Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Noobikysymykset

Aloittaja SlidSlide, 25.06.05 - klo: 21.48

rc autoilija

Mites tossa asso b44.3 autossa saa enemmän esim 50/50 kun nyt se on mielestäni 70/30. Diffit: 10k edessä 100k keskellä 5k takana. Kun perä lähtee niin mahdottoman helposti alta...

miksalo

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 12.04.15 - klo: 21.29
Lainaus käyttäjältä: Lazlo - 12.04.15 - klo: 21.13
Saako noilla ulko crossiradoilla ajaa monsteriautolla? Kovasti näyttää (videoiden perusteella) kaikki ajavan buggy mallisilla autoilla...??? Entä onko noi buggyt yleisimmin 1/8 vai 1/10 kokoisia? Sopiiko aloittelijalle paremmin 4 veto vai takaveto? Onko sähköpeli koskaan yhtä nopea kuin nitro?

Tämmösiä mietin... ostin pari viikko sit 1/8 sähkö savagen... ja alkaa kiinnostaan radalla ajo... kehtaako sillä mennä vai pitäskö ostaa sellanen buggy toiseks autoks ja jättää savage soramonttu ruovitteluihin...

Lyhyitä vastauksia...
Krossiradat on krossiautoille, ei monstereille. Näin yleensä.
Buggyjä on sekä 1:10 että 1:8 mittakaavassa. 1:10 ehkä hieman suositumpi.
Taka- vai neliveto on ihan siitä kiinni, mitä aiot autolla tehdä. Mene radalle katselemaan niin asia selkenee. Yleensäkin radalla saa hyviä neuvoja kun vaan uskaltaa kysyä.
Sähkö on nopeampi kuin nitro.
Savage ei ole rata-auto vaan monsteri...

Kyllä siellä krossiradalla saa ajaa myös monsteri autoilla. (Mutta ei bensa möhköillä)
Ainakin on ennen saanut.
Itsekin joskus savagella krossiradalla ajellut.
Hitaitahan nuo monsterit siellä kyllä ovat ja autoja menee ohi molemmin puolin.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

jon.lindgren

"Ulkokrossiradat löytyvät Vantaan Vauhtipuistosta, Myllykyläntie 6, lentokentän ja motocross-radan tuntumasta. Vauhtipuistossa on krossiradat M8-luokan nitro- ja sähköautoille, sähköautorata 1/10-kokoluokan krossareille ja SC-autoille, sekä asfaltti- ja sorapintainen rallycross-rata, jolla voi ajaa lähes millä tahansa rc-autolla."

Lainaus osoitteesta http://www.pksrca.fi/index.php/home/vantaan-vauhtikeskus
Jossain muualla ehkä toisin.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 14.04.15 - klo: 10.43
Mites tossa asso b44.3 autossa saa enemmän esim 50/50 kun nyt se on mielestäni 70/30. Diffit: 10k edessä 100k keskellä 5k takana. Kun perä lähtee niin mahdottoman helposti alta...

Lähteekö perä alta kiihdytettäessä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

rc autoilija

Kyllä, kiihdyttäessä lähtee.

Mölli

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 14.04.15 - klo: 12.54
Kyllä, kiihdyttäessä lähtee.

Kokeilisin vaikka puolittaa keskidiffin öljyn 100k=>50k. Onhan noparin punch jollain järkevän alhaisella tasolla?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

rc autoilija

Pitää kattoo asiaa.

temppa.kk

Mikä mahtaisi olla diffiöljyn sopiva jäykkyys ralliautoon jolla ajetaan asvaltilla ja hiekalla/soralla? Miel pikainen vastaus kun tänäiltana olis tarkoitus tilata.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: temppa.kk - 14.04.15 - klo: 19.38
Mikä mahtaisi olla diffiöljyn sopiva jäykkyys ralliautoon jolla ajetaan asvaltilla ja hiekalla/soralla? Miel pikainen vastaus kun tänäiltana olis tarkoitus tilata.
Riippu ihan autosta. Diffit ovat erilaisia eri merkeillä.

temppa.kk

No auto on tamiya XV-01pro. Eli perus ratasdiffit.

Japanaska

Mistä tietää että nopari on ookein kalibroitu 

jon.lindgren

Ei mistään. Paras tapa varmistaa asia on kalibroida uudelleen.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 14.04.15 - klo: 10.43
Mites tossa asso b44.3 autossa saa enemmän esim 50/50 kun nyt se on mielestäni 70/30. Diffit: 10k edessä 100k keskellä 5k takana. Kun perä lähtee niin mahdottoman helposti alta...

