri kokoiset.

Veikkaampa että on vaan mennyt laakerit sekaisin, eli varmaan etulaakeri on jo irti, koska sehän on aina huomattavasti löysemmässä, ja takalaakeri edelleen paikallaan.
Takalaakeria ei tosiaan pääse sisäkautta napauttamaan oikein millään, ja laakeri on vieläpä monesti hyvinkin tiukassa ettei aina kotikonstein irti saa.

Jos hirveä hätä on laakeri saada pois, eikä onnistu ja uudet laakerit odottaa pöydällä asentamista niin lähettää osat mulle niin voin vaihtaa ja laittaa koneen kasaan.
Löytyy oikea työkalu hommaan eikä vie mun ajasta paria minuuttia enempää.

vihku

Etu laakeri on kiinni eli se vauhtipyörän puolinen laakeri ja se ei lähe siiä millään ja moottori on hpi nitro star 18 ss.
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

*HOKE*

Kummallista että etulaakeri on tiukassa.

No mutta kuten sanoin... Koneen saa lähettää mulle mikäli apuja haluaa.

Jos kiinnostaa niin pistä yksityisviestiä.

TeroP

Mainitaan nyt vielä täälläkin, eli tuo ongelma kääntymisen jälkeen  toiseen suuntaan oli kiinni servohornin hampaista. Kun olin jo tilannut servon+hornin niin uskalsin pistää hieman teollisuusliimaa servon hampaisiin ja hornin siihen päälle, niin johan pitää auton taas suorassa.

Ei varmaan kestävin ratkaisu, eikä järkevin jos hornia pitää repiä irti. En tietysti olisi näin tehnytkään, jos en olisi varaosia tilannut aikaisemmin, mutta pitihän se testata. Nyt on kokemusta taas lisää ja voi neuvoa toisia samaisessa tilanteessa testaamaan hornin vaihtoa, ennen kuin vaihtaa servon.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

lassii

Lainaus käyttäjältä: vihku - 30.08.12 - klo: 15.24
Mites sais noi polttomoottorin laakerit helpoiten irti??

Laita motti uuniin 200 asteeseen vaikka puoleks tunniks ja sitte kokeilet naputella irti. Itellä lähti tollee todella helposti. Mutta kannattaa tehä tää kun ei oo ketään muuta kotona, muuten saattaa tulla sanomista  :grin:
Kyosho Inferno 7.5, MFR, DST, Acme Werewolf

transewaves

mitäs akkuja noissa hehkulaitteissa käytetään pääsääntöisesti?
joku vanha lyhyt punanen jp hehku kyseessä,ostettu aikoinaan lentokoneen hehkuttamiseen.
eli ladatakko nimh vai nicd toiminnolla,alkuperäisen laturin söi kissa.
TeamC tr2(monster),Losi MicroT,HbGTE8,DESC410v2
T-Maxx (brushless mod) --->Drunk Maxx