Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

Mölli

Lainaus käyttäjältä: nyyppä99 - 18.07.14 - klo: 18.32
Vähä tyhmä kysymys mutta kuinka usein niitä vetoakseleiden päitä pitää rasvata uudestaan?   :shocked:

Ennen jokaista ajopäivää. Ja tietenkin hiekat ja muut möhnät pois.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

kiisseli

Morjens! Onko kellään tietoa kuinka pitkä moottori Team C T8TE autoon todellisuudessa mahtuu?
TeamC T8TE V2

tulijyrä

Oliko täällä jossain buggyn alustan säätöön liittyvää aihetta?
Ei tarttunut haulla mitään järkevää.  :undecided:
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Pellefant

Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 20.07.14 - klo: 10.08
Oliko täällä jossain buggyn alustan säätöön liittyvää aihetta?
Ei tarttunut haulla mitään järkevää.  :undecided:
http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html Tuolta löytyy jotain tietoa. Ja sit jos halut jotain aihetta ni pitäs varmaa kysellä sen sun auton omasta ketjusta.
Eiku menoks...

tulijyrä

Lainaus käyttäjältä: Pellefant - 20.07.14 - klo: 10.16
Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 20.07.14 - klo: 10.08
Oliko täällä jossain buggyn alustan säätöön liittyvää aihetta?
Ei tarttunut haulla mitään järkevää.  :undecided:
[url=http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html]http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html [/URL] Tuolta löytyy jotain tietoa. Ja sit jos halut jotain aihetta ni pitäs varmaa kysellä sen sun auton omasta ketjusta.
Thänks, ei siis mitään uutta.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

tulijyrä

Jatkan tässä kun asia ei liity suoranaisesti autoon.
Katselin set up stationia bugyn säätöön, pitääkö ostaa hudy vai kelpaako joku halvempi?
Tuleeko kaikki tarvittava mukana vai täytyykö jotain ostaa erikseen?
8.2E-Tron. *ajossa taas*

MiG-77

Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 20.07.14 - klo: 10.36
Lainaus käyttäjältä: Pellefant - 20.07.14 - klo: 10.16
Lainaus käyttäjältä: tulijyrä - 20.07.14 - klo: 10.08
Oliko täällä jossain buggyn alustan säätöön liittyvää aihetta?
Ei tarttunut haulla mitään järkevää.  :undecided:
[url=http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html]http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/saato/setup.html [/URL] Tuolta löytyy jotain tietoa. Ja sit jos halut jotain aihetta ni pitäs varmaa kysellä sen sun auton omasta ketjusta.
Thänks, ei siis mitään uutta.

Tuossa on myös tuollainen perus guide jota voi soveltaa oman auton kanssa:

http://www.hudy.net/xhudy/showfile.php?file_id=692&crt=e555ebe0ce426f7f9b2bef0706315e0c

lameli

Miten nuo nopari ja akku (lipo) hommat menee, kun minulla on säätimenä harjaton 100A niin voinko käyttää esim 80C/40C 5200mAh 7.4V akku tässä? Onko näihin jotain nyrkkisääntöä akku+säädin hankintoja tehdessä. Moottori on harjaton 10,5 1000kV.

RC Joacim

moi millä saan kuusiokoloavaimen pään (pyöreä pää) poisn ruuvista kun se kura katkes? kiitos etu käteen vastaajile

Pellefant

Lainaus käyttäjältä: lameli - 20.07.14 - klo: 21.05
Miten nuo nopari ja akku (lipo) hommat menee, kun minulla on säätimenä harjaton 100A niin voinko käyttää esim 80C/40C 5200mAh 7.4V akku tässä? Onko näihin jotain nyrkkisääntöä akku+säädin hankintoja tehdessä. Moottori on harjaton 10,5 1000kV.
Mikä nopari kyseessä. Pitäisi jossain lukea monta kennos kestää. 2s eli kaksi kennoa antaa tuon 7.4V. Eli voit käyttää tuota 7.4V akkua jos nopari kestää 2S lipoja.
Eiku menoks...

lameli

Lainaus käyttäjältä: Pellefant - 20.07.14 - klo: 23.26
Lainaus käyttäjältä: lameli - 20.07.14 - klo: 21.05
Miten nuo nopari ja akku (lipo) hommat menee, kun minulla on säätimenä harjaton 100A niin voinko käyttää esim 80C/40C 5200mAh 7.4V akku tässä? Onko näihin jotain nyrkkisääntöä akku+säädin hankintoja tehdessä. Moottori on harjaton 10,5 1000kV.
Mikä nopari kyseessä. Pitäisi jossain lukea monta kennos kestää. 2s eli kaksi kennoa antaa tuon 7.4V. Eli voit käyttää tuota 7.4V akkua jos nopari kestää 2S lipoja.


