Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Korin korkeus

Aloittaja Guru, 12.11.02 - klo: 15.40

Guru

Tuo on aika mielenkiintone muutos et autossa pitää olla 10mm maavara mittattaessa :|  Pääsee taas koreja laskee 5mm alas päin :) Onks kellää varmaa tietoo tästä ku näi tän muutoksen ohi mennen jossai saitissa..

Mr Cale

Siis touringrallissa on tuommoinen sääntö. Tavallisessa turistissa (ts-10 ja tj-10) ei tuollaista sääntöä ole ollut, enkä oikein jaksa uskoa, että olisi tulossakaan.

VesaK

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"enkä oikein jaksa uskoa, että olisi tulossakaan.
Tarkkana Mr Cale, ettet joudu epäsuosioon.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"enkä oikein jaksa uskoa, että olisi tulossakaan.
Tarkkana Mr Cale, ettet joudu epäsuosioon.
:?:

JesseT

Siis sehän on jo päätetty juttu, että se tulee Touring luokkiin.

Mr Cale

Jepjep. Sain tuosta Gurun kirjoituksesta hieman väärän käsityksen. Siis sääntöhän kuuluu näin: "Touring-luokissa katon minimikorkeus mitataan 10 mm maavaralla (sijoitetaan 10 mm mittapalat auton alustan alle mittauksen ajaksi)".  Eli ei sen maavaran täydy olla 10 mm. Vaan mitattaessa korin korkeutta auton alusta nostetaan tuolle korkeudelle.

mustavihannes

Toi on ihan hyvä sääntö, koska nyt käytännössä ongelma liian matalasta korista/autosta poistuu(wanhat parrat muistavat Andy'sin Stratuksen parin vuoden takaa). Toisaalta ei ole myöskään enää järkevää leikata koria älyttömän matalaksi, koska siipi ei nytkään saa ulottua kattolinjan yläpuolelle. Hyvä uudistus, siis!

Nappe

Siis, eihän korin leikkaus mitenkään vaikuta siiven korkeuteen katon suhteen :?:  :?:
Ellet laske koria kattoa laskemalla.
Helman korkeutta yleensä leikataan, jolloin takakontti jossa siipi on, pysyy samalla korkeudella kattoon nähden.

Eikä edes andys stratuksen kanssa pitäisi olla ongelmia päästä 115mm korkeuteen, ja nyt uudella säännöllä ilmeisesti päästään käytännössä 110mm korkeuteen sillä tuskin 10mm maavaralla ajeta touring-luokissa :)

Eri asia sitten on miten saat aikaan 110mm matalan korin/auton. Jo 115mm tuotti tuskaa :wink:

Hyvä sinänsä, ei tarvitse miettiä korin korkeutta kun säätää autoa, eli ihan hyvä uudistus...

Yippo

Ei oo kyllä hirveetä järkeä lähteä koria paljon laskemaan koska alkaa eturenkaat olla kiinni konepellissä mikä on huonompi homma kun pitäs vauhtia saada... Nykyäänikin tahtoo jo olla korit mustana eturenkaiden kohdalta...

Vihrea

mulla on kori iha musta eturenkaitte kohal  :|
Galant VR-4

KyPak

HUOMIO HUOMIO  :!:

Tuo korin korkeuden mittaamiseen tullut uusi sääntö koskee ainoastaan polttomoottoriautoja. Eli sähkötouringien korkeus mitataan kuten tähänkin asti (115mm auton ollessa pyörillään).

Tumppi

Lainaus käyttäjältä: "KyPak"HUOMIO HUOMIO  :!:

Tuo korin korkeuden mittaamiseen tullut uusi sääntö koskee ainoastaan polttomoottoriautoja. Eli sähkötouringien korkeus mitataan kuten tähänkin asti (115mm auton ollessa pyörillään).

Ja tämän vahvistan näin todeksi. Noudatamme edelleenkin EFRA sääntöä tuon suhteen ja koska ko. mittausmenetelmä ei tullut sähkötouringluokissa käyttöön, niin se ei silloin tule meilläkään käyttöön..

Asia tullaan vielä ilmoittamaan AKK:n virallisella tiedotteella, joka tulee ikävä kyllä vasta tammikuussa. Moista asiaa kun ei "hoksattu" tähän joulukuun tiedotteeseen oikaista.

Guru

Tosi hyvää toimintaa AKK. Onko pakko julkasta semmosta tietoo mikä ei kuitenkaa ole varmaa "virallisena" tietona!!!!! :evil:  Monet on jo ostanu tulevaa sarjaa varten korit ja ne on maalattu ja leikattu ja nyt niillä ei tee enää mitää :oops:  Koska aerodynamiikka ei toimi kun korit nostetaan ylös tämän hetkiseen korkeuteteen, kun ne leikattu aikaisemman säänön mukaisesti optimiksi. Leikkaukset on nyt aivan liaan korkealla! Kaikilla vielä jotka ajaa tosissaa on kisa koreja 2-5KPL, joten ei ole aivan pienestä raha määrästä kyse mikä meni hukkaan!

KIITOS AKK!!!!!

HURRAA HUUTO AKK:lle!!!

mustavihannes

no ehkä toi on vähän liioteltua, mut kuitenkin ihmeellistä katkosta tiedonkulussa....

Guru

No jaa.. Itellä meni kolme koria pilalle ja varmaa en oo ainut! :oops:

Teppo

Emmä ymmärrä.. mä en oo ainakaan viel saanut vuoden 2003 sääntökirjaa ja eikai 2002 kirjassa ollut sääntöä että autonalle laitettaisiin jotain 10mm paloja?

Guru

AKK-Motorsport lehdessä se oli julkistettu tulevaks sääntömuutokseks ja täällä netissä muistaakseni, en oo kyllä siitä varma!

Toke

AKK-Motorsportin numerossa 5/2002 (siis toiseksi uusimmassa) oli tämä sääntö ja siinä lukee vain että "Touring-luokissa katon minimikorkeus mitataan 10mm:n maavaralla (sijoitetaan 10 mm:n mittapalat auton alustan alle mittauksen ajaksi)." Eli auton minimikorkeus ei kaiketi muutu nykyisestä 115mm:stä. Jostain syystä auto vain on nostettava sentin korkeuteen mittauksen ajaksi.

Yippo

Mutta sehän ei nyt mene kuitenkaan noin vaan korin korkeus sähköluokissa mitataan kuten ennenkin. Ei pidä olla hätänen korien leikkomisessa. Sitäpaitti muutenkin pitäis maalata uudet korit kun pitää numerot saada kylkiin ja takalasiin nimi ja numero...

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Guru"
No jaa.. Itellä meni kolme koria pilalle ja varmaa en oo ainut!
On ollut kyllä varsin typerää ruveta leikkaamaan koreja tuon tiedotteen perusteella. Eihän säännössä edes sanota, mikä tuo korin minimikorkeus tuolla tavalla mitattuna olisi ollut :!:

Jos sääntömuutos olisi mennyt EFRAssa sähköautojen osalta läpi olisi tuo minimikorkeus ollut 120mm. Mutta ei mennyt, joten korkeus mitataan niinkuin ennenkin (115mm auton ollessa pyörillään).