Paras tapa on valhtaa renkaat. Niiden vaihtaminen vaikuttaa auton säätöön yli 80%.
Perus sääntö on että sitä jäykempää keskidiffin rasva on sitä enemmän se antaa kiihdyttäessä voimaa myös takarenkaisille.
Mutta haittapuoliakin on.
Mutta kokeilemalla selviää.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Japanaska

Semmosta juttua lueskellut että lipo-akkuja ei saa ajaa tyhjäksi mitä tapoja on varmistaa ettei näin käy?

RoddeR

Tapoja on monia millä varmistaa ettei lipo mene liian tyhjäksi (alle 3.0v/kenno) tässä muutama: 1.noparista lipo cut-off säädetään joko 3.0 tai 3.2v. 2.jos huomaat että auto ei vastaa enää kaasuun samalla tavalla kun täyteen ladattuna eli ns. hyytyy niin lopeta ajaminen samantien koska aletaan olemaan erittäin lähellä 3.0v/kenno, olettaen että akku on kunnossa ja kaikki kennot balansoitu tasaan. 3.lipo hälytin joka alkaa piipittämään kun akun jännite menee hälyttimessä asetetun jännitten alle, tämä kytketään lipo-akun balansointi-liittimeen. Nämä tuli ensimmäisenä itsellä mieleen, varmaan muitakin tapoja joku keksii.
Kyosho, elämäni auto.

-SS-

Kysellääs, jos joku tietäs..

Castlen 1/8 harjaton moottori 2200kv poikkas etulaakeri.
Onko siihen saatavilla (erikseen) vain laakeria, jos, mistä?

Vai onko ainut vaihtoehto "repair kit":
http://www.dmmodel.it/motor-repair-kits-mamba-1-8-neu-castle-1515-2200kv-motors-6788.html

Jos joku tietää, niin kertoilkaas.

Kiitos.

topcat

Boca bearings niminen pulju ainakin myy 2200 kv castleen lakuja. Löytyy jopa vaihtoehtoja teräksisestä keraamiseen. Hinta tosin on aika kohtuuton pelkälle laakerille...

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: -SS- - 20.04.15 - klo: 19.59
Kysellääs, jos joku tietäs..

Castlen 1/8 harjaton moottori 2200kv poikkas etulaakeri.
Onko siihen saatavilla (erikseen) vain laakeria, jos, mistä?

Vai onko ainut vaihtoehto "repair kit":
http://www.dmmodel.it/motor-repair-kits-mamba-1-8-neu-castle-1515-2200kv-motors-6788.html

Jos joku tietää, niin kertoilkaas.

Kiitos.

Helpoin tapa on mitata laakeri ja etiä vastaava. Mutta nyt hetken googlettelulla löyty laakerin tyyppi eli SMR625C niin löytyyhän noita vaikka mistä.

Esim keraamista metallisuojattua joka sopii
http://fi.eurorc.com/product/6663/eurorc-kuulalaakeri-5x16x5mm-keraaminen-2
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Terosa

Lipohälyttimien toiminnasta sen verran kysyttävää, että kuuluuko sen piipata kun laittaa kaasun pohjaan hetkellisesti? Akkuna on 2s 1800 mha, ja olen lataillut sitä balansoivalla laturilla. Ja autona harjaton versio LRP:n s10 blastista. Jos ajaa esim hiekalla niin ei piippaa mut nurmikolla piippaa. Jos varovaisesti kiihdyttelee niin ei mitään ongelmia..

jon.lindgren

Piippaus johtuu akun jännitteen romahtamisesta. Eli kuuluu piipata.
2s 1800mah akku on ihan liian pieni 1:10 autoon oli C-arvo mitä vaan. Tai no crawleriin sopii...
Lääkkeenä on isomman akun osto. Tarkista moottorin teho ja siitä voit helposti laskea minkä kokoinen akun pitää olla.
Akun C-arvo on kapasiteetin kerronnainen ja kertoo kuinka suuren purkuvirran akku antaa teoriassa. Oikeat luvut ovat yleensä hieman pienemmät.

Miksu L

Kannattaa akkua ostaessa valita aina suurin mahdollinen purkuvirta, näin saat tehoa enemmän kun ei jännite pääse kyykkäämään niin paljon.

Terosa

Eli vaikka akussa olisi 35c ja 1800 mha niin siltin esim 20c 5000 mha olisi parempi?