Spin Super Brushless LRP

Voltage input    7.2 - 14.8V (2S - 4S LiPo)
Rated current    100A/phase
Typical voltage drop @20A    0.022V/phase
Dimensions    36 x 38.5 x 22mm
Weight (without wires)    32g
Recommended motor limit    over 9.5T

Pellefant

Lainaus käyttäjältä: lameli - 21.07.14 - klo: 17.45
Lainaus käyttäjältä: Pellefant - 20.07.14 - klo: 23.26
Lainaus käyttäjältä: lameli - 20.07.14 - klo: 21.05
Miten nuo nopari ja akku (lipo) hommat menee, kun minulla on säätimenä harjaton 100A niin voinko käyttää esim 80C/40C 5200mAh 7.4V akku tässä? Onko näihin jotain nyrkkisääntöä akku+säädin hankintoja tehdessä. Moottori on harjaton 10,5 1000kV.
Mikä nopari kyseessä. Pitäisi jossain lukea monta kennos kestää. 2s eli kaksi kennoa antaa tuon 7.4V. Eli voit käyttää tuota 7.4V akkua jos nopari kestää 2S lipoja.


Spin Super Brushless LRP

Voltage input    7.2 - 14.8V (2S - 4S LiPo)
Rated current    100A/phase
Typical voltage drop @20A    0.022V/phase
Dimensions    36 x 38.5 x 22mm
Weight (without wires)    32g
Recommended motor limit    over 9.5T

Eli tuo säädin toimii siis 7,2-14.8 voltilla joka tarkoittaa 2-4 kennoista LiPo akkua (2S-4S). Eli tuo akku minkä ilmoitit pitäisi toimia tuossa noparissa.
Eiku menoks...

eSATA

Säätimen kannalta akkua valitessa oleellista on akun jännite.Akun C-arvolla on merkitystä moottorin tehon tarpeen mukaan.
Cannondale Scalpel Team Replica

mr lazer

Lainaus käyttäjältä: RC Joacim - 20.07.14 - klo: 22.32
moi millä saan kuusiokoloavaimen pään (pyöreä pää) poisn ruuvista kun se kura katkes? kiitos etu käteen vastaajile

Siis jäikö se avaimen kärki sinne sisään? Jos jäi niin koputtelemalla jollain tai sitten vääntää vaikka pihdeillä sen ruuvin auki (kokemusta samasta ja ite sain koputtelemalla)
Kaiken saa käyntiin,se on sitten eri asia miten.. Kyoshot on sitten oma lukunsa..

nyyppä99

Kasasin tossa vähäaika sitten uuden auton ja katoin että alla olevan linkin osassa on pieni ruuvi ja ohjekirjassa käsketään laittaan siitä reiästä jotain öljyä niin mitäs öljyä siihen pitäs laittaa?
http://www.amain.com/product_info.php/cPath/5321_1_25_1480_2801/products_id/246348/n/Mugen-Seiki-Front-Hub-Carrier-Set

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: nyyppä99 - 23.07.14 - klo: 17.26
Kasasin tossa vähäaika sitten uuden auton ja katoin että alla olevan linkin osassa on pieni ruuvi ja ohjekirjassa käsketään laittaan siitä reiästä jotain öljyä niin mitäs öljyä siihen pitäs laittaa?

Iskari tai diffiöljy käy (silikonipohjaiset siis), tavallinen mineraliöljy haurastuttaa muovia joten sitä ei kannata laittaa.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

nyyppä99

Ok. Kiitos paljon!

Master Calgar

Tässä noin talvikautta mietiskellessäni tuo M4-10 alkoi hieman kiinnostaa tuohon corrien ohelle...

Mutta vähän tuossa kun lueskelin kilpailijoiden kanavaa, alkoi mennä pää pyörälle  :embarrassed:

Lähinnä tuosta moottorista ja noparista kyselisin: Onko tuossa M4-10 luokassa jotain moottorirajoituksia (lueskelin AKK:n säännöstöä, sieltä rajoitukset moottorin fyysisille mitoille, käämien määrää ei rajoitettu kumminkaan?), eli siis jotain viri- tai stanuluokkia nyt sitten olemassa? Vai saako koneeksi valita minkä tahansa näkee parhaaksi ja sitten vaan ajetaan kaikki samassa muiden pikkubuggyjen kanssa?  :tongue:

Lisäksi: miten paljon talvikaudella (varsinkin) noita kisoja M4-10 luokkaan on? Eli onko tuommoisen auton hankkiminen kannattavaa, jos tahtoo ajaa kisaa, vai onko corrit suositumpia? Mihinkään ulkomaille en nyt kisaamaan olisi edes lähdössä, eli ihan Suomen ympyröistä kyse.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

el_guido

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 29.07.14 - klo: 03.11
Tässä noin talvikautta mietiskellessäni tuo M4-10 alkoi hieman kiinnostaa tuohon corrien ohelle...

Mutta vähän tuossa kun lueskelin kilpailijoiden kanavaa, alkoi mennä pää pyörälle  :embarrassed:

Lähinnä tuosta moottorista ja noparista kyselisin: Onko tuossa M4-10 luokassa jotain moottorirajoituksia (lueskelin AKK:n säännöstöä, sieltä rajoitukset moottorin fyysisille mitoille, käämien määrää ei rajoitettu kumminkaan?), eli siis jotain viri- tai stanuluokkia nyt sitten olemassa? Vai saako koneeksi valita minkä tahansa näkee parhaaksi ja sitten vaan ajetaan kaikki samassa muiden pikkubuggyjen kanssa?  :tongue:

Lisäksi: miten paljon talvikaudella (varsinkin) noita kisoja M4-10 luokkaan on? Eli onko tuommoisen auton hankkiminen kannattavaa, jos tahtoo ajaa kisaa, vai onko corrit suositumpia? Mihinkään ulkomaille en nyt kisaamaan olisi edes lähdössä, eli ihan Suomen ympyröistä kyse.

M4-10 luokassa ei ole moottorirajoituksia, suosituimpia taitaa olla 6.5T-8.5T.
S4-10 luokassa saa ajaa 10.5T-17.5T koneilla.

Viime talvena winter jump sarjassa tais olla 7 osakilpailua joten varmasti saa kisata riitävästi, todella suosittu sarja joten yksin ei tarvii ajaa  :azn:
Team associated B6.2D

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: el_guido - 29.07.14 - klo: 09.25
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 29.07.14 - klo: 03.11
Tässä noin talvikautta mietiskellessäni tuo M4-10 alkoi hieman kiinnostaa tuohon corrien ohelle...

Mutta vähän tuossa kun lueskelin kilpailijoiden kanavaa, alkoi mennä pää pyörälle  :embarrassed:

Lähinnä tuosta moottorista ja noparista kyselisin: Onko tuossa M4-10 luokassa jotain moottorirajoituksia (lueskelin AKK:n säännöstöä, sieltä rajoitukset moottorin fyysisille mitoille, käämien määrää ei rajoitettu kumminkaan?), eli siis jotain viri- tai stanuluokkia nyt sitten olemassa? Vai saako koneeksi valita minkä tahansa näkee parhaaksi ja sitten vaan ajetaan kaikki samassa muiden pikkubuggyjen kanssa?  :tongue:

Lisäksi: miten paljon talvikaudella (varsinkin) noita kisoja M4-10 luokkaan on? Eli onko tuommoisen auton hankkiminen kannattavaa, jos tahtoo ajaa kisaa, vai onko corrit suositumpia? Mihinkään ulkomaille en nyt kisaamaan olisi edes lähdössä, eli ihan Suomen ympyröistä kyse.