Miksu L

Lainaus käyttäjältä: Terosa - 21.04.15 - klo: 16.33
Eli vaikka akussa olisi 35c ja 1800 mha niin siltin esim 20c 5000 mha olisi parempi?
Kyllä, eli tuosta 20C 5000mAh akusta saat otettua jatkuvasti 100A virtaa. Akkukohtaisen purkuvirran saat kertomalla akun kapasiteetin C arvolla. Eli tässä tapauksessa 20*5000. Sitä en osaa sanoa riittääkö akun purkuvirta kyseiselle autolle, viisaammat osaa varmaan siihen vastata. :)

Terosa

Kiitos avusta.. se selviää todennäköisesti huomenna että riittääkö kunhan saan ladattua tuon uuden akun.. :cool:

Master Calgar

Tämmöinen tiedustelu, että onkos nuo iskari ja diffiöljyt samaa kamaa, mutta vaan eri viskositettia? Kyselen siksi, että sopiiko joku kohtalaisen kevyt diffiöljy iskareihin, jos haluan saada niistä vähän jähmeämmät kuin esim 8kymppisellä iskarimössöllä?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

rc autoilija

#4795
Mietin tossa että voiko asso b44.3 autoon soveltaa jonkin-näköisen toyota supra korin? Mitkä mitat korissa pitäs olla että sopii asso b44.3 autoon? Oisko tällänen passeli?http://www.hobbylinna.fi/tuote/toyota-supra-aero-body-(200mm)/17539/

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 25.04.15 - klo: 21.18
Mietin tossa että voiko asso b44.3 autoon soveltaa jonkin-näköisen toyota supra korin? Mitkä mitat korissa pitäs olla että sopii asso b44.3 autoon? Oisko tällänen passeli?http://www.hobbylinna.fi/tuote/toyota-supra-aero-body-(200mm)/17539/

Vähän jos viitsit autojen mittoihin perehtyä niin huomaat että crossi ja touring autot ovat ihan eri kokoisia...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Maxxi

Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 25.04.15 - klo: 15.31
Tämmöinen tiedustelu, että onkos nuo iskari ja diffiöljyt samaa kamaa, mutta vaan eri viskositettia? Kyselen siksi, että sopiiko joku kohtalaisen kevyt diffiöljy iskareihin, jos haluan saada niistä vähän jähmeämmät kuin esim 8kymppisellä iskarimössöllä?
Samaa kamaa ovat, eli 90 iskariöljy on jäykkyydessä yhtä lähellä 80 iskariöljyä kuin 1000 diffiöljyä. Tosin jos haluat jäykempää öljyä kuin 80 suosittelisin mielummin vähentämään iskarimännän reikien määrää  :wink:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Diese-listi - 25.04.15 - klo: 21.36
Lainaus käyttäjältä: rc autoilija - 25.04.15 - klo: 21.18
Mietin tossa että voiko asso b44.3 autoon soveltaa jonkin-näköisen toyota supra korin? Mitkä mitat korissa pitäs olla että sopii asso b44.3 autoon? Oisko tällänen passeli?http://www.hobbylinna.fi/tuote/toyota-supra-aero-body-(200mm)/17539/

Vähän jos viitsit autojen mittoihin perehtyä niin huomaat että crossi ja touring autot ovat ihan eri kokoisia...


Jos haluat krossiautoon henkilöauton korin päälle niin oma veikkaus että kamtec tekee niitä.
Kyselleppäs -NJ- kaverilta jos sillä on.
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Master Calgar

Lainaus käyttäjältä: Maxxi - 28.04.15 - klo: 14.16
Lainaus käyttäjältä: Master Calgar - 25.04.15 - klo: 15.31
Tämmöinen tiedustelu, että onkos nuo iskari ja diffiöljyt samaa kamaa, mutta vaan eri viskositettia? Kyselen siksi, että sopiiko joku kohtalaisen kevyt diffiöljy iskareihin, jos haluan saada niistä vähän jähmeämmät kuin esim 8kymppisellä iskarimössöllä?
Samaa kamaa ovat, eli 90 iskariöljy on jäykkyydessä yhtä lähellä 80 iskariöljyä kuin 1000 diffiöljyä. Tosin jos haluat jäykempää öljyä kuin 80 suosittelisin mielummin vähentämään iskarimännän reikien määrää  :wink:

Kiitoksia. Juu reikien määrän vähentämistä mietinkin, mutta ei ollut pakissa varakiekkoja mäntiin kun slässiä taas katukuntoon kaavailin  :tongue:
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]