M4-10 luokassa ei ole moottorirajoituksia, suosituimpia taitaa olla 6.5T-8.5T.
S4-10 luokassa saa ajaa 10.5T-17.5T koneilla.

Viime talvena winter jump sarjassa tais olla 7 osakilpailua joten varmasti saa kisata riitävästi, todella suosittu sarja joten yksin ei tarvii ajaa  :azn:

Hyvä tietää  :smiley:

Onko tuossa S4-10 ja M4-10 erona lähinnä siis tuo, että jälkimmäinen on SM luokka ja ensimmäinen jonkunasteinen stanu tms, missä nollaennakkosäätimet käytössä? Toisinsanoen, kumpi noista olisi parempi kuskille, joka ei ole kymppikrossilla ajanut vielä metriäkään ja sisäradoista (tosiaan talvikautta ajatellen) kokemusta on vain touring-puolelta kahdesta ajelusta ja yhdestä corrikisasta  :tongue:

En nyt meinaa sitä, ettenkö uskaltaisi kovatasoiseen jengiin lähteä ajelemaan, vaan lähinnä sitä, kumpaan kannattaa sitten mahdollisesti moottoria alkaa katselemaan, että pääsee varmasti ajelemaan.
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Henripit

Tuli tässä mieleen, että mihin ihmeeseen kisoissa tarvitaan erikseen mekaanikkoa? Miksi kuski ei itse huolla autoa kun ei sillä kuitenkaan ajaa pysty kesken huollon?

vihku

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 29.07.14 - klo: 13.18
Lainaus käyttäjältä: el_guido - 29.07.14 - klo: 09.25
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 29.07.14 - klo: 03.11
Tässä noin talvikautta mietiskellessäni tuo M4-10 alkoi hieman kiinnostaa tuohon corrien ohelle...

Mutta vähän tuossa kun lueskelin kilpailijoiden kanavaa, alkoi mennä pää pyörälle  :embarrassed:

Lähinnä tuosta moottorista ja noparista kyselisin: Onko tuossa M4-10 luokassa jotain moottorirajoituksia (lueskelin AKK:n säännöstöä, sieltä rajoitukset moottorin fyysisille mitoille, käämien määrää ei rajoitettu kumminkaan?), eli siis jotain viri- tai stanuluokkia nyt sitten olemassa? Vai saako koneeksi valita minkä tahansa näkee parhaaksi ja sitten vaan ajetaan kaikki samassa muiden pikkubuggyjen kanssa?  :tongue:

Lisäksi: miten paljon talvikaudella (varsinkin) noita kisoja M4-10 luokkaan on? Eli onko tuommoisen auton hankkiminen kannattavaa, jos tahtoo ajaa kisaa, vai onko corrit suositumpia? Mihinkään ulkomaille en nyt kisaamaan olisi edes lähdössä, eli ihan Suomen ympyröistä kyse.

M4-10 luokassa ei ole moottorirajoituksia, suosituimpia taitaa olla 6.5T-8.5T.
S4-10 luokassa saa ajaa 10.5T-17.5T koneilla.

Viime talvena winter jump sarjassa tais olla 7 osakilpailua joten varmasti saa kisata riitävästi, todella suosittu sarja joten yksin ei tarvii ajaa  :azn:

Hyvä tietää  :smiley:

Onko tuossa S4-10 ja M4-10 erona lähinnä siis tuo, että jälkimmäinen on SM luokka ja ensimmäinen jonkunasteinen stanu tms, missä nollaennakkosäätimet käytössä? Toisinsanoen, kumpi noista olisi parempi kuskille, joka ei ole kymppikrossilla ajanut vielä metriäkään ja sisäradoista (tosiaan talvikautta ajatellen) kokemusta on vain touring-puolelta kahdesta ajelusta ja yhdestä corrikisasta  :tongue:

En nyt meinaa sitä, ettenkö uskaltaisi kovatasoiseen jengiin lähteä ajelemaan, vaan lähinnä sitä, kumpaan kannattaa sitten mahdollisesti moottoria alkaa katselemaan, että pääsee varmasti ajelemaan.
M4-10 on siis SM tasoinen ja S4-10 on stanu luokka. Itse jos olisin tuossa tilanteessa niin menisin viriä ajamaan. Ajamaan pääset varmasti valitsen kumman tahansa  :wink: !
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

Master Calgar

Kiitoksia tiedosta  :laugh:

Eiköhän siis talvikaudelle koiteta lähteä isojen poikien matkaan M4-10 luokkaan, jos tuosta jonkun auton tulee sinne hankittua  :tongue:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

mikari

Vaikka et kysy niin 2WD buggy on ollut itselle suuri positiivinen yllätys (verrattuna corriin tai mihin tahansa luokkaan). Ulkona saviradalla. Helppoa ja kyllä kulkee, loikatkin ihan miehekkäitä, ei jätä kylmäksi. Spinnailun määräkin on selkeesti vähentynyt kun on yrittänyt säätää sekä kaasusormea että autoa. Renkailla on toki merkitystä, onneksi ne ei ole järjettömän hintaisia. Auton rakenteellinen yksinkertaisuus ehdotonta plussaa. Pystyy ajamaan myös 4WD autojen seassa ihan hyvin. Tietty sitä kivempi ajaa mitä paremmassa kunnossa rata (ja kasteltu) mutta niin on melkein kaikkien luokkien kanssa.
Kiitos 20 vuodesta!

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 29.07.14 - klo: 16.57
Vaikka et kysy niin 2WD buggy on ollut itselle suuri positiivinen yllätys (verrattuna corriin tai mihin tahansa luokkaan). Ulkona saviradalla. Helppoa ja kyllä kulkee, loikatkin ihan miehekkäitä, ei jätä kylmäksi. Spinnailun määräkin on selkeesti vähentynyt kun on yrittänyt säätää sekä kaasusormea että autoa. Renkailla on toki merkitystä, onneksi ne ei ole järjettömän hintaisia. Auton rakenteellinen yksinkertaisuus ehdotonta plussaa. Pystyy ajamaan myös 4WD autojen seassa ihan hyvin. Tietty sitä kivempi ajaa mitä paremmassa kunnossa rata (ja kasteltu) mutta niin on melkein kaikkien luokkien kanssa.

Jotenkin mä luulen, et käy niin, että talliin tulis tuuppikrossarikin, jos ensin lähtee nelkkua ajelemaan. Niin kävi corrienkin kanssa  :grin:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

el_guido

Lainaus käyttäjältä: Henripit - 29.07.14 - klo: 15.40
Tuli tässä mieleen, että mihin ihmeeseen kisoissa tarvitaan erikseen mekaanikkoa? Miksi kuski ei itse huolla autoa kun ei sillä kuitenkaan ajaa pysty kesken huollon?

Lähinnä polttiskisoissa tarvii mekaanikon joka hoitaa tankkaukset, kilpailussa kuljettaja ei saa poistua ajajakorokkeelta.  Sähköautoilla ajettaessa ei mekaanikon tarve ole välttämätön
Team associated B6.2D

kiisseli

Moro! Onko mahdollista että nopeudensäädin on liian heikkotehoinen jos servo toimii hetken aikaa ja hetken päästä kääntyy enään vaivaiset 2mm?
TeamC T8TE V2

4wdkanootti

Servo saa sähkönsä BEC-piiriltä. Sitä toimittaa useimmiten tosiaan nopari sivutoimenaan.
Aika usein ko toiminta ulkoistetaan, kun bec-virta ei riitä, tai jättää liikaa hukkalämpöjä muutenkin kuumalle noparille.
Ylikuumeneva servo saattaisi tuottaa samat oireet. Näin paikallistat:
4 sormipatteria sarjaan, vanhan servon johdosta ulkoinen ruokinta vastarille ja ohjausservolle, noparin johto irroitettuna. Sitten renkkaamaan ohjausta eestaas paikallaan.
Jos vika poistuu, se vaatii paremman virran antavan ulkoisen becin, ja punaisen johdon irti noppa-vastari liittimestä. Tämä estämään kahden becin toimiminen toisiaan vastaan. Vain yksi ruokkii.
Jos vika säilyy, on ohjauksen liikevastuksia, ja servoa tutkittava tarkemmin, tai uusittava jotain näistä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

kiisseli

Tämä selvä. Kiitos!
TeamC T8TE